Titlul i - Organizarea şi desfăşurarea examenului de notar public pentru notarii stagiari care au împlinit perioada de stagiu - Regulament din 2003 de organizare şi desfăşurare a examenului de notar public pentru notarii stagiari şi a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public
M.Of. 307
Ieşit din vigoare Versiune de la: 7 Mai 2003
TITLUL I:Organizarea şi desfăşurarea examenului de notar public pentru notarii stagiari care au împlinit perioada de stagiu
CAPITOLUL I:Procedura de înscriere
Art. 1
(1)La examenul de notar public se pot prezenta notarii stagiari care au împlinit 2 ani de stagiu efectiv. Vechimea se consideră îndeplinită până la data de 31 decembrie a fiecărui an, atunci când examenul se organizează în perioada prevăzută la art. 4 alin. (1).
(2)La cerere, Colegiul director al Camerei Notarilor Publici poate aproba participarea la examenul de notar public şi a notarilor stagiari care au efectuat un an de stagiu până la data examenului, dacă aceştia s-au distins în profesie şi anterior angajării ca notar stagiar au exercitat şi alte funcţii de specialitate juridică, perioade care, cumulate, să fie de cel puţin 2 ani împliniţi.
Art. 2
(1)În vederea înscrierii, cu cel puţin 30 de zile înainte de data examenului, notarul stagiar va depune la notarul îndrumător următoarele acte:
a)cererea de înscriere la examen;
b)declaraţie pe propria răspundere, în sensul că are doar cetăţenia română şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în condiţiile legii;
c)copie legalizată a diplomei de studii;
d)extras de cazier judiciar;
e)certificat medical care să ateste deplina capacitate de muncă;
f)copie de pe carnetul de muncă şi de pe contractul de muncă;
g)dovada achitării taxei de înscriere la examen;
h)declaraţie de luare la cunoştinţă a prevederilor prezentului regulament. Notarul îndrumător va înainta aceste acte, însoţite de un referat şi de dovada promovării examenului de admitere în profesia de notar stagiar, Colegiului director al Camerei Notarilor Publici, denumit în continuare Colegiu.
(2)Referatul notarului public îndrumător va face referire la:
a)data angajării notarului stagiar;
b)conduita acestuia pe perioada stagiului;
c)preocuparea pentru pregătirea profesională;
d)volumul de activitate din perioada stagiului, pe categorii de operaţiuni.
În final referatul va cuprinde propunerea motivată de aviz de admitere sau de respingere a cererii de înscriere la examen.
Art. 3
(1)Colegiul, primind actele stabilite la art. 2, va examina îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege în termen de 5 zile şi va aviza motivat cererile notarilor stagiari. Dosarele vor fi însoţite de o situaţie centralizată pe Cameră a candidaţilor, cu datele de identificare a acestora.
(2)Avizele negative ale Colegiului vor fi comunicate în termen de 24 de ore de la emitere notarilor stagiari în cauză.
(3)Dosarele candidaţilor pentru care Camerele au emis aviz favorabil de înscriere vor fi transmise Comisiei pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen, constituită conform art. 14 lit. a), cu cel puţin 20 de zile înainte de data examenului. Comisia verifică dosarele candidaţilor şi hotărăşte cu majoritate de voturi asupra admisibilităţii înscrierii la examenul de notar public şi comunică, cu cel puţin 10 zile înainte de data examenului, situaţia centralizată a notarilor stagiari admişi să se înscrie la examen, care se va afişa de îndată la sediul fiecărei Camere.
(4)Împotriva avizelor negative emise de Colegiu sau de comisia constituită la nivelul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, denumită în continuare Uniune, candidatul poate depune contestaţie în termen de 48 de ore la Cameră, pe care o va înainta, împreună cu dosarul candidatului, comisiei constituite în acest sens conform art. 14 lit. b).
(5)Comisia prevăzută la alin. (4) se va pronunţa asupra contestaţiilor, în termen de 48 de ore de la primirea acestora. Hotărârea comisiei este definitivă şi se comunică Colegiului, care o transmite şi candidatului în cauză.
