Titlul vi - Trecerea mărfurilor peste frontieră - Regulament din 2006 de aplicare a Codului vamal al României
M.Of. 520
În vigoare Versiune de la: 5 Noiembrie 2023
TITLUL VI:Trecerea mărfurilor peste frontieră
CAPITOLUL I:Prezentarea la birourile vamale de frontieră a mijloacelor de transport şi controlul vamal al acestora
SECŢIUNEA 1:Prezentarea la birourile vamale de frontieră a mijloacelor de transport, a documentelor însoţitoare ale acestora, precum şi a documentelor privind mărfurile transportate
Art. 82
Transportatorii mărfurilor introduse sau scoase de pe teritoriul vamal al României ori reprezentanţii acestora sunt obligaţi să prezinte birourilor vamale de la frontieră mijloacele de transport împreună cu documentele de însoţire ale acestora.
Art. 83
(1)La transportul mărfurilor pe calea ferată organele căilor ferate sunt obligate să depună la biroul vamal din staţia de frontieră actul de transmitere a garniturii de tren, după intrarea acesteia în ţară. Actul de transmitere a garniturii de tren se depune în termenul prevăzut în procesul tehnologic de prelucrare a trenurilor sosite din străinătate.
(2)Actul de transmitere a garniturii de tren, la ieşirea din ţară, se depune la biroul vamal înainte de plecarea acesteia, în termenul stabilit prin procesul tehnologic de prelucrare a trenurilor pentru trecerea frontierei de stat, care va fi de cel puţin o oră.
(3)Actul de transmitere a garniturii de tren cuprinde numărul fiecărui vagon şi al scrisorilor de trăsură, cantitatea mărfurilor şi denumirea acestora în limba română. La ieşirea din tară în acest act se vor menţiona, de asemenea, numărul documentului vamal şi biroul vamal care l-a emis.
Art. 84
La transportul mărfurilor pe cale rutieră transportatorul este obligat să prezinte biroului vamal, la intrarea sau la ieşirea din ţară a autovehiculului, certificatul de înmatriculare al acestuia şi documentele însoţitoare ale mărfurilor.
Art. 85
(1)La transportul mărfurilor pe cale maritimă sau fluvială comandantul, armatorul ori agentul navei care transportă mărfuri ce urmează să fie descărcate sau transbordate este obligat să prezinte biroului vamal, în termen de 24 de ore de la acostare, exemplarul original al manifestului încărcăturii şi să depună o copie de pe acesta. Manifestul încărcăturii poate fi depus şi prin procedee informatice, în cazurile şi în condiţiile stabilite de Autoritatea Naţională a Vămilor.
(2)In cazul în care nu se efectuează operaţiuni de descărcare sau de transbordare a mărfurilor nu este necesară depunerea copiei de pe manifestul încărcăturii.
(3)Pentru navele care transportă mărfuri în vrac, în lipsa manifestului încărcăturii, comandantul, armatorul sau agentul navei poate prezenta o notificare din care să rezulte datele de identificare a mărfurilor.
(4)După încărcarea navelor cu mărfuri destinate exportului comandantul, armatorul sau agentul navei este obligat să prezinte biroului vamal originalul manifestului încărcăturii şi să depună o copie de pe acesta cu cel puţin 6 ore înainte de plecarea navei.
Art. 86
(1)La sosirea unei nave, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, căreia i se aplică prevederile Convenţiei privind facilitarea traficului maritim internaţional (FAL) adoptată la Londra la 9 aprilie 1965, de Conferinţa internaţională privind facilitarea voiajului şi transportului maritim, modificată şi completată prin amendamentele din 1984, 1986, 1989, 1991, 1993 şi 1994, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 58/1999, aprobată prin Legea nr. 80/2000, comandantul acesteia, prin agentul său, prezintă autorităţii vamale, în termen de 12 ore de la acostare, originalele şi depune copiile următoarelor documente:
a)declaraţia generală;
b)declaraţia de marfă;
c)declaraţia privind proviziile navei;
d)declaraţia privind efectele echipajului;
e)lista cuprinzând echipajul;
f)lista cuprinzând pasagerii;
g)manifestul privind mărfurile periculoase;
h)declaraţia scrisă pentru poştă.
