Capitolul 13 - DOCUMENTE, FORMULARE ŞI REGISTRE DE CONTABILITATE - Reglementari Contabile din 2008 conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar

M.Of. 879 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2011
CAPITOLUL 13:DOCUMENTE, FORMULARE ŞI REGISTRE DE CONTABILITATE
SECŢIUNEA 1:DISPOZIŢII GENERALE
405.Prevederile prezentelor reglementări referitoare la documente, formulare şi registre de contabilitate se completează cu dispoziţiile generale, emise în acest sens de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în măsura în care acestea nu contravin prezentelor reglementări.
406.Modelele registrelor de contabilitate şi documentele, altele decât cele prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol, precum şi cele ale formularelor comune pe economie ce se utilizează în activitatea financiară şi contabilă sunt prevăzute în reglementările emise în acest sens de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
407._
(1)Înscrierea datelor în documente, formulare şi în registrele contabile se face manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automată, astfel încât acestea să fie lizibile, nefiind admise ştersături, modificări sau alte asemenea procedee, precum şi lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea sau file lipsă.
(2)În cazul utilizării echipamentelor informatice pentru întocmirea documentelor justificative şi pentru prelucrarea şi înregistrarea datelor în contabilitate, registrele contabile şi formularele privind activitatea financiară şi contabilă pot fi adaptate în funcţie de necesităţile proprii de utilizare, în condiţiile respectării conţinutului de informaţii al modelelor prevăzute.
(3)În afară de aceste formulare, instituţiile pot folosi în activitatea financiar-contabilă şi alte formulare specifice elaborate de acestea, în funcţie de necesităţi.
408.Pentru înregistrarea operaţiunilor economico-financiare în contabilitate, se poate folosi forma de înregistrare "pe jurnale" sau alte forme de înregistrare contabilă adoptate în condiţiile respectării prevederilor prezentelor reglementări.
SECŢIUNEA 2:REGISTRELE DE CONTABILITATE OBLIGATORII
409.Potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-1-1), Registrul-inventar (cod 14-1-2) şi Cartea mare (cod 14-1-3).
410._
(1)Registrele de contabilitate se utilizează în strictă concordanţă cu destinaţia acestora şi se prezintă în mod ordonat şi astfel completate încât să permită, în orice moment, identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate.
(2)Registrele de contabilitate obligatorii se întocmesc şi se utilizează, conform modelelor şi normelor prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol.
411.Registrele de contabilitate pot fi prezentate sub formă de registre sau listări informatice, după caz.
412._
(1)Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează, în mod cronologic, toate operaţiunile economico-financiare.
(2)Registrul-jurnal este prezentat sub forma unui registru-jurnal general şi a unor registre-jurnal auxiliare.
(3)Principalele registre-jurnal auxiliare utilizate sunt "Jurnalul operaţiunilor" şi "Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor".
(4)Înregistrările operaţiunilor economico-financiare în registrele-jurnal au la bază elemente cu privire la: felul, numărul şi data documentului justificativ, explicaţiile privind operaţiunile respective şi conturile debitoare şi creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzătoare operaţiunilor efectuate.
413._
(1)Registrul "Cartea mare" (cod 14-1-3) este un registru contabil obligatoriu în care se înscriu lunar, direct, pentru fiecare cont, înregistrările efectuate în registrul-jurnal auxiliar ("Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor"), stabilindu-se situaţia fiecărui cont, respectiv soldul iniţial, rulajele debitoare, rulajele creditoare şi soldurile finale.
(2)Registrul "Cartea mare" stă la baza întocmirii balanţei de verificare.
414.Registrul-jurnal şi registrul "Cartea mare" trebuie să reflecte toate operaţiunile efectuate de instituţie, la nivelul centralei acesteia, precum şi la nivelul fiecărei subunităţi a instituţiei şi se întocmesc de centrala instituţiei, pentru operaţiunile proprii, şi de subunităţile instituţiei care au fost împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei. În situaţiile în care una sau mai multe subunităţi ale instituţiei nu au fost împuternicite de către conducerea acestora să întocmească Registrul-jurnal şi registrul "Cartea mare", operaţiunile efectuate de către subunităţile în cauză trebuie să se reflecte în registrele întocmite de o altă subunitate a instituţiei sau de către centrala instituţiei.
