Capitolul iii5 - Anexa 5 la secţiunea 3 - Condiţii tehnice aplicabile la omologarea naţională de tip a remorcilor agricole sau forestiere - Reglementari RNTR 2/2003 privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea

M.Of. 275 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 2020
CAPITOLUL III5:Anexa 5 la secţiunea 3 - Condiţii tehnice aplicabile la omologarea naţională de tip a remorcilor agricole sau forestiere
1.Definiţii
Suplimentar faţă de definiţiile prevăzute la secţiunea 1 cap. II pct. 4, în sensul prezentei anexe, termenii de mai jos au următorul înţeles, dacă în actele de reglementare menţionate nu se specifică altfel:
1.1.Masa proprie a remorcii - masa remorcii carosate în ordine de mers (inclusiv lichide şi roată de rezervă dacă este cazul);
1.2.Remorcă lentă pentru transport persoane - în cadrul remorcilor agricole sau forestiere se defineşte subcategoria de utilizare remorcă lentă pentru transport persoane, prin care se înţelege orice remorcă tractată de un tractor agricol sau forestier, utilizată pentru transportul persoanelor aşezate pe scaune, cu o viteză maximă constructivă declarată de producător care nu depăşeşte 25 km/h.

2.Mase
Masa maximă tehnic admisibilă, precum şi masa maximă tehnic admisibilă pe axă sunt preluate din indicaţiile producătorului. Masa proprie a remorcii se stabileşte prin cântărire.
3.Amplasare placă număr de înmatriculare
3.1.Remorcile agricole sau forestiere trebuie să fie dotate în partea din spate cu un loc pentru amplasarea plăcii cu numărul de înmatriculare.
3.2.Locul de amplasare al plăcii de înmatriculare constă dintr-o suprafaţă dreptunghiulară plană sau în principiu plană cu următoarele dimensiuni minime:
fie: lungimea de 520 mm şi înălţimea de 120 mm
fie: lungimea de 340 mm şi înălţimea de 240 mm
3.3.Poziţia plăcii:
3.3.1.Punctul central al plăcii nu se poate situa la dreapta planului longitudinal de simetrie al remorcii.
3.3.2.Placa trebuie să fie perpendiculară sau practic perpendiculară pe planul longitudinal de simetrie al remorcii.
3.3.3.Înălţimea marginii inferioare a plăcii faţă de sol nu trebuie să fie mai mică de 0,30 m, iar înălţimea marginii superioare a plăcii faţă de sol nu trebuie să fie mai mare de 1,20 m. Totuşi, datorită caracteristicilor constructive nu este posibilă respectarea acestor dimensiuni, înălţimea poate depăşi 1,20 m, dar în acest caz trebuie să fie cât mai apropiată de această limită, în măsura permisă de caracteristicile remorcii şi nu trebuie în nici un caz să depăşească 2 m.
3.3.4.Înălţimile specificate la subpct. 3.3.3. se măsoară cu remorca neîncărcată.
4.Sistem de frânare
4.1.Remorcile din categoriile Ra1 şi Rb1 la care suma maselor maxime tehnic admisibile pe axă este mai mică sau egală cu 750 kg, nu trebuie să fie prevăzute cu sistem de frânare de serviciu şi de staţionare. Totuşi, dacă remorcile din aceste categorii sunt prevăzute cu astfel de sisteme, acestea trebuie să respecte aceleaşi condiţii ca remorcile din categoria R2.
4.2.Remorcile din categoria Rb1 la care suma maselor maxime tehnic admisibile pe axă depăşeşte 750 kg şi R2 trebuie prevăzute cu sistem de frânare de serviciu acţionat de tractor sau prin inerţie. Aceste categorii de remorci trebuie prevăzute şi cu sistem de frânare de staţionare.
4.3.Remorcile din categoriile R3 şi R4, precum şi, prin excepţie de la prevederile subpct. 4.1. şi 4.2., remorcile lente pentru transport persoane trebuie să fie prevăzute cu sistem de frânare de serviciu acţionat de tractor. Aceste categorii de remorci trebuie prevăzute şi cu sistem de frânare de staţionare.
