Secţiunea 4 - Valorificarea constatărilor înscrise în actele de control - Regulament din 2009 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activităţi (aprobat prin Hotărârea plenului Curţii de Conturi nr. 1/2009, conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 94/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)
M.Of. 78
În vigoare Versiune de la: 6 Martie 2009 până la: 31 Decembrie 2010
SECŢIUNEA 4:Valorificarea constatărilor înscrise în actele de control
SUBSECŢIUNEA 1:Evidenţa actelor de control
81.Actele de control întocmite ca urmare a controalelor efectuate pe parcursul execuţiei bugetare şi pentru perioadele expirate sau a controalelor tematice (rapoarte de control, procese-verbale de constatare, note de constatare, note unilaterale) se depun şi se înregistrează în evidenţa structurii care a efectuat controlul (departament sau camera de conturi). Acestea se înregistrează şi în Registrul special privind evidenţa actelor întocmite şi modul de valorificare a constatărilor consemnate în acestea, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6.
Acest registru se completează permanent prin grija directorului din cadrul departamentului şi a directorului adjunct al camerei de conturi.
SUBSECŢIUNEA 2:Notele întocmite de către auditorii publici externi în procesul de valorificare
82.În cazul în care reprezentanţii persoanei juridice controlate formulează obiecţiuni la actul de control, auditorii publici externi întocmesc o notă conţinând poziţia motivată legal referitoare la obiecţiunile în cauză. Nota se întocmeşte în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării obiecţiunilor la structura care a efectuat controlul.
83.La actele de control încheiate şi înregistrate în evidenţa structurii Curţii de Conturi se ataşează o notă întocmită de auditorii publici externi care au efectuat controlul şi în care se înscriu, în mod concret şi explicit, abaterile constatate şi propunerile privind modul de valorificare a constatărilor. Această notă se întocmeşte după primirea obiecţiunilor şi formularea punctului de vedere al auditorilor publici externi asupra acestora.
SUBSECŢIUNEA 3:Valorificarea constatărilor înscrise în rapoartele de control
84.Rapoartele de control se valorifică în funcţie de conţinutul acestora, după cum urmează:
a)rapoartele de control în care nu au fost consemnate abateri se repartizează de către şeful departamentului către directorul din cadrul departamentului şi, respectiv, de către directorul camerei de conturi către directorul adjunct, pentru a fi analizate de aceştia.
În termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării actului în evidenţa structurii, directorul din cadrul departamentului/directorul adjunct al camerei de conturi întocmeşte o notă cuprinzând punctul său de vedere privind conţinutul actului de control. Nota se anexează la raportul de control.
În cazul în care controlul a fost dispus şi coordonat de un departament de specialitate din cadrul Curţii de Conturi, nota aprobată de directorul camerei de conturi, însoţită, eventual, de raportul de control, se înaintează departamentului în cauză, la solicitarea acestuia;
b)rapoartele de control în care au fost consemnate abateri de la legalitate şi regularitate care au determinat sau nu au determinat producerea unor prejudicii şi/sau fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale (prezentate detaliat în procesele-verbale de constatare, anexe la raportul de control) se repartizează de către şeful de departament către directorul din cadrul departamentului şi, respectiv, de către directorul camerei de conturi către directorul adjunct, pentru a fi analizate de către aceştia şi a se întocmi proiectul documentelor de valorificare.
În termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la primirea obiecţiunilor sau de la expirarea termenului de depunere a acestora, directorul din cadrul departamentului/directorul adjunct al camerei de conturi întocmeşte o notă cuprinzând punctul său de vedere privind conţinutul actului de control şi proiectul documentelor de valorificare (proiectul deciziei, proiectul adresei de sesizare a organelor de urmărire penală).
Actele de control încheiate de către auditorii publici externi, împreună cu notele şi proiectul documentelor de valorificare, întocmite de către directorul din cadrul departamentului/directorul adjunct al camerei de conturi, se înaintează şefului de departament/directorului camerei de conturi.