415._
(1)Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează toate elementele de activ şi de pasiv, grupate în funcţie de natura lor, inventariate de instituţie potrivit normelor legale. În acest registru se înscriu, într-o formă recapitulativă, elementele inventariate după natura lor, suficient de detaliate, pentru a putea justifica fiecare post din bilanţ.
(2)Registrul-inventar se întocmeşte la nivelul fiecărei subunităţi a instituţiei, precum şi, centralizat, la nivel de instituţie.
(3)Elementele înscrise în Registrul-inventar au la bază listele de inventariere sau alte documente care justifică conţinutul fiecărui post din bilanţ.
SECŢIUNEA 3:BALANŢA DE VERIFICARE
416._
(1)Balanţa de verificare (cod 14-6-30/A) este documentul contabil utilizat pentru verificarea exactităţii înregistrărilor contabile şi controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi cea analitică, precum şi principalul instrument pe baza căruia se întocmesc situaţiile financiare.
(2)Balanţa de verificare se întocmeşte obligatoriu lunar şi ori de câte ori se consideră necesar.
(3)Balanţa de verificare are 4 serii de egalităţi şi cuprinde, pentru toate conturile instituţiei, următoarele elemente: simbolul şi denumirea conturilor (în ordinea din planul de conturi), soldurile iniţiale debitoare şi creditoare, rulajele lunare curente debitoare şi creditoare, rulajele cumulate debitoare şi creditoare, soldurile finale debitoare şi creditoare.
(4)Cu ajutorul balanţei de verificare se verifică corelaţiile dintre egalităţile generate de dubla înregistrare a operaţiunilor economico-financiare în contabilitate, respectiv concordanţa dintre totalul înregistrărilor din Registrul-jurnal şi totalul rulajelor debitoare şi totalul rulajelor creditoare din balanţă, precum şi concordanţa dintre totalul soldurilor finale debitoare şi creditoare din Registrul Cartea mare şi totalul soldurilor finale debitoare şi creditoare din balanţă.
(5)Balanţa de verificare se întocmeşte atât pentru conturile sintetice, cât şi pentru cele analitice; pentru conturile analitice se poate întocmi numai situaţia soldurilor.
(6)Prin intermediul balanţei de verificare analitice se verifică concordanţa dintre conturile sintetice şi conturile lor analitice.
(7)Balanţa de verificare se întocmeşte atât pentru conturile bilanţiere cât şi, separat, pentru conturile în afara bilanţului.
SECŢIUNEA 4:MODELELE REGISTRELOR DE CONTABILITATE OBLIGATORII ŞI CEL AL BALANŢEI DE VERIFICARE, PRECUM ŞI NORMELE DE ÎNTOCMIRE ŞI UTILIZARE A ACESTORA
I.REGISTRUL-JURNAL (general) - (cod 14-1-1)
417._
(1)Serveşte ca document contabil obligatoriu pentru înregistrarea cronologică şi sistematică a tuturor operaţiunilor economico-financiare efectuate pe parcursul exerciţiului financiar.
(2)Se întocmeşte de către instituţie într-un singur exemplar.
(3)Înregistrările în Registrul jurnal (general) se fac în tot cursul lunii (perioadei) sau la sfârşitul lunii (perioadei), fie direct pe baza documentelor justificative, fie pe baza documentelor centralizatoare întocmite pentru operaţiunile aferente lunii (perioadei) respective, care sunt consemnate cronologic în acestea.
(4)Registrul jurnal (general) se întocmeşte sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în devize, precum şi pentru fiecare deviză în parte.
(5)În cazul Registrului jurnal (general) sub formă centralizată, în lei, rulajele totale debitoare şi creditoare se preiau din coloanele 8 şi, respectiv, 9 prevăzute în Jurnalul operaţiunilor.
(6)În Registrul jurnal (general) pe fiecare deviză se preiau rulajele totale debitoare şi creditoare pe deviza respectivă, înscrise în coloanele 10 şi, respectiv, 11 din Jurnalul operaţiunilor.
(7)În coloana 1 se înscrie numărul curent al înregistrării începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
(8)În coloana 2 se trece numărul jurnalului operaţiunilor.
(9)În coloana 3 se înscrie data (an, lună, zi) jurnalului operaţiunilor.
(10)În coloanele 4 şi 5 se trec rulajele totale, debitoare şi creditoare, ale jurnalelor operaţiunilor.
(11)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(12)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(13)Se arhivează, de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu Jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.
.............................
(Instituţie/Subunitate)
Nr. pagină........
REGISTRUL-JURNAL (general)(cod 14-1-1)

Nr. crt.