(6)În cazul în care se emite aviz negativ de înscriere la examen şi Colegiul apreciază oportunitatea prelungirii perioadei de stagiu, poate dispune motivat, la cererea notarului stagiar, prelungirea contractului de muncă la notarul public îndrumător.
(7)Declararea ca respins sau, după caz, neprezentarea notarului stagiar la două sesiuni de examene consecutive atrage încetarea contractului de muncă.
CAPITOLUL II:Organizarea examenului
Art. 4
(1)Examenul se organizează anual, la o dată stabilită de preşedintele Uniunii, cu acordul ministrului justiţiei, de regulă în perioada 1-31 octombrie, şi se comunică cu cel puţin 30 de zile Camerelor Notarilor Publici, în vederea înştiinţării candidaţilor.
(2)Cu cel puţin 15 zile înainte de data examenului preşedintele Uniunii va stabili locul de desfăşurare şi ora începerii examenului şi va comunica aceste date tuturor Camerelor în vederea afişării la sediul acestora.
Art. 5
(1)În vederea organizării examenului, Consiliul Uniunii va stabili tematica cu caracter teoretic şi practic cu incidenţă asupra activităţii notariale.
(2)Tematica va fi transmisă Camerelor în vederea afişării la sediul lor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită pentru examen.
Art. 6
(1)Subiectele vor fi formulate conform tematicii de către Comisia de examinare, în componenţa prevăzută la art. 14 lit. d), ce se va întruni cu 24 de ore înainte de data examenului.
(2)Subiectele vor fi formulate astfel încât să acopere toate ramurile de drept cuprinse în tematică şi să reflecte şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidaţilor.
(3)După redactarea a 20 de seturi de subiecte pentru proba teoretică acestea vor fi semnate de toţi membrii Comisiei de examinare şi vor fi introduse în plicuri sigilate şi semnate de toţi membrii comisiei, care se vor depozita într-un loc stabilit de comun acord de către aceştia, cu asigurarea măsurilor de siguranţă ce se impun.
(4)Pentru proba practică subiectele se stabilesc cu 24 de ore înainte de susţinerea probei, întocmindu-se 10 seturi a câte 5 subiecte.
Art. 7
(1)Examenul se desfăşoară pe parcursul a două zile, prima fiind afectată probei teoretice, iar cea de-a doua probei practice.
(2)Durata fiecărei probe este de 3 ore. Data, ora începerii şi cea a încheierii examenului se consemnează într-un proces-verbal semnat de comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, ce se comunică candidaţilor.
Art. 8
(1)Cu cel puţin 3 ore înainte de începerea examenului, la locul desfăşurării acestuia se va afişa repartizarea pe săli a candidaţilor.
(2)Cu 30 de minute înainte de începerea examenului se va face apelul nominal al candidaţilor în vederea îndeplinirii formalităţilor prealabile examenului (verificarea identităţii, împărţirea colilor de examen etc.). Identitatea se stabileşte numai pe baza buletinului de identitate sau a cărţii de identitate.
(3)După verificarea identităţii candidaţilor, ieşirea din sală a acestora, sub orice motiv, atrage eliminarea din examen.
(4)La ora stabilită pentru începerea examenului preşedintele comisiei de examinare, în prezenţa membrilor Comisiei de examinare, prezintă candidaţilor cele 20 sau, respectiv, 10 plicuri cu seturile de subiecte şi invită un candidat să extragă un plic cu subiectele de examen. După extragere se încheie procesul-verbal cu menţionarea subiectelor, care va fi semnat de toţi membrii comisiei.
(5)După începerea comunicării subiectelor, accesul candidaţilor care întârzie sau al oricărei alte persoane, în afara membrilor Comisiei de examinare şi ai celei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, în sala de examen este interzis.
(6)În încăperea în care are loc examenul, pe toată perioada derulării acestuia, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor ulterioare finalizării examenului, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a oricăror alte mijloace de comunicare la distanţă.
