Secţiunea 13 - 5.2.13. Marcajele poziţiei de staţionare pentru aeronave - Reglementari din 2008 Aeronautice Civile - Proiectarea şi exploatarea tehnică a aerodromurilor (RACR - AD - PETA) - Ediţia 1/2008
M.Of. 692 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 21 Aprilie 2010
SECŢIUNEA 13:5.2.13. Marcajele poziţiei de staţionare pentru aeronave
SUBSECŢIUNEA 1:Aplicare
5.2.13.1. Se recomandă ca marcajele poziţiilor de staţionare pentru aeronave să fie dispuse pe o platformă pavată şi pe o platformă de degivrare / antigivrare.
SUBSECŢIUNEA 2:Amplasare
5.2.13.2. Marcajele poziţiilor de staţionare pentru aeronave de pe o platformă pavată şi de pe o platformă de degivrare / antigivrare să fie astfel amplasate, încât să asigure degajările specificate în paragraful 3.12.6 şi respectiv 3.15.9, atunci când roata de bot urmăreşte marcajele respective.
SUBSECŢIUNEA 3:Caracteristici
5.2.13.3. Marcajele poziţiilor de staţionare pentru aeronavă ar trebui să includă elemente cum ar fi indicativul poziţiei, linia de intrare, bara de viraj, bara de aliniere, linia de oprire şi linia de ieşire, după cum sunt cerute de configuraţia zonei de parcare şi pentru a completa alte mijloace de staţionare.
5.2.13.4. Un marcaj al indicativului poziţiei (literă şi/sau număr) ar trebui încorporat în linia de intrare, la mică distanţă de începutul acesteia. Înălţimea indicativului ar trebui să fie potrivită, pentru a putea fi citită de piloţii din cabina aeronavei care aşteaptă la poziţia de staţionare.
5.2.13.5. Pentru a permite o folosire mai flexibilă a platformei, în situaţia în care sunt suprapuse două seturi de marcaje ale poziţiei de staţionare pentru aeronavă şi este dificil de identificat care dintre marcaje trebuie urmat, sau dacă prin urmărirea unui marcaj greşit este afectată siguranţa, ar trebui ca, pentru fiecare din seturile de marcaje, la indicativul poziţiei de staţionare să se adauge şi identificarea aeronavelor.
Notă. - Exemplu : 2A -B747, 2B - F28.
5.2.13.6. Liniile de intrare, de viraj şi de ieşire ar trebui să fie în mod normal continue pe lungime şi să aibă o lăţime de cel puţin 15 cm. În cazul în care pe o poziţie de staţionare pentru aeronavă sunt suprapuse unul sau mai multe seturi de marcaje, liniile ar trebuie să fie continue pentru aeronavele mai pretenţioase şi discontinue pentru celelalte aeronave.
5.2.13.7. Porţiunile curbe ale liniilor de intrare, de viraj şi de ieşire ar trebui să aibă raze corespunzătoare pentru aeronavele de tipurile cele mai pretenţioase din cele cărora le este destinat marcajul.
5.2.13.8. În cazul în care urmează ca o aeronavă să continue manevra numai într-o singură direcţie, ar trebui ca, pe liniile de intrare şi de ieşire, să fie incorporate săgeţi orientate în direcţia care trebuie urmată.
5.2.13.9. O bară de viraj ar trebui amplasată în unghi drept faţă de linia de intrare, venind către pilotul care ocupă locul din stânga în punctul de începere a oricărui viraj. Ea ar trebui să aibă o lungime şi o lăţime de cel puţin 6 m şi, respectiv, 15 cm, şi să aibă o săgeată pentru a indica direcţia virajului.
Notă. - Distanţele care trebuie menţinute între bara de viraj şi linia de intrare pot să difere corespunzător diverselor tipuri de aeronavă, ţinând cont de câmpul de vizibilitate al pilotului.
5.2.13.10. În situaţia în care sunt necesare mai multe bare de viraj şi/sau mai multe linii de oprire, acestea ar trebui să fie codificate.
5.2.13.11. O bară de aliniament ar trebui să fie amplasată astfel, încât să coincidă cu prelungirea axului aeronavei aflate pe poziţia indicată de staţionare şi să fie vizibilă pentru pilot pe timpul ultimei părţi a manevrei de parcare. Ea ar trebui să aibă o lăţime de cel puţin 15 cm.
5.2.13.12. O linie de oprire ar trebui amplasată în unghi drept faţă de bara de aliniament, venind către pilotul care ocupă locul din stânga în locul de oprire dorit. Ea ar trebui să aibă lungimea şi lăţimea de cel puţin 6 m şi, respectiv, 15 cm.
Notă. - Distanţele care trebuie păstrate intre linia de oprire şi linia de intrare pot varia în funcţie de diversele tipuri de aeronavă, ţinând cont de câmpul de vizibilitate al pilotului.