4.4.La o remorcă ce este prevăzută cu un sistem de frânare de serviciu, sistemul de frânare trebuie să fie de aşa natură încât remorca să se oprească automat dacă elementele de legătură dintre tractor şi remorcă se desprind în timpul deplasării.
4.5.Remorcile menţionate la subpct. 4.1 care nu sunt prevăzute cu sistem de frânare, trebuie prevăzute, în afară de dispozitivul de cuplare, cu un dispozitiv suplimentar de legare (lanţ, cablu etc.) capabil, în cazul separării accidentale a cuplării dintre tractor şi remorcă, să prevină contactul proţapului cu pământul şi să asigure păstrarea traiectoriei remorcii în raport cu tractorul.
4.6.Pentru remorcile prevăzute cu un sistem de frânare de serviciu, frâna de staţionare trebuie să poată fi acţionată chiar şi atunci când remorca este separată de tractor. Frâna de staţionare trebuie să poată fi acţionată de către o persoană care stă pe sol. Totuşi, în cazul unei remorci lente pentru transport persoane, sistemul de frânare trebuie să poată fi activat şi din interiorul remorcii, comanda fiind inscripţionată în mod corespunzător. Expresia “a acţiona" se referă şi la acţiunea de decuplare a frânei de staţionare.
4.7.Dacă remorca este dotată cu un dispozitiv ce permite ca acţionarea sistemului de frânare să fie întreruptă, unul diferit de sistemul de frână de staţionare, dispozitivul trebuie astfel conceput şi realizat încât să fie în mod sigur readus la poziţia “în repaus" nu mai târziu decât odată cu reluarea alimentării cu aer comprimat sau lichid hidraulic sau alimentarea electrică a remorcii.
4.8.Conexiuni pneumatice între tractoare şi remorci
În cazul unui sistem de frânare acţionat pneumatic, conexiunea pneumatică trebuie să fie cu două conducte. Furtunurile flexibile trebuie să facă parte din remorcă.
Conexiunile pneumatice trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele cerinţe:
- să fie în concordanţă cu standarde naţionale sau internaţionale, dacă este cazul;
- conectarea incorectă să fie imposibilă prin construcţia lor mecanică sau prin presiunea de lucru;
- să satisfacă funcţiile constructive.
4.9.Conexiuni hidraulice între tractoare şi remorci
În cazul unui sistem de frânare acţionat hidraulic, conectorul(ii) conexiunilor hidraulice trebuie să respecte prevederile ISO 5676:1983. Furtunurile flexibile trebuie să facă parte din remorcă.
Totuşi, se acceptă şi utilizarea de conexiuni care îndeplinesc cel puţin următoarele cerinţe:
- să fie în concordanţă cu standarde naţionale sau internaţionale, dacă este cazul;
- conectarea incorectă să fie imposibilă prin construcţia lor mecanică sau prin presiunea de lucru;
- să satisfacă funcţiile şi performanţele constructive.
4.10.Conexiune electrică între tractoare şi remorci
Atunci când acţionarea unui sistem de frânare necesită o conexiune electrică, conectorii conexiunilor electrice trebuie să respecte prevederile ISO 7638:2003.
4.11.Verificarea eficacităţii sistemului de frânare al remorcilor impune verificarea coeficienţilor de frânare realizaţi de frâna de serviciu şi frâna de staţionare, precum şi verificarea dezechilibrului între forţele de frânare la roţile aceleiaşi axe pentru frâna de serviciu şi frâna de staţionare.
Frâna de serviciu şi frâna de staţionare trebuie să satisfacă condiţiile prezentate în tabelul de mai jos.
