Capitolul ix - Regimuri vamale suspensive - Regulament din 1997 de aplicare a Codului vamal al Romaniei
M.Of. 271
Ieşit din vigoare Versiune de la: 13 Septembrie 2000
CAPITOLUL IX:Regimuri vamale suspensive
SECTIUNEA 1:Dispozitii generale
Art. 152
(1)Regirnurile vamale suspensive sunt urmatoarele:
a)tranzitul varnal;
b)antrepozitul vamal;
c)perfectionarea activa;
d)transformarea sub control vamal;
e)admiterea temporara;
f)perfectionarea pasiva.
(2)Pot fi plasate in regiunile-vamale suspensive marfuri, indiferent de felul, cantitatea, originea, provenienta sau destinatia acestora.
(3)Nu pot fi plasate in regimuri vamale suspensive acele marfuri care sunt supuse unor interdictii sau restrictii din motive de ordine sau morala publica, de protectie a sanatatii si vietii persoanelor, animalelor sau vegetalelor, de protectie a mediului inconjurator, de ocrotire a valorilor nationale, artistice, istorice sau arheobgice.
(4)In cazul regimurilor vamale prevazute la alin. (1) lit. b) si e), marfurile se plaseaza, cu conditia ca ele sa ramana pe toata durata regimului in proprietatea persoanelor din strainatate.
Art. 153
(1)Regimul vamal suspensiv se acorda de autoritatea vamala, prin emiterea unei autorizatii prin care se fixeaza conditiile de derulare a regimului.
(2)Autorizatia se acorda persoanelor juridice romane care pot asigura derularea operatiunilor pe baza declaratiei vamale si a docurnentelor necesare identificarii marfurilor respective, cu conditia ca autoritatea vamala sa fie in masura sa efectueze supravegherea si controlul regimului vamal.
(3)Regirnul vamal.suspensiv de admitere temporara poate fi acordat si persoanelor fizice straine in cazurile si conditiile stabilite in acest capitol la sectiunea a 6-a privind admiterea temporara.
Art. 154
O data cu declaratia vamala pentru marfurile supuse unui regim vamal suspensiv titularul operatiunii depune la biroul vamal o garantie care sa asigure plata taxelor vamale si a altor drepturi, daca acestea se datoreaza.
Art. 155
(1)Regimul vamal suspensiv inceteaza, daca marfurile plasate sub acest regim sau, dupa caz, produsele compensatoare sau transformate obtinute primesc, in mod legal, o alta destinatie vamala sau un alt jegim vamal.
(2)Daca regimul vamal suspensiv nu inceteaza in conditiile alin. (1), taxele vamale si alte drepturi de import datorate se incaseaza, din oficiu, de birourile vamale in baza unui act constatator, iar operatiunea se scoate din evidenta biroului vamal. Taxele vamale si alte drepturi de import datorate se determina pe baza elementelor da taxare in vigoare la data inregistrarii declaratiei vamale pentru acordarea regimului vamal suspensiv.
(3)Actul constatator constituie titlu executoriu pentru incasarea taxelor vamale si altor drepturi de import la care se adauga comisionul vamal, daca acesta se datoreaza.
Art. 156
In cazul modificarii scopului avut in vedere la acordarea regimului vamal suspensiv, titularul acestui regim este obligat sa solicite biroului vamal in evidenta caruia se afla operatiunea, daca este cazul, acordarea unui alt regirn vamal sau unei alte destinatii vamale.
Art. 157
Autoritatea vamala si titularii regimurilor vamale suspensive sunt obligati sa tina evidenta operatiunilor pana la incheierea acestora si sa pastreze documentele o perioada- de 5 ani de la data acordarii regimului vamal suspensiv.
Art. 158
(1)Pentru incheierea regimurilor vamale suspensive,titularul este obligat sa prezinta la biroul vamal, direct sau prin reprezentantul sau, declaratia vamala pe baza careia s-a acordat, regimul, impreuna cu documentele necesare identificarii marfurilor.
(2)In cazul in care regimul se incheie prin alt birou vamal, acesta este obligat sa transmita o copie a declaratiei,vamale biroului vamal care a cordat regimul, in termen de 15 zile.
Art. 159
Cand regimurile prevazute la art. 152 alin. (1) se incheie din oficiu, marfurile pot fi.returnate fara restituirea taxelor vamale incasate de autoritatea vamala.
SECTIUNEA 2:Tranzitul vamal
Art. 160
(1)Marfurile nevamuite la intrarea in tara pot fi transportate in tranzit vamal pe teritoriul Romaniei sub supraveghere vamala, cu garantarea taxelor vamale.
(2)Marfurile vamuite la export in interiorul tarii se supun regimului de tranzit vamal pana la frontiera.
Art. 161
(1)in vederea admiterii tranzitului vamal, biroul vamal de frontiera efectueaza controlul vamal exterior al mijloacelor de transport si verifica concordanta documentelor de tranzit vamal cu documentele de transport insotitoare.
(2)In caz de indicii temeinice de frauda, biroul vamal procedeaza la controlul vamal al marfurilor in tranzit.
Art. 162
(1)Titularul de tranzit vamal este transportatorul marfurilor. Acesta este obligat sa depuna la biroul vamal de plecare, direct sau prin reprezentant o de claratie vamala de tranzit.
(2)Formularul declaratiei vamale de tranzit este prevazut in anexa nr. 4.
(3)La transportul pe calea ferata se aplica prevederile art. 48 alin. (2) si (3).
(4)Declaratia vamala de tranzit este insotita de specificatii, facturi sau alte documente din care sa rezulte valoarea marfurilor tranzitate.
(5)In cazul transportului pe calea ferata nu este obligatorie depunerea tacturilor. Cand se constata-ca marfurile aflate in regim de tranzit nu sung la biroul vamal de destinatie, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane este obtigata sa prezinte documentele care sa ateste valoarea acelor marfuri.
Art. 163
Biroul vamal de plecare acorda regimul de tranzit vamal, daca datele inscrise in declaratia vamala de tranzit corespund cu cele din docurnentele de transport si din celelalte documente.
Art. 164
(1)Termenul de incheiere pentru regimul de tranzit vamal se stabileste de biroul vamal de plecare in functie de felul mijlocului de transport distanta de parcurs conditii atmosferice, fara ca durata tranzitului sa depaseasca 45 de zile.
(2)In cadrul termenului stabilit titularul de tranzit vamal este obligat sa prezinte marfurile, impreuna cu.declaratia vamala de tranzit si documentele insotitoare, la.biroul vamal de destinatie.
(3)Biroul vamal de destinatie inregistreaza mijlocul de transport si marfurile prezentate si confirma biroului vamal de plecare primirea marfurilor in termen de 3 zile.
Art. 165
(1)Declaratia vamala de tranzit vamal.constituie titlu executoriu pentru plata taxelor vamale si a drepturilor de import in cazul in care transportatorul nu prezinta marfurile la biroul vamal de destinatie in termenul stabilit sau le prezinta cu lipsuri ori substituiri.
(2)Biroul vamal de plecare percepe taxele vamale si drepturile de import devenite exigibile potrivit alin. (1) dupa ce a solicitat biroului vamal de destinatie informatii cu privire la sosirea marfurilor tranzitate si a primit in scris raspunsul acestuia.
Art. 166
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane este obligata sa prezinte, la cerere, autoritatii vamale evidentele si informatiile necesare, referitoare la tranzitele vamale.
Art. 167
Marfurile aflate in regim de trazit vamal care din cauze fortuite se valorifica pe teritoriul Romaniei sunt supuse platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
SECTIUNEA 3:Antrepozitul vamal
Art. 168
(1)Aprobarea de functionare a unui antrepozit vamal se acorda in baza unei cereri scrise, depuse la biroul Vamal in a carui raza teritoriala se afla depozitul, continand elementele necesare pentru justificarea,antrepozitarii. In aprobare se stabilesc conditiile de functionare a antrepozitului vamal.
(2)Titularul de antrepozit este administrator sau gestionar. al acestuia, iar antrepozitarui este titularul operatiunii de plasare a marfurilor sub regimul vamal de antrepozit.
(3)Cererea da autorizare pentru functionarea unui antrepozit vamal si pentru utilizarea regimului de antrepozit al antrepozitelor de tip AC se intocmeste conform anexei nr. 7 si se depune la biroul vamal in a carui raza teritoriala se afla locul de antrepozitare.
Art. 169
In cazul in care aprobarea se refera la un antrepozit public, autoritatea vamala poate stabili ca obligatiile prevazute la art. 104 lit. b) si c) din Codul vamal al Romaniei sa fie in sarcina- exclusiva a antrepozitarului.
Art. 170
(1)Autoritatea vamala stabileste termenul in cadrul caruia antrepozitarul este obligat sa solicite acordarea unui nou regim vamal.
(2)Inainte de expirarea termenului, acesta poate fi prelungit la cererea justificata a antrepozitarului.
Art. 171
Pe durata antrepozitarii autoritatea vamala poate aproba in prealabil ca marfurile sa. fie supuse operatiunilor-uzuale prevazute in anexa nr. 8.
Art. 172
In cazul in care o marfa se scoate din antrepozitul vamal pentru a fi vamuita la import valoarea in vama se de termina pe baza elementelor de taxare din momentul scoaterii din antrepozit.
Art. 173
(1)Regimul de antrepozit vamal se poate incheia de titularul regimului de antrepozit vamal prin:
a)importul marfurilor;
b)plasarea marfurilor sub alt regim vamal suspensiv;
c)reexportul marfurilor antrepozitate;
d)exportul marfurilor romane.
e)abandonarea in favoarea statului;
f)distrugerea marfurilor sub control vamal.
(2)Operatiunile mentionate la alin. (1) lit. a)-d) pot fi efectuate, in afara titularului regimului vamal de antrepozit de orice persoana juridica romana care are dreptul de dispozitie asupra marfii.
(3)Autoritatea vamala poate admite, in cadrul termenului de antrepozitare, depunerea unei declaratii vamale privind noua destinatie vamala pentru marfurile antrepozitate.
(4)Daca paana la expirarea termenului de antrepozitare vamala marfurile nu au primit o alta destinatie vamala, autoritatea vamala, din oficiu incheie-regimul vamal de, antrepozit si incaseaza taxele vamale si drepturile de import pe baza unui act constatator.
(5)In cazul distrugerii, totale sau partiale, din cauze de forta majora sau caz fortuit a unor marfuri plasate sub regim vamal de antrepozit acestea se scot din, evidenta pe baza documentelor justificative, legal intocmite, prezentate autoritatii vamale de catre antrepozitar sau, dupa caz, de detinatorul depozitului.
Art. 174
Bunurile, inclusiv proviziile, descarcate de pe nave naufragiate sau avariate in apele nationale ori teritoriale ale Romaniei, sunt considerate in regim vamal de antrepozit.
Art. 175
(1)Antrepozitele vamale in care marfurile pot fi depozitate sub regimul de antrepozit vamal sunt urmatoarele:
a)antrepozitul public de tip A, in bare depozitul si marfurile sunt sub raspunderea detinatorului depozitului;
b)antrepozitut public de tip B, in care depozitul si rnarfurile sunt sub responsabilitatea fiecarui antrepozitar;
c)antrepozitul privat de tip C, in care detinatorul depozitului este si antrepozitar al marfurilor;
d)antrepozitul public de tip D, care este cel gestionat de autoritatea vamala.
(2)Intr-un amplasarnent pot fi admise mai rnulte tipuri de antrepozit vamal, cu conditia ca fiecare tip sa fie amplasat in incaperi sau incinte separate.
Art. 176
(1)Antrepozitele de tip A-C se infiinteaza in amplasamente sau perimetre precis determinate, acceptate de biroul vamal in a carui raza teritoriala se afla acestea.
