Secţiunea 3 - SECŢIUNEA 3: Omologarea de tip şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole sau forestiere, precum şi pentru produsele utilizate la acestea - Reglementari RNTR 2/2003 privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea
M.Of. 275 bis
Ieşit din vigoare
Secţiunea 3:SECŢIUNEA 3: Omologarea de tip şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole sau forestiere, precum şi pentru produsele utilizate la acestea
CAPITOLUL I:Omologarea de tip şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole sau forestiere, precum şi pentru sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate utilizate la acestea
1.Prezentul capitol se aplică vehiculelor agricole sau forestiere noi, concepute şi fabricate într-una sau mai multe etape, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate noi, concepute şi fabricate pentru astfel de vehicule.
2.Prin vehicule agricole sau forestiere, în sensul prezentului capitol, se înţelege:
a)tractoarele agricole sau forestiere (categoriile T şi C);
b)remorcile agricole sau forestiere (categoria R);
c)echipamentele remorcate interschimbabile agricole sau forestiere (categoria S), astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 167/2013.
3.Prevederile prezentului capitol nu se aplică vehiculelor prevăzute la art. (2) alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 167/2013.
4.Cerinţele tehnice şi administrative cadru aplicabile pentru omologarea UE de tip a vehiculelor agricole sau forestiere noi, a sistemelor, a componentelor şi a unităţilor tehnice separate noi utilizate la acestea, precum şi cerinţele pentru supravegherea pieţei pentru vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate respective sunt cele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 167/2013.
5.Cerinţele tehnice şi administrative specifice aplicabile pentru omologarea UE de tip a vehiculelor agricole sau forestiere noi, a sistemelor, a componentelor şi a unităţilor tehnice separate noi utilizate la acestea sunt cele prevăzute în:
a)Regulamentul delegat (UE) nr. 1.322/2014 al Comisiei din 19 septembrie 2014;
b)Regulamentul delegat (UE) 2015/68 al Comisiei din 15 octombrie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele referitoare la sistemul de frânare al vehiculelor pentru omologarea vehiculelor agricole şi forestiere;
c)Regulamentul delegat (UE) 2015/96 al Comisiei din 1 octombrie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de performanţă de mediu şi de performanţă a unităţii de propulsie ale vehiculelor agricole şi forestiere;
d)Regulamentul delegat (UE) 2015/208 al Comisiei din 8 decembrie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de siguranţă în funcţionare a vehiculului pentru vehiculele agricole şi forestiere;
e)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/504 al Comisiei din 11 martie 2015 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele administrative pentru omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehicule agricole şi forestiere.
6.Pentru remorcile agricole sau forestiere (categoria R), producătorul poate să opteze pentru omologare UE de tip în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 167/2013 sau pentru omologare naţională de tip în conformitate cu anexa nr. 5 la prezenta secţiune.
7.Acordarea omologării naţionale de tip pentru serii mici pentru tractoarele agricole sau forestiere (categoriile T şi C) se realizează în conformitate cu prevederile art. 37 din Regulamentul (UE) nr. 167/2013, cerinţele tehnice aplicabile fiind cele prevăzute în anexa nr. 6 la prezenta secţiune.
[textul din sectiunea 3, capitolul II a fost abrogat la 09-feb-2016 de Art. I, punctul 16. din Ordinul 25/2016]
CAPITOLUL III:Omologarea CEE-ONU de tip a produselor utilizate la vehiculele agricole sau forestiere şi care nu sunt reglementate de regulamente (UE)
La omologarea de tip, introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare a produselor menţionate în tabelul următor şi utilizate la vehiculele agricole sau forestiere prevăzute la cap. I, trebuie respectate prevederile regulamentelor CEE-ONU din tabelul următor:
Obiectul omologării | Regulament CEE-ONU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plăci de identificare spate vehicule lente | 69 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anvelope | 106 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faruri cu fascicul de întâlnire simetric | 113 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.Definiţii
Suplimentar faţă de definiţiile prevăzute la secţiunea 1 cap. II pct. 4, în sensul prezentei anexe, termenii de mai jos au următorul înţeles, dacă în actele de reglementare menţionate nu se specifică altfel:
1.1.Masa proprie a remorcii - masa remorcii carosate în ordine de mers (inclusiv lichide şi roată de rezervă dacă este cazul);
1.2.Remorcă lentă pentru transport persoane - în cadrul remorcilor agricole sau forestiere se defineşte subcategoria de utilizare remorcă lentă pentru transport persoane, prin care se înţelege orice remorcă tractată de un tractor agricol sau forestier, utilizată pentru transportul persoanelor aşezate pe scaune, cu o viteză maximă constructivă declarată de producător care nu depăşeşte 25 km/h.