 

1. Valori minime admisibile ale coeficientului de frânare

Tipul frânei

Coeficient de frânare minim admisibil (%)

Frână de serviciu acţionată de tractor

30

Frână de serviciu acţionată prin inerţie

30

Frână de staţionare

16

4.12.Remorcile trebuie prevăzute cu cale de blocare a roţilor, amplasate într-un loc uşor accesibil pe remorcă, după cum urmează:
a)o cală de blocare pentru remorci cu două axe la care suma maselor maxime tehnic admisibile pe axe este mai mare de 750 kg;
b)două cale de blocare pentru:
- remorci cu axă simplă sau dublă, având distanţa dintre axe de cel mult 1 m, la care suma maselor maxime tehnic admisibile pe axe este mai mare de 750 kg;
- remorci cu două axe, la care suma maselor maxime tehnic admisibile pe axe este mai mare de 7.500 kg.
5.Instalaţia de iluminare şi semnalizare luminoasă
5.1.Instalaţia de iluminare şi semnalizare luminoasă trebuie să cuprindă următoarele elemente:
(1)Lămpi de mers înapoi:
a)Prezenţă: facultativă.
b)Număr: 1 sau 2 de culoare albă.
c)Conectare: la comanda cutiei de viteze a tractorului, atunci când contactul este pus.
(2)Lămpi indicatoare de direcţie
a)Prezenţă: obligatorie.
b)Număr: 2 în spate (opţional încă 2 pentru categoriile R2, R3 sau R4). Culoare: galben.
c)Conectare:
- independent de orice altă lumină;
- toate lămpile de pe aceeaşi parte trebuie aprinse sau stinse din aceeaşi comandă, acestea urmând să clipească sincron.
(3)Avarie
a)Prezenţă: obligatorie - reprezintă funcţionarea simultană a lămpilor indicatoare de direcţie.
b)Număr: ca în cazul lămpilor indicatoare de direcţie. Culoare: galben.
c)Conectare: comandă distinctă faţă de restul luminilor.
(4)Lampă stop (S1 - lampă stop cu intensitate constantă; S2 - lampă stop cu intensitate variabilă zi/ noapte; S3 - lampă stop situată deasupra S1 sau S2 şi al cărei centru de referinţă este situat în planul longitudinal median al remorcii)
a)Prezenţă: obligatorie S1 sau S2 şi facultativ S3.
b)Număr: 2 lămpi S1 sau 2 lămpi S2. Este posibilă şi montarea a 2 lămpi S3 sau a unei lămpi S3 decalate faţă de planul median dacă acesta nu se află pe un panou fix al caroseriei. Culoare: roşu.
c)Conectare: la acţionarea pedalei de frână a tractorului.
Lampa S3 nu trebuie încorporată într-un alt echipament de iluminare-semnalizare.
Lampa S3 poate fi montată în exteriorul caroseriei sau în interiorul acesteia.
(5)Echipament iluminare al numărului de înmatriculare
a)Prezenţă: obligatorie.
b)Număr: 1 sau 2 de culoare albă.
(6)Lămpi de poziţie faţă
a)Prezenţă: obligatorie pentru remorci mai late de 1600 mm, facultativă pentru restul.
b)Număr: 2 de culoare albă.
c)Conectare: aprindere şi stingere simultană.
(7)Lămpi de poziţie spate
a)Prezenţă: obligatorie.
b)Număr: 2 de culoare roşie. Opţional, pentru R2, R3, R4 se mai pot instala două lămpi de poziţie atunci când nu sunt instalate lămpi de gabarit.
c)Conectare: aprindere şi stingere simultană.
(8)Lămpi de ceaţă spate
a)Prezenţă: facultativă.
b)Număr: 1 sau 2 de culoare roşie.
c)Conectare:
- lampa sau lămpile de ceaţă spate să nu se poată aprinde decât atunci când farurile cu lumină de drum, farurile cu lumină de întâlnire sau farurile de ceaţă faţă ale tractorului sunt şi ele aprinse;
- lampa sau lămpile de ceaţă spate să se poată stinge independent de orice alt far al tractorului;
- sub rezerva dispoziţiilor enunţate la prima liniuţă, funcţionarea lămpii sau a lămpilor de ceaţă spate trebuie să fie independentă de aprinderea ori stingerea oricărei alte lămpi.
