Capitolul 1 - GENERALITĂŢI - Reglementari din 2008 Aeronautice Civile - Proiectarea şi exploatarea tehnică a aerodromurilor (RACR - AD - PETA) - Ediţia 1/2008
M.Of. 692 bis
Ieşit din vigoare
Notă introductivă - Prezenta reglementare conţine reguli şi recomandări (specificaţii) care prescriu caracteristicile fizice şi suprafeţele de limitare a obstacolelor pentru aerodromuri, precum şi anumite facilităţi şi servicii tehnice asigurate în mod normal pe un aerodrom. Reglementarea conţine de asemenea specificaţii referitoare la obstacole aflate în afara acestor suprafeţe de limitare. Aceste specificaţii nu au scopul să limiteze sau să reglementeze operarea aeronavelor.
În cuprinsul prezentei reglementări, termenii, abrevierile şi simbolurile utilizate au următoarele semnificaţii:
Acostament. Zonă adiacentă marginii unui pavaj, construită astfel încât să asigure trecerea de pe pavaj pe suprafaţa alăturată.
Acurateţe. Grad de conformitate între o valoare estimată sau măsurată şi valoarea reală.
Notă - În cazul datelor de poziţie măsurate, acurateţea se exprimă de regulă sub forma unei distanţe faţă de o poziţie specificată, în limita căreia se regăseşte poziţia reală, cu un anumit nivel de încredere precizat.
Obstacol. Toate obiectele fixe (temporare sau permanente) şi mobile sau părţi ale acestora care:
a)sunt amplasate pe suprafaţa de mişcare a aeronavelor; sau
b)se extind deasupra unei suprafeţe definite, destinată să protejeze aeronavele în zbor; sau
c)se află în afara acestor suprafeţe şi au fost evaluate ca reprezentând un pericol pentru navigaţia aeriană.
Pistă instrumentală. Unul dintre următoarele tipuri de piste, destinat operării aeronavelor folosind proceduri de apropiere instrumentală:
a)Pistă pentru apropiere de neprecizie. Pistă instrumentală deservită de mijloace vizuale şi de un echipament/sistem de apropiere (mijloc nevizual), care asigură cel puţin ghidarea adecvată în direcţie pentru o apropiere directă.
b)Pistă pentru apropiere de precizie, categoria I. Pista instrumentală deservită de un ILS şi/sau un MLS, precum şi de mijloace vizuale şi care poate fi utilizată pentru apropiere cu o înălţime de luare a deciziei de cel puţin 60 m (200 ft) şi o vizibilitate de cel puţin 800 m sau o distanţă vizuală în lungul pistei de cel puţin 550 m.
c)Pistă pentru apropiere de precizie, categoria II. Pistă instrumentală deservită de un ILS, precum şi cu mijloace vizuale şi care poate fi utilizată pentru apropiere cu o înălţime de luare a deciziei sub 60 m (200 ft), dar nu mai mică de 30 m (100 ft), şi o distanţă vizuală în lungul pistei de cel puţin 300 m.
