Subcapitolul 4 - CONTABILITATEA TERŢILOR - Reglementari Contabile din 2001 specifice domeniului asigurărilor armonizate cu directivele europene şi standardele internaţionale de contabilitate

M.Of. 34 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2002
SUBCAPITOLUL 4:CONTABILITATEA TERŢILOR
65.Contabilitatea terţilor asigură evidenţa creanţelor şi datoriilor societăţii în relaţiile acesteia cu persoane fizice şi/sau juridice.
În contabilitatea asigurărilor directe se înregistrează operaţiunile privind subscrierea şi încasarea primelor de asigurare aferente contractelor de asigurare, respectiv coasigurare, precum şi alte operaţiuni efectuate (transfer de portofoliu) în baza contractelor încheiate.
Primele de asigurare brute subscrise reprezintă primele încasate şi de încasat, inclusiv primele de reasigurare încasate şi de încasat, aferente tuturor contractelor de asigurare şi contractelor de reasigurare, care intră în vigoare în perioada de referinţă, înainte de deducerea oricăror sume din acestea.
Întrucât prezentele reglementări prevăd evidenţierea în contabilitate a primelor de asigurare brute subscrise, societăţile au obligaţia de a analiza fiecare contract în parte şi a reflecta în contabilitate printr-o notă contabilă efectuată la 1 ianuarie 2002 diferenţele dintre primele subscrise şi cele încasate aferente contractelor în vigoare la 31 decembrie 2001.
Primele de asigurare anulate reprezintă primele de asigurare brute subscrise, anulate ca urmare a rezilierii sau încetării valabilităţii unui contract de asigurare.
Operaţiunea de asigurare a unui asigurător de către alt asigurător primul fiind reasigurat, iar al doilea reasigurator, se înregistrează în contabilitate în conturi distincte privind reasigurarea.
În operaţiunile de reasigurare, raportul dintre asigurat şi reasigurator, drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi se stabilesc prin contractul de reasigurare.
Comisioanele cuvenite agenţilor de asigurare şi brokerilor de asigurare pentru serviciile prestate în numele şi în contul asigurătorului, se înregistrează în contabilitate în conturi distincte.
66.Potrivit art. 7, alin. 2 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, creanţele şi datoriile societăţii se înregistrează în contabilitate la valoarea lor nominală.
Creanţele şi datoriile în valută se înregistrează în contabilitate în lei, la cursul de schimb în vigoare la data efectuării operaţiunilor.
Diferenţele de curs valutar, între data înregistrării creanţelor şi datoriilor în valută şi data încasării lor, respectiv plăţii lor, se înregistrează în contabilitate ca venituri sau cheltuieli financiare, după caz.
La închiderea exerciţiului financiar, diferenţele de curs valutar, faţă de data înregistrării în contabilitate a creanţelor şi datoriilor, se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli din diferenţe de curs valutar, după caz.
67.Contabilitatea decontărilor cu personalul cuprinde drepturile salariale, sporurile, adaosurile, premiile din fondul de salarii, indemnizaţiile pentru concediile de odihnă, şi cele pentru incapacitate temporară de muncă, suportate din fondul de salarii, precum şi alte drepturi în bani şi/sau în natură datorate de societate personalului pentru munca prestată, şi care se suportă, potrivit reglementărilor legale, din fondul de salarii.
În contabilitate se înregistrează distinct alte drepturi şi avantaje care, potrivit reglementărilor în vigoare, nu se suportă din fondul de salarii (masa caldă, alimentaţie antidot, etc.), stimulentele din profitul net realizat acordate după aprobarea bilanţului contabil anual, precum şi avansurile acordate potrivit legii.
Drepturile de personal neridicate în termen de trei zile se înregistrează într-un cont distinct, pe persoane.
Reţinerile din salariile personalului pentru cumpărări cu plata în rate, chirii sau pentru alte obligaţii opozabile salariaţilor datorate terţilor se efectuează numai în baza unor relaţii contractuale sau în baza unor titluri executorii.
Sumele datorate şi neachitate personalului, respectiv eventualele sume ce urmează a fi încasate de la acesta, aferente exerciţiului în curs, se înregistrează, la finele exerciţiului financiar, ca alte datorii şi creanţe în legătură cu personalul.
68.Contabilitatea decontărilor privind asigurările sociale cuprinde obligaţiile societăţii pentru contribuţia la asigurările sociale şi la constituirea fondului pentru ajutorul de şomaj, precum şi obligaţiile personalului la contribuţia pentru asigurările sociale şi a ajutorului de şomaj.
Eventualele sume datorate sau care urmează a se încasa de către societate în perioadele următoare, aferente exerciţiului financiar în curs, se înregistrează la finele exerciţiului financiar, ca alte datorii şi creanţe sociale.
69.În cadrul decontărilor cu bugetul statului şi fondurile speciale se cuprind: impozitul pe profit, taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe venit, subvenţiile de primit şi alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate.