(2)In cazul antrepozitului de tip D, autoritatea vamala desemneaza amplasamentul acestuia.
Art. 177
(1)Autorizatia de antrepozit vamal poate fi acordata, daca antrepozitarea vamala este destinata in principal stocajului de marfuri fara a se exclude posibilitatea efectuarii de operatiuni de manipulare uzuale sau de perfectionare activa.
(2)Autorizatia de antrepozit vamal se elibereaza potrivit modelului din anexa nr. 9.
Art. 178
(1)Autorizatia de antrepozit vamal intra in vigoare de la data eliberarii sale sau de la data rnentionata in autorizatie.
(2)In autorizatie se precizeaza autoritatea vamala competenta pentru a efectua controlul antrepozitutui vamal..In cazul marfurilor care reprezinta un pericol, a celor susceptibile de a altera alte marfuri sau a celor care necesita instalatii speciale, in autorizatie se precizeaza obligatia de plasare in locuri special echipate in vede restocarii.
Art. 179
(1)Autorizatia de antrepozit vamal poate"fi revocata cand nu mai sunt indeplinite conditiile avute in vedere la acordarea, autorizatiei sau daca autoritatea vamala constata ca antrepozitul vamal nu rnai este suficient utilizat pentru a se justifica mentinerea acestuia.
(2)Revocarea se comunica titularului de depozit, masura putand fi contestata la instanta de contencios.administrativ competenta.
Art. 180
(1)Evidenta operativa, tinuta potrivit art. 106 :din Codul vamal al Romaniei, trebuie sa cuprinda toate elementele necesare urmaririi aplicarii corecte a regimului si in special urmatoare:
a)mentiunile care figureaza in rubricile 1, 31, 37,si 38 ale declaratiei vamale;
b)declaratiile vamale prin care marfurile respective au primit o destinatie vamala ce incheie regimul de antrepozit vamal pentru marfuri;
c)numarul si data altor documente privitoare la plasarea sub regim si incheierea acestuia;
d)mentiunile necesare pentru urmarirea marfurilor, locul unde acestea se gasesc, informatiile cu privire la eventualele transferuri ale marfurilor dintr-un antrepozit vamal fara incheierea regimului.
e)mentiunile privind stocajul in comun al marfurilor avand un statut vamal diferit;
f)orice alte detalii necesare pentru identificarea marfurilor;
g)mentiunile privind operatiunile uzuale la care sunt supuse marfurile;
h)mentiunile pnvind scoaterea temporara a marfurilor din antrepozitele vamale.
(2)Evidenta operativa trebuie sa infatiseze in orice moment starea existenta a stocului de marfuri care se afla in regim de antrepozit vamal. Depanatorul antrepozitului este obligat sa depuna la autoritatea vamala, in termenele stabilite de aceasta, situatia stocului de marfuri.
(3)In cazul in care marfurile antrepozitate sunt supuse unor manipulari uzuale, evidenta operativa cuprinde si valoarea in vama a marfurilor, anterioara acestei manipulari.
Art. 181
(1)Inscrierea in evidenta operativa a marfurilor plasate sub regim de antrepozit vamal se face in momentul plasarii fizice a marfurilor in antrepozitul vamal, pe baza elamentelor prevazute la art. 180.
(2)Inscrierea in evidenta operativa a datelor referitoare la incheierea regimului se face in rnomentul scoaterii marfurilor din antrepozitul vamal, ca urmare a depunerii declaratiei vamale pentru noua destinatie vamala data marfurilor.
Art. 182
Pentru fiecare caz in parte titularul regimului vamal de antrepotit solicita, in scris biroului. vamal autorizarea efectubrii manipularilor uzuale inainte de a se proceda la efeduarea acestor manipulari.
Art. 183
Marfuri1e de provenienta straina si marfurile romanesti pot fi depozitate in acelasi spatiu, dar in partide separate. In cazul in care aceasta depozitare are ca efect imposibilitatea identificarii de catre autoritatea vamala a regimului vamal al marfurilor, operatiunea este permisa numai pentru marfurile echivalente. Marfurile echivalente sunt acelea care se incadreaza la aceeasi subpozitie din nomenclatura Tarifului vamal de. import al Romaniei, prezinta aceeasi calitate comerciala si au aceleasi caracteristici tehnice.
Art. 184
(1)Marfurile antrepozitate pot fi scoase temporar din depozit numai pe baza aprobarii birourilor vamale, la solicitarea,scrisa,a antrepozitarului.
(2)Daca marfurile scoase temporar sunt supuse unor manipulari uzuale se,aplica in mod corespunzator prevederile art. 182.
Art. 185
(1)Transferul marfurilor de la un antrepozit vamal la un alt antrepozit vamal, fara incheierea regimului, se:efectueaza utilizand formularul de declaratie,vamala in detaliu si potrivit procedurii stabilite in anexa nr. 10 la prezentul regulament vamal.
(2)Noul titular preia raspunderea asupra marfurilor transferate la data la care acesta efectueaza primirea lor si inscrierea in evidenta sa contabila.
(3). In cazul antrepozitului de tip B nu este permis transferul marfurilor de la un antrepozit la altul.
Art. 186
Autoritatea varnala poate obliga pe antrepozitar sa efectueze inventarierea marfurilor aflate in antrepozit.
SECTIUNEA 4:Perfectionare activa
Art. 187
In sensul prezentei sectiuni, se intelege prin:
a)"pierderi", partea din marfurile irnportate care este distrusa si dispare in cursul operatiei de perfectionare activa in special prin evaporare, uscare" esapare sub forma; de.gaz sau trecere in apa de spalare;
b)"metoda cheii cantitative", repartizarea cantitatii marfurilor straine importate pe diferitele produse compensatoare;
c)"metoda cheii valorice", repartizarea marfurilor straine importate pe diferitele produse compensatoare in functie de valoarea produselor compensatoare;
d)"operatori, persoanele. juridice care efectueaza total sau partial operatiunile de perfectionare activa;
e)"exportul anticipat" exportul produselor compensatoare obtinute din marfuri echivalente inainte de importul marfurilor care le inlocuiesc pe cele echivalente.
Art. 188
Regimul de perfectionare activa se autorizeaza de directia regionala vamala in a carei raza teritoriala se afla sediul titularului operatiunii comerciale.
Art. 189
(1)Cererea pentru acordarea regimului de perfectionare activa se intocmeste conform modelului prevazut in anexa nr. 11.
(2)Cererea trebuie sa cuprinda elementele referitoare la derularea operatiunii, precum si locurile unde este prevazut ca aceste operatiuni sa fie efectuate. Dupa obtinerea autorizatiei, aceasta se depune la biroul vamal in a carui raza teritoriala se-executa prima operatiune de perfectionare activa. Art. 190-In cazul in care se obtin produse compensatoare din alte produse compensatoare rezultate in urma unei autorizatii deja eliberate, titularul regimulul vamal ce efectueaza operatiuni succesive de perfectionare activa este obligat sa prezinte, la directia regionala vamala, o noua cerere de autorizare a regimului de perfectionare activ , conform modelului prevazutem anexa nr. 11, referindu-se la autorizatia anterioara.
Art. 191
(1)Termenul de valabilitate a autorizatiei de perfectionare activa, eliberata conform modelului prevazut, in anexa nr. 12, este stabilit de directia regionala vamala in functie de solicitarea titularului si de conditiile economice in care se desfasoara operatiunea de perfectionare activa.
(2)Cand termenul de valabilitate al autorizatiei este mai mare ,de doi ani, conditiile in baza carora a fost eliberata autorizatia sunt exarninate periodic.
Art. 192
(1)Directia regionala vamala fixeaza termenul in care produsele compensatoare trebuie sa fie exportate ori sa primeasca o alta destinatie vamala. La stabilirea acestui, termen se tine seama de durata necesara pentru realizarea produselor compensatoare si pentru livrarea acestora, precum si de tipul operatiunii.
(2)Termenul curge de la data inregistrarii declaratei vamale prin care marfurile au fost plasate sub regimul de perfectionare activa. La cererea temeinic justificata a titularului de autorizatie, termenul se poate prelungi de catre directia regionala varnala.
(3)In cazul in care produsele compensatoare obtinute din marfuri echivalente se exporta inainte de irnportul marfurilor care inlocuiesc pe cele echivalente, directia regionala vamala stabileste termenul in cadrul caruia marfurile de import se declara pentru .regimul de perfectionare activa. Acest termen curge de la data inregistrarii declaratiei vamale depusa pentru exportul produselor compensatoare.
Art. 193
Directia regionala varnala poate prelungi termenul de export in cazuri temeinic justificate de titularii autorizatiei, chiar daca termenul initial stabilit pentru regimul de perfectionare activa a expirat. In acest caz se considera prelungit si acest din urma termen.
Art. 194
(1)Autorizatia se elibereaza numai persoanelojr juridice romane, cu conditia identificarii marfurilor importate in produsele compensatoare. Aceasta se poate acorda si in cazul in care este posibila verificarea indeplinirii conditiilor prevazute pentru marfurile echivalente, in aceasta sectiune.
(2)Pentru operatiunea prevazuta la art. 112 lit. d) din Codul vamal al Romaniei, autorizatia se elibereaza numai daca este posibila utilizarea acestor marfuri la obtinerea produselor compensatoare.
Art. 195
(1)Rata de randarnent definita la art. 113 alin. (3) din Codul vamal al Romaniei se determina de titularul opeutiunii in functie de conditiile in care se efectueaza sau urmeaza sa se efectueze operatiunea de perfectionare activa.
(2)In cazuri justificate, pentru operatiuni de perfectionare activa care se efectueaza uzual, in conditii tehnice bine definite, cu marfuri avand caracteristici sensibil constante, din care rezulta produse compensatoare de o calitate uniforma, titularul operatiunii poate stabili o rata de randament forfetara, pe baza unor date reale cunoscute si determinate, in prealabil de titularul operatiunii.
Art. 196
(1)Maarfurile plasate sub regim de perfectionare activa cu suspendarea drepturilor de import care nu au fost exportate in cadrul termenului stabilit pot fi importate cu respectarea dispozitiilor privind importul marfurilor in aceste cazuri, cuantumul taxebr si drepturilor de import se determina pe baza elementelor de taxare a marfurilor de import in vigoare la data inregistrarii declaratiei vamale de import la care se adaug comisionul vamal.
(2)Daca marfurile de import plasate sub regim de perfectionare activa indeplinesc, in rnomentul importului, conditiile pentru a beneficia de un tratament tarifar preferential in cadrul contingentelor tarifare sau plafoanelor tarifare, aceste marfuri pot beneficia de tratamentul preferential valabil in momentul inregistrarii declaratiei vamale de import.
Art. 197
Pentru produsele compensatoare care nu sunt exportate, importul lor se face cu plata drepturilor de import.corespunzatoare marfurilor de import din componenta acestora la data inregistrarii declaratiei vamale de import
Art. 198
(1)Produsele compensatoare sau marfurile neprelucrate aflate sub regim de perfeczionare activa pot face obiectul, in total sau in parte, unui export temporar pentru o operatiune de perfectionare complernentara efectuata in afara teritoriului Rornaniei, pe baza autorizaziei date de directia regionala vamaia si cu respectarea conditiilor prevazute pentru regimul de perfectionare pasiva.
(2)Produsele reimportate ,dupa perfectionarea in afara teritoriului vamal al Romaniei sunt supuse platii taxelor vamale si altor drepturi de import potrivit dispozitiilor referitoare la regimul de perfectionare pasiva.
Art. 199
In cazul regimului de perfectionare activa cu restituire de taxe vamale nu se aplica prevederile referitoare la produseb compensatoare obtinute din marfuri echivalente, precum si dispozitiile art. 192 alin (3), art. 196 alin. (1) si art. 197.