(2)La plecarea unei nave, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, căreia i se aplică prevederile Convenţiei FAL, comandantul acesteia, prin agentul său, prezintă autorităţii vamale, cu cel puţin 6 ore înainte de plecare, originalele şi depune copiile următoarelor documente:
a)declaraţia generală;
b)declaraţia de marfă;
c)declaraţia privind proviziile navei;
d)manifestul privind mărfurile periculoase;
e)declaraţia scrisă pentru poştă.
(3)La sosirea sau plecarea unei nave, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, căreia nu i se aplică prevederile Convenţiei FAL, comandantul sau agentul navei, prezintă autorităţii vamale, în termen de 12 ore de la acostare, respectiv cu cel puţin 6 ore înainte de plecare, originalele şi depune copiile următoarelor documente:
a)manifestul încărcăturii;
b)manifestul privind mărfurile periculoase;
c)declaraţia privind proviziile navei;
d)declaraţia scrisă pentru poştă.
(4)Documentele prevăzute la alin. (1) - (3) se datează şi semnează de comandant, agentul navei sau de orice altă persoană autorizată corespunzător de către comandant sau se certifică într-un mod considerat acceptabil de către autoritatea vamală.
Art. 87
In manifestul încărcăturii se menţionează numărul fiecărui conosament sau al scrisorii de trăsură fluviale ori al recipisei de bagaje, mărcile şi numerele de identificare a coletelor, denumirea, cantitatea şi, după caz, greutatea brută sau netă a mărfurilor, precum şi numele/denumirea furnizorului şi beneficiarului. Comandanţii, armatorii sau agenţii navelor sunt obligaţi să înscrie pe copia de pe manifestul încărcăturii denumirea mărfurilor în limba română.
Art. 88
(1)Declaraţia de marfă depusă la sosirea navei cuprinde următoarele informaţii:
a)numele şi naţionalitatea navei;
b)numele comandantului;
c)portul de unde a sosit;
d)portul unde este făcut raportul;
e)identificarea containerelor, marcajele şi numerotarea acestora, numărul şi tipul pachetelor, cantitatea şi descrierea bunurilor;
f)numărul documentului de transport pentru cantitatea de marfă care urmează a fi descărcată în portul respectiv;
g)portul în care marfa rămasă la bord urmează a fi descărcată;
h)primele porturi de îmbarcare a mărfurilor cuprinse în documentele de transport multimodal sau direct în conosamente.
(2)Declaraţia de marfă depusă la plecarea navei cuprinde următoarele informaţii:
a)numele şi naţionalitatea navei;
b)numele comandantului;
c)portul de destinaţie;
d)identificarea containerului, marcajul şi numerotarea bunurilor încărcate în portul respectiv;
e)numărul şi tipul pachetelor, cantitatea şi descrierea mărfurilor;
f)numărul documentelor cu privire la cantitatea de marfă încărcată în portul respectiv.
(3)În scopul descrierii corespunzătoare a numărului şi tipului de ambalaj din declaraţia de marfă, armatorii şi alte părţi interesate, trebuie să se asigure că unitatea de ambalaj extern a mărfurilor este utilizată. Dacă mărfurile se află pe palete, numărul şi tipul ambalajelor de pe acestea trebuie să fie menţionat. Când mărfurile de pe palete nu sunt ambalate, se utilizează cantitatea şi descrierea mărfurilor de pe palete.
(4)Autoritatea vamală acceptă în locul declaraţiei de marfă un exemplar din manifestul încărcăturii, cu condiţia ca acesta să conţină cel puţin cerinţele prevăzute la alin. (1) şi (2).
(5)Pentru marfa rămasă la bord, autoritatea vamală nu poate să ceară decât informaţii sumare la un număr minim de puncte esenţiale.
(6)Autoritatea vamală poate accepta un exemplar al documentului de transport, semnat sau certificat, potrivit art. 86 alin. (4) ori o copie certificată, dacă natura sau cantitatea mărfii permit aceasta şi dacă orice informaţie prevăzută la alin. (1) - (3), care nu apare în astfel de documente, este menţionată în altă parte şi este certificată corespunzător.
Art. 89
(1)Autoritatea vamală emite, atunci când condiţiile legale sunt îndeplinite, la cererea agentului navei, un permis vamal în care se înscriu datele de identificare a mărfurilor care se descarcă, se încarcă sau se transbordează.
(2)În situaţia în care manifestul încărcăturii a fost depus prin procedee informatice, acceptarea manifestului are valoarea depunerii şi aprobării permisului vamal.