Taxa pe valoarea adăugată datorată bugetului de stat se stabileşte lunar, pe bază de decont, ca diferenţa între valoarea taxei exigibile aferentă bunurilor vândute sau serviciilor prestate (pentru TVA colectată) şi a taxei deductibile pentru cumpărările de bunuri şi servicii (TVA deductibilă).
În situaţia în care există decalaje între faptul generator de TVA şi exigibilitatea acesteia, totalul TVA se înregistrează într-un cont distinct, denumit TVA neexigibilă, care pe măsură ce devine exigibilă, se trece la TVA colectată, respectiv TVA deductibilă.
De asemenea, în acest cont se înregistrează TVA deductibilă sau colectată, pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii pentru care nu au sosit sau nu s-au întocmit facturile până la data închiderii exerciţiului.
Diferenţa de taxă, în plus sau în minus, între TVA colectată şi TVA deductibilă se înregistrează în conturi distincte (TVA de plată, respectiv TVA recuperat) şi se regularizează în condiţiile legii.
Impozitul pe venit, ce se înregistrează în contabilitate cuprinde totalul impozitelor individuale calculate asupra veniturilor impozabile lunare ale personalului societăţii, precum şi impozitul reţinut din drepturile băneşti şi ale colaboratorilor de orice fel, potrivit legii.
La alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate datorate bugetului statului sau bugetelor locale se cuprind: accizele, impozitul pe clădiri, impozitul pe terenuri, impozitul pe dividende, taxa asupra mijloacelor de transport, taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat şi alte impozite şi taxe. Acestea se defalcă în contabilitatea analitică pe feluri de impozite taxe şi vărsăminte asimilate.
Subvenţiile primite sau de primit se înregistrează în contabilitate într-un cont distinct.
70.Contabilitatea decontărilor în cadrul unităţilor de grup şi cu asociaţii cuprinde: operaţiunile care se înregistrează reciproc şi în aceeaşi perioadă de gestiune, atât în contabilitatea societăţii debitoare, cât şi a celei creditoare, aparţinând aceluiaşi grup, precum şi decontările între asociaţi şi societate privind capitalul social, dividendele cuvenite acestora, alte decontări cu asociaţii şi de asemenea conturile coparticipanţilor referitoare la operaţiunile efectuate în comun, în cazul asocierilor în participaţie, conform prevederilor legale.
Sumele depuse sau lăsate temporar de către asociaţi la societate, precum şi dobânzile aferente se înregistrează în contabilitate în conturi distincte.
71.Debitele provenite din avansuri nedecontate, precum şi debitele provenite din pagube materiale, amenzile şi penalităţile pretinse, stabilite în baza unor hotărâri ale instanţelor judecătoreşti, şi alte creanţe faţă de personalul societăţii se înregistrează ca alte creanţe în legătură cu personalul.
Creanţele datorate de alte persoane fizice sau juridice se înregistrează în conturile de debitori diverşi.
Sumele datorate de către societate pentru achiziţionarea de materiale, pentru serviciile prestate şi lucrările executate, precum şi alte operaţii efectuate de regulă, în baza contractelor încheiate între părţi, se înregistrează în contul creditori diverşi.
Potrivit art. 15 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contabilitatea creanţelor şi obligaţiilor se ţine pe categorii, precum şi pe fiecare persoană fizică sau juridică.
În acest sens, în contabilitatea analitică, debitorii şi creditorii se grupează astfel: interni şi externi, iar în cadrul acestora pe termene de plată, respectiv de încasare (termen lung - peste cinci ani, mediu de la un an la cinci ani şi scurt sub 1 an).
72.Operaţiile care nu pot fi înregistrate direct în conturile corespunzătoare pentru care sunt necesare clarificări ulterioare se înregistrează, provizoriu, într-un cont distinct. Sumele înregistrate în acest cont trebuie clarificate de către societate într-un termen cât mai scurt, dar nu mai târziu de închiderea exerciţiului financiar.
73.Cheltuielile efectuate şi veniturile realizate în perioada curentă, dar care privesc perioadele sau exerciţiile financiare următoare, precum şi cheltuielile de repartizat pe mai multe exerciţii financiare se înregistrează distinct în contabilitate, prin folosirea conturilor de cheltuieli sau venituri în avans.
În aceste conturi se înregistrează, în principal următoarele cheltuieli şi venituri: chirii şi dobânzi înregistrate în avans, cheltuieli de achiziţie reportate, cheltuieli pentru reparaţii, abonamente efectuate anticipat, cheltuieli cu daunele plătite ce intră în sarcina reasiguratorului, respectiv alte venituri aferente perioadelor sau exerciţiilor următoare.
Cheltuielile de achiziţie reportate reprezintă cheltuielile ocazionate de încheierea contractelor de asigurare, comisioane de achiziţie, cheltuieli de deschidere a dosarului sau de admitere a contractelor de portofoliu şi alte cheltuieli administrative (publicitate, întocmirea contractelor de asigurare etc.).
74.Pentru deprecierea creanţelor societăţii, decontări în cadrul grupului şi debitori diverşi, de regulă, se constituie provizioane, conform dispoziţiilor legale.