Art. 200
Exportul temporar de produse compensatoare efectuat potrivit art. 198 nu constituie temei pentru restituirea de taxe vamale de import cu exceptia cazului in care se transforma in export definitiv.
Art. 201
(1)Titularul autorizatiei de perfectionare activa poate cere restituirea taxelor vamale de import in masura in care dovedeste ca produsele compensatoare obtinute din marfurile importate in regim de restituire au fost exportate sau au fost p1asate, in vederea exportului ulterior, in regim de tranzit de antrepozit vamal, de admitere temporara, de perfectionare activa in sistem suspensiv, sau introduse intr-o zona libera si sunt respectate toate conditiile stabilite pentru acel regim.
(2)Pentru a primi o dastinatie vamala din cele mentionate la alin. (1), cu exceptia exportului definitiv, produsele compensatoare nu sunt considerate marfuri romane.
Art. 202
In caz de export anticipat potrivit art. 192 alin. (3) se fixeaza un termen care sa nu fie mai mare de 6 luni. Acest termen poata fi prelungit la cererea justificata a titularului, fara ca durata totala sa depaseasca 12 luni. In cazuri temeinic justificate prelungirea poate fi acordata si dupa expirarea termenului initial.
Art. 203
(1)Termenele prevazute la art. 191 incep sa curga de la data acceptarii declaratiei vamale de plasare sub regirnul de perfectionare activa cu suspendare sau a declaratiei de irnport in cazul perfectionarii active cu restituirea taxelor vamale de import.
(2)Termenele prevazute la art. 202 incep sa curga de la data acceptarii declaratiei de export.
Art. 204
(1)Pentru a se acorda regimul de perfectionare activa cu compensare prin echivalenta, marfurile echivalente trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a)sa fie clasificate la acelasi cod de opt cifre cu marfurile de import din Nomenclatura Combinata de descriere si codificare a marfurilor acceptata de Romania prin Acordul european,instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, aprobat prin Legea nr. 20/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 12 aprilie 1993, inclusiv cu modificarile ulterioare referitoare la clasificarea marfurilor;
b)sa prezinte aceleasi calitati comerciale cu marfa de import;
c)sa prezinte aceleasi caracteristici tehnice cu marfurile straine care s-ar fi gasit sub regim de perfectionare activa;
(2)Compensarea prin echivalenta se aproba numai cand titularul solicita aceasta in cererea sa de autorizare si cand in autorizatie sunt inscrise elementele prevazute la alin. (13 .
(3)In autorizatia pentru compensarea prin echivalenta se inscriu masurile specifice de control pentru asigurarea respectarii dispozitiilor privind acest regim.
(4)Cand in autorizatie nu se indica recurgerea la compensarea prin echivalenta, iar titularul autorizatiei doreste sa beneficieze de acest sistem, va depune o cerere de modificare a autorizatiei initial acordate. Cererea se intocmeste in conditiile prevazute la art. 189.
Art. 205
In cazuri justificate se poate admite ca marfurile echivalente sa fie intr-un stadiu de fabricatie mai avansat decat cel al marfurilor straine, cu conditia ca partea esentiala a operatiunii de perfectionare activa la care sunt supuse marfurile echivalertte sa fie efectuata fie in intreprinderea titularului de autorizatie, fie intr-o intreprindere unde respectiva transformare este efectuata in contul sau.
Art. 206
Titularul autorizatiei este obligat sa asigure autoritatii vamale posibilitatea de identificare a elementelor prevazute la art. 204 alin. (1) inainte de a beneficia de sistemul de compensare prin echivalenta.
Art. 207
(1)In cadrul regimului de perfectionare activa cu compensare prin echivalenta, marfurile straine se afla in situatia vamala a marfurilor echivalente, iar marfurile echivalente se afla in situatia vamala a marfurilor straine.
(2)In cazul recurgerii la compensarea prin echivalenta fara export anticipat modificarea situatiei vamale prevazute in alin. (1) intervine in momentul inregistrarii declaratiei.vamale prin care se incheie regimul de perfectionare activa.
Art. 208
In cazul distrugerii totale sau pierderii totale a marfurilor straine sau a produselor compensatoare din cazuri fortuite sau de forta majora, titularul autorizatiei de perfectionare activa este obligat sa,anunte si sa prezinte biroului vamal care are in evidenta operatiunea dovada cantitatii reale a marfurilor distruse sau pierdute, care urrneaza a fi scazuta.
Art. 209
Dispozitiile prevazute la art. 206 -208 se aplica in;.mod corespunzator si regimului de perfectionare activa cu suspendarea;drepturilor de irnport cu recurgerea la exportul anticipat. in acest caz, modificarea situatiei vamale a mirfurilor, in sensul ad. 207, are hc pentru produsele corripensatoare exportate in momentul inregistrarii declaratiei de export. pentru produsele compensatoare, iar pentru rnarfurile straine si marfurile echivalente in momentul inregistrarii declaratiei vamale de.perfectionare .activa.
Art. 210
(1)Normele prevazute pentru plasarea sub regimul de perfectionare activa cu suspendarea: platii drepturilor de irnporl se aplica marfurilor straine si in cazul compensarii prin. echivalenta cu sau fara, export anticipat.
(2)Marfurile echivelente nu sunt supuse procedurii de plasare sub regim de perfectionare activa.
Art. 211
Regimul de perfectionare,activa cu sistemul de suspendare a drepturilor de import se incheie pentru marfurile straine, cand produsele compensatoare sau marfurile in aceeasi stare, fac obiectul unei declaratii pentru o noua destinatie vamala.
Art. 212
Declaratia vamala de incheiere a regimului de perfectionare activa pentru produsele compensatoare sau pentru marfurile straine se depune la biroul vamal care are in evidenta operatiunea sau la un alt birou vamal.
Art. 213
Titularul autorizatiei este obligat sa informeze imediat biroul vamal la care este inregistrata, operatiunea atunci cand, in urma bunui caz fortuit sau ,de forta majora felul sau caracteristicile tehnice ,ale marfurilor straine se modifica astfel incat obtinerea de produse compensatoare a devenit imposibila.
Art. 214
Daca in cadrul termenului, stabilit titularut nu, solicita prelungirea sau acordarea unei noi destinatii vamale sau a unui nou regim vamal, operatiunea se incheie de biroul vamal, din oficiu, pe baza de act constatator.
Art. 215
(1)Atunci cand produsele compensatoare ,sunt importate in totalitate sau in parte, cuantumul taxelor vamale si altor drepturi de import se determina pe baza cantitatii si valorii,marfurilor de import intrate in componenta produselor compensatoare.
(2)In completarea declaratiei vamale de import depusa pentru produsele compensatoare se va avea in vedere ca la rubricile 15, 16, 34, 41 si 42 sa se inscrie datele referitoare la marfurile de import care au intrat in. componenta produselor compensatoare.
Art. 216
Determinarea cuantumului taxelor vamale si a altor drepturi de import se face prin metoda cheii cantitative sau rnetoda cheii valorice.
Art. 217
Metoda cheii cantitative pentru determinarea cantitatii de marfa straina care intra in componenta produselor compensatoare se aplica in urmatoarele variante:
a)in cazul in care se realizeaza un singur fel de produse compensatoare dintr-un singur fel de marfa straina, la cantitatea totala de marfa straina se aplica raportul dintre cantitatea de produse compensatoare importate si cantitatea totala de produse copensatoare rezultata, din -operatiunea de perfectionare activa potrivit ratei de randament;
b)in cazul in care se realizeaza un singur fel de produse compensatoare din mai multe feluri de marfuri straine la fiecare cantitate de marfa straina se aplica raportul dintre cantitatea de produse compensatoare importate si cantitatea totala de produse compensatoare rezultate din operatiunea de perfectionare activa, potrivit ratei de randament;
c)in cazul in care se realizeaza mai multe feluri de produse compensatoare dintr-un singur fel de marfa straina, se determina mai intai baza de repartizare a marfurilor straine prin aplicarea, succesiv, la cantitatea de marfa straina a raportului dintre cantitatea de marfa existenta in totalitatea produselor cornpensatoare obtinute, pe baza ratei de randamerit si cantitatea totala de marfa straina intrata in componenta produselor compensatoare, mai putin pierderile din procesul de perfectbnare activa. Pentru determinarea cantitatii de marfa straina intrata in componenta produselor oompensatoare ionportate, la cantitatile.de marfuri rezuitate din calcslul bazei de repartizare se aplica raportul dintre cantitatea produselor corripensatoare importate si cantitatea totala a produselor compensatoare rezultata din proceiul de perfectionare activa, potrivit ratei de randament;
d)in cazul ni care se realizeaza mai rnulte feluri de produse compensatoare:din mai multe feluri de marfuri straine se determina, pentru fiecare fel de marfa si de produse compensatoare baza de repartizare a cantitatii de marfa straina dupa principiile stabilite la lit. c), dupa care, in mod similar, se determina cantitatea de marfa straina intrata in componenta produselor compensatoare importate.
Art. 218
(1)Metoda cheii valorice se aplica in toate cazurile in care nu pot fi aplicate dispozitiile art. 217.
(2)In cazul in ,care se obtin mai multe feluri de produse compensatoare dintr-un singur fel de marfuri straine, prin metoda cheii valorice se deteimina mai intai, stabilirea bazei de repartizare aplicand la cantitatea totala de marfa straina, in mod succesiv raportul dintre valoarea totala a fiecarui fel de produs compensat obtinut la valoarea totala a produselor compensatoare rezultate din activitatea de perfectionare, potrivit ratiei de randament. Cantitatea de marfa straina intrata in componenta fiecarei categorii de produse compensatoare importate se determina aplicand la cantitatea de marfa rezultata din calculul bazei de repartizare, raportul-dintre cantitatea totala a fiecarei categorii de produse compensatoare importate la cantifatea totala a fiecarei categorii de produse compensatoare, rezultate din procesul de perfectionare activa, potrivit ratei de randament.
(3)In cazul in care se obtin mai multe feluri de produse compensatoare din mai, multe feluri de marfuri straine baza de repartizare se determina in mod succesiv pentru fiecare categorie de produse compensatoare si de marfa straina dupa regula stabilita la alin. (2). In: mod similar se determina si cantitatea de marfa straina care intra in componenta produselor compensatoare importate.
Art. 219
Modelul matematic al calculului de repartizare a marfurilor straine pe produsele compensatoare este prevazut in anexa nr.13.
Art. 220
(1)Titularul autorizatiei de perfectionare activa este obligat sa prezinte biroului vamal care are in evidenta operatiunea un-decont de justificare.
(2)Decontul de justificare cuprinde urmatoarele mentiuni:
a)numarul autorizatiei de perfectionare activa;
b)cantitatea pe fel de marfa straina, cu mentionarea declaratiilorde plasare sub regim;
c)codul din Nomenclatura combinata a marfurilor straine;
d)valoarea in vama a marfurilor straine si nivelul taxelor vamale si altor drepturi de import;
e)rata de randament stabilita;
f)felul cantitatea si destinatia vamala a produselor compensatoare cu mentionarea declaratiilor vamale potrivit carora produsele compensatoare au primit o destinatie vamala;
g)valoarea produselor compensatoare in cazul in care incheierea regimului se face pe baza metodei cheii valorice;
h)cuantumul taxelor vamale si altor drepturi de import pentru cantitatea marfurilor straine care au fost importate.
i)declaratiile vamale de incheiere a regimului.
Art. 221
(1)Decontul de justificare se prezinta la biroul vamal in termen de cel mult 15 zile de la depunerea declaratiilor vamale de incheiere a regimului.
(2)In cazul exportului anticipat de produse compensatoare decontul de justificare se depune o data cu declaratia vamala pentru marfurile de import.