Jurnalele operaţiunilor

Sume

Nr.

Data (an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

REPORT

DE REPORTAT

Întocmit,

Verificat,

II.JURNALUL OPERAŢIUNILOR
418._
(1)Serveşte ca:
- document de înregistrare cronologică şi sistematică a modificării elementelor de activ şi de pasiv;
- document pentru întocmirea Registrului-jurnal general şi a Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte pentru operaţiunile efectuate, prin înregistrare cronologică, fără ştersături şi spaţii libere, a documentelor în care se reflectă mişcarea elementelor de activ şi de pasiv.
(4)În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
(5)În coloanele 2, 3 şi 4 se înscriu felul documentului justificativ (factură, bon fiscal, situaţie privind operaţiunile de casă şi prin instituţii de credit, situaţie privind decontările cu furnizorii, creditorii etc.), numărul documentului şi, respectiv, data documentului (anul, luna, ziua).
(6)În coloana 5 se trece felul operaţiunii (codul operaţiunii) sau alte elemente similare de identificare a acesteia.
(7)În coloanele 6 şi 7 se trece simbolul contului, debitor şi creditor.
(8)În coloanele 8 şi 9 se înscriu sumele totale, debitoare şi creditoare, în lei, sau, după caz, în echivalent lei pentru operaţiunile în devize, din documentul justificativ. Se menţionează că sumele în echivalent lei înscrise în coloanele 8 şi 9, aferente operaţiunilor efectuate în devize, se stabilesc în funcţie de cursurile de schimb specificate în documentul justificativ sau, în cazurile în care nu se specifică utilizarea unui anumit curs de schimb, în funcţie de cursul de schimb utilizat pentru înregistrarea în contabilitate a elementelor în devize, potrivit prevederilor pct. 361.
(9)În coloanele 10 şi 11 se înscriu sumele în devize, debitoare şi creditoare, din documentul justificativ.
(10)În coloana 12 se înscrie felul devizei în care este efectuată operaţiunea respectivă în devize.
(11)În Jurnalul operaţiunilor se trec toate operaţiunile economico-financiare efectuate de instituţie, indiferent dacă acestea au loc în numerar sau prin conturile de decontare cu alte instituţii şi clientela, neţinându-se seama dacă a avut loc plata sau încasarea efectivă etc.
(12)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(13)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(14)Se numerotează şi se arhivează de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.
..............................
(Instituţie/Subunitate)
Nr. pagină...........
JURNALUL OPERAŢIUNILOR
Nr.........DATA (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Documentul

Explicaţii (codul operaţiunii)

Simbol conturi

Sume în lei/echivalent lei

Sume în devize

Felul documentului

Numărul documentului

Data documentului (an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Felul devizei

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Report pg.

De reportat:

Întocmit,

Verificat,

III.RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR
419._
(1)Serveşte la:
- stabilirea rulajelor conturilor;
- furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico-financiare;
- întocmirea registrului Cartea mare.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte, de regulă, lunar (pentru operaţiunile efectuate în perioada respectivă), prin înscrierea, pentru fiecare cont în parte, a rulajelor debitoare şi creditoare preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(4)Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor se întocmeşte, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare deviză pentru operaţiunile efectuate în devize, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în devize.
(5)În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate.
(6)În coloana 2 se înscrie simbolul contului, iar în coloanele 3 şi 4 se trec rulajele debitoare şi creditoare ale contului respectiv.
(7)În Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor în lei, întocmită pentru operaţiunile în lei, se înscriu, pentru fiecare cont în parte, rulajele debitoare şi creditoare în lei, preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(8)În Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, întocmită pe fiecare deviză, se înscriu, pentru fiecare cont în parte, rulajele debitoare şi creditoare în deviza respectivă, preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(9)În cazul Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor zilei sub formă centralizată, în lei, se menţionează că, echivalentul în lei al rulajelor debitoare şi creditoare în devize, preluate din Jurnalul operaţiunilor, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, fără a se ţine seama de echivalentul în lei, al rulajelor debitoare şi creditoare aferente operaţiunilor în devize, înscris în coloana "Sume în lei/echivalent lei" din Jurnalul operaţiunilor.
(10)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(11)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(12)Se numerotează şi se arhivează de către instituţia care este obligată să-l păstreze împreună cu Jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.
.............................
(Instituţie/Subunitate)
Nr. pagină.........
RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR
Perioada (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Cont

