Secţiunea 1 - Comisiile de concurs - Regulament din 2006 privind organizarea si desfăşurarea concursului de promovare a judecătorilor si procurorilor

M.Of. 825

În vigoare
Versiune de la: 21 Iulie 2016
SECŢIUNEA 1:Comisiile de concurs
Art. 7
(1)Comisia de organizare a concursului, comisiile de elaborare a subiectelor, comisiile de soluţionare a contestaţiilor şi comisiile de mediere sunt numite de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a Institutului Naţional al Magistraturii, după caz.

(2)Nu pot fi numite în comisii persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor completează declaraţii în acest sens. Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.
Art. 8
Comisia de organizare a concursului se compune din:
- preşedinte: secretarul general ori secretarul general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii sau directorul Direcţiei resurse umane şi organizare;
- vicepreşedinţi: secretarul general adjunct, directorii Institutului Naţional al Magistraturii şi/sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare, după caz;
- membri: directori, şefi de servicii, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al Magistraturii.

- responsabili de sală şi supraveghetori, precum şi alte persoane care desfăşoară activitate pentru buna organizare a concursului. Prin excepţie de la dispoziţiile art. 7 alin. (1), aceste persoane sunt numite prin hotărâre a preşedintelui comisiei de organizare a concursului, de regulă, din aceleaşi categorii de personal ca şi membrii comisiei.

Art. 9
Comisia de organizare a concursului are, în principal, următoarele atribuţii:
1.centralizează cererile de înscriere la concurs, întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi afişează lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi afişează lista finală a candidaţilor;
2.controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului, constând, în principal, în: identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare, asigurarea cheltuielilor de cazare şi masă pentru membrii comisiilor;
3.asigură paza subiectelor şi a lucrărilor scrise la sediul său şi în timpul transportului acestora, precum şi păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare;
4.asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru concurs, numerotate;
5.instruieşte, cu 24-48 de ore înaintea datei concursului, persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs, respectiv responsabilii de sală şi supraveghetorii, numite prin hotărâre a preşedintelui comisiei;
6.repartizează candidaţii pe săli pentru probele scrise tip grilă, în ordine alfabetică, şi dispune afişarea listelor pe uşile sălilor în care se desfăşoară concursul, precum şi publicarea acestora pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 24 de ore înainte de susţinerea probelor;
7.preia, de la comisiile de elaborare a subiectelor, subiectele pentru testele-grilă şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri sigilate;
8.păstrează în condiţii de deplină siguranţă subiectele şi baremele de evaluare şi notare;
9.distribuie candidaţilor materialele pentru susţinerea testelor-grilă;
10.afişează baremele de evaluare şi notare la centrele de concurs, la încheierea probei scrise, şi asigură publicarea acestora, precum şi a subiectelor de concurs pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii;
11.organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
12.ia măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisiile de corectare sau de soluţionare a contestaţiilor ori în care se desfăşoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;
13.asigură respectarea procedurii de evaluare şi notare;
14.asigură transmiterea către curţile de apei, tribunale, judecătorii şi către parchete, în vederea afişării, precum şi publicarea simultană pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii a listelor cu rezultatele concursului;
15.calculează mediile generale şi întocmeşte listele finale;
16.analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
17.informează de îndată Consiliul Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect;
18.propune Consiliului Superior al Magistraturii eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
19.Îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului.

Art. 10
(1)Preşedintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 9.
(2)În acest scop, preşedintele comisiei de organizare a concursului stabileşte fişa de atribuţii pentru vicepreşedinţi şi membrii comisiei, instrucţiunile pentru responsabilii de sală şi supraveghetori, precum şi sarcinile ce revin curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor, respectiv parchetelor, în vederea bunei desfăşurări a concursului.

(3)Preşedinţii instanţelor, precum şi procurorii generali sau, după caz, prim-procurorii parchetelor răspund de ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prevăzute mai sus, sub coordonarea preşedintelui comisiei de organizare a concursului.
Art. 11
(1)Comisiile de elaborare a subiectelor, comisiile de soluţionare a contestaţiilor şi comisiile de mediere sunt numite prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii. Prin aceeaşi hotărâre, în cadrul acestor comisii sunt constituite subcomisii pentru fiecare materie de concurs. Comisiile de elaborare a subiectelor, comisiile de soluţionare a contestaţiilor şi comisiile de mediere sunt numite distinct pentru judecători, respectiv procurori, cu excepţia comisiilor prevăzute la alin. (4).

(2)Fiecare comisie pentru judecători este alcătuită din judecători de la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecători de la curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(3)Fiecare comisie pentru procurori este alcătuită din procurori de la Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, procurori de la parchetele de pe lângă curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(4)Pentru jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv pentru jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene, se numeşte câte o comisie de elaborare a subiectelor şi, respectiv, de soluţionare a contestaţiilor, comune pentru judecători şi procurori, din care fac parte judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de la curţile de apel, procurori de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de la parchetele de pe lângă curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.