Art. 222
Biroul vamal"pe baza verificarii efectuate vizeaza decontut de justificare, daca este corespunzator, sau informeaza titularul autorizatiei daca decontul nu este acceptat. Decontul si documentele justificative se pastreaza de biroul vamal timp de 5 ani de la data acceptarii; decontutui de justificare.
Art. 223
Pentru produsele compensatoare sau marfurile straine care sunt plasate intr-o zona libera ori sub un regim vamal suspensiv care incheie regimul de perfectionare activa cu suspendare, in declaratia vamala, la rubrica rezervata descrierii marfurilor se va mentiona "Marfa PA/S".
Art. 224
Daca marfurile de import plasate sub regimul de perfectionare activa cu suspendarea platii taxelor vamale si altor drepturi de import fac obiectul unor masuri de politica comerciala care se aplica si in momentul plasarii acelor marfuri fie ca atare, fie ca produse compensatoare, intr-o zona libera sau sub un regim vamal suspensiv de drepturi de import, in declaratia vamala se mentioneaza la casuta rezervata descrierii marfurilor, si expresia "Politica comerciala".
Art. 225
(1)In cadrul aceleiasi autorizatii de perfectionare activa si inainte de a se incheia regimul marfurile de import in aceeasi stare sau produsele compensatoare pot fi transferate cu aprobarea directiei regionale vamale de la un operator la altul in vederea efectuarii unor operatiuni de perfectionare activa sau de incheiere a regimului.
(2)Raspunderea juridica pentru operatiunea prevazuta la alin. (1) ramane in sarcina titularului de autorizatie.
Art. 226
(1)Directiile regionale vamale pot aproba cesionarea regimului de perfectionare activa de la titularul autorizat la titularul altei autorizatii.
(2)Raspunderea juridica trece in sarcina titularului celei de a doua autorizatii din momentul aprobarii prevazute la alin. (1 ).
Art. 227
Biroul vamal la care se efectueaza operatiunile de incheiere a regimului de perfectionare activa este obligat sa transmita biroului vamal care a aprobat plasarea marfurilor sub acest regim un exemplar al declaratiei vamale de incheiere, in termen de 15 zile.
Art. 228
Regimul de perfectionare activa cu restituirea taxelor vamale se aplica in cazul marfurilor straine importate, care dupa perfectionarea activa urmeaza sa fie reexportate sub forma de produse compensatoare.
Art. 229
(1)In vederea restituirii taxelor vamale, declaratia vamala depusa pentru produsele compensatoare trebuie sa contina toate elementele necesare justificarii cererii de restituire.
(2)Declaratia vamala prevazuta la alin. (1) se depune la autoritatea vamala prin care se face ineheierea regimului de perfectionare activa cu restituirea taxelor vamale, impreuna cu documentele justificative privind aprobarea regimului.
Art. 231
(1)Restituirea taxelor vamale de import se face la solicitarea titularului autorizatiei de perfectionare activa pe baza unei cereri denumite "cerere de restituire PA".
(2)Cererea de restituire PA se depune la biroul vamal care are in evidenta operatiunea, in termen de cel mult 6 luni de la data la care.produsele compensatoare.au fost exportate sau plasate, in vederea exportului ulterior, sub unul din urmatoarele regimuri vamale: tranzit, antrepozit vamal, admitere temporara, perfectionare activa sistemul cu suspendare a drepturilor de import sau in zone libere.
(3)In cazuri temeinic justificate, autoritatea vamala poate aproba restituirea taxelor vamale si dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2) fara insa ca noul termen sa fie mai mare de 6 luni. Dupa expirarea termenului de un an de la datele prevazute la alin. (2) dreptul de restituire se prescrie.
Art. 232
(1)Cererea de restituire PA trebuie sa cuprinda urmatoarele mentiuni:
a)numarul autorizatiei de perfectionare activas;
b)cantitatea pe fel de marfa a marfurilor straine pentru care se solicita restituirea taxelor vamale;
c)pozitia tarifara din Nomenclatura combinata a marfurilor straine;
d)valoarea in vama, precum si taxele vamale de import aferente marfurilor straine inscrise in declaratia vamala de import a marfurilor aferente regimului de perfectionara activa sistemul de restituire;
e)data importului marfurilor straine;
f)numarul declaratiilor vamale prin care marfurile straine au fost importate in cadrul regimului;
g)felul cantitatea si destinatia vamala a produselor compensatoare;
h)valoarea produselor compensatoare daca incheierea se realizeaza pe baza metodei cheii valorice;
i)rata de randament stabilita;
j)numerele declaratiilor vamale prin care produsele compensaoare au fost plasate sub una din destinatiile vamale prevazute in art. 231 alin. (2);
k)cuantumul taxelor de import de restituit precum si eventualele dobanzi si penalitati percepute tinand seama de taxele vamale aferente altor produse compensatoare.
Art. 233
Titularul autorizatiei de perfectionare activa este obligat sa puna la dispozitia autoritatilor vamale documentele din care rezulta datele mentionate la art. 232.
Art. 234
(1)Biroul vamal care are in evidenta operatiunea verifica "cererea de restituire PA" si o aproba, daca sunt intrunite conditiile de restituire, sau o respinge si informeaza titularul autorizatiei cu privire la rezultatul verificarilor.
(2)Cererea de restituire PA si documentele anexate la aceasta sunt pastrate timp de 5 ani de la data primirii cererii de restituire.
Art. 235
(1)Cand produsele compensatoare primesc o destinatie vamala din cele prevazute la art. 231 alin. (2) restituirea taxelor vamale fiind permisa caseta rezervata pentru descrierea marfurilor din declaratia vamala intocmita pentru acel regim poarta mentiunea "marfa PA/R".
(2)Autoritatea vamala urmareste ca mentiunea de la alin. (1) sa fie inscrisa pe toate documentele depuse in legatura cu admiterea sau incheierea regimului.
Art. 236
Directia Generala a Vamilor poate emite norrne tehnice de aplicare a prevederilor prezentei sectiuni.
SECTIUNEA 5:Transformarea sub control vamal
Art. 237
Regimul de transformare sub control vamal se aplica marfurilor inscrise in lista prevazuta,la anexa nr. 14, coloana 1, care pot fi supuse numai operatiunilor de transformare mentionate in coloana 2 din aceeasi anexa.
Art. 238
(1)Plasarea marfurilor sub regim de transformare sub control vamal se poate face numai de persoanele juridice romane pe baza autorizatiei eliberate de directia regionala vamala.
(2)Pentru eliberarea autorizatiei este necesara indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a)cand marfurile plasate sub regimul de transformare sub control vamal se regasesc in produsele rezultate;
b)ca felul sau starea marfii din momentul plasarii sub regim sa nu mai poata fi reconstituite, dupa ce a avut loc transformarea, in formele initiale.
(3)Nu poate fi autorizata plasarea sub regimul transformarii sub control vamal atunci cand prin utilizarea acestuia s-ar eluda regulile de origine si restrictiile cantitative aplicabile marfurilor importate.
Art. 239
Decizia directiei regionale vamale de respingere a cererii de autorizare a plasarii marfurilor sub regim de transformare sub control vamal poate fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta.
Art. 240
(1)Cererea de acordare a regimului de transformare sub control vamal intocmita in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 15 se prezinta directiei regionale vamale in a carei raza teritoriala se afla locul unda urmeaza sa se desfasoare operatiunea de transformare sub control vamal.
(2)Directia regionala vamala elibereaza, in termenul legal, autorizatia pentru transformare sub control vamal potrivit modelului din anexa nr. 16.
Art. 241
(1)Termenul de valabilitate al autorizatiei pentru transformarea sub control vamal se fixeaza, in functie de complexitatea operatiunii, fara a depasi 2 ani.
(2)Termenul prevazut la alin. (1) poate fi prelungit la cererea temeinic justificata a titularului autorizatiei introdusa in cadrul termenului initial.
Art. 242
Titularul autorizatiei este obligat pe masura ce marfurile supuse regimului de transformare sub control vamal sunt efectiv transformate, sa ceara pentru produsele rezultate acordarea unui alt regim vamal in termenul specific stabilit in autorizatie.
Art. 243
Pentru marfurile plasate sub regim dar netransformate, precum si pentru cele care se gasesc intr-un stadiu intermediar de transformare, la incheierea din oficiu a regimului, cuantumul datoriei vamale se determina pe baza elementelor de taxare in vigoare pentru marfurile de import valabile in momentul inregistrarii declaratiei vamale prin care aceste marfuri au fost plasate sub regimul de transformare sub control vamal.
Art. 244
(1)Daca in momentul plasarii sub regim, marfuriie de import indeplinesc conditiile pentru a beneficia de un tratament preferential si un asffel de tratament se aplica si produselor identice cu produsele transformate importate, taxele vamale si drepturile de import la care sunt supuse produsele transformate se calculeaza potrivit tratamentului preferential.
(2)Daca pentru marfurile straine exista un tratament preferential in cadrul contingentelor tarifare sau plafoanelor tarifare tratamentul preferential se aplica si produselor transformate. In acest caz, cantitatea marfurilor straine efectiv utilizata la fabricarea produselor transformate importate se include in contingentul sau plafonul tarifar in vigoare in momentul inregistrarii declaratiei vamale de import.
Art. 245
Rata de randament sau modul de determinare a acestei rate se fixeaza de titularul operatiunii pe baza datelor de productie sub rezerva verificarii ulterioare de catre autoritatile vamale.
Art. 246
(1)Titularul autorizatiei de plasare sub regimul de transformare sub control vamal tine o evidenta operativa a Cantitatii marfurilor de import plasate sub regim, a produselor transformate obtinute si a ansamblului elementelor necesare urmaririi operatiunilor pentru determinarea corecta a taxelor vamale si drepturilor de import eventual datorate.
(2)Evidenta operativa se pune la dispozitia autoritatii vamale pentru a efectua controlul derularii regimului.
(3)Daca evidentele comerciale ale titularului operatiunii permit efectuarea controlului regimului, autoritatea vamala le poate accepta in locul evidentei operative.
Art. 247
Declaratia vamala in detaliu pentru plasarea marfurilor sub regim de transformare sub control vamal se depune la biroul vamal prevazut in autorizatie.
Art. 248
(1)Incheierea regimului de transformare sub control vamal se face de titularul autorizatiei prin declaratia vamala in detaliu.
(2)La intocmirea declaratiei vamale in detaliu prevazute la alin. (1) se tine seama de cantitatea marfurilor straine corespunzatoare produselor transformate, prin aplicarea ratei de randament precum si de cantitatea marfurilor straine ramase in starea initiala, care urmeaza a face obiectul unei alte destinatii vamale.
Art. 249
Declaratia vamala in detaliu de incheiere a regimului se depune la biroul vamal la care s-a depus declaratia vamala de plasare sub regim. In cazul in care incheierea se face la alt birou vamal acesta transmite, in termen de 15 zile, o copie a acelei declaratii vamale la biroul vamal care are in evidenta regimul.
Art. 250
(1)Titularul autorizatiei furnizeaza biroului vamal care tine in evidenta regimul un decont de incheiere in termen de pana la 30 zile.
(2)Decontul de incheiere cuprinde in principal urmatoarele:
a)numarul autorizatiei de plasare sub regimul de. transformare sub control vamal;
b)cantitatile marfurilor straine, cu referire la declaratia de plasare sub regim;
c)codul din Nomenchatura combinata a marfurilor de import;
d)valoarea in vama a marfurilor de import;
e)rata de randament fixata;
f)felul cantitatea si destinatiile vamale date produselor transformate, cu referire la declaratiile sub acoperirea carora aceste produse au fost plasate sub o destinatie vamala;
g ) cuantumul cheltuielilor de transformare ce urmeaza a fi cuprinse in valoarea in vama a produselor transformate;
h)codul din Nomenclatura combinata a produselor transformate.