Art. 90
(1)Comandantul, agentul navei sau orice altă persoană autorizată corespunzător de către comandant are obligaţia să depună la biroul vamal din port declaraţia proviziilor de bord în cel mult 12 ore de la acostarea navei. La convoaiele de nave fără propulsie se poate depune o singură declaraţie a proviziilor de bord, pentru întregul convoi, cu liste specificative pentru fiecare navă.
(2)Navele care staţionează sub 12 ore şi nu efectuează operaţiuni de descărcare, de încărcare sau de transbordare de mărfuri sunt exceptate de la obligaţia de a depune declaraţia proviziilor de bord.
(3)In cazurile în care navele sunt obligate, potrivit legii, să oprească în porturile la căile navigabile interioare deschise traficului internaţional pentru efectuarea controlului de intrare în ţară, chiar dacă nu efectuează operaţiunile prevăzute la alin. (2), comandantul, armatorul sau agentul navei este obligat să depună imediat declaraţia proviziilor de bord.
Art. 91
(1)În declaraţia proviziilor de bord sunt înscrise următoarele bunuri aflate pe navă:
a)armamentul, muniţiile, materiile explozive, produsele şi substanţele stupefiante, psihotrope şi toxice, precum şi alte bunuri prohibite la introducerea sau la scoaterea din ţară;
b)produsele din tutun şi băuturile alcoolice, aparţinând navei şi membrilor echipajului;
c)alimentele şi obiectele nefolosite, de uz curent, aparţinând navei;
d)bunurile, inclusiv cele de valoare, aparţinând membrilor echipajului.
(2)Bunurile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se păstrează sub sigiliu vamal pe toata durata staţionării în port, accesul la acestea fiind permis numai cu aprobarea autorităţii vamale.
(3)Bunurile prevăzute la alin. (1) lit. d) nu se menţionează în declaraţia proviziilor de bord dacă sunt înscrise în evidenţele navei.
Art. 92
(1)Prevederile art. 87 şi 89 se aplică în mod corespunzător şi la transportul mărfurilor pe calea aerului, în acest caz termenul fiind de trei ore de la aterizarea aeronavei, respectiv înainte de decolare.
(2)Comandanţii aeronavelor sunt obligaţi să declare biroului vamal produsele prevăzute la art. 91 alin. (1) lit. a), aflate la bord.
Art. 93
În vederea prevenirii fraudelor autoritatea vamală poate impune obligaţia de a se depune declaraţii de provizii de bord şi în cazul altor categorii de mijloace de transport decât cele navale de către persoanele care răspund de aceste mijloace.
Art. 94
(1)La transportul pe cale poştală, organele poştale sunt obligate să prezinte biroului vamal de frontieră lista sacilor poştali.
(2)La transportul de mesagerie transportatorul este obligat să prezinte biroului vamal de frontieră lista coletelor.
Art. 95
(1)Mărfurile intrate în ţară se înscriu, în ordinea sosirii la frontieră, în registrul de evidenţă, pe baza documentelor de transport şi al celor comerciale.
(2)În lipsa documentelor de însoţire, înscrierea mărfurilor se face pe baza constatărilor autorităţii vamale sau a altor documente prezentate biroului vamal de către persoana interesată din care să rezulte mărfurile care urmează să primească o destinaţie vamală.
SECŢIUNEA 2:Controlul vamal al mijloacelor de transport de mărfuri la birourile vamale de frontieră
Art. 96
Controlul vamal al mijloacelor de transport de mărfuri la trecerea frontierei de stat constă în identificarea acestora pe baza documentelor de însoţire.
Art. 97
La transportul mărfurilor pe calea ferată autoritatea vamală, în prezenţa organelor căilor ferate, verifică:
a)existenţa vagoanelor înscrise în actul de transmitere a garniturii de tren. Când autoritatea vamală constată neconcordanţe privind numărul vagoanelor, organele căilor ferate sunt obligate să modifice, în mod corespunzător, actul de transmitere;
b)exteriorul vagoanelor acoperite care conţin mărfuri, prin verificarea integrităţii sigiliilor, ferestrelor, acoperişului, pereţilor şi platformei;
c)interiorul şi exteriorul vagoanelor descoperite care conţin mărfuri;
d)exteriorul locomotivei;
e)exteriorul şi interiorul anexelor tehnice ale locomotivei şi cabina mecanicului.
