Secţiunea 2 - LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE FINANŢATE DIN FONDURI EXTERNE - GRANTURI COMUNITARE - Program din 2011 STATISTIC NAŢIONAL ANUAL
M.Of. 753 bis
În vigoare Versiune de la: 26 Octombrie 2011
SECŢIUNEA 2:LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE FINANŢATE DIN FONDURI EXTERNE - GRANTURI COMUNITARE
SUBSECŢIUNEA 1:ANCHETA PRIVIND EDUCAŢIA ADULŢILOR
(1)OBIECTIVUL, CONŢINUTUL CERCETĂRII ŞI SURSA DATELOR
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Asigurarea informaţiilor privind participarea populaţiei din categoria de vârstă 18-69 ani la activităţile de educaţie prin cele trei forme: educaţia formală, non-formală şi informală după diverse caracteristici (niveluri şi domenii educaţionale, tipuri ale educaţiei, obstacolele care au determinat neparticiparea la o formă de educaţie şi durata medie a cursurilor privind participarea la educaţia formală şi non-formală, etc.).
Priorităţi 2011-2012: Proiectarea instrumentarului statistic, colectarea datelor din teritoriu şi prelucrarea acestora.
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor, în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Persoanele cu domiciliul stabil în România, membre ale gospodăriilor din toate judeţele ţării şi din Municipiul Bucureşti, în vârstă de 18-69 ani.
Numărul de unităţi observate: circa 10.140 locuinţe, situate în 780 centre de cercetare.
Principalele variabile incluse în cercetare:
Populaţia care a participat la una sau mai multe forme de educaţie (formală/non-formală/informală) pe sexe, vârstă, cetăţenie, nivelul şi domeniul educaţional absolvit, statutul principal referitor la activitatea economică desfăşurată, statutul profesional, ocupaţia, ramura de activitate, ultimul venit net lunar realizat, nivelul şi domeniul educaţional la care participă persoanele în momentul anchetei, obstacolele privind neparticiparea la educaţia organizată, sursele de informaţii cu privire la posibilităţile de învăţare, competenţe lingvistice (cunoaşterea limbilor străine), participarea la activităţile sociale, culturale şi atitudinea persoanelor din gospodării faţă de învăţare.
Sursa datelor: Gospodăriile selectate din baza de sondaj
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Gospodăriile populaţiei selectate din baza de sondaj
Modul de colectare a datelor primare: Interviul faţă în faţă folosind operatori de interviu pentru completarea informaţiilor în chestionarul anchetei
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarele statistice: chestionarul gospodăriei (CG), chestionarul individual (CI), chestionarul educaţiei formale (EDF) şi chestionarul educaţiei non-formale (EDNF).
Periodicitate: La 5 ani
Momentul/Perioada de referinţă: august 2011/ultimele 12 luni înainte de momentul interviului (august 2010 - iulie 2011).
Perioada de înregistrare/colectare a datelor: august 2011
Locul de transmitere a datelor:
a)Operatorii de teren la direcţiile teritoriale de statistică: 05.09.2011;
b)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central: 03.10.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Rate de participare la educaţia formală/non-formală/informală, domeniile educaţiei formale, participări ale persoanelor la educaţia formală/non-formală/informală, motivele pentru care populaţia nu a dorit participarea la educaţie, populaţia ocupată care a participat la educaţie după tipul activităţii economice, pe grupe de ocupaţii, după vechimea la locul de muncă, după frecvenţa utilizării calculatorului, după nivelul de cunoştinţe în utilizarea calculatorului, după numărul limbilor străine cunoscute, orientarea celor mai recente activităţi educaţionale/instruire (educaţia formală şi non-formală), sursa de finanţare a activităţilor educaţionale/instruire (educaţia formală şi non-formală), scopul celei mai recente activităţi educaţionale în educaţia informală, etc.
Acţiuni prevăzute în 2011: Elaborarea instrumentarului statistic (manualul anchetei, eşantionul anchetei, chestionare, nomenclatoare şi clasificări, dicţionarul activităţilor de instruire, etc.), instruirea anchetatorilor, realizarea programelor informatice de introducere şi prelucrare a datelor, colectarea datelor, calculul ponderilor, validarea.
Tipul de serii de date: La 5 ani
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, medii de rezidenţă, regional, niveluri educaţionale, sexe, domenii de pregătire.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Dicţionarul privind clasificarea activităţilor de instruire" şi "Raportul de calitate".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Banca Naţională a României, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, unităţi de învăţământ, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central.
Termen de transmitere a datelor la EUROSTAT: februarie 2012
Termene de finalizare a lucrărilor:
a)martie 2012 - "Dicţionarul privind clasificarea activităţilor de instruire";
b)mai 2012 - Raportul de calitate pentru "Ancheta privind Educaţia Adulţilor".
SUBSECŢIUNEA 2:ÎMBUNĂTĂŢIREA SISTEMULUI STATISTIC NAŢIONAL DE EDUCAŢIE PENTRU IMPLEMENTAREA PREVEDERILOR REGULAMENTULUI COMISIEI
(1)OBIECTIVUL, CONŢINUTUL CERCETĂRII ŞI SURSA DATELOR
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Îmbunătăţirea Sistemului statistic naţional, pentru implementarea prevederilor Regulamentului Comisiei privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Acţiuni prevăzute în anul 2011: Îmbunătăţirea sferei de cuprindere din surse administrative sau prin metode de estimare, pentru completarea datelor lipsă din tabelele completate în conformitate cu metodologia UOE; îmbunătăţirea metodologiei naţionale, inclusiv a instrumentarului statistic de colectare a datelor financiare şi nefinanciare din domeniul educaţiei, în concordanţă cu metodologia europeană; reducerea termenelor de transmitere a datelor la EUROSTAT.
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: INS, alte instituţii cu responsabilităţi în domeniul educaţional.
b)externi: EUROSTAT.
Termen de finalizare: iunie 2012