(5)În componenţa comisiilor sunt numiţi şi membri supleanţi care îi vor înlocui, de drept, în ordinea stabilită de Consiliul Superior al Magistraturii prin hotărârea de numire a comisiilor de concurs, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se efectuează de preşedintele comun al comisiilor de elaborare a subiectelor sau de soluţionare a contestaţiilor, pentru judecători sau procurori, după caz.

(6)Numărul membrilor comisiilor se stabileşte de Consiliul Superior al Magistraturii pentru fiecare concurs, în funcţie de numărul candidaţilor şi de materiile pentru care aceştia au optat. Pentru fiecare materie de concurs, subcomisia de elaborare a subiectelor şi subcomisia de soluţionare a contestaţiilor au acelaşi număr de membri, dar nu mai puţin de 3 membri.

(7)Pentru fiecare materie de concurs, subcomisia de mediere este formată din membrii subcomisiei de elaborare a subiectelor, membrii subcomisiei de soluţionare a contestaţiilor şi un alt membru.

Art. 12
(1)Comisiile de elaborare a subiectelor, de soluţionare a contestaţiilor şi de mediere sunt conduse de câte un preşedinte, desemnat dintre membrii acestora, prin hotărârea prevăzută la art. 11 alin. (1). Preşedintele comisiei de elaborare a subiectelor veghează la respectarea regulilor prevăzute la art. 13 pct. 1, stabileşte timpul de concurs şi coordonează activitatea comisiei. Preşedinţii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor şi de mediere coordonează activitatea acestora.

(2)Cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 11 alin. (7), o persoană poate face parte dintr-o singură comisie pentru acelaşi concurs.

(3)Desemnarea membrilor comisiilor se face pe baza consimţământului scris, exprimat anterior.
(4)Membrii comisiilor sunt numiţi, de regulă, dintre persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al Magistraturii şi au urmat cursurile acestuia privind metodele şi tehnicile de evaluare.
(5)Numirea membrilor comisiilor are loc cu cel puţin 5 zile înaintea datei de desfăşurare a concursului.
(6)Contractele de participare a membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor şi de soluţionare a contestaţiilor, prin care se stabilesc modalităţile de plată şi atribuţiile ce le revin, se încheie între aceştia şi un reprezentant al Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.

(7)Declaraţiile şi contractele de participare în comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului şi se păstrează alături de celelalte documente de concurs.
Art. 13
Comisiile de elaborare a subiectelor au, în principal, următoarele atribuţii:
1.elaborarea subiectelor pentru testele-grilă, cu respectarea următoarelor reguli:
a)să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia aprobate şi publicate de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Institutul Naţional al Magistraturii;
b)să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
c)să fie diferenţiate, în funcţie de gradul instanţei şi, respectiv, al parchetului, cu excepţia subiectelor de la următoarele materii: jurisprudenţa Curţii Constituţionale, jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene;

d)să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;
d1)să nu conţină probleme controversate în doctrină sau practică;

e)să asigure o repartizare echilibrată a răspunsurilor corecte şi a numărului de răspunsuri corecte între variantele de răspuns;
f)timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
g)[textul din Art. 13, punctul 1., litera G. din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-ian-2010 de Art. I, punctul 15. din Hotarirea 2150/2009]
2.predarea către comisia de organizare a concursului, cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probelor scrise, a subiectelor şi baremelor de evaluare şi notare, în plicuri sigilate.
Art. 14
(1)Subcomisiile de soluţionare a contestaţiilor constituite pentru fiecare disciplină de concurs examinează, sub coordonarea preşedintelui comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi cu consultarea subcomisiilor de elaborare a subiectelor, contestaţiile la bareme.
(2)În cazul în care subcomisia de soluţionare a contestaţiilor respinge toate contestaţiile, baremele iniţiale de evaluare şi notare devin definitive.
(3)În cazul în care membrii subcomisiei de soluţionare a contestaţiilor apreciază că răspunsul corect este altul decât cel indicat în barem sau că răspunsul corect indicat în barem nu este singurul răspuns corect ori că se impune anularea uneia sau mai multor întrebări din testul-grilă, iar membrii subcomisiei de elaborare a subiectelor sunt de acord cu această soluţie, subcomisia de soluţionare a contestaţiilor adoptă baremele definitive.

(4)În situaţiile prevăzute la alin. (3), dacă membrii subcomisiei de soluţionare a contestaţiilor şi cei ai subcomisiei de elaborare a subiectelor nu ajung la un acord, baremele de evaluare şi notare definitive se stabilesc de către subcomisia de mediere pentru materia respectivă. Subcomisia de mediere hotărăşte cu votul majorităţii membrilor săi.
(5)Baremele definitive stabilite potrivit alin. (2)-(4) se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(6)Subcomisiile de soluţionare a contestaţiilor reevaluează lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate şi acordă note conform baremelor de evaluare şi notare definitive.