Rulaj debitor

Rulaj creditor

1

2

3

4

Report pg.:

De reportat:

Întocmit,

Verificat,

IV.CARTEA MARE (cod 14-1-3)
420._
(1)Serveşte la:
- stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor pe conturi sintetice;
- verificarea înregistrărilor contabile efectuate;
- furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico-financiare;
- întocmirea balanţei de verificare.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte la sfârşitul lunii, pe baza datelor din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare.
(4)Registrul "Cartea mare" se întocmeşte în lei, pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare deviză, pentru operaţiunile efectuate în devize, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în devize.
(5)Registrul "Cartea mare" în lei, pentru operaţiunile efectuate în lei, se întocmeşte pe baza rulajelor totale debitoare şi creditoare, preluate din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor (întocmită pentru operaţiunile în lei) şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pentru operaţiunile în lei).
(6)Registrul "Cartea mare" pe fiecare deviză se întocmeşte pe baza rulajelor totale debitoare şi creditoare pe deviza respectivă, preluate din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor (întocmită pe deviza respectivă) şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pe deviza respectivă).
(7)În cazul registrului "Cartea mare" sub formă centralizată, în lei, rulajele totale debitoare şi creditoare se preiau din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, întocmită sub formă centralizată, în lei, iar echivalentul în lei al soldurilor finale în devize, aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" pe fiecare deviză, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii registrului "Cartea mare".
(8)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(9)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(10)Registrul "Cartea mare" se numerotează şi se arhivează la compartimentul financiar-contabil al instituţiei care este obligată să-l păstreze împreună cu "Recapitulaţiile pe conturi ale jurnalelor operaţiunilor", care au stat la baza întocmirii acestuia.
.............................
(Instituţie/Subunitate)
Nr. pagină........
CARTEA MARE
(cod 14-1-3)
Perioada (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Cont nr.

Sold Iniţial

Rulaje

Sold final

D

C

D

C

D

C

1

2

3

4

5

6

7

8

Întocmit

Verificat,

V.REGISTRUL-INVENTAR (cod 14-1-2)
421._
(1)Serveşte ca document contabil obligatoriu de înregistrare a rezultatelor inventarierii elementelor de activ şi de pasiv.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar, după ce a fost numerotat şi parafat.
(3)Se întocmeşte la începutul activităţii, la sfârşitul exerciţiului financiar sau cu ocazia încetării activităţii, fără ştersături şi fără spaţii libere, pe baza datelor cuprinse în listele de inventariere şi procesele-verbale de inventariere a elementelor de activ şi de pasiv, prin gruparea acestora pe conturi sau grupe de conturi.
(4)Registrul-inventar se completează pe baza inventarierii faptice a elementelor de activ şi de pasiv grupate după natura lor conform posturilor din bilanţ. În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din operaţiunea de inventariere se actualizează cu intrările şi ieşirile din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data încheierii exerciţiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse în registrul-inventar. Operaţiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel încât la sfârşitul exerciţiului financiar să fie reflectată situaţia reală a elementelor de activ şi de pasiv.
(5)În cazul încetării activităţii, registrul-inventar se completează cu valoarea elementelor de activ şi de pasiv inventariate faptic la acea dată.
(6)În coloana 1 se înscrie numărul curent al fiecărei operaţiuni înregistrate în registru, cronologic, de la deschiderea acestuia până la epuizarea filelor sau încetarea activităţii.
(7)În coloana 2 vor fi recapitulate elementele inventariate, detaliat pe fiecare cont de activ şi de pasiv, conturile de valori materiale putând fi defalcate pe gestiuni.
(8)În coloana 3 se înscrie valoarea contabilă a elementelor inventariate.
(9)În coloana 4 se înscrie valoarea de inventar a elementelor de activ şi de pasiv, stabilită de membrii comisiei de inventariere (pe baza listelor de inventariere şi a proceselor-verbale de inventariere).
(10)În coloana 5 se trec diferenţele din evaluare de înregistrat, calculate ca diferenţă între valoarea contabilă şi valoarea de inventar.
(11)În coloana 6 se menţionează cauzele diferenţelor (lipsuri, deprecieri etc.).
(12)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(13)Se arhivează, de către instituţia care este obligată să-l păstreze împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.
..............................
(Instituţie/Subunitate)
REGISTRUL-INVENTAR(cod 14-1-2)la data de...........
Nr. pagină........