(7)Nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (5) şi (6) atrage eliminarea din examen. Comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, constatând utilizarea unor surse de informare nepermise (inspirarea din anumite materiale, din lucrările celorlalţi candidaţi, prin transmiterea informaţiilor de la distanţă etc.), va elimina candidatul din sală, va face menţiunea "anulat" pe lucrare şi va consemna cele întâmplate în procesul-verbal.
(8)Lucrările vor fi redactate, sub sancţiunea anulării, doar pe seturile de hârtie asigurate de Uniune, purtând sigiliul acesteia pe fiecare filă, în colţul din stânga sus. Prima filă, după înscrierea numelui şi a prenumelui în colţul din dreapta, va fi lipită, astfel încât datele înscrise să nu poată fi identificate, şi se va aplica sigiliul Uniunii.
(9)Cu 15 minute înainte de expirarea timpului de examen, supraveghetorii vor comunica candidaţilor timpul efectiv rămas, iar la finalul probei vor strânge lucrările.
(10)Candidatul are obligaţia de a preda lucrarea la expirarea timpului alocat probei, Comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, semnând borderoul special întocmit în acest sens.
(11)După predarea lucrării candidatul va părăsi sala de examen. Revenirea sa este interzisă până la încheierea tuturor formalităţilor de examen.
CAPITOLUL III:Notarea lucrărilor
Art. 9
(1)După comunicarea subiectelor comisia de examinare se întruneşte în plen, în sala de şedinţă, şi stabileşte baremul de notare, având în vedere complexitatea şi gradul de dificultate al fiecărui răspuns şi aptitudinea de a reflecta capacitatea de înţelegere şi sinteză a candidaţilor.
(2)Baremul va fi întocmit şi afişat cu 15 minute înainte de expirarea timpului de examen, pentru consultare de către candidaţi.
(3)La finalul examenului Comisia de examinare primeşte lucrările pe bază de proces-verbal de la Comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului şi începe notarea acestora, conform baremului întocmit de către aceasta.
(4)Lucrările vor fi notate de membrii Comisiei de examinare. La notare se acordă un punct din oficiu. Pentru fiecare dintre cele 5 subiecte se va stabili punctajul maxim de notare, între 1 şi 3 puncte, în raport de complexitatea subiectului, astfel încât suma punctelor acordate prin barem celor 5 subiecte să nu depăşească cifra 9, la care se adaugă punctul din oficiu. Punctele acordate fiecărui subiect din lucrare rezultă din suma fracţiunilor de puncte, în limita baremului de notare. Suma punctelor obţinute la cele 5 subiecte adunate cu punctul din oficiu dau nota de apreciere a lucrării. Subdiviziunile rezultate din calculul mediilor sau din oricare alte situaţii se neglijează la nivelul sutimilor, atunci când acestea sunt până la 0,05 şi se întregesc la nivelul zecimilor când sunt peste 0,05.
(5)Media generală a candidatului reprezintă media aritmetică a notelor obţinute la proba teoretică şi practică.
(6)Candidaţii care efectuează pe lucrare însemnări evidente, în scopul identificării, vor fi sancţionaţi prin anularea lucrării, care nu se mai notează. Menţiunea "anulat" se va face atât pe lucrare, cât şi pe borderoul de notare şi pe centralizator.
(7)Lucrările apreciate ca având însemnări, precum cele menţionate la alin. (6), nu se vor deschide decât după examinarea acestei situaţii cu voturile majorităţii membrilor Comisiei de examinare.
(8)Fiecare dintre membrii Comisiei de examinare înscrie nota acordată lucrării într-un borderou primit în acest sens, semnând fiecare filă a acestuia (anexa nr. 1).
(9)Notele finale ale lucrărilor, în ordinea numerotării lor, vor fi înscrise într-un centralizator semnat pe fiecare pagină de fiecare dintre membrii Comisiei de examinare (anexa nr. 2).