SUBSECŢIUNEA 4:Valorificarea constatărilor înscrise în procesele-verbale de constatare
85.Procesele-verbale de constatare în care au fost consemnate abateri de la legalitate şi regularitate care au determinat sau nu au determinat producerea unor prejudicii ori fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale se valorifică împreună cu raportul de control la care acestea constituie anexe, potrivit pct. 84 lit. b).
SUBSECŢIUNEA 5:Măsurile dispuse de către Curtea de Conturi pentru valorificarea constatărilor din actele de control
86.Pentru valorificarea constatărilor înscrise în rapoartele de control şi, respectiv, în procesele-verbale de constatare - anexe ale acestora, Curtea de Conturi poate stabili:
a)potrivit prevederilor art. 94 din lege:
a1)suspendarea aplicării măsurilor care contravin reglementărilor legale din domeniul financiar, contabil şi fiscal;
a2)blocarea fondurilor bugetare sau speciale, atunci când se constată utilizarea nelegală sau ineficientă a acestora;
a3)înlăturarea neregulilor constatate în activitatea financiar-contabilă sau fiscală controlată;
b)potrivit prevederilor art. 31 alin. (3) şi (4) din lege:
b1)în situaţia în care se constată existenţa unor abateri de la legalitate şi regularitate care au determinat producerea unor prejudicii, Curtea de Conturi comunică conducerii entităţii controlate această stare de fapt. Stabilirea întinderii prejudiciului şi dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestuia devin obligaţie a conducerii entităţii verificate;
b2)în situaţia în care se constată, în urma controlului Curţii de Conturi, existenţa unor fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale, consemnate într-un proces-verbal de constatare distinct, conducătorul structurii (şeful departamentului/directorul camerei de conturi) sesizează, după obţinerea avizului Departamentului juridic, organele în drept pentru asigurarea valorificării constatării şi informează entitatea verificată;
c)potrivit prevederilor art. 96 din lege, Curtea de Conturi poate cere celor în drept suspendarea din funcţie, în condiţiile legii, a persoanelor acuzate de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate în urma controalelor efectuate, până la soluţionarea definitivă a cauzelor în care sunt implicate.
SUBSECŢIUNEA 6:Decizia
87.Pentru aplicarea măsurilor de valorificare prevăzute la pct. 86 lit. a), b1) şi c), se emite decizia al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7.
88.Proiectul deciziei se întocmeşte de către directorul direcţiei din cadrul departamentului/directorul adjunct al camerei de conturi. Acesta este examinat de către şeful de departament sau de către directorul camerei de conturi, care îl semnează şi îl remite spre executare conducerii entităţii verificate. Decizia este însoţită de o adresă de înaintare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 8, care se transmite prin poştă cu confirmare de primire.
89.În decizie se înscriu concret măsurile pe care entitatea verificată sau alte entităţi implicate trebuie să le aducă la îndeplinire în vederea înlăturării abaterilor constatate, precum şi pentru stabilirea întinderii prejudiciului şi dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestuia.
Totodată, prin decizie se poate cere entităţii verificate şi luarea unor măsuri pentru suspendarea din funcţie, în condiţiile legii, a persoanelor acuzate de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate în urma controalelor efectuate de Curtea de Conturi, până la soluţionarea definitivă a cauzelor în care sunt implicate.
În cazul în care se propune blocarea fondurilor în baza art. 94 lit. b) din lege şi/sau se cere suspendarea din funcţie potrivit art. 96 din lege, proiectul de decizie, însoţit de actele de control, se transmite Departamentului juridic în vederea obţinerii avizului acestuia. Departamentul juridic verifică îndeplinirea condiţiilor legale pentru dispunerea măsurilor propuse şi restituie documentele, însoţite de o adresă prin care comunică avizul asupra măsurilor propuse, structurii emitente.
90.În situaţia în care se constată existenţa unor abateri de la legalitate şi regularitate care au determinat producerea de prejudicii, decizia cuprinzând măsurile pentru recuperarea acestora va fi adusă la cunoştinţă şi organului ierarhic superior în subordinea căruia se află entitatea verificată sau organului de conducere colectivă, care aprobă, coordonează şi controlează activitatea entităţii verificate şi care, în cadrul atribuţiilor ce îi revin, va urmări modul de ducere la îndeplinire a măsurilor în cauză.
