Secţiunea 71(2) - Raportarea privind durabilitatea - Reglementari Contabile din 2016 conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară

M.Of. 1020 bis

În vigoare
Versiune de la: 23 August 2024
SECŢIUNEA 71^2:Raportarea privind durabilitatea
485._
(1)Entităţile prevăzute la pct. 483 alin. (1) includ în raportul administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului entităţii asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia entităţii.
(2)Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secţiune specifică a raportului administratorilor.
486.- Informaţiile menţionate la pct. 485 conţin:
a)o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei entităţii, inclusiv cu privire la:
(i)rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei entităţii în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii)oportunităţile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;
(iii)planurile entităţii, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015 (denumit în continuare Acordul de la Paris) şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului4, precum şi, după caz, expunerea entităţii la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
_______
4Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 (Legea europeană a climei) (JO L 243, 9.7.2021, p. 1).
(iv)modul în care modelul de afaceri şi strategia entităţii ţin seama de interesele părţilor interesate ale entităţii şi de impactul entităţii asupra aspectelor de durabilitate;
(v)modul în care strategia entităţii a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
b)o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele entităţii legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
c)o descriere a rolului organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
d)o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
e)informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziţia membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere;
f)o descriere:
(i)a procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii aplicabile entităţilor de a desfăşura un proces de diligenţă necesară;
(ii)a principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale entităţii şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea de către entităţi a unui proces de diligenţă necesară;
(iii)a oricăror acţiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
g)o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relaţii de dependenţă a entităţii de astfel de aspecte, precum şi a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;
h)indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
487._
(1)Entitatea raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-a inclus în raportul administratorilor în conformitate cu pct. 485.
(2)Informaţiile enumerate la pct. 486 includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
488._
(1)Dacă este cazul, informaţiile menţionate la pct. 485-487 conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale entităţii şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
În primii trei ani de aplicare a cerinţelor de raportare privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul valoric al entităţii, entitatea explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
(2)Dacă este cazul, informaţiile menţionate la pct. 485-487 conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul administratorilor în conformitate cu capitolul 3 şi la sumele raportate în situaţiile financiare anuale, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
(3)Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca astfel de omisiuni să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale.
489._
Entitatea raportează informaţiile menţionate la pct. 486-488 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
4810._
Conducerea entităţii informează reprezentanţii lucrătorilor la nivelul corespunzător şi discută cu aceştia despre informaţiile relevante şi mijloacele de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanţilor lucrătorilor se comunică, după caz, organelor de administraţie, de conducere sau de supraveghere relevante.
4811._
(1)Prin derogare de la pct. 486-489 şi fără a aduce atingere pct. 4812 şi 4813, entităţile menţionate la pct. 483 alin. (1) pct. 1, dar care nu depăşesc criteriile prevăzute la pct. 483 alin. (1) pct. 2 îşi pot limita raportarea privind durabilitatea la următoarele informaţii:
a)o descriere succintă a modelului şi strategiei de afaceri ale entităţii;
b)o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
c)principalele efecte negative reale sau potenţiale ale entităţii asupra aspectelor de durabilitate şi orice acţiuni întreprinse pentru a identifica, monitoriza, preveni, atenua sau remedia astfel de efecte negative reale sau potenţiale;
d)principalele riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate şi modul în care entitatea gestionează riscurile respective;
e)indicatorii-cheie necesari pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-d).
(2)Entităţile care se bazează pe derogarea menţionată la alin. (1) raportează în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea pentru entităţile mici şi mijlocii, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(3)Pentru exerciţiile financiare care încep înainte de 1 ianuarie 2028, prin derogare de la pct. 485, entităţile menţionate la pct. 483 alin. (1) pct. 1, dar care nu depăşesc criteriile prevăzute la pct. 483 alin. (1) pct. 2 pot decide să nu includă în raportul administratorilor informaţiile menţionate la pct. 485. În astfel de cazuri, entitatea indică totuşi pe scurt în raportul administratorilor motivul pentru care nu a fost furnizată raportarea privind durabilitatea.
(4)Se consideră că entităţile care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 485-489 şi entităţile care se bazează pe derogarea prevăzută la pct. 4811 au respectat cerinţa prevăzută la pct. 17 alin. (1).
4812._
(1)Dacă sunt îndeplinite condiţiile de la alin. (3), o filială este scutită de la obligaţiile prevăzute la pct. 485-489 în cazul în care aceasta şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăţi-mamă, întocmit în conformitate cu secţiunile 4.3 şi 71.3. O entitate care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-o ţară terţă este, de asemenea, scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 485-489 în cazul în care entitatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-o ţară terţă şi în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
(2)Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare filială scutită.
(3)Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiţii:
a)raportul administratorilor al filialei scutite conţine toate informaţiile următoare:
(i)denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezentul capitol sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat în temeiul art. 23 alin. (4) din Directiva 2004/109/CE;
(ii)linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 34 alin. (2) lit. a1) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
(iii)faptul că entitatea este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 485-489;
b)dacă societatea-mamă este stabilită într-o ţară terţă, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului aplicabil respectivei societăţi-mamă, se publică în conformitate cu capitolul 5 şi cu legislaţia în vigoare;
c)dacă societatea-mamă este stabilită într-o ţară terţă, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 (JO L 198, 22.6.2020, p. 13), care acoperă activităţile desfăşurate de filiala scutită stabilită în Uniune şi de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-o ţară terţă.
(4)În cazul filialei scutite, raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
4813.- Scutirea prevăzută la pct. 4812 nu se aplică entităţilor menţionate la pct. 483 alin. (1) pct. 1, dar care depăşesc criteriile prevăzute la pct. 483 alin. (1) pct. 2.