Art. 251
Biroul vamal care are operatiunea in evidenta poate lua in consideratie deconturile de incheiere stabilite prin reteaua de calculatoare sau sub orice alta forma convenita cu titularul autorizatiei. Autoritatea vamala poate proceda, din oficiu, la stabilirea decontului de justificare in termenul stabilit la art. 250, daca in autorizatie se prevede aceasta clauza.
Art. 252
Daca produsele transformate sunt importate, titularul autorizatiei de regim poate opta pentru una din urmatoarele modalitati pentru stabilirea valorii in vama:
a)pretul de vanzare, cu conditia ca acesta sa fie real;
b)valoarea in vama determinata in momentul sau foarte apropiat de momentul in care au fost importate marfuri similare cu produsele transformate;
c)valoarea in vama a marfurilor de import, la care se adauga cheltuielile.de transformare mentionate la art. 250 alin. (2) lit. 9).
SECTIUNEA 6:Admiterea temporara
Art. 253
(1)Regimul de admitere temporara poate fi autorizat atunci cand sunt indeplinite conditiile pentru identificarea naturii marfurilor straine.
(2)Autorizatia pentru admiterea temporara se elibereaza de birourile vamale la cererea persoanei care, direct sau prin intermediul altei persoane, utilizeaza marfurile straine.
Art. 254
(1)Regimul de admitere temporara poate fi acordat cu exonerarea totala sau partiala a platii taxelor vamale si drepturilor de import.
(2)Cazurile si conditiile in care regimul de admitere temporara se acorda cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si drepturilor de import sunt prevazute la art. 255-278. In toate celelalte cazuri se utilizeaza regimul de admitere temporara cu exonerarea partiala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
Art. 255
Sunt admise in regim de admitere temporara cu exonerare totala de taxe vamale si alte drepturi de import bunurile prevazute la art. 256-210.
Art. 256
(1)Materialul profesional se admite temporar cu exoneratea totala de taxe vamale si alte drepturi de import.
(2)Prin "material profesional" se intelege:
a)materialul de presa, de radiodifuziune sau de televiziune necesar reprezentantilor de presa, radiodifuziune sau televiziune stabiliti in afara teritoriului national al Romaniei, care intra temporar in Romania pentru a realiza reportaje, inregistrari sau emisiuni in cadrul unor programe determinate si care se reintorc in strainatate;
b)materialul cinematografic necesar unei persoane stabilite in strainatate care intra temporar in Romania pentru realizarea de filme si care se reintoarce in strainatate;
c)orice material necesar pentru a-si exercita meseria sau pro fesiunea. o persoana stabilita in strainatate care intra temporar in Romania pentru realizarea unei activitati concret determinate. Nu intra in aceasta. categorie materialul profesional destinat unor scopuri.comerciale din care rezultaonoi marfuri sau conditionarea unor marfuri existente sunt totusi admise uneltele manuale necesare pentru exploatarea resurselor naturale, a constructiei repararii sau intretinerii imobilelor a executarii lucrarilor de terasament precum si alte activitati similare;
d)aparatele auxiliare si accesoriile materialelor prevazute la lit. a) b) si c) .
(3)Lista exemplificativa a bunurilor considerate material profesional este prevazuta in anexa nr. 17.
(4)Regimul de admitere temporara se acorda numai daca materialul profesional intruneste cumulativ urmatoarele conditii:
a)apartine si este introdus in tara de o persoana stabilita in afara teritoriului national;
b)este utilizat exclusiv de aceeasi persoana care se reintoarce in strainatate.
(5)Conditia mentionata la alin. (2) lit. b) nu este aplicabila:
a)materialelor profesionale cinematografice inapoiate in vederea realizarii de filme, programe de televiziune sau lucrari audiovizuale ca urmare a unor contracte de coproductie incheiate cu o persoana juridica romana;
b)materialelor profesionale de radiodifuziune sau televiziune destinate unor programe comune de radiodifuziune sau de televiziune, materialelor profesionale care pot face obiectul unor contracte de comodat sau de inchiriere, incheiate cu o persoana juridica romana.
(6)Piesele detasate introduse ulterior in tara in scopurl repararii unui material profesional aflat in regim de admitere temporara beneficiaza de acelasi regim ca si materialul profesional pentru care sunt introduse in tara.
Art. 257
(1)Bunurile destinate a fi prezentate sau utilizate la expozitii, targuri, congrese sau alte manifestari similare se admit temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Prin bunuri prevazute la alin. (1)" se intelege:
a)bunurile destinate a fi expuse sau care fac obiectul unor demonstratii sau manifestari;
b)bunurile destinate a fi utilizate la prezentarea produselor importate cu prilejul unei manifestari, asffel cum sunt:
-bunurile necesare demonstratiilor facute cu masinile sau cu aparatele importate expuse;
- materialul de constructie sau de decorare, inclusiv echipamentul electric pentru standul unei persoane din strainatate;
- materialul publicitar si de documentatie destinat a fi utilizat cu titiu de publicitate pentru marfurile importate expuse, cum sunt inregistrarile sonore si video, filmele si diapozitivele, ca si aparatura necesara pentru utilizarea lor;
c)animalele vii destinate a fi expuse sau care participa la rnanifestari;
d)materialul destinat a fi utilizat in cadrul reuniunilor, conferintelor si congreselor internationale, inclusiv instalatiile de traducere, aparatele de inregistrare video si filmele cu caracter educativ, stiintific sau cultural;
e)produsele obtinute in cursul manifestarilor prin folosirea marfurilor, masinilor, aparatetor sau animalelor importate temporar.
(3)Prin "alte manifestari" se intelege:
a)expozitiile, congresele, saloanele si manifestarile similare din comert, industrie, agricultura si artizanat;
b)expozitiile sau manifestarile organizate in principal cu scop filantropic;
c)expozitiile sau manifestarile organizate in scop stiintific, tehnic, artizanal, artistic, educativ sau cultural, sportiv, religios sindical, turistic sau pentru a contribui la intelegerea intre popoare;
d)reuniunile reprezentantilor organizatiilor sau gruparilor internationale;
e)ceremoniile si manifestarile cu caracter oficial sau comemorativ.
(4)Nu sunt considerate manifestari in sensul prezentului articol expozitiile organizate cu titlu privat in magazinele sau localurile comerciale in scopul vanzarii marfurilor importate.
Art. 258
(1)Materialul pedagogic si stiintific, piesele de schimb si accesoriile pentru materialul pedagogic si stiintific, uneltele si sculele concepute pentru intretinerea, controlul, calibrarea sau repararea materialului pedagogic si stiintific se admit temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Prin "material pedagogic" se intelege orice material destinat procesului didactic si de formare profesionala si, in special, modele, instrumente, aparate si masini.
(3)Lista exemplificativa a bunurilor care sunt considerate material pedagogic este prevazuta in anexa nr. 18.
(4)Prin material stiintific" se intelege instrumentele, aparatele si masinile-unelte utilizate in scopul cercetarilor stiintiflce sau invatamantului.
(5)Regimul de admitere temporara se acorda numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a)sunt aduse de institutii autorizate, folosite de acesta sau sub controlul si responsabilitatea acestora;
b)sunt utilizate in scopuri necomerciale;
c)sunt aduse in cantitati rezonabile, tinand seama de destinatia lor;
d)pe timpul aflarii in Romania sa ramana proprietatea unei persoane stabilite in strainatate.
(6)Prin institutii autorizate" se intelege institutiile publice sau private de invatamant de formare profesionala si de cercetare stiintifica, al caror obiect de activitate esential este nonprofit si care sunt legal autorizate sa efectueze activitati de invatamant formare profesionala sau de cercetare stiintifica.
Art. 259
(1)Materialul medico-chirurgical si de laborator destinat spitalelor sau institutiilor sanitare se admite temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import numai daca materialul indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)sa faca obiectul unei trimiteri ocazionale cu titiu gratuit;
b)sa fie destinat a stabili diagnostice sau in scopuri terapeutice;
(2)Prin trimitere ocazionala" se intelege orice trimitere de material medico chirurgical si de laborator efectuata la cererea spitalelor sau institutiilor sanitare care, in circumstante exceptionale, au nevoie urgenta de a suplini insuficienta echipamentelor sanitare proprii.
Art. 260
Materialul destinat a fi utilizat pentru inlaturarea efectelor unor catastrofe care afecteaza teritoriul Romaniei se admite temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import cu conditia ca materialele sa fie trimise cu titlu gratuit si sa fie destinate autoritatilor de stat sau unitatilor autorizate de autoritatile competente care actioneaza in astfel de situatii.
Art. 261
(1)Ambalajele se admit temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Prin ",ambalaje" se intelege:
a)ambalajele utilizate sau destinate a fi utilizate, in starea in care sunt prezentate, pentru ambalarea exterioara sau interioara a marfurilor;
b)suporturile utilizate sau destinate a fi utilizate pentru rularea, plierea sau fixarea marfurilor.
(3)Nu sunt considerate ca ambalaje materialele de ambalat cum ar fi: paiele, hartia, fibrele de sticla si talasul, prezentate in vrac.
(4)Regimul de admitere temporara cu exonerare totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi,de import se acorda cu conditia ca ambalajele, in functie de specificul lor,.daca suntprezentate pline sa se declare ca urmeaza a fi reexportate goale sau pline, iar daca sunt prezentate goale sa se declare ca urmea,za a fi reexportate pline.
(5)Ambalajele plasate sub regimul de admitere temporara pot fi utilizate in trafic intern, numai daca marfurile ambalate in acestea sunt destinate exportului. In cazul ambalajelor introduse in tara pline, acestea pot fi utilizate pana in momentul in care se golesc.
Art. 262
(1)Beneficiaza de regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import si urmatoarele categorii de marfuri:
a)tiparele, matritele, cliseele, desenele, modelele si alte obiecte similare destinate unei persoane juridice romane, daca cel putin 75% din productia rezultata din utilizarea lor este exportata;
b)instrumentele de masura sl control, de verificare si alte obiecte similare destinate unei persoane juridice romane pentru a fi utilizate intr-un proces de fabricatie, daca cel putin 75% din, productia rezultata ca urmare a utilizarii lor este exportata.
c)sculele si instrumentele speciale puse gratuit la dispozitia unei persoane juridice romane pentru a fi utilizate la fabricarea marfurilor care sa fie exportate in totalitate, cu conditia ca asffel de instrumente si scule sa ramana proprietatea unei persoane stabilite in strainatate;
d)bunurile de orice natura, ce urmeaza a fi supuse incercarilor, experientelor sau demonstratiilor, inclusiv incercarile si experientele necesare procedaelor de omologare, cu exceptia incercarilor, experientelor sau demonstratiilor care constituie o activitate lucrativa;
e)mostrele care sunt destinate unei prezentari sau unei demonstratii in scopul obtinerii de comenzi pentru marfurile similare.
Art. 263
(1)Mijloacele de productie pentru inlocuire se admit temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Prin "mijloace de productie pentru inlocuire" se-intelege instrumentele, aparatele si masinile puse la dispozitie gratuit si provizoriu de un furnizor sau de un reparator in asteptarea livrarii sau repararii unor marfuri identice sau similare.
Art. 264
(1)Marfurile de ocazie se admit temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Prin "marfud de ocazie", care sunt altele decat cele nou fabricate sunt neutilizate si fara defecte, se intelege:
a)marfurile prezentate in vederea vanzarii la licitatie;
b)marfurile din cadrul unui contract de vanzare, sub rezerva efectuarii unor incercari al caror rezultat sa fie satisfacator;
c)operele de arta ce urmeaza a fi expuse in vederea unei eventuale vanzari;
d)trimiterile "la vedere" de confectii din blanuri, bijuterii, covoare, articole de bijuterie, daca dupa caracteristicile lor nu pot fi considerate mostre.