În cazul aleşilor locali decizia se transmite consiliului local/consiliului judeţean.
91.Deciziile se înregistrează în Registrul special prevăzut în anexa nr. 6, în vederea asigurării urmăririi modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse.
SUBSECŢIUNEA 7:Analiza şi soluţionarea contestaţiei la decizie
92.Împotriva măsurilor dispuse prin decizie, în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii acesteia, partea interesată poate depune contestaţie la structura Curţii de Conturi care a emis decizia.
93.În cazul în care contestaţia este depusă la altă structură a Curţii de Conturi decât cea care a emis decizia, contestaţia se consideră valabilă dacă a fost introdusă în termen. În această situaţie, contestaţia este redirecţionată de către structura care a primit contestaţia la structura emitentă a deciziei.
94.Termenul de 15 zile lucrătoare pentru contestarea deciziei nu cuprinde ziua primirii deciziei şi nici ziua expedierii contestaţiei.
95.Termenul care se sfârşeşte într-o zi de sărbătoare legală sau când serviciul este suspendat se va prelungi până la sfârşitul primei zile de lucru următoare.
96.Nedepunerea contestaţiei în termen atrage decăderea, cu excepţia cazului în care entitatea verificată dovedeşte că a fost împiedicată printr-o împrejurare mai presus de voinţa ei. În acest caz, contestaţia se va depune în termen de 15 zile lucrătoare de la încetarea "împiedicării", cu prezentarea motivelor care au determinat această situaţie.
97.Contestaţia trimisă prin poştă se socoteşte în termen dacă a fost predată recomandat la oficiul poştal în termenul prevăzut la pct. 94 din lege.
98.Contestaţia nu suspendă obligaţia executării deciziei.
99.În situaţia contestaţiei formulate de conducerea entităţii verificate la decizia emisă de structurile Curţii de Conturi, se procedează astfel:
a)atunci când decizia a fost emisă de către şeful departamentului de specialitate care a efectuat controlul, contestaţia se remite de către acesta directorului din cadrul departamentului respectiv. Acesta, în termen de 10 zile lucrătoare, examinează temeinicia contestaţiei formulate şi întocmeşte o notă cu punctul său de vedere referitor la argumentele prezentate în contestaţie;
b)atunci când decizia a fost emisă de către directorul camerei de conturi, contestaţia se remite de către acesta directorului adjunct, care, în termen de 10 zile lucrătoare, întocmeşte o notă cu punctul său de vedere referitor la argumentele prezentate în contestaţie.
100.Nota întocmită de directorul din cadrul departamentului/directorul adjunct al camerei de conturi se aprobă de şeful de departament/directorul camerei de conturi. Nota împreună cu contestaţia formulată de entitatea verificată, decizia emisă şi procesele-verbale de constatare se transmit Comisiei de soluţionare a contestaţiilor, constituită conform pct. 101.
În acest sens, documentele sus-menţionate, de la nivelul camerei de conturi, se transmit departamentului care coordonează domeniul ce a făcut obiectul verificării, în vederea analizei şi soluţionării contestaţiei.
101.Contestaţiile formulate împotriva deciziilor emise de structurile Curţii de Conturi sunt examinate de comisii de soluţionare a contestaţiilor, formate după cum urmează:
a)un vicepreşedinte, consilierul de conturi care coordonează departamentul care a efectuat verificarea şi un alt consilier de conturi (desemnat de vicepreşedinte), pentru deciziile emise de către departamentele de specialitate.
Structura care a efectuat controlul informează vicepreşedintele cu privire la necesitatea constituirii Comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
b)consilierul de conturi care coordonează domeniul ce a făcut obiectul verificării, un alt consilier de conturi (desemnat de către unul dintre vicepreşedinţi) şi directorul din cadrul departamentului respectiv, pentru deciziile emise la nivelul camerelor de conturi.