(10)Punctajul parţial şi cel final la fiecare subiect şi, respectiv, lucrare, care se înscriu în centralizator (anexa nr. 2), sunt reprezentate de media celor 4 punctaje parţiale şi finale acordate de cei 4 membri ai Comisiei de examinare.
(11)Media minimă de promovare este 7,00, dar nu mai puţin de 5,00 la fiecare dintre probe.
(12)După terminarea notării lucrărilor şi a întocmirii centralizatorului preşedintele Comisiei de examinare, în prezenţa tuturor membrilor acesteia, desface lucrările în ordinea numerotării. La fiecare lucrare se citesc numărul acesteia, numele şi prenumele candidatului şi nota obţinută la fiecare probă, întocmindu-se centralizatorul nominal (anexa nr. 3).
(13)Datele din centralizatorul nominal se vor înscrie în lista cu rezultatele finale ale examenului (în forma prevăzută în anexa nr. 4) ce va fi semnată, pe fiecare filă, de fiecare dintre membrii Comisiei de examinare.
(14)Lista finală va fi transmisă în termen de 24 de ore Camerelor, care o vor afişa în termen de 24 de ore la sediul lor, întocmind proces-verbal, cu precizarea datei la care a fost afişată.
(15)În centralizatorul nominal se vor menţiona, pentru fiecare candidat, punctajul desfăşurat obţinut la fiecare dintre subiectele celor două probe de examen, pentru a putea, în cazul contestării, să facă menţiunile prevăzute la art. 10 alin. (2).
(16)Lucrările de examen împreună cu borderourile, centralizatorul nominal şi lista finală vor fi depozitate de către preşedintele Comisiei de examinare la sediul Uniunii, în locurile de depozitare sigilate, până la expirarea termenului de contestaţie.
CAPITOLUL IV:Soluţionarea contestaţiilor
Art. 10
(1)După afişarea rezultatelor candidaţii nemulţumiţi pot face contestaţie, în termen de 10 zile de la data afişării rezultatelor la sediul Camerei, sub sancţiunea decăderii din acest drept.
(2)Contestaţiile, cu precizarea subiectelor la care se contestă punctajul acordat, se depun la Camera din care fac parte candidatul, menţionându-se pe acestea numărul şi data înregistrării. Contestaţiile formulate la modul general nu vor fi luate în considerare.
(3)Camera va comunica toate contestaţiile depuse, în termen de 48 de ore, Uniunii.
Art. 11
(1)Comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită conform art. 14 lit. e), va analiza şi va soluţiona toate contestaţiile în termen de 10 zile de la înregistrarea lor la Uniune.
(2)În soluţionarea contestaţiilor Comisia de soluţionare a contestaţiilor se va pronunţa doar asupra subiectelor contestate, fără a putea extinde analiza şi asupra celorlalte subiecte.
(3)Comisia de soluţionare a contestaţiilor, reexaminând lucrarea, nu poate micşora nota iniţială obţinută de candidat. În situaţia în care, în urma analizării contestaţiei, se constată că notarea a fost acordată potrivit baremului şi răspunsurilor din lucrare sau între punctajul acordat de comisia de examinare şi cel apreciat de comisia de soluţionare a contestaţiilor nu este o diferenţă mai mare de 0,5 puncte pe subiect ori lucrarea este inferioară notei obţinute iniţial, contestaţia va fi respinsă.
(4)Cu prilejul renotării lucrării ca urmare a contestaţiilor, comisia de soluţionare a contestaţiilor nu poate acorda mai mult de două puncte pentru întreaga lucrare.
(5)Soluţia dată de Comisia de soluţionare a contestaţiilor este definitivă şi se comunică Camerei la care a fost depusă contestaţia, aceasta din urmă afişând-o la sediul său.
CAPITOLUL V:Validarea rezultatelor
Art. 12
(1)Candidaţii care au obţinut medii de promovare vor putea opta, în ordinea mediilor, pentru locurile vacante existente la nivelul Camerelor Notarilor Publici.