(9)Lămpi de gabarit
a)Prezenţă: obligatorie pe remorci cu lăţime mai mare de 2,10 m; facultativă pe remorci cu lăţimea cuprinsă între 1,80 m şi 2,10 m.
b)Număr: două vizibile din faţă şi două vizibile din spate. Culoare: alb în faţă şi roşu în spate.
c)Conectare: să poată fi acţionate simultan.
Lămpile vizibile din spate şi din faţă, situate pe aceeaşi parte a remorcii, pot fi combinate într-un singur echipament.
(10)Catadioptri spate triunghiulari
a)Prezenţă: obligatorie.
b)Număr: 2 de culoare roşie. Montare: triunghiul cu vârful în sus.
Nici un echipament de iluminat nu poate fi plasat în interiorul triunghiului.
(11)Catadioptri faţă netriunghiulari
a)Prezenţă: obligatorie.
b)Număr: 2. Culoare identică cu lumina primită (catadioptri albi sau incolori).
Suprafaţa iluminată a catadioptrilor poate avea părţi comune cu suprafaţa aparentă a oricărui echipament de iluminat situat în faţă.
(12)Catadioptri laterali netriunghiulari
a)Prezenţă: obligatorie.
b)Număr: în funcţie de lungimea remorcii, din 3 m în 3 m (4 m dacă structura remorcii nu permite respectarea prescripţii). Culoare: galben.
Catadioptrii laterali spate pot fi şi roşii dacă sunt grupaţi cu lămpile de poziţie spate, cu lămpile de gabarit spate, cu lămpile de ceaţă spate sau cu lămpile de poziţie laterale spate roşii. De asemenea, catadioptrii laterali pot fi incluşi în lămpile de poziţie laterale.
(13)Lămpi de poziţie laterale
a)Prezenţă: pe toate remorcile a căror lungime depăşeşte 6 m.
b)Număr: în funcţie de lungimea remorcii, din 3 m în 3 m (4 m dacă structura remorcii nu permite respectarea prescripţiilor). Culoare: galben; lămpile de poziţie laterale spate pot fi totuşi roşii dacă sunt grupate, combinate sau reciproc încorporate cu lămpile de poziţie spate, cu lămpile de gabarit
spate, cu lămpile de ceaţă spate.
c)Conectare: să poată fi acţionate simultan;
(14)Plăci de identificare spate
1) Remorcile din categoria Ra trebuie să fie echipate cu cel puţin o placă de identificare spate conform cerinţelor precizate prin prezentele reglementări.
2) Plăcile de identificare trebuie să fie omologate în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 69 (cu marcă de omologare). Ele sunt triunghiulare şi compuse dintr-un fond fluorescent roşu şi o bordură reflectorizantă roşie.
3) Placa de identificare trebuie montată pe partea stângă spate cu vârful orientat în sus sau cu cuvântul "TOP" înscris orizontal pe partea superioară a plăcii (dacă există acest marcaj) conform cu figura de mai jos. Placa de identificare trebuie montată pe o suprafaţă perpendiculară pe axa longitudinală a remorcii, iar marginea sa inferioară trebuie să fie paralelă la sol.
[Poză]
A se vedea actul modificator.
5.2.Amplasarea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă trebuie să corespundă prevederilor Directivei 76/756/CEE cu modificările în vigoare.
5.3.Prin excepţie de la cerinţele de la subpct.5.2., prevederile privind amplasarea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă nu se aplică în cazul remorcilor la care montarea dispozitivelor este incompatibilă cu utilizarea lor.
6.Cuplaje mecanice între tractor şi remorcă
6.1.Componentele mecanice de cuplare pot funcţiona în mod automat sau neautomat.
6.2.Toate sistemele de cuplare şi mecanismele de blocare ale acestora trebuie să se cupleze şi să se decupleze uşor şi trebuie construite astfel încât, în condiţii normale de funcţionare, să nu fie posibilă nici o decuplare accidentală.
6.3.Ocheţii de remorcare pot fi cu diametrul interior de 50 mm de formă toroidală sau cu diametrul de 40 mm ori 50 mm cu gaură cilindrică. Este interzisă echiparea cu ochet de remorcare tip furcă de remorcare (STAS 9086/1 - 71).