102.La şedinţa Comisiei de soluţionare a contestaţiilor pot fi invitaţi şi reprezentanţii entităţii verificate, care pot depune acte şi documente suplimentare pentru susţinerea contestaţiei. Aceştia pot fi asistaţi de avocat. Comisia de soluţionare a contestaţiilor examinează contestaţia împreună cu celelalte documente şi emite o încheiere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 9, prin care se poate dispune admiterea totală sau parţială a contestaţiei ori respingerea acesteia.
103.Cu ocazia şedinţei Comisiei de soluţionare a contestaţiilor, în vederea emiterii încheierii, secretarul de şedinţă întocmeşte un proces-verbal al şedinţei, în care se consemnează participarea şi a altor persoane decât membrii Comisiei de soluţionare a contestaţiilor (respectiv reprezentanţi ai entităţii verificate). Totodată, în procesul-verbal se menţionează, în sinteză, dezbaterile care au avut loc, precum şi actele şi documentele suplimentare depuse de entitatea verificata în vederea susţinerii contestaţiei. Procesul-verbal al şedinţei se semnează de membrii Comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi de secretarul de şedinţă.
104.Opinia separată şi motivarea acesteia se anexează la încheiere şi se semnează de către membrul Comisiei de soluţionare a contestaţiilor care a formulat-o.
105.Încheierea emisă de Comisia de soluţionare a contestaţiilor se comunică entităţii căreia i-au fost dispuse măsuri prin decizie şi structurilor de control care au emis decizia.
Un exemplar al încheierii, împreună cu decizia şi contestaţia la aceasta, se remite Departamentului juridic, în vederea reprezentării Curţii de Conturi în eventualele litigii.
SUBSECŢIUNEA 8:Sesizarea instanţei
106.Împotriva hotărârilor înscrise în încheiere, entitatea verificată, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea comunicării, poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
107.Sesizarea instanţei se depune la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, pentru încheierile emise de către structurile centrale ale Curţii de Conturi.
108.În cazul încheierilor formulate pentru deciziile emise la nivelul camerelor de conturi, sesizarea instanţei se depune la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalelor judeţene.SUBSECŢIUNEA 9:Verificarea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii
109.Verificarea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii se realizează de către structurile din cadrul Curţii de Conturi care le-au emis, de regulă, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data prevăzută în decizie pentru comunicarea modului de ducere la îndeplinire a acesteia.
110.Pentru realizarea verificării modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii, la propunerea structurilor de control, în Programul anual de activitate, aprobat de plenul Curţii de Conturi, se alocă, în mod distinct, fond de timp aferent acestei activităţi.
111.În vederea verificării modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii, conducătorii structurilor Curţii de Conturi emit delegaţii de control, conform prevederilor pct. 42.
SUBSECŢIUNEA 10:Acte întocmite în urma verificării modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii
112.Verificarea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii se finalizează astfel:
a)în situaţia în care măsurile privind remedierea abaterilor de la legalitate şi regularitate au fost duse la îndeplinire în totalitate, iar prejudiciile au fost stabilite ca întindere şi s-au dispus măsuri de recuperare potrivit legii, se întocmeşte o notă unilaterală. În aceasta se consemnează situaţia constatată. Nota se semnează numai de auditorii publici externi care au efectuat verificarea;
b)în cazul în care nu s-a acţionat pentru suspendarea aplicării măsurilor care contravin reglementărilor legale din domeniul financiar-contabil, nu s-au blocat fondurile bugetare sau speciale în urma constatării utilizării nelegale ori ineficiente a acestora şi nu au fost înlăturate abaterile de la legalitate şi regularitate, altele decât cele cauzatoare de prejudicii, prevăzute la art. 94 din lege, se încheie proces-verbal de constatare. Acesta se întocmeşte cu respectarea prevederilor prezentului regulament. În baza actului de control astfel întocmit se sesizează organul ierarhic superior al entităţii controlate, solicitându-se acestuia printr-o scrisoare (însoţita de o copie a procesului-verbal de constatare) să ia măsuri care să asigure ducerea la îndeplinire de către entitatea aflată în subordine a măsurilor dispuse de Curtea de Conturi.