(2)La medii egale are prioritate candidatul care a obţinut media cea mai mare la proba practică, iar dacă egalitatea persistă, are prioritate cel care are activitate mai îndelungată de la obţinerea licenţei sau care a obţinut note mai mari la colocviile de stagiu ori are acordul şi, respectiv, avizul în vederea asocierii cu un notar public titular de biroul notarial, fără a influenţa numărul de birouri din acea localitate.
Art. 13
(1)În termen de cel mult 10 zile de la soluţionarea contestaţiilor, Consiliul Uniunii va proceda la validarea rezultatelor examenului, care se comunică în termen de 48 de ore Camerelor.
(2)În termen de 10 zile de la comunicarea hotărârii Consiliului Uniunii de validare a rezultatelor examenului, Camerele vor comunica cererile de numire ca notar public, cu menţiunea circumscripţiei şi a localităţii, în raport de opţiunile sau de priorităţile stabilite potrivit art. 12 alin. (2).
CAPITOLUL VI:Organizarea şi funcţionarea comisiilor
Art. 14
În vederea bunei organizări şi desfăşurări a examenului de notar public, vor funcţiona următoarele comisii:
a)Comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen, care va fi alcătuită din 3 notari publici şi un reprezentant desemnat de ministrul justiţiei din cadrul direcţiei de specialitate;
b)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de cei respinşi la înscrierea la examen, formată din alţi 3 notari în afara celor stabiliţi pentru comisia prevăzută la lit. a) şi un alt reprezentant al Ministerului Justiţiei. Comisia va examina contestaţiile formulate. Decizia acestei comisii este definitivă;
c)Comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, care va fi formată din 3 notari publici. Pentru desfăşurarea activităţii acestei comisii vor putea fi cooptaţi pe lângă membrii comisiei, după caz, şi alţi notari publici sau personal angajat al Uniunii. Această comisie are următoarele atribuţii: verifică identitatea candidaţilor, distribuie colile de examen, sigilează colţurile lucrărilor cuprinzând datele de identificare a candidaţilor, completează procesul-verbal cu datele stabilite de prezentul regulament, supraveghează candidaţii în timpul examenului şi asigură, în general, respectarea tuturor condiţiilor de organizare şi desfăşurare a examenului, stabilite prin prezentul regulament. La predarea lucrărilor, comisia va verifica dacă sigiliul este aplicat corect, dacă datele de identificare nu sunt vizibile şi dacă fiecare candidat a semnat de predare a lucrării. Lucrările vor fi semnate, spre neschimbare, de către toţi membrii acestei comisii. Toate lucrările vor fi numerotate, fără a fi desfăcute colţurile şi vor fi predate Comisiei de examinare, pe bază de proces-verbal;
d)Comisia de examinare, constituită în vederea elaborării subiectelor şi a notării lucrărilor. Comisia de examinare va fi formată din: un membru al Consiliului Uniunii, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat prin ordin al ministrului justiţiei, un membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate şi 2 notari publici cu cel puţin 10 ani vechime, desemnaţi de Consiliul Uniunii dintre notarii propuşi de Camere. În vederea constituirii acestei comisii fiecare Cameră va desemna un notar cu cel puţin 10 ani vechime. Preşedintele comisiei este reprezentantul Consiliului Uniunii. Acesta nu participă la notarea lucrărilor, având ca atribuţie supravegherea desfăşurării activităţii comisiei, în conformitate cu normele legale şi ale prezentului regulament;
e)Comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, care va fi formată din 3 notari publici, un cadru didactic universitar şi un reprezentant al Ministerului Justiţiei, alţii decât cei care fac parte din comisia menţionată la lit. d).
Art. 15
Componenţa comisiilor prevăzute de prezentul regulament se stabileşte, prin hotărâre a Consiliului Uniunii, dintre notarii publici cu vechimea, experienţa şi autoritatea necesare, în conformitate cu dispoziţiile Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995.