6.4.Remorcile lente pentru transport persoane, care vor fi utilizate în ansambluri de cel puţin două remorci, vor trebui să dispună la partea din spate de dispozitive de cuplare tip cap de furcă (cu bolţ) omologate conform Directivei 89/173/CEE anexa IV cu modificările în vigoare.
6.5.Remorcile lente pentru transport persoane pot fi numai remorci cu proţap articulat.
7.Elemente de identificare
7.1Remorcile trebuie prevăzute cu număr de identificare poansonat în general pe o componentă nedemontabilă a principalului element de rezistenţă al acesteia, în forma şi folosind caracterele prevăzute de către producător sau o autoritate competentă din ţara de provenienţă.
7.2Remorcile trebuie prevăzute cu o plăcuţă producător pe care să fie inscripţionate cel puţin numărul de identificare al acesteia şi masele maxime tehnic admisibile.
8.Anvelope
8.1Remorcile trebuie echipate numai cu anvelope omologate în conformitate cu Directiva 92/23/CE cu modificările în vigoare sau cu unul din Regulamentele CEE-ONU nr. 30, 54 sau 106, cu respectarea indicilor de sarcină şi viteză.
9.Dimensiuni
9.1.Remorcile trebuie să respecte următoarele condiţii privind dimensiunile:
a)lungimea maximă: 12,00 m;
b)lăţimea maximă: 2,55 m;
c)înălţimea maximă: 4,00 m;
9.2.Prin derogare de la prevederile pct. 9.1, se poate acorda omologarea pentru remorcile care depăşesc dimensiunile maxime impuse, în cazul remorcilor speciale cu adaptări ale caroseriei şi/sau echipamente speciale care nu permit încadrarea în aceste dimensiuni, în cazul remorcilor destinate efectuării de transporturi pentru încărcături indivizibile sau în situaţia în care aceste dimensiuni sunt depăşite ca urmare a montării unor anvelope speciale.
9.3.La determinarea dimensiunilor de gabarit trebuie avute în vedere următoarele:
9.3.1.lungimea remorcii cuprinde toate elementele acesteia, inclusiv pe cele proeminente aflate în faţă şi în spate (bare de protecţie, roată de rezervă etc.), cu excepţia următoarelor componente:
- plăci de înmatriculare;
- elemente de cauciuc sau plastic în afara gabaritului;
- dispozitive de iluminare şi semnalizare;
- trepte de acces şi dispozitive de agăţare;
- platforme şi rampe de acces, dacă în poziţia lor pliată (care corespunde stării remorcii în ordine de mers) ies din gabarit cu cel mult 300 mm;
- dispozitive pentru fixarea prelatei, ca şi protecţiile lor.
9.3.2 lăţimea remorcii cuprinde toate elementele acesteia, inclusiv pe cele fixe care ies în relief la partea laterală (butucul roţilor, mânerele uşilor, barele de protecţie etc.), cu excepţia următoarelor componente:
- dispozitive de fixare a prelatei şi de protecţie a acestora;
- indicatoare pentru presiune critică în pneuri;
- apărători de noroi flexibile;
- dispozitive de iluminare şi semnalizare;
- scări retractabile;
- deformările pneurilor la nivelul punctului de contact cu solul.
10.Dispozitive de protecţie antiîmpănare spate
10.1Remorcile trebuie să fie echipate cu dispozitive de protecţie antiîmpănare spate. Fac excepţie remorcile destinate transportului de încărcături lungi indivizibile, precum şi cele la care montarea dispozitivului de antiîmpănare spate este incompatibilă cu utilizarea lor.