d)Pistă pentru apropiere de precizie, categoria III. Pistă instrumentală deservită de un ILS care asigură ghidarea către şi pe suprafaţa pistei şi care:
A. poate fi utilizată pentru apropiere cu o înălţime de luare a deciziei mai mică de 30 m (100 ft) sau fără înălţime de luare a deciziei şi o distanţă vizuală în lungul pistei de cel puţin 175 m; B. poate fi utilizată pentru apropiere cu o înălţime de luare a deciziei sub 15 m (50 ft) sau fără înălţime de luare a deciziei şi o distanţă vizuală în lungul pistei mai mică de 175 m, dar nu mai mică de 50 m; C. poate fi utilizată pentru operaţiuni fără limitări ale înălţimii de luare a deciziei şi ale distanţei vizuale în lungul pistei. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program de siguranţă. Un set integrat de reglementări şi activităţi care vizează îmbunătăţirea siguranţei.AACR | Autoritatea Aeronautică Civila Română |
ACN | Număr de clasificare a aeronavei (Aircraft Classification Number) |
AGL | Deasupra nivelului solului (Above Ground Level) |
AIP | Publicaţie de informare aeronautică (Aeronautical Information Publication) |
ANC | Comisia pentru navigaţie aeriană (Air Navigation Commission) |
aprox | Aproximativ |
AS DA | Distanţă disponibilă pentru accelerare-oprire (Accelerate-Stop Distance Available) |
ATS | Servicii de trafic aerian (Air Traffic Services) |
C | Grad Celsius |
CBR | Indicele californian pentru capacitatea portantă a drumurilor flexibile (California Bearing Ratio) |
cd | Candela |
CIE | Comisia internaţională pentru iluminat (Commission Internationale de l'Eclairage) |
cm | Centimetru |
CRC | Verificare redundantă ciclică (Cyclic Redundancy Check) |
CWY | Prelungire degajată (Clearway) |
DME | Echipament pentru măsurarea distanţei (Distance Measuring Equipment) |
F | Grad Fahrenheit |
ft | Picior (foot) |
ICAO | Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (International Civil Aviation Organization) |
ILS | Sistem de aterizare instrumentală (Instrument Landing System) |
IMC | Condiţii meteorologice de zbor instrumental (Instrument Meteorological Conditions) |
K | Coeficient de elasticitate |
kg | Kilogram |
km | Kilometru |
km/h | Kilometru pe oră |
kt | Nod (knot) |
1 | Litru |
LCFZ | Zonă de zbor critică la fascicule laser (Laser-beam Criticai Flight Zone) |
LDA | Distanţă disponibilă la decolare (Landing Distance Available) |
LFFZ | Zonă de zbor fără fascicule laser (Laser-beam Free Flight Zone) |
LSFZ | Zonă de zbor sensibilă la fascicule laser (Laser-beam Sensitive Flight Zone) |
LVO | Operaţiuni în condiţii de vizibilitate redusă (Low Visibility Operations) |
Lx | Lux |
m | Metru |
max | Maximum |
mm | Milimetru |
MN | Meganewton |
min | Minimum |
MLS | Sistem de aterizare cu microunde (Microwave Landing System) |
MPa | Megapascal |
MPE | Expunere maximă permisă (Maximum Permissible Exposure) |
MSL | Nivel mediu al mării (Mean Sea Level) |
MTCT | Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului |
NFZ | Zonă de zbor normală (Normal Flight Zone) |
NM | Mile marine (Nautical Mile) |
NU | Neutilizabil |
OCA/H | Altitudine/Înălţime de trecere peste obstacole (Obstacle Clearance Altitude/Height) |
OCL | înălţime limită de trecere peste obstacole (Obstacle Clearance Limit) |
OFZ | Zonă liberă de obstacole (Obstacle Free Zone) |
PCN | Număr de clasificare a pavajului (Pavement Classification Number) |
RACR | Reglementare Aeronautică Civilă Română |
RESA | Suprafaţă de siguranţă la capăt de pistă (Runway End Safety Area) |
RETIL | Lumini de indicare a căii de degajare rapidă (Rapid Exit Taxiway Indicator Lights) |
RVR | Distanţă vizuală în lungul pistei (Runway Visual Range) |
S | Secundă |
SARPs | Standarde şi practici recomandate (Standards and Recommended Practices) |
SWY | Prelungire de oprire (Stopway) |
TODA | Distanţă disponibilă la decolare (Take Off Distance Available) |
TORA | Distanţă de rulare disponibilă la decolare (Take Off Run Available) |
