Subcapitolul 5 - 2.5. Statistica educaţiei - Program din 2011 STATISTIC NAŢIONAL ANUAL
M.Of. 753 bis
În vigoare Versiune de la: 26 Octombrie 2011
SUBCAPITOLUL 5:2.5. Statistica educaţiei
SECŢIUNEA 1:LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE CE SE VOR REALIZA DE CĂTRE INS
SUBSECŢIUNEA 1:ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR - NIVEL 0 ISCED
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Evaluarea participării copiilor în vârstă de 3-6/7 ani la procesul de educaţie, în cadrul organizat al instituţiilor, abilitate prin legea învăţământului să organizeze şi să desfăşoare programe de învăţământ preşcolar; stabilirea gradului de cuprindere, numărul de copii ce revin unei educatoare, gradul de încărcare în grădiniţe.
Priorităţi în 2011: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale.
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile de învăţământ preşcolar - grădiniţe publice şi private.
Numărul de unităţi observate: circa 13.000 de unităţi şcolare
Principalele variabile incluse în cercetare: Programe de funcţionare ale grădiniţelor; copiii înscrişi pe sexe, vârste, etnii, limbi de predare şi limbi moderne studiate; copiii din ţară şi din alte ţări; personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic; baza materială a grădiniţelor şi numărul de locuri.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Reţeaua grădiniţelor pentru copii preşcolari
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare şi electronic prin Portalul WEB
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarul statistic Sc 1.1 şi Portalul WEB
Periodicitate: Anual
Perioada de referinţă: Anul şcolar 2010-2011; 2011-2012.
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
a)Grădiniţele pentru copii la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2010-2011: 11.10.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 11.10.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică/Portal WEB:
- anul şcolar 2010-2011:12.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 14.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2010-2011: 03.12.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 05.12.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Numărul grădiniţelor structurate pe programe de funcţionare; populaţia preşcolară