Atunci când se impune, se informează Parlamentul, Guvernul sau alte instituţii interesate.
În cazul autorităţilor publice locale se sesizează consiliul local/consiliul judeţean pentru a lua măsurile care se impun;
c)în cazul în care conducerea entităţii verificate nu a dispus şi nu a urmărit măsurile transmise de Curtea de Conturi pentru stabilirea întinderii prejudiciului şi recuperarea acestuia, potrivit prevederilor art. 31 alin. (3) din lege, se întocmeşte proces-verbal de constatare. Acesta se întocmeşte cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi se înaintează de către şeful departamentului sau directorul camerei de conturi la Departamentul juridic, în vederea obţinerii avizului pentru sesizarea organului de urmărire penală. După obţinerea avizului, procesul-verbal de constatare se transmite organelor de urmărire penală însoţit de o adresă de sesizare semnată de şeful de departament/directorul camerei de conturi care a emis decizia, în vederea aplicării art. 1281 din lege.
113.În condiţiile în care conducerea entităţii verificate prezintă în scris argumente temeinice care justifică neducerea la îndeplinire la termen a măsurilor dispuse prin decizie, aceasta poate solicita prelungirea termenului. Conducerea structurii care a efectuat verificarea poate acorda un nou termen pentru realizarea măsurilor dispuse, care se comunică entităţii printr-o adresă separată. La finele noului termen se reia procedura de verificare.
SUBSECŢIUNEA 11:Acte de control întocmite în cazul neducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse în baza prevederilor art. 93 alin. (1) lit. b), c) şi d), precum şi ale art. 96 din lege
114.În cazul în care, la solicitarea Curţii de Conturi:
114.1. _
a)nu s-a efectuat verificarea, cu prioritate, a unor obiective, în cadrul atribuţiilor lor legale, de către organele de control financiar, fiscali inclusiv de inspecţie bancară ale Băncii Naţionale a României;
b)nu au fost puse la dispoziţie rapoartele celorlalte organisme cu atribuţii de control financiar, fiscal, audit intern şi inspecţie bancară;
c)nu s-au efectuat de către instituţiile specializate ale statului verificările de specialitate solicitate în vederea clarificării unor constatări;
d)nu s-a dispus suspendarea din funcţie a persoanelor acuzate de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate în urma controlului efectuat, până la soluţionarea definitivă a cauzelor în care sunt implicate,
se întocmeşte proces-verbal de constatare, în vederea aplicării prevederilor art. 127 lit. b) din lege.
În procesul-verbal de constatare se consemnează neducerea la îndeplinire a solicitărilor formulate, punctul de vedere al conducerii entităţii verificate şi al persoanei care a fost desemnată efectiv să realizeze măsurile respective.
Procedura de întocmire a procesului-verbal de constatare şi căile de atac al acestuia sunt prevăzute în prezentul regulament.
Potrivit prevederilor art. 127 lit. b) din lege, în cazul neîndeplinirii măsurilor dispuse în temeiul art. 93 alin. (1) lit. b), c) şi d), precum şi al art. 96 din lege, se aplică amendă civilă, egală cu salariul de la 2 până la 5 luni al persoanei care se face răspunzătoare de această situaţie.
Prin termenul salariu se înţelege salariul brut sau indemnizaţia brută.
114.2. Amenda civilă se stabileşte prin încheiere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10, emisă de o comisie constituită în acest sens din:
a)un vicepreşedinte, consilierul de conturi care coordonează departamentul ce a efectuat verificarea şi un alt consilier de conturi (desemnat de vicepreşedinte);
b)directorul camerei de conturi, directorul adjunct şi şeful de serviciu/un auditor public extern, altul decât cel care a efectuat controlul la entitatea în cauză, numit de directorul structurii, pentru acţiunile de control efectuate de către camerele de conturi.