(3)Prin "trimiteri la vedere" se intelege trimiterea de marfuri pentru care exista oferta de vanzare a exportatorului cu posibilitatea de a fi cumparate dupa ce sunt verificate si acceptate de destinatar.
Art. 265
Regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import se acorda si pentru:
a)filmele cinematografice, impresionate si developate, pozitive, si alte. suporturi de imagine inregistrate, destinate a fi vizionate inainte de utilizarea lor comerciala;
b)filmele, benzile magnetice si filmele magnetizate si alte suporturi de sunet si imagine, destinate sonorizarii, dublajului sau reproducerii;
c)filmele in care sunt prezentate produse si materiale straine, precum si modul lor de functionare, cu conditia ca acestea sa nu lie destinate unei prezentari publice cu scop lucrativ;
d)suporturile de informatii inregistrate, trimise gratuit si destinate a fi utilizate in prelucrarea automata a datelor.
Art. 266
(1)Efectele personale si bunurile introduse in tara in scopuri sportive se admit temporar cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Prin "efecte personale" se intelege articolele, noi sau folosite, de care un calator poate avea nevoie in mod obisnuit pe timpul calatoriei, tinand seama de toate circumstantele calatoriei, cu exceptia marfurilor importate in scopuri comerciale.
(3)Prin "bunuri introduse in tara in scopuri sportive" se intelege articolele de sport si alte materiale destinate a fi utilizate de calatori cu ocazia competitiilor sau demonstratiilor sportive sau in scopul efectuarii antrenamentelor pe teritoriul Romaniei.
(4)Prin "calator" se intelege:
a)orice persoana care intra temporar in Romania fara a avea in acesst teritoriu domiciliul sau resedinta sa, precum si orice persoana care se intoarce in Romania unde are domiciliul sau resedinta, dupa ce a fost in vizita, temporar, in strainatate;
b)orice persoana care paraseste temporar Romania unde are domiciliul sau resedinta, precum si orice persoana care paraseste acest teritoriu in care nu are domiciliul sau resedinta sa, dupa o sedere temporara.
(5)Lista exemplificativa a efectelor personale ale calatorilor si a materialului sportiv este prevazuta in anexa nr. 19.
Art. 267
Regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import se acorda si pentru animalele vii de orice specie pentru transhumanta sau pasunat pentru dresaj, pentru antrenament pentru reproductie, pentru tratament veterinar ori care insotesc o persoana.
Art. 268
(1)Regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import se acorda si pentru materialul de propaganda turistica.
(2)Lista exemplificativa a materialelor considerate de propaganda turistica este prevazuta in anexa nr. 20.
Art. 269
Regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import se acorda si pen tru materialele.utilizate sub supravegherea si responsabilitatea unei administratii publice in vederea construirii, repararii sau intretinerii infrastructurilor de interes general aflate in zonele de frontiera.
Art. 270
(1)Regimul de.admitere temporara cu exonerarea totala a- platii taxebr vamale si aRor drepturi de import se poate acorda si pentru bunurile care sunt introduse temporar in Romania in situatii deosebite, fara a avea incidenta pe plan economic.
(2)Sunt considerate ,situatii deosebite fara a avea incidenta pe plan economic" cazurile in care-materialele introdusa in tara au o valoare. mai mica deeat corespondentul in lei a 4000 ECU, si care nu stau in tara mai mult de 90 de zile.
Art. 271
(1)Pentru bunurile care nu se incadreaza in prevederile art. 256-270, regimul de admitere temporara se acorda cu exonerarea partiala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import.
(2)Regimul de admitere temporara cu exonerarea partiala a platii taxelor vamale si drepturilor de import nu se poate acorda produselor si marfurilor consumabile, care pot fi introduse in tara numai sub regim de import.
Art. 272
(1)Cererea de autorizare a regimului de admitere temporara se intocmeste in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 21.
(2)Cererea se depune la biroul vamal unde se prezinta marfurile pentru vamuire si trebuie sa cuprinda toate elementele privind utilizarea marfurilor, ca si locul unde se prevede folosirea marfurilor admise temporar.
Art. 273
Autorizatia de admitere temporara se elibereaza, de biroul vamal la care a fost prezentata cererea, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 22.
Art. 274
Termenul de valabilitate a autorizatiei este stabilit de biroul vamal in functie de justificarile prezentate in cererea de autorizare s regimului de admitere temporara.
Art. 275
(1)Cu ocazia acordarii autorizatiei, biroul vamal stabileste.si termenul de sedere sub regim.de admitere temporara a marfuribr pentru care s-a acordat regimul.
(2)In situatii exceptionale, termenul prevazut la- alin. (1) se poate prelungi fara a depasi termenul de valabilitate al autorizatiei.
(3)Prin "situatii exceptionale" se intelege acele evenimente necunoscute initial care impun utilizarea bunurilor o. perioada suplimentara.
Art. 276
(1)In cazurile in care bunurile intra temporar in tara potrivit Conventiei vamale pentru admiterea temporara a marfurilor (ATA), incheiata la Bruxelles la 6 decembrie 1961, la care Romania este parte prin Decretul nr. 959/1966, publicat in Buletinul Oficial nr. 74 din :1966, carnetul ATA inlocuieste cererea de autorizare, iar foaia de carnet (volet) completata tine loc de autorizatie pentru acordarea regimului de- admitere temporara.
(2)Lista marfurilor pentr.u care admiterea temporara sezpoate efectua dupa procedura mentionata la alin. (1) este prevazuta in anexa nr. 23.
(3)Biroul vamal poate accepta numai carnetele ATA care:
a)sunt emise de tarile care sunt parte contractanta la Conventia ATA si care sunt vizate si garantate de o asociatie garanta ce face parte din grupul de asociatii internationale admise de aceasta conventie;
b)sunt atestate in caseta rezervata pe coperta carnetului de autoritatile vamale ale tarii de export;
c)sunt prezentate autoritatilor vamale romane in cadrul termenului de valabilitate al carnetului ATA acordat la emitere.
Art. 277
(1)Declaratia vamala de plasare a marfurilor sub regimul de admitere temporara cu exonerare partiala sau totala de plata se depune la birourile vamale mentionate in autorizatie.
(2)In cazul aplicarii art. 276 prezentarea carnetului ATA in vederea plasarii marfurilor sub regimul de admitere temporara se face la birourile vamale de frontiera care:
a)completeaza voletul de intrare pentru marfurile prevazute la pot. 1, 10, 12-19 din anexa nr. 23, daca sunt in masura sa verifice indeplinirea tuturor conditiilor impuse de regimul de admitere temporara;
b)completeaza voletul de tranzit pentru marfurile prevazute la pct. 2-9, 11 si 20 din anexa nr. 23 si pentru celelalte marfuri pentru care nu sunt in masura sa verifice indeplinirea conditiilor regimului. in acest caz, autoritatile de la vamile de interior completeaza voletul de import.
Art. 278
Incheierea regimului de admitere temporara cu exonerarea partiala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import se face numai dupa regularizarea platii sumelor stabilite potrivit art. 121-122 din Codul vamal al Romaniei.
Art. 279
(1)Regimul de admitere temporara este considerat incheiat pentru; bunurile introduse in baza art. 257 alin (2) lit. b) si e) din prezentul regulament vamal care au fost consumate sau distruse la locul manifestarilor, precum si materialele publicitare si de reclama care au fost distribuite publicuhai- in mod gratuit.
(2)Felul bunurilor sau produselor prevazute la att. 257 alin. (2) lit. e) trebuie sa fie in concordanta cu natura manifestarii, numarul vizitatorilor si importanta participarii expozantului la aceasta manifestare.
(3)Prevederile alin. (1) nu se aplica bauturilor alcoolice, tigarilor si produselor din tutun, precum si combustibililor.
Art. 280
(1)Declaratia vamala se depune la biroul vamal desemnat in autorizatie, pentru incheierea regimului de admitere temporara.
(2)In cazul. aplicarii prevederilor .art. 276 alin. (1), carnetul ATA se prezinta la biroul vamal inscris in voletul de intrare pentru incheierea operatiunii, care completeaza voletul de reexport din carnet.
Art. 281
(1)Declaratia vamala de incheiere se depune cu respectarea dispozitiilor stabilite pentru destinatia vamaia ce urmeaza a fi data bunurilor aflate sub regimul de admitere temporara.
(2)Descrierea bunurilor in declaratia vamala trebuie sa corespunda specificatiilor cuprinse in autorizatia de admitere temporara.
Art. 282
(1)Autoritatea vamala poate admite fransferul marfurilor de la.un birou vamal la care s-a facut plasarea marfurilor sub regim la un alt birou vamal la care se face incheierea regimului.
(2)Responsabilitatea respectarii conditiilor regimului ramane in sarcina titularului autorizatiei.
(3)Operatiunile de admitere-temporara realizate de un titular pot fi cesionate unui alt titular, cu aprobarea prealabila a autoritatii vamale, numai daca titularul care preia operatiunile indeplines te conditiile stabilite de prezentul regulament vamal pentru realizarea. lor.
Art. 283
(1)Pentru simplificarea si operativitatea formalitatibr vamale, Directia Generala. a Vamilor poate stabili proceduri si documente simplificate privind regimul de admitere temporara cu exonerare totala sau partiala.
(2)Deciziile Directiei Generale a Vamilor date conform alin. (1) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
SECTIUNEA 7:Admiterea temporara a mijloacelor de transport
Art. 284
(1)Mijloacele de transport pot fi admise sub regim de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi de import.
(2)Mijloacele de transport aflate in regimul prevazut la alin. (1) nu pot fi date in comodat gajate sau cidate unei persoane fizice sau juridice domiciliate sau cu resedinta in Romania.
Secţiunea A:Mijloace de transport rutiere
Art. 285
(1)Vehiculele rutiere de folosinta comerciala beneficiaza de regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi de import. Prin "vehicule" se intelege orice vehicul rutier, inclusiv remorcile care pot fi atasate.
(2)Admiterea temporara a vehiculelor rutiere se acorda sub indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a)sa fie introduse de o persoana stabilita in strainatate sau de un reprezentant al sau;
b)sa fie utilizate pentru transport comercial de aceasta persoana sau de un reprezentant al sau;
c)sa fie inmatriculate in afara teritoriului Romaniei pe numele unei persoane stabilite in strainatate;
d)sa fie utilizate exclusiv pentru un transport care incepe. sau se termina in afara teritoriului Romaniei.
(3)Daca la un vehicul cu motor inmatriculat in Romania este atasata o remorca inmatriculata in strainatate, aceasta beneficiaza de regimul de admitere temporara.
(4)Regimul de admitere temporara se acorda pe perioada necesara realizarii operatiunilor de transport debarcare sau imbarcare a pasagerilor, descarcare si incarcare a marfurilor si, dupa caz, intretinere a vehiculelor.
Art. 286
(1)Vehiculele rutiere de folosinta personala fara scop lucrativ beneficiaza de regimul de admitere temporara cu -exonerarea totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi de import. Prin "vehicule" se intelege orice vehicul rutier, inclusiv caravanele si remorcile, care pot fi atasate la un vehicul cu motor.
(2)Regimul se aplica cu conditia ca vehiculele sa indeplineasca urmatoarele conditii cumulative:
a)sa fie introduse de persoane stabilite in afara teritoriului Romaniei;
b)sa fie utilizate de aceste persoane in scop privat;
c)sa fie inmatriculate in afara teritoriului vamal al Romaniei pe numele unei persoane din afara a.cestui teritoriu sau daca nu sunt inmatriculate in strainatate sa apartina unei persoane stabilite in strainatate.
