Secţiunea 1 - Atribuţiile, competenţele şi obiectivele controlului Curţii de Conturi - Regulament din 2009 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activităţi (aprobat prin Hotărârea plenului Curţii de Conturi nr. 1/2009, conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 94/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)

M.Of. 78

În vigoare
Versiune de la: 6 Martie 2009 până la: 31 Decembrie 2010
SECŢIUNEA 1:Atribuţiile, competenţele şi obiectivele controlului Curţii de Conturi
SUBSECŢIUNEA 1:Domenii şi entităţi controlate
30.În temeiul art. 1 alin. (1) din lege, domeniile care intră în competenţa de control a Curţii de Conturi sunt redate, în principal, la art. 17 din lege, prevederi care se referă la: modul de formare şi utilizare a resurselor bugetului consolidat pe parcursul execuţiei bugetare şi pentru perioadele expirate, după caz; formarea şi gestionarea datoriei publice şi situaţia garanţiilor guvernamentale; utilizarea diverselor forme de sprijin financiar acordat de stat sau de unităţile administrativ-teritoriale; situaţia, evoluţia şi modul de administrare a patrimoniului public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale de către instituţiile publice, regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale, precum şi concesionarea sau închirierea de bunuri care fac parte din proprietatea publică; constituirea, utilizarea şi gestionarea resurselor financiare privind protecţia mediului, îmbunătăţirea calităţii condiţiilor de viaţă şi de muncă; alte domenii stabilite, potrivit legii, în competenţa Curţii de Conturi.
31.Potrivit prevederilor art. 27 alin. (2) din lege, Curtea de Conturi exercită controlul şi la autorităţile cu atribuţii în domeniul privatizării, iar în baza prevederilor art. 36 din lege, efectuează controale şi pe parcursul execuţiei bugetare şi pentru perioadele expirate, după caz, la persoanele prevăzute la art. 18 şi 19 din lege.
32.În baza hotărârilor Camerei Deputaţilor sau ale Senatului, Curtea de Conturi efectuează şi alte controale, în limita competenţelor sale, privind modul de gestionare a resurselor publice, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din lege.
33.În cadrul atribuţiilor sale, Curtea de Conturi exercită controlul la entităţile prevăzute la art. 18 şi 19 din lege, unde sunt urmărite, în principal, în funcţie de competenţe, aspectele redate la art. 27 alin. (1) din lege.
34.Curtea de Conturi, în baza prevederilor legii sale de organizare şi funcţionare, precum şi a altor prevederi legale, poate exercita, pe baza tematicilor specifice, funcţia de control la:
a)instituţiile publice care intră, potrivit legii, în competenţa de control a Curţii de Conturi, în cazul verificărilor pe parcursul execuţiei bugetare şi pentru perioadele expirate, după caz;
b)entităţile aflate în raporturi de subordonare, coordonare, aflate sub autoritatea sau care funcţionează pe lângă instituţiile publice verificate, respectiv regii autonome, companii şi societăţi naţionale, societăţi comerciale la care statul şi/sau unităţile administrativ-teritoriale deţin, individual ori împreună, majoritatea capitalului social;
c)Banca Naţională a României;
d)organisme autonome de asigurări sociale sau de altă natură care gestionează bunuri, valori ori fonduri, într-un regim legal obligatoriu, în condiţiile în care prin lege sau prin statutele lor se prevede acest lucru;
e)autorităţile cu atribuţii în domeniul privatizării, unde controlul se face cu privire la:
- respectarea de către autorităţile cu atribuţii în domeniul privatizării a metodelor şi procedurilor de privatizare prevăzute de lege;
- modul în care s-a asigurat respectarea clauzelor stabilite prin contractele de privatizare;
- respectarea dispoziţiilor legale privind modul de administrare şi întrebuinţare a resurselor financiare rezultate din acţiunile de privatizare;
f)persoanele fizice şi juridice, indiferent de forma de proprietate, care:
- beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau de alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice;
- administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
- administrează şi/sau utilizează fonduri publice. La aceste entităţi verificările se efectuează numai în legătură cu legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri;
g)entităţile la care s-a dispus verificarea de către Camera Deputaţilor şi/sau Senat a modului de gestionare a resurselor publice.
35.Prin verificările sale la entităţile şi persoanele prevăzute la pct. 34, Curtea de Conturi urmăreşte, conform prevederilor art. 27 alin. (1) din lege, în principal, după caz, următoarele aspecte:
a)exactitatea şi realitatea situaţiilor financiare, aşa cum sunt stabilite în reglementările contabile în vigoare;
b)evaluarea sistemelor de management şi control la autorităţile cu sarcini privind urmărirea obligaţiilor financiare către bugete sau către alte fonduri publice stabilite prin lege;
c)utilizarea fondurilor alocate de la buget sau din alte fonduri speciale, conform destinaţiei stabilite;
d)calitatea gestiunii economico-financiare;
e)economicitatea, eficacitatea şi eficienţa utilizării fondurilor publice.
SUBSECŢIUNEA 2:Alte atribuţii legate de control
36.În îndeplinirea atribuţiilor de control pe care le conferă legea, Curtea de Conturi poate, în baza art. 93 din lege:
a)să solicite organelor de control financiar, fiscal, inclusiv de inspecţie bancară ale Băncii Naţionale a României, verificarea, cu prioritate, a unor obiective, în cadrul atribuţiilor lor legale;
b)să ceară şi să utilizeze rapoartele celorlalte organisme cu atribuţii de control financiar, fiscal, audit intern şi inspecţie bancară;
c)să ceară unor instituţii specializate ale statului, ori de câte ori este necesar, să efectueze verificări de specialitate care să contribuie la clarificarea unor constatări.
Totodată, conform prevederilor art. 4 alin. (6) din lege, autorităţile publice cu atribuţii de control financiar, control fiscal, precum şi de control sau supraveghere prudenţială în alte domenii au obligaţia să efectueze cu prioritate verificări specifice, la solicitarea Curţii de Conturi.
Această solicitare a Curţii de Conturi se notifică instituţiilor specializate printr-o adresă semnată de către şeful de departament sau directorul camerei de conturi, conform competenţei teritoriale. Modul de întocmire şi conţinutul adresei sunt prevăzute la pct. 60.
Solicitarea se face şi în cazul auditului financiar şi auditului performanţei.