115.Încheierea se transmite de către şeful departamentului/directorul camerei de conturi persoanelor/părţilor interesate. Un exemplar al încheierii emise de comisia la nivel central, precum şi de comisiile de la nivel teritorial se remite Departamentului juridic, în vederea reprezentării Curţii de Conturi în instanţă, în cazul în care încheierea este atacată prin sesizare.
116.Împotriva încheierii emise de comisii partea interesată poate face sesizare în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii acesteia.
Sesizarea se depune după cum urmează:
- la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, pentru încheierile emise de comisiile constituite la nivelul central al Curţii de Conturi;
- la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalelor judeţene, pentru încheierile emise de comisiile constituite la nivelul camerelor de conturi.
117.Pentru urmărirea încasării amenzii, şeful de departament/directorul camerei de conturi transmite încheierea organelor fiscale competente.
118.Sumele reprezentând amenzi civile se fac venit la bugetul de stat.
Procedura prevăzută la pct. 114-118 se aplică şi în cazul auditului financiar şi auditului performanţei.
Aceeaşi procedură se utilizează şi în cazul încălcării obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (2) din lege, situaţie în care se aplică prevederile art. 128 din lege (penalităţi de 50 lei/zi de întârziere).
SUBSECŢIUNEA 12:Sesizarea organelor de urmărire penală competente
119.În cazul în care la raportul de control este anexat procesul-verbal de constatare prevăzut la pct. 74 (prin care auditorii publici externi au constatat existenţa unor fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale), directorul din cadrul departamentului/directorul adjunct al camerei de conturi examinează temeinic actul de control şi întocmeşte proiectul adresei de sesizare a organului în drept.
Şeful departamentului/directorul camerei de conturi analizează conţinutul actului de control şi al proiectului de adresă şi solicita avizul Departamentului juridic din cadrul Curţii de Conturi. După obţinerea avizului, adresa de sesizare, însoţită de raportul de audit la care este anexat procesul-verbal de constatare, se transmite organului de urmărire penală competent.
120.Despre măsura luată, privind sesizarea organelor de urmărire penală competente, este informată în scris şi conducerea entităţii verificate.
Procedura prevăzută la pct. 119 şi 120 se aplică şi în cazul auditului financiar şi auditului performanţei.
SUBSECŢIUNEA 13:Modul de valorificare a notelor de constatare
121.În cazul în care, în urma verificărilor efectuate la entităţile cuprinse în Programul anual de activitate a Curţii de Conturi, s-a întocmit nota de constatare care cuprinde abateri pentru clarificarea cărora este necesară continuarea controlului la altă entitate (care este, de asemenea, cuprinsă în program), aceasta este remisă cu o adresă de înaintare structurii Curţii de Conturi în a cărei competenţă de verificare se află persoana juridică la care urmează a se extinde controlul.
Structura Curţii de Conturi care a primit nota de constatare va continua şi va finaliza acţiunea de verificare. În acest caz, nota de constatare se anexează la actul de control care se întocmeşte.
122.Atunci când persoana juridică la care urmează a se extinde controlul nu este cuprinsă în Programul anual de activitate a Curţii de Conturi, notele de constatare în care sunt consemnate abateri pentru clarificarea cărora este necesară continuarea controlului la altă entitate se remit, cu adresă de înaintare, structurii competente din cadrul Curţii de Conturi. La rândul ei, aceasta analizează şi, dacă este cazul, solicită aprobarea pentru includerea în program a entităţii la care se propune extinderea acţiunii de verificare.
Nota de constatare se anexează la actul de control.
123.În cazul în care pentru instrumentarea şi fundamentarea unor constatări se impune efectuarea unor verificări încrucişate şi la entităţi aflate în competenţa de control a Curţii de Conturi, altele decât la cea la care s-a realizat iniţial controlul, se solicită aprobarea în vederea includerii în program şi a acestora.
Nota de constatare se anexează la actul de control.
124.Notele de constatare în care sunt consemnate fapte a căror reconstituire ulterioară nu mai este posibilă, se anexează la procesul-verbal de constatare. Conţinutul acestor note de constatare este prezentat sintetic şi în cuprinsul procesului-verbal de constatare.