Frâna de serviciu şi frâna de staţionare trebuie să satisfacă condiţiile prezentate în tabelul de mai jos.
1. Valori minime admisibile ale coeficientului de frânare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipul frânei | Coeficient de frânare minim admisibil (%) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frână de serviciu acţionată de tractor | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frână de serviciu acţionată prin inerţie | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frână de staţionare | 16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CAPITOLUL III6:Anexa nr. 6 la secţiunea 3 - Omologarea naţională de tip a tractoarelor agricole şi forestiere fabricate în serii mici
Nr. | Obiectul omologării | Act de reglementare | Av | Iv | Categorii de vehicule | ||||||
T1 | T2 | T3 | T4.1 | T4.2 | T4.3 | C | |||||
1 | Integritatea structurii vehiculului | R (UE) 2015/208 | a | C | C | C | C | C | C | I | |
b | C | C | C | C | C | C | I | ||||
2 | Viteza maximă constructivă, regulatorul de turaţie şi dispozitivele de limitare a vitezei | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 89 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
3 | Dispozitivele de frânare şi cuplarea frânei remorcii | R (UE) 2015/68 R CEE-ONU 13 | a | A | A | A | A | A | A | A | |
b | A | A | A | A | A | A | A | ||||
4 | Direcţia pentru tractoarele rapide | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 79 | Y | a | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA |
b | C | C | C | C | C | C | I | ||||
5 | Direcţia | R (UE) 2015/208 | Y | a | C | C | C | C | C | C | I |
b | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA | ||||
6 | Vitezometrul | R (UE) 2015/208 | a | B | B | B | B | B | B | B | |
b | B | B | B | B | B | B | B | ||||
7 | Câmpul vizual şi ştergătoare | R (UE) 2015/208 | Y | a | A | A | A | A | A | A | I |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
8 | Geamuri | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 43 | a | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | I | |
b | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | I | ||||
9 | Oglinzi retrovizoare | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 46 R CEE-ONU 81 (Aplicabil pentru T şi C cu scaun de tip şa şi ghidon) | Y | a | X(2) B(4) | X(2) B(4) | NA | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | I |
b | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | I | ||||
10 | Sisteme de informare a conducătorului auto | R (UE) 2015/208 | Y | a | C | C | C | C | c | C | I |
b | C | C | C | C | C | C | I | ||||
11 | Dispozitive de iluminare şi semnalizare luminoasă şi sursele lor de lumină | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 3 R CEE-ONU 4 R CEE-ONU 5 R CEE-ONU 6 R CEE-ONU 7 R CEE-ONU 19 R CEE-ONU 23 R CEE-ONU 31 R CEE-ONU 37 R CEE-ONU 38 R CEE-ONU 69 R CEE-ONU 77 R CEE-ONU 87 R CEE-ONU 91 R CEE-ONU 98 R CEE-ONU 99 R CEE-ONU 112 R CEE-ONU 113 R CEE-ONU 119 R CEE-ONU 128 | Y | a | X | X | X | X | X | X | X |
b | X | X | X | X | X | X | X | ||||
12 | Instalaţii de iluminat | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 7 R CEE-ONU 48 R CEE-ONU 69 R CEE-ONU 77 R CEE-ONU 104 R CEE-ONU 123 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
13 | Sisteme de protecţie a ocupanţilor vehiculului, inclusiv amenajări interioare, tetiere, centuri de siguranţă, portiere | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 21 R CEE-ONU 25 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
14 | Exteriorul vehiculului şi accesoriile | R (UE) 2015/208 | a | A | A | A | A | A | A | A | |
b | A | A | A | A | A | A | A | ||||
15 | Compatibilitate electromagnetică | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 10 | Y | a | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | I |
b | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | A(1) C(3) | I | ||||
16 | Dispozitive de avertizare acustică | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 28 | Y | a | B | B | B | B | B | B | I |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
17 | Sisteme de încălzire | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 122 | Y | a | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | I |
b | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | A(2) C(4) | I | ||||
18 | Dispozitive de prevenire a utilizării neautorizate | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 62 R CEE-ONU 18 | Y | a | A | A | A | A | A | A | I |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
19 | Placă de înmatriculare | R (UE) 2015/208 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
20 | Placa regulamentară şi marcarea | R (UE) 2015/208 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
21 | Dimensiunile şi masa remorcii | R (UE) 2015/208 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
22 | Masa maximă cu încărcătură | R (UE) 2015/208 | a | A | A | A | A | A | A | A | |
b | A | A | A | A | A | A | A | ||||
23 | Mase de balast | R (UE) 2015/208 | a | A | A | NA | A | A | A | I | |
b | A | A | NA | A | A | A | I | ||||
24 | Siguranţa sistemelor electrice | R (UE) 2015/208 | a | B | B | B | B | B | B | B | |
b | B | B | B | B | B | B | B | ||||
25 | Rezervor de combustibil | R (UE) 2015/208 | a | B | B | B | B | B | B | B | |
b | B | B | B | B | B | B | B | ||||
26 | Dispozitive de protecţie spate | R (UE) 2015/208 | a | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA | |
b | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA | ||||
27 | Protecţie laterală | R (UE) 2015/208 | a | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA | |
b | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA | ||||
28 | Platforme de încărcare | R (UE) 2015/208 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
29 | Dispozitive de remorcare | R (UE) 2015/208 | a | C | C | C | C | C | C | I | |
b | C | C | C | c | C | C | I | ||||
30 | Pneuri | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 30 R CEE-ONU 54 R CEE-ONU 75 R CEE-ONU 106 R CEE-ONU 117 | a | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | NA | |
b | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | X(2) B(4) | NA | ||||
31 | Dispozitive antiîmproşcare | R (UE) 2015/208 | Y | a | NA | NA | NA | NA | NA | NA | NA |
b | A | A | A | A | A | A | NA | ||||
32 | Mers înapoi | R (UE) 2015/208 | a | C | C | C | C | C | C | C | |
b | C | C | C | C | C | C | C | ||||
33 | Şenile | R (UE) 2015/208 | a | NA | NA | NA | NA | NA | NA | A | |
b | NA | NA | NA | NA | NA | NA | A | ||||
34 | Cuplaje mecanice | R (UE) 2015/208 R CEE-ONU 55 | a | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | I | |
b | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | X(2) A(4) | I | ||||
35 | Dispozitive de protecţie în caz de răsturnare (încercări dinamice) | R (UE) 1322/2014 OCDE 3 | a | A | NA | NA | NA | A | A | NA | |
b | A | NA | NA | NA | A | A | NA | ||||
36 | Dispozitive de protecţie în caz de răsturnare (tractoare cu şenile) | R (UE) 1322/2014 OCDE 8 (Aplicabil pentru C1, C2, C4.2 şi C4.3) | a | NA | NA | NA | NA | NA | NA | A | |
b | NA | NA | NA | NA | NA | NA | A | ||||
37 | Dispozitive de protecţie în caz de răsturnare (încercări statice) | R (UE) 1322/2014 OCDE 4 (Aplicabil pentru T1/C1, T4.2/C4.2 şi T4.3/C4.3) | a | A | NA | NA | NA | A | A | A | |
b | A | NA | NA | NA | A | A | A | ||||
38 | Dispozitive de protecţie în caz de răsturnare montate în faţă (tractoare cu ecartament îngust) | R (UE) 1322/2014 OCDE 6 | a | NA | A | A | NA | NA | A | NA | |
b | NA | A | A | NA | NA | A | NA | ||||
39 | Dispozitive de protecţie în caz de răsturnare montate în spate (tractoare cu ecartament îngust) | R (UE) 1322/2014 OCDE 7 | a | NA | A | A | NA | NA | A | NA | |
b | NA | A | A | NA | NA | A | NA | ||||
40 | Dispozitive de protecţie contra căderii obiectelor | R (UE) 1322/2014 OCDE 10 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
41 | Scaune pentru pasageri | R (UE) 1322/2014 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
42 | Nivelul zgomotului la care este expus conducătorul auto | R (UE) 1322/2014 OCDE 5 | a | A | A | A | A | A | A | A | |
b | A | A | A | A | A | A | A | ||||
43 | Scaunul şi poziţia conducătorului | R (UE) 1322/2014 | a | A | A | A | A | A | A | A | |
b | A | A | A | A | A | A | A | ||||
44 | Spaţiul de manevră şi de acces (a postul de conducere | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 43 | a | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | |
b | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | ||||
45 | Prizele de putere | R (UE) 1322/2014 | a | B | B | B | B | B | B | B | |
b | B | B | B | B | B | B | B | ||||
46 | Protecţia elementelor de acţionare | R (UE) 1322/2014 | a | B | B | B | B | B | B | B | |
b | B | B | B | B | B | B | B | ||||
47 | Ancorajele centurilor de siguranţă | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 14 R CEE-ONU 16 OCDE 4 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
48 | Centuri de siguranţă | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 16 | a | X | X | X | X | X | X | I | |
b | X | X | X | X | X | X | I | ||||
49 | OPS, Protecţia contra penetrării obiectelor | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 43 | a | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | I | |
b | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | B(3) X(2) | I | ||||
50 | Sistemul de evacuare | R (UE) 1322/2014 | a | B | B | B | B | B | B | B | |
b | B | B | B | B | B | B | B | ||||
51 | Manualul de utilizare | R (UE) 1322/2014 | a | C | C | C | C | C | C | C | |
b | C | C | C | C | C | C | C | ||||
52 | Sistemele de control, inclusiv în special dispozitivele de oprire de urgenţă şi cele automate | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 79 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
53 | Protecţia împotriva riscurilor mecanice, altele decât cele menţionate la articolul 18 alineatul (2) literele (a), (b), (g), (k) din Regulamentul (UE) nr. 1.322/2014, inclusiv protecţia împotriva spargerii conductelor care transportă lichide, precum şi a deplasării necontrolate a vehiculului | R (UE) 1322/2014 | a | A | A | A | A | A | A | I | |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
54 | Apărătoare şi dispozitive de protecţie | R (UE) 1322/2014 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
55 | Informaţii, avertizări şi marcaje | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 60 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
56 | Materiale şi produse | R (UE) 1322/2014 | Y | a | B | B | B | B | B | B | I |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
57 | Baterii | R (UE) 1322/2014 | Y | a | C | C | C | C | C | C | I |
b | C | C | C | C | C | C | I | ||||
58 | Ieşirea de urgenţă | R (UE) 1322/2014 R CEE-ONU 43 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
59 | Sistemul de ventilaţie şi filtrare din cabină | R (UE) 1322/2014 | a | C | C | C | C | C | C | I | |
b | C | C | C | c | C | C | I | ||||
60 | Viteza de ardere a materialului cabinei | R (UE) 1322/2014 | a | B | B | B | B | B | B | I | |
b | B | B | B | B | B | B | I | ||||
61 | Emisii poluante | R (UE) 2015/96 (etapele de emisii din directivele 2000/25/CE şi 97/68/CE) | a | A | A | A | A | A | A | A | |
b | A | A | A | A | A | A | A | ||||
62 | Nivelul sonor (extern) | R (UE) 2015/96 (valorile-limită din Directiva 2009/63/CE) | Y | a | A | A | A | A | A | A | I |
b | A | A | A | A | A | A | I | ||||
Note explicative:
(1)- subansamblu;
(2)- componentă;
(3)- vehicul;
(4)- cerinţe de instalare;
a - pentru tractoarele pe roţi cu o viteză maximă constructivă mai mică sau egală cu 40 km/h;
b - pentru tractoarele pe roţi cu o viteză maximă constructivă de peste 40 km/h;
Av - autovehicule;
Iv - indice viteză;
A: Nu sunt permise alte excepţii în afara celor menţionate în actul de reglementare. Certificatul de omologare de tip şi marca de omologare de tip nu sunt necesare. Rapoartele asupra încercărilor trebuie întocmite de un serviciu tehnic notificat;
B: Trebuie îndeplinite cerinţele tehnice ale actului de reglementare. Încercările prevăzute de actul de reglementare trebuie efectuate în totalitate; sub rezerva acordului autorităţii de omologare, acestea pot fi întreprinse chiar de producător; acestuia i se poate permite să emită raportul tehnic; nu este nevoie de emiterea unui certificat de omologare de tip şi nu este necesară o omologare de tip;
C: Producătorul trebuie să demonstreze autorităţii de omologare că cerinţele esenţiale ale actului de reglementare sunt îndeplinite;
X - aplicabil;
I - acelaşi ca pentru T conform categoriei;
Y - actele relevante pentru autovehicule sunt acceptate ca echivalente, după cum se specifică în actul delegat;
NA - nu se aplică.