(3)Regimul de admitere temporara se aplica si in urmatoarele cazuri:
a)pentru utilizarea unui vehicul de folosinta personala, inmatriculat in tara de domiciliu a utilizatorului, pe traseul aflat pe teritoriul Romaniei pentru a se indrepta spre domiciliu, la locul de munca si invers. Acordarea acestui regim nu este supusa unei limitari in timp;
b)pentru utilizarea de catre un student a unui vehicul de folosinta personala, inmatriculat in tara de domiciliu, pe teritoriul Romaniei, pana la terminarea studiilor.
(4)Vehiculele de folosinta personala pot ramane in regim de admitere temporara:
a)pe o perioada continua sau nu, timp de 6 luni dintr-o perioada de 12 luni;
b)pe o perioada egala cu sejurul studentilor in cazul vehiculelor mentionate la alin. (3) lit. b);
c)in cazul persoanelor domiciliate in strainatate care executa o misiune in Romania pe o perioada determinata. (5) Vehiculele de folosinta personala admise temporar in Romania pot fi vandute, inchiriate, imprumutate sau date in Comodat altor persoane, numai dupa achitarea taxelor vamale si altor drepturi de import.
(6)Sotul si rudele pana la gradul al treilea ale persoanei fizice domiciliate in strainatate pot utiliza un vehicul de folosinta personala aflat in regim de admitere temporara. De asemenea, un vehicul de folosinta personala poate fi utilizat in mod ocazional de o persoana fizica stabilita in Rornania, daca aceasta lucreaza pentru titularul regimului de admitere temporara care se afla in Romania.
Secţiunea B:Mijloace de transport feroviar
Art. 287
(1)Mijloacele de transport feroviar beneficiaza de regimul de admitere.temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi de import.
(2)Prin "mijloace de transport feroviar" se intelege: materialul de tractiune, trenurile automotoare, vagoanele automotoare, ca si vagoanele de orice natura--destinate transportului de persoane, de bagaje, precum si de marfuri.
(3)Regimul de admitere temporara se acorda cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a)sa apartina unor persoane stabilite in strainatate;
b)sa fie inmatriculate intr-un stat strain.
(4)Mijloacele de transport feroviar pot fi puse la dispozitia unei persoane juridice romane, in scopul utilizarii in comun in baza unui acord prin care se stabileste ca fiecare retea feroviara le poate folosi ca pe ale sale.
(5)Biroul vamal poate admite ca, in cazuri exceptionale, o persoana juridica romana sa utilizeze vagoane destinate transportului de marfuri, plasate sub regim: de admitere temporara, o perioada de timp limitata, fixata pentru fiecare caz in parte.
Secţiunea C:Mijloace de transport aeriene, maritime si fluviale
Art. 288
(1)Mijloacele de transport straine aeriene, maritime si fluviale beneficiaza de regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi de import.
(2)Mijloacele de transport prevazute la alin. (1) pot ramane in Romania pe o perioada de timp necesara realizarii operatiunilor pentru care a fost ceruta admiterea temporara.
(3)Pentru mijloacele de transport aeriene, maritime si fluviale destinate folosintei personale, se aplica conditiile prevazute la art. 278 pentu vehiculele rutiere.
Secţiunea D:Palete
Art. 289
Paletele utilizate de orice mijloc de transport strain beneficiaza de regimul de admitere temporara cu exonetarea totala a platii taxelor vamale si a altor drepturi de import.
Secţiunea E:Containere
Art. 290
(1)Containerele straine cu certificate de agreare, atat cele destinate pentru transportul sub sigilii vamale cat si cele marcab,sbeneficiaza de regirnul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale si altor drepturi de import daca sunt introduse in Romania in numele si sub raspunderea proprietarului utilizatorului sau reprezentantilor acestora.
(2)Containerele prevazute la alin. (1), plasate sub regim, de admitere temporara, pot fi utilizate in trafic intern in Romania in vederea reexportarii lor in afara teritoriului national. Containerele nu pot fi utilizate decat o singura data pe durata sederii in tara.
(3)Accesoriile si echipamentul normal al containerelor pot fi importate impreuna cu containerul si reexportate izolat sau cu alt container, fie importate izolat si resxportate impreuna cu containerul.
Art. 291
(1)Pentru a beneficia de facilitatile prevazute de art. 288 alin. (1), containerele trebuie sa aiba inscrise in mod vizibil, intr un loc special destinat urmatoarele mentiuni:
a)identificarea proprietarului sau a utilizatorului;
b)marcile si numerele de identificare ale containerului, adoptate de proprietar sau de utilizator;
c)tara de apartenenta a containerului;
d)greutatea containerului gol, inclusiv a echipamentelor acestuia.
(2)Mentiunile prevazute la lit. d) nu sunt necesare. In cazul lazilor mobile utilizate in transportul combinat:"cale ferata-cale rutiera" iar cele de la lit. c) nu sunt necesare in cazul containerelor utilizate in transportul aerian.
(3)Tara de apartenenta a containerului poate fi indicata prin inscrierea numelui complet sau utilizand codul tarilor prevazut in normele internationale ori utilizand un semn distinctiv pentru identificarea tarii de inmatriculare a autovehiculelor in circulatia rutiera internationala. In cazul lazilor mobile utilizate in transportul combinat cale ferata cale rutiera tara de apartenenta este indicata prin cifre. Identificarea proprietarului sau a utilizatorului poate fi asigurata prin indicarea numelul acestuia printr-o sigla sau prin cifre consacrate pentru folosinta fiind excluse simboluri cum ar fi drapelele sau emblemele.
Art. 292
(1)Sunt agreate pentru transportul sub sigilii vamale containerele care poarta, in afara datelor prevazute la art. 291, numarul de ordine atribuit de constructor sau numarul de fabricatie, iar daca sunt agreate tipurile de constructie, numarul tipului sau al scrisorii de identificare a tipului corespunzator prescriptiilor tehnice.
(2)Prescriptiile tehnice aplicabile containerelor admise pentru transportul sub sigilii vamale si procedura pentru agrearea containerelor sunt cele stabilite in anexa nr. 7 la Conventia vamala referitoare la transportul international al marfurilor sub acoperirea carnetelor TIR, Conventia TIR, incheiata la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care Romania a aderat,prin Decretul nr. 420 din 1979, publicat in Buletinul Oficial nr. 98 din 1979.
(3)Daca se constata ca unele containere agreate nu satisfac conditiile tehnice prevazute la alin. (2) ori daca un container prezinta defectiuni majore si in consecinta, nu indeplineste normele de agreare pentru transportul sub sigilii vamale, autoritatile vamale iau masurile prevazute in anexa nr. 24.
(4)In cazul transportului combinat unitatea de transport intermodal (UTI) este formata dintr-un container de mare capacitate, cutie mobila semiremorca rutiera etc. si urmeaza a fi inscrisa ca atare in declaratia vamala, de tranzit respectiv in scrisoarea de trasura.
Secţiunea F:Piese de schimb, accesorii si echipamente uzuale
Art. 293
(1)Piesele de schimb, accesoriile si echipamentele uzuale, inclusiv echipamentele folosite pentru fixarea, protejarea sau amararea marfurilor pe mijloacele de transport aflate impreuna sau separat de mijloacele de transport carora le sunt destinate, beneficiaza de regimul de admitere temporara cu exonerarea totala a platii taxelor vamale sau altor drepturi de import.
(2)Piesele de schimb aflate impreuna cu mijloacele de transport carora le sunt destinate sau separat de acesta trebuie sa serveasca numai unor mici reparatii sau intretinerii normale a acestor mijloace de transport.
(3)Piesele inlocuite dupa reparare sau intretinere, precum si piesele de schimb noi pot fi importate sau reexportate.
Secţiunea G:Alte dispozitii
Art. 294
(1)Mijloacele de transport si paletele prevazute la art. 285-290 sunt admise temporar fara a fi necesara obtinerea de la biroul vamal a autorizatiei si fara depunerea declaratiei vamale.
(2)In cazul in care biroul vamal are motive temeinice ca exista un risc privind nerespectarea sligapei de reexport a mijloacelor de transport poate fi ceruta depunerea declaratioi vamale. Pentru containere declarapa vamala este inlocuitS de o lista care cuprinde denumirea bi adresa proprietarului, utilizatorului sau a reprezeritantului acestora modul de identificare a contaherelor, numarul conteinerelor, accesoriile si echipamentele uzuale.
(3)Sunt admise temporar fara obtinerea autorizatiei si fara depunerea declaratiei vamale piesele de schimb, accesoriile si echipamentele uzuale prevazute la art. 293 cu exceptia pieselor de schimb aflate separat de mijloacele de transport carora le sunt destinate, pentru care se depune declaratie vamala.
Art. 295
(1)Pentru mijloacele de transport piesele de schimb, accesoriile si echipamentele uzuale aflate in regim de admitere temporara la care nu s-au depus declaratii vamale nu se garanteaza taxele vamale si alte drepturi de import.
(2)In cazul in care se aplica prevederile art. 294 alin. (2) si se constata ca plata datoriei vamale ce se poate naste nu este asigurata, biroul vamal poate cere constituirea unei garantii egale cu valoarea taxelor vamale si a altor drepturi de impor.
Art. 296
Mijloacele de transport pentru care au fost depuse declaratii vamale conform art. 294 alin. (2) se reexporta in termenul stabilit de biroul vamal, pe baza declaratiei vamale de reexport la care se anexeaza si documentul depus cu ocazia admiterii temporare.
Art. 297
Biroul vamal poate anula autorizatia de admitere temporara pentru mijloacele de transport in cazul in care constata ca:
a)mijloacele de transport rutiere pentru folosinta comerciala sunt utilizate fara drept in trafic intern;
b)mijloacele de transport pentru folosinta personala sunt utili zate pehtru folosinta comerciala, in trafic intern;
c)mijloacele de transport au fost vandute, inchiriate, tmprumutate sau date in folosinta unor terti dupa acordarea regimului de admitere temporara.
Art. 298
Regimul de admitere temporara se considera incheiat si prin abandonarea in favoarea statului a bunurilor, marfurilor si mijloacelor de transport prevazute in sectiunile 6 si 7 din acest capitol, pe baza de declaratie de abandon, fara ca statul sa fie obligat a suporta eventualele datorii care greveaza bunurile aban donate.
SECTIUNEA 8:Perfectionarea pasiva
Art. 299
In aplicarea prezentei sectiuni, se intelege,prin:
a)marfuri de export temporar: marfurile plasate sub regim de perfectionare pasiva;
b)produse compensatoare principale: produsele compensatoare pentru obtinerea carora a fost autorizat regimul de perfectionare pasiva;
c)produse compensatoare secundare: produsele compensatoare altele decat cele pentru care a fost autorizat regimul de perfectionare pasiva, dar care rezulta in mod necesar din procesul de perfeoctionare;
d)pierderi: partea din marfurile de export temporar care se distruge sau dispare in cursul operatiunii de perfectionare pasiva, mai ales prin evaporare, uscare, scurgeri gazoase, scurgeri in apa de spalare si altele asemenea;
e)metoda cheii cantitative: repartizarea cantitatilor de marfa de export temporar pe fiecare produs compensator;
f)metoda cheii valorice: repartizarea valorii marfurilor de export temporar pe fiecare, produs compensator;
g)rata de randament cantitatea sau procentajul de produse compensatoare, obtinuta dintr-o cantitate determinata de marfuri supuse procesului de perfectionare pasiva;
h)import anticipat produsele de inlocuire importate inainte de a fi realizat exportul de "marfuri de export temporar".
i)cheltuieli de incarcare, de transport si de asigurare: toate cheltuielile referitoare la incarcarea, transportul si asigurarea marfurilor, inclusiv comisioanele si costurile de intermediere, cu exceptia comisioanelor de cumparare, costul ambalajului care nu face corp comun cu marfa de export temporar, costul manoperei de ambalare si al materialelor de ambalare, precum si cheltuieli de intretinere conexe transportului de marfa;
Art. 300
Persoanele juridice romane care au incheiat un contract de perfectionare pasiva cu un partener strain pot cere directiilor regionale vamale, prin completarea formularului, prevazut la anexa nr. 25 cerere de autorizare pentru regimul de perfectionare pasiva.