Art. 98
(1)Vagoanele cu sigilii lipsă sau violate, precum şi vagoanele care nu pot fi sigilate se supun şi controlului vamal în interior, verificându-se şi mărfurile conţinute în acestea. Organele căilor ferate încheie un act constatator al controlului, care se semnează şi de autoritatea vamală. Aceeaşi procedură se aplică şi sacilor poştali şi coletelor.
(2)Dacă sigiliile nu sunt cele aplicate la expediere, se verifică existenţa actelor prin care se atestă aplicarea noilor sigilii. În lipsa unor asemenea acte autoritatea vamală menţionează aceasta situaţie pe actul de transmitere a garniturii de tren şi efectuează controlul interior al mijlocului de transport şi al mărfurilor. Rezultatul acestui control se consemnează într-un proces-verbal întocmit conform procedurii prevăzute la alin. (1). Fac excepţie de la aceasta regulă vagoanele care nu pot fi sigilate, precum şi vagoanele descoperite.
(3)Actele constatatoare şi procese le-verbale prevăzute în prezentul articol se încheie potrivit reglementărilor feroviare internaţionale.
Art. 99
(1)La transportul mărfurilor pe calea rutieră autoritatea vamală controlează exteriorul autovehiculului, cabina acestuia şi, după caz, agregatul frigorific. La mijloacele de transport rutiere fără încărcătură se efectuează şi controlul compartimentului de mărfuri.
(2)Dacă la controlul exterior al autovehiculului se constată sigilii lipsă sau când sigiliile aplicate la expediere au fost violate ori compartimentul în care se află mărfurile a fost violat sau prelata este deteriorată, se efectuează controlul interior al autovehiculului şi controlul mărfurilor. Autoritatea vamală consemnează rezultatele controlului într-un proces-verbal de constatare, care se semnează şi de transportator.
(3)Autoritatea vamală poate dispune efectuarea controlului vamal la unul dintre birourile vamale din interiorul tării, când nu sunt condiţii corespunzătoare de control vamal la intrarea în ţară a autovehiculelor. In aceste cazuri autovehiculele se tranzitează sub sigiliu vamal sau se dirijează cu însoţitor vamal la cel mai apropiat birou vamal din interiorul tării, pe direcţia de destinaţie a autovehiculului, unde există condiţii de control vamal.
(4)Cheltuielile de transport şi de manipulare a mărfurilor şi cele de deplasare a autorităţii vamale sunt în sarcina transportatorului.
Art. 100
Controlul vamal la sosirea navei se efectuează în prezenţa organelor căpităniei portului, a comandantului, agentului navei sau a unei alte persoane autorizată în mod corespunzător de comandant.
Art. 101
Controlul vamal la sosirea navei constă în verificarea, prin sondaj, a cabinelor, sălilor, cambuzelor, restaurantelor şi sălii maşinilor, pentru a se constata dacă există concordanţă între declaraţia proviziilor de bord şi bunurile supuse declarării. Comandantul, agentul navei sau o altă persoană autorizată în mod corespunzător de comandant este obligat să prezinte autorităţii vamale originalul manifestului încărcăturii.
Art. 102
(1)După efectuarea controlului vamal la sosire, se lasă pentru folosinţa comandantului, echipajului şi pasagerilor cantităţi uzuale de produse din tutun şi băuturi alcoolice, în raport cu durata staţionării navei în port, potrivit normelor stabilite în anexa nr. 6.
(2)La scoaterea sau la introducerea pe navă a proviziilor de bord, prevăzute la art. 91, autoritatea vamală face menţiune pe declaraţia proviziilor de bord.
(3)Comandantul este obligat ca pe timpul staţionării navei să folosească proviziile sau bunurile înscrise în inventar numai la bord.
(4)Comandantul, agentul navei sau o altă persoană autorizată în mod corespunzător de comandant răspund în mod solidar faţă de autoritatea vamală de nedeclararea bunurilor, de lipsurile sau substituirile de bunuri menţionate în declaraţia proviziilor de bord, precum şi de cele aflate în inventarul navei.
Art. 103
(1)În situaţia în care o navă descarcă mărfuri în două sau mai multe porturi româneşti, autorităţile vamale din aceste porturi fac menţiuni pe exemplarul original al manifestului încărcăturii cu privire la operaţiunile efectuate, precum şi pe cel al declaraţiei proviziilor de bord.