UTC | Timp universal coordonat (Coordinated Universal Time) |
VMC | Condiţii meteorologice de zbor la vedere (Visual Meteorological Conditions) |
VOR | Echipament de radionavigaţie, radiofar omnidirecţional pe frecvenţe foarte înalte (Very high frequency Omnidirecţional radio Range) |
WGS | Sistem geodezic internaţional (World Geodetic System) |
o | Grade |
= | Egal |
> | Minute de arc de cerc |
Coeficient de frecare | |
> | Mai mare decât |
<</p> | |
Mai mic decât | |
% | Procent |
+ | Plus - minus |
Notă - Scopul acestor specificaţii este de a asigura stabilirea unui regim de reglementare, astfel încât conformitatea cu specificaţiile prezentei reglementări să poată fi realizată efectiv. Cea mai eficace şi transparentă modalitate de asigurare a conformităţii cu specificaţiile aplicabile este existenţa unei entităţi separate de supervizare a siguranţei şi a unui mecanism de supervizare a siguranţei bine definit, cu susţinere legislativă adecvată, care să permită funcţionarea reglementărilor de siguranţă pe aerodromuri. Când un aerodrom obţine un certificat, aceasta semnifică pentru operatorii aerieni şi alte organizaţii care operează pe aerodrom că, la momentul certificării, aerodromul îndeplineşte specificaţiile privind operarea şi facilităţile sale şi că are, potrivit autorităţii de certificare, capabilitatea să menţină aceste specificaţii pe durata de valabilitate a certificatului. Procesul de certificare stabileşte, de asemenea, orientarea de bază pentru monitorizarea continuă a conformităţii cu specificaţiile. Informaţii asupra statutului de certificare a aerodromurilor se publică în Publicaţia de Informare Aeronautică (AIP). Vezi paragraful 2.13.1.
1.4.1.Aerodromurile utilizate pentru zboruri internaţionale trebuie autorizate de către autoritatea delegată, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, ale altor reglementări naţionale aplicabile, precum şi ale documentelor ICAO relevante, într-un cadru de reglementare adecvat.
1.4.3.Cadrul de reglementare, constituit de RACR-AD-AADC: Autorizarea aerodromurilor civile, ediţia în vigoare, include stabilirea criteriilor şi procedurilor pentru autorizarea aerodromurilor civile.
1.5.1.Autoritatea de stat trebuie să stabilească un program de siguranţă, cu scopul de a realiza un nivel de siguranţă acceptabil în aviaţia civilă.
1.5.2.Nivelul de siguranţă acceptabil care trebuie realizat se stabileşte de autoritatea de stat.
1.5.3.Ca parte a programului de siguranţă al statului, un aerodrom autorizat trebuie să implementeze un sistem de management al siguranţei adecvat, care să asigure cel puţin:
a)identificarea pericolelor la adresa siguranţei;
b)implementarea acţiunilor corective necesare pentru menţinerea performanţei convenite în domeniul siguranţei;
c)monitorizarea continuă şi evaluarea regulată a performanţei în domeniul siguranţei;
d)îmbunătăţirea continuă a performanţei generale a sistemului de management al siguranţei.
1.5.4.Un sistem de management al siguranţei trebuie să definească precis liniile de responsabilitate în toată structura unui aerodrom autorizat, inclusiv responsabilităţile directe pentru siguranţă ale managementului superior.Elementul 1 de cod | Elementul 2 de cod | |||
Cifra de cod | Distanţa de referinţă a avionului | Litera de cod | Anvergura planurilor | Lăţimea totală a trenului principal de aterizare3 |
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) |
1 | mai puţin de 800 m | A | mai puţin de 15 m | mai puţin de 4,5 m |
2 | de la 800 m la 1 200 m exclusiv | B | de la 15 la 24 m, exclusiv | de la 4,5 la 6 m, exclusiv |
3 | de la 1 200 m la 1 800 m exclusiv | C | de la 24 la 36 m, exclusiv | de la 6 la 9 m, exclusiv |
4 | mai mult de 1 800 m | D | de la 36 la 52 m, exclusiv | de la 9 la 14 m, exclusiv |
E | de la 52 la 65 m, exclusiv | de la 9 la 14 m, exclusiv | ||
F | de la 65 la 80 m, exclusiv | de la 14 la 16 m., exclusiv | ||
a. Distanţa dintre flancurile exterioare ale roţilor trenului principal de aterizare. | ||||