Nr. crt.

Recapitulaţia elementelor inventariate

Valoarea contabilă

Valoarea de inventar

Diferenţe din evaluare (de înregistrat)

Valoarea

Cauze diferenţe

1

2

3

4

5

6

Întocmit, Verificat,
VI.BALANŢA DE VERIFICARE (cod 14-6-30/A)
422._
(1)Se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare".
(2)Serveşte la:
- verificarea exactităţii înregistrărilor;
- controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi analitică;
- întocmirea situaţiilor financiare.
(3)Balanţa de verificare se întocmeşte, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare deviză pentru operaţiunile efectuate în devize, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în devize.
(4)Balanţa de verificare, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmit pentru operaţiunile în lei), iar pentru echilibrarea balanţei de verificare în lei se va include şi contul 3722 "Contravaloarea poziţiei de schimb".
(5)Balanţa de verificare pe fiecare deviză se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pe deviza respectivă), iar pentru echilibrarea balanţei de verificare pe fiecare deviză se va include şi contul 3721 "Poziţie de schimb" pe deviza respectivă.
(6)Balanţa de verificare sub formă centralizată, în lei, se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmit sub formă centralizată, în lei).
(7)Se menţionează că la întocmirea balanţei de verificare sub formă centralizată, în lei, echivalentul în lei al soldurilor iniţiale şi al rulajelor cumulate, în devize, preluate din registrul "Cartea mare" pe fiecare deviză, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii balanţei de verificare.
(8)Coloanele balanţei de verificare cu patru serii de egalităţi cuprind următoarele informaţii:
- în coloanele 1 şi 2 se înscriu, în ordinea din planul de conturi, simbolul conturilor şi, respectiv, denumirea conturilor;
- în coloanele 3 şi 4 se înscriu soldurile iniţiale debitoare sau, după caz, creditoare de la începutul anului;
- în coloanele 5 şi 6 se înscriu rulajele lunii curente, respectiv rulajele debitoare şi creditoare aferente lunii pentru care se întocmeşte balanţa de verificare;
- în coloanele 7 şi 8 se înscriu rulajele cumulate, aferente lunilor anterioare pentru care s-au întocmit balanţe de verificare;
- în coloanele 9 şi 10 se înscriu soldurile finale debitoare sau, după caz, creditoare ale conturilor.
(9)Instituţiile pot completa balanţa de verificare cu patru serii de egalităţi şi cu alte coloane, în funcţie de necesităţi.
(10)Formularul va cuprinde denumirea instituţiei, denumirea formularului, data pentru care se întocmeşte, semnătura conducătorului compartimentului financiar-contabil sau a persoanei care întocmeşte documentul, după caz.
(11)Nu circulă fiind document de sinteză.
(12)Se arhivează la compartimentul financiar-contabil al instituţiei care este obligată să-l păstreze împreună cu registrul "Cartea mare", care a stat la baza întocmirii acesteia.
..............................
(Instituţie/Subunitate)
Nr. Pagină:...............
BALANŢA DE VERIFICARE
(cod 14-6-30/A)
Perioada (anul, luna, ziua)

Simbolul conturilor

Denumirea conturilor

Solduri iniţiale

Rulaje luna curentă

Rulaje cumulate

Solduri finale

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Întocmit

Conducătorul compartimentului financiar-contabil