(2)Autoritatea vamală verifică menţiunile făcute în porturile în care nava a acostat anterior şi reţine o copie de pe manifestul încărcăturii, respectiv de pe declaraţia proviziilor de bord.
Art. 104
(1)Comandantul, agentul navei sau o altă persoană autorizată în mod corespunzător de comandant este obligat să comunice autorităţii vamale plecarea navei cu cel puţin 6 ore înainte, în vederea efectuării controlului vamal.
(2)Controlul vamal la plecarea navei constă în verificarea concordanţei manifestului încărcăturii cu declaraţiile vamale sau permisele vamale eliberate, precum şi a concordanţei declaraţiei proviziilor de bord cu situaţia bunurilor înscrise în aceasta.
Art. 105
În timpul efectuării controlului vamal al navelor este permisă coborârea sau urcarea numai a comandantului, a secundului şi a persoanelor bolnave.
Art. 106
Căpitănia portului permite plecarea navelor în trafic internaţional numai după ce autoritatea vamală vizează declaraţia proviziilor de bord şi, după caz, manifestul încărcăturii.
Art. 107
Pentru navele sub pavilion străin care intră în şantiere navale sau la iernat, comandantul, agentul navei sau o altă persoană autorizată în mod corespunzător de comandant este obligat să depună la autoritatea vamală declaraţia proviziilor de bord şi copia de pe manifestul încărcăturii. Pe toată această perioadă navele se află sub supraveghere vamală.
Art. 108
(1)Controlul vamal în interiorul aeronavelor de mărfuri sau de pasageri se efectuează numai în caz de indicii temeinice de fraudă, fără a perturba programul de zbor al aeronavei supuse controlului.
(2)Controlul vamal în interiorul aeronavelor de pasageri se efectuează, la sosire, după debarcarea persoanelor, iar la plecare, înainte de îmbarcarea acestora.
Art. 109
(1)Navele pot acosta, iar aeronavele pot ateriza numai în punctele de frontieră unde funcţionează autorităţi vamale.
(2)In caz de forţă majoră sau când pe nave ori în aeronave sunt persoane grav bolnave, acostarea sau aterizarea este permisă şi în alte locuri decât punctele de frontieră unde funcţionează autorităţi vamale. În astfel de situaţii comandantul navei ori al aeronavei este obligat să anunţe imediat autoritatea vamală cea mai apropiată pentru a asigura supravegherea până la plecare.
Art. 110
Controlul vamal al containerelor transportate cu orice mijloc de transport se efectuează potrivit normelor prevăzute pentru controlul vagoanelor acoperite.
[textul din partea I, titlul VI, capitolul II a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
[textul din partea I, titlul VI, capitolul III a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
[textul din partea I, titlul VI, capitolul IV a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
CAPITOLUL V:Dispoziţii ce se aplică pentru mărfurile expediate pe mare sau pe calea aerului
[textul din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 1 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
SECŢIUNEA 2:Dispoziţii aplicabile bagajelor de mână şi bagajelor de cală aparţinând călătorilor
Art. 123
[textul din Art. 123 din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 124
[textul din Art. 124 din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 125
[textul din Art. 125 din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 126
[textul din Art. 126 din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 127
[textul din Art. 127 din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 128
(2)Autoritatea Naţională a Vămilor poate stabili norme privind modalităţile de efectuare a controalelor asupra bagajelor de mână şi bagajelor de cală ale călătorilor, prevăzute la art. 190-195 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Lista cu aeroporturile care corespund definiţiei de «aeroport comunitar internaţional», prevăzută la art. 190 lit. b) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, se transmite Comisiei Europene de Autoritatea Naţională a Vămilor, conform prevederilor art. 197 din acelaşi regulament.
(1)
[textul din Art. 128, alin. (1) din partea I, titlul VI, capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
(2)Autoritatea Naţională a Vămilor poate stabili norme privind modalităţile de efectuare a controalelor asupra bagajelor de mână şi bagajelor de cală ale călătorilor, prevăzute la art. 190-195 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Lista cu aeroporturile care corespund definiţiei de «aeroport comunitar internaţional», prevăzută la art. 190 lit. b) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, se transmite Comisiei Europene de Autoritatea Naţională a Vămilor, conform prevederilor art. 197 din acelaşi regulament.