Art. 301
(1)Directiile regionale vamale acorda in termenul legal autorizatii de regim de perfectionare pasiva cand constata ca din prelucrarea marfurilor de export temporar vor rezulta produse compensatoare.
(2)Autorizatia pentru regimul de parfectionare pasiva se elibereaza pe formularul prevazut in anexa nr. 26.
Art. 302
Exonerarea totala sau partiala de taxe vamale si alte drepturi de import se acorda numai cand produsele compensatoare se declara pentru import in numele sau in contul titularului autorizatiei sau de catre alta persoana juridica romana care a obtinut consimtamantul de cesiune al titularului de autorizatie si este obligata sa indeplineasca conditiile cuprinse in aceasta.
Art. 303
(1)Exonerarea totala sau partiala de taxe vamale si alte drepturi ,de import consta in deducerea din cuantumul drepturilor si taxelor de import aferente produselor compensatoare importate a cuantumului drepturilor si taxelor de import care s-ar fi perceput la aceeasi data pentru marfurile de export temporar, daca ele ar fi fost importate in Romania din tara in care a avut loc ultima operatiune-de perfectionare pasiva.
(2)Cuantumul care se deduce, potrivit alin. (1), se calculeaza in functie de cantitatea si felul marfurilor inscrise in declaratia de plasare sub regimul de perfectionare pasiva si pe baza elementelor de taxare aplicabile la data inregistrarii declaratiei vamale de import a produselor compensatoare.
(3)Valoarea marfurilor de export temporar este cea inscrisa in declaratia vamala de plasare sub regimul de perfectionare pasiva sau, daca nu este posibila determinarea valorii in acest mod, valoarea se determina prin diferenta dintre valoarea in vama a produselor compensatoare si cheltuielile de perfectionare justificate.
(4)Cand marfurile de export temporar au fost anterior plasarii lor sub regimul de perfectionare pasiva marfuri straine importate si acestea au beneficiat de taxe reduse pentru anumite scopuri sau utilizari si conditiile pentru acordarea taxelor reduse raman aceleas i si in momentul in care produsele compensatoare sunt importate, cuantumul de dedus este cuantumul taxelor vamale si al altor drepturi de import platibile la importul acestor marfuri.
(5)Daca produsele compensatoare beneficiaza de o masura tarifara preferentiala sau aceasta masura este aplicabila si in cazul marfurilor importate, incadrate la aceeasi pozitie tarifara ca si marfurile de export temporar, taxele vamale si alte drepturi de import care se iau in considerare pentru stabilirea cuantumului ce se deduce sunt cele care rezulta din aplicarea masurilor preferentiale.
Art. 304
(1)Cand operatiunea de perfectionare pasiva consta in repararea marfurilor importate care ulterior se constata a fi defecte sau se defecteaza in perioada de garantie, reimportul lor se efectueaza cu exonerare totala de taxe vamale si alte drepturi la import daca se dovedeste ca rapararea a fost efectuata gratuit.
(2)In cazul unui import de marfuri defecte, care se exporta temporar pentru reparare, nu sunt aplicabile dispozitiile alin. (1).
Art. 305
Daca operatiunea de perfectionare pasiva are ca obiect repararea de marfuri de export temporar, cu titlu oneros importul produselor compensatoare se efectueaza cu exonerarea partiala a taxelor vamale si altor drepturi de import. Cuantumul acestora se determina pe baza elementelor de taxare aferente produselor compensatoare la data inregistrarii declaratiei vamale de import a acestor produse, luand in considerare ca valoare in vama numai cheltuielile de reparare.
Art. 306
(1)Regimul de perfectionare pasiva se poate realiza si prin inlocuirea unei marfi importate atunci cand in locul produsului compensator se importa un produs de inlocuire de acelasi standard.
(2)Prin acelasi standard se intelege ca produsele de inlocuire trebuie sa se incadreze la acelasi cod tarifar, sa fie de aceeasi calitate comerciala si sa posede aceleasi caracteristici tehnice ca si produsul compensator.
Art. 307
(1)Biroul vamal poate permite ca produsele de inlocuire sa fie, in conditiile fixate in autorizatie, importate: inainte de exportul temporar al marfurilor. Importul anticipat se realizeaza numai cu constituirea unei garantii care sa acopere integral cuantumul taxelor vamale si al altor drepturi de import.
(2)Daca marfurile de export temporar au fost deja folosite inaintea acestui export produsele de inlocuire, trebuie sa nu fie produse noi. Biroul vamal poate acorda derogari de la aceasta norma daca se dovedeste ca produsele de inlocuire, desi noi, au fost livrate gratuit.
Art. 308
(1)In cazul importului anticipat al produselor de inlocuire, exportul temporar al marfurilor trebuie efectuat in termen de cel mult doua luni de la data inregistrarii declaratiei vamale de import a acelor produse.
(2)In cazuri temeinic justificate, la cererea titularului autorizatiei, biroul vamal poate aproba prelungirea termenului prevazut la alin. (1).
Art. 309
Cand pentru importurile anticipate se aplica prevederile art. 307, cuantumul taxei vamale si al altor drepturi de import care urmeaza a fi dedus se determina in functie de elementele de taxare aplicabile marfurilor de export temporar la data inregistrarii declaratiei de plasare a marfurilor sub acest regim.
Art. 310
In aplicarea regimului de perfectionare pasiva biroul vamal poate sa recurga la urmatoarele procedee:
a)mentionarea sau descrierea in declaratie a marcajelor particulare sau a numerelor de fabricatie ale marfurilor de export temporar;
b)aplicarea de sigilii, stampile sau alte mijloace de marcare individuala la marfurile de export temporar;
c)prelevarea de esantioane, solicitarea de fotografii sau descrieri tehnice, analize de laborator ale marfurilor de export temporar;
d)examinarea de documente justificative referitoare la operatiunea de perfectionare pasiva care urmeaza a fi efectuata (contracte, corespondenta, facturi) care sa demonstreze ca produsele compensatoare urmeaza a fi fabricate din marfurile de export temporar.
Art. 311
(1)Cand aplicarea regimului de perfectionare pasiva se solicita in scopul repararii marfurilor, biroul vamal poate permite operatiunea numai daca se asigura ca marfurile sunt efectiv defecte si necesita reparatii.
(2)Cand se aplica schimbul de marfuri in sistem standard autoritatea vamala procedeaza conform art. 310 lit. a)-c). In acest caz actele justificative trebuie sa faca dovada ca reparatia se realizeaza cu ajutorul unui produs de ,niocuire si ca operatiunea nu se efectueaza pentru ameliorarea performantelor tehnice initiale ale marfurilor.
Art. 312
(1)Autorizativa prin care se acorda schimbul de marfuri in sistem standard fara import anticipat poate fi utilizata atunci cand sunt indeplinite conditiile pentru reimportul de produse compensatoare in locul produselor de inlocuire.
(2)Importul de produse de inlocuire este permis cand sunt indeplinite conditiile de acordare a sistemului de schimb de marfuri standard fara import anticipat chiar daca operatiunea nu a fost initial inscrisa in autorizatia de plasare sub regim de perfectionare pasiva.
(3)Operatiunea prevazuta la alin. (2) este permisa numai daca este solicitata pana in momentul importului produselor de inlocuire.
Art. 313
(1)Termenul de valabilitate a autorizatiei pentru regimui, de perfectionare pasiva este stabilit de directia regionala vamala in functie de conditiile specifice ale operatiunii, dar nu mai mult de 2 ani.
(2)Termenul prevazut la alin. (1) poate fi prelungit in cazuri temeinic justificate.
Art. 314
(1)Termenul in care se incheie operatiunea de perfectiopare pasiva se stabileste de biroul vamal in declaratia vamala de plasare sub acest regim pnandu-se seama de durata necesara pentru.realizarea operapunii de perfectionare pasiva.
(2)Importul produselor compensatoare sau importul produselor de inlocuire se considera realizat la data inregistrarii declaratiei vamale de import sau la data declaratiei vamale de plasare a marfurilor sub regim de antrepozit vamal ori de perfectionare activa.
Art. 315
(1)Rata de randament se stabileste de catre titularul operatiunii cel mai tarziu in momentul plasarii marfurilor sub regim, tinand seama de conditiile operatiunii de perfectionare pasiva.
(2)Rata de randamentsse poate stabili si dupa plasarea marfurilor sub regimul de perfectionare pasiva, in cazuri justificate, dar nu mai. tarziu de data inregistrarii declaratiei de import a produsebr cornpensatoare.
Art. 316
In cazuri justificate, directia regionala vamala poate permite ca importul produselor compensatoare sau importul produselor de inlocuire sa fie efectuat de o alta persoana juridica romana decat titularul autorizatiei sau al declaratiei de plasare sub regimul de perfectionare pasiva.
Art. 317
Marfurile de export temporar si marfurile destinate exportului temporar in cadrul schimbului de marfuri in sistem stan dard se plaseaza sub regimul de perfectionare pasiva prin depureerea unei declaratii vamale la biroul vamal prevazut in autorizatie.
Art. 318
(1)Declaratia vamala de incheiere a regimului de perfectionare pasiva se depune la biroul vamal care are in evidenta operatiunea.
(2)Declaratia vamala prevazuta la alin. (1) poate fi depusa si la alt birou vamal, cu conditia ca titularul autorizatiei sa transmita o copie a declaratiei si a documentelor insotitoare, in termen de 15 zile, la biroul vamal la care s-a depus initial declaratia vamala de plasare sub regim.
Art. 319
In declaratiile vamale de plasare sub regim si de incheiere a regimului, la rubrica destinata descrierii marfurilor se mentioneaza "marfa PP".
Art. 320
(1)Cheltuielile de incarcare-descarcare, de transport si de asigurare a marfurilor de export temporar pana la locul unde a fost efectuata operatiunea de perfectionare pasiva nu se includ ,m valo,areaimarfurilor de export temporar care se ia in calcul la determinarea valorii in vama a produselor compensatoare.
(2)Cheltuielile de incarcare-descarcare, de transport si de asigurare privind produsele compensatoare se includ in valoarea in vama a acestor produse.
Art. 321
Cheltuielile de reparape cu titiu oneros sunt sumele efectiv platite sau de platit de titularul autorizatiei.
Art. 322
(1)Repartitia marfurilor de export temporar pe produsele compensatoare se realizeaza folosind in mod corespunzator una dintre metodele prevazute de art. 217-219.
(2)Metodele de calcul prevazute la alin. (1) se utilizeaza in scopul determinarii sumei care se deduce din cuantumul drepturilor si taxelor vamale de import aferente produselor compensatoare importate potrivit art. 303.
Art. 323
La inregistrarea declaratiei vamale pentru plasarea marfurilor sub regimul de perfectionare pasiva se iau in considerare masurile de politica comerciala pentru exportul marfurilor in vigoare.
Art. 324
(1)La importul produselor.compensatoare se iau in cons,lderatiewmasurile de politica comerciala stabilite pentru importul marfurilor.
(2)Masurile de politica comerciala pentru import nu se aplica in cazul reparatiilor, si recurgerii la sistemul de schimb de marfuri standard.