10.2.Dispozitivele de protecţie antiîmpănare spate sunt alcătuite dintr-o traversă şi elemente de legătură la lonjeroane sau la componentele care le înlocuiesc şi trebuie să respecte următoarele cerinţe:
10.2.1. Dispozitivul trebuie montat cât mai aproape de partea din spate a remorcii;
10.2.2. Când remorca este neîncărcată, partea inferioară a dispozitivului trebuie să se afle la cel mult de 550 mm de sol;
10.2.3. Lăţimea dispozitivului nu trebuie să depăşească lăţimea axei spate cea mai lată şi nu va fi mai scurtă cu mai mult de 100 mm în fiecare parte;
10.2.4. Înălţimea secţiunii transversale a dispozitivului trebuie să fie de cel puţin 100 mm.
10.2.5. Extremităţile laterale ale dispozitivului nu trebuie să fie curbate spre înapoi şi nu vor prezenta muchii ascuţite spre exterior;
10.2.6. Dispozitivul poate fi astfel conceput încât poziţia sa să poată fi modificată, dar acesta trebuie să poată fi blocat în poziţia de lucru.
10.3.O remorcă se consideră că îndeplineşte condiţiile legate de dispozitivul de protecţie antiîmpănare spate dacă:
10.3.1. Este echipată cu un dispozitiv conform cu prevederile de mai sus;
10.3.2. Este concepută şi/sau echipată în partea din spate astfel încât forma caroseriei şi părţile componente ale acesteia pot fi considerate ca înlocuitoare ale dispozitivului.
10.4.În cazul unei remorci care aparţine uneia dintre categoriile R1 sau R2, condiţiile cu privire la protecţia antiîmpănare spate se consideră îndeplinite dacă garda la sol în partea din spate a remorcii neîncărcate nu depăşeşte 550 mm pe o lăţime care nu este mai mică decât cea a axei spate cea mai lată cu mai mult de 100 mm în ambele părţi. Condiţia trebuie îndeplinită cel puţin pe o linie situată la cel mult 450 mm faţă de extremitatea spate a remorcii.
11.Dispozitive de protecţie laterală
11.1Remorcile din categoriile R3 şi R4 trebuie să fie echipate cu dispozitiv de protecţie laterală. Fac excepţie remorcile destinate transportului materialelor lungi indivizibile, precum şi cele la care montarea dispozitivului de protecţie laterală este incompatibilă cu utilizarea lor.
11.2.Dispozitivul de protecţie laterală nu trebuie să determine creşterea lăţimii remorcii. Marginea sa exterioară nu trebuie să fie retrasă cu mai mult de 120 mm faţă de limitele laterale ale remorcii, iar pe ultimii 250 mm înaintea roţilor din spate adâncimea trebuie să fie de cel mult 30 mm. Dispozitivul de protecţie laterală constă în suprafeţe plane continue sau una sau mai multe şine orizontale.
11.3.Distanţa între şine trebuie să fie de cel mult de 300 mm, iar şina trebuie să aibă o înălţime a profilului de minim 50 mm pentru remorcile din categoria R3 şi de minim 100 mm pentru remorcile din categoria R4.
11.4.Suprafaţa exterioară trebuie să fie netedă sau ondulată orizontal şi, pe cât posibil, continuă. Pot exista suprapuneri, dar partea suprapusă trebuie să fie îndreptată spre spate sau în jos. De asemenea, pot exista spaţii libere pe direcţia longitudinală de maxim 25 mm.
11.5.Marginea din faţă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
11.5.1. Să fie plasată la maxim 500 mm în spatele planului transversal tangent la pneul ultimei roţi din faţă;
11.5.2. Atunci când marginea din faţă se află într-un spaţiu liber, aceasta trebuie să fie constituită dintr-un element vertical continuu care să acopere toată înălţimea protecţiei laterale; părţile exterioare şi din faţă ale acestui element trebuie să măsoare, spre înapoi, cel puţin:
- 50 mm pentru remorcile din categoria R3;
- 100 mm pentru remorcile din categoria R4;
şi să fie curbate cu 100 mm spre interior.
11.6.Marginea din spate trebuie să fie montată la maximum 300 mm faţă de planul tangent la pneul primei roţi din spate.
11.7.Când remorca este neîncărcată, partea inferioară a dispozitivului trebuie să nu se afle la mai mult de 550 mm de sol.
11.8.Marginea superioară a dispozitivului trebuie să se găsească la maximum 350 mm faţă de suprafaţa caroseriei “tăiată" sau atinsă de planul vertical tangent la partea exterioară a pneurilor. Dacă planul tangent nu “taie" sau atinge caroseria, marginea superioară a protecţiei laterale trebuie să fie la nivelul platformei de încărcare sau la cel puţin 950 mm de sol. Dacă planul tangent “taie" sau atinge caroseria la mai mult de 1300 mm de sol, marginea superioară a dispozitivului trebuie să fie la cel puţin 950 mm de sol.
11.9.Protecţia laterală trebuie să fie rigidă şi montată ferm pe remorcă.
12.Dispozitive de protecţie la împroşcare
Remorcile trebuie să fie dotate cu dispozitive de protecţie la împroşcare.
13.Amenajare interioară pentru remorcile lente pentru transport persoane
13.1.Remorcile lente pentru transport persoane trebuie să fie echipate cu bănci sau scaune fixate ferm pe un element de rezistenţă al caroseriei sau saşiului, situate la cel puţin 150 mm sub nivelul superior al obloanelor sau al marginii inferioare a geamurilor pentru remorcile a căror caroserie este de tipul închisă. Echiparea scaunelor sau a băncilor cu centuri de siguranţă este facultativă.
13.2.Dacă caroseria remorcii este de tipul închisă, aceasta trebuie prevăzută cu gemuri omologate conform uneia din Directivele 89/173/CEE anexa III, 92/22/CEE cu modificările în vigoare sau Regulamentului CEE-ONU nr. 43.
13.3.Remorcile lente pentru transport persoane trebuie să fie prevăzute cu cel puţin o ieşire de siguranţă cu următoarele dimensiuni minime: înălţime 1200 mm şi lăţime 550 mm.
13.4.Obloanele sau uşile de acces trebuie să fie prevăzute cu balamale şi cu încuietori cu două poziţii de zăvorâre care să nu permită deschiderea accidentală în timpul mersului.
13.5.Remorcile lente pentru transport persoane, decapotabile, trebuie să fie prevăzute cu un cadru de rezistenţă eficient în cazul răsturnării remorcii.
13.6Podeaua remorcilor lente nu poate fi la o distanţă faţă de sol mai mare de 75 cm.
13.7.Remorcile lente pentru transport persoane trebuie să fie echipate cu suspensie.
13.8.Remorcile lente pentru transport persoane trebuie prevăzute cu o plăcuţă pe care să fie inscripţionat numărul maxim de locuri admis.
13.9.La calculul numărului maxim de locuri admis se consideră că masa fiecărui pasager este de 75 kg.
13.10.Remorcile lente pentru transport persoane trebuie prevăzute cu un sistem optic sau acustic de avertizare din remorcă, a conducătorului tractorului, pentru cazuri de urgenţă.
14.Inscripţionarea vitezei maxime pe remorcile agricole sau forestiere
14.1.Remorcile cu viteza maximă constructivă declarată mai mică sau egală cu 40 km/h vor avea în mod obligatoriu inscripţionată în partea dreapta spate viteza de 40 km/h. Remorcile lente pentru transport persoane vor avea în mod obligatoriu inscripţionată în partea dreapta spate viteza de 25 km/h. Înscrisul vitezei maxime trebuie să fie de aşa natură încât să nu poată fi şters.
14.2.Inscripţionarea vitezei maxime se va face utilizând un marcaj de formă circulară de culoare albă în interiorul căruia se va scrie cu fond de culoare neagră următorul înscris “Vmax. 25 km/h", sau “Vmax. 40 km/h", după caz. Configuraţia marcajului şi amplasarea marcajului pentru viteza maximă sunt prezentată în figurile de mai jos (în care a = 200 mm şi h = a/10).
[Poză]
A se vedea actul modificator.
Notă:
Respectarea prevederilor standardelor menţionate în prezenta anexă nu este obligatorie, acestea fiind considerate documente de referinţă, acceptându-se orice documente care atestă îndeplinirea cerinţelor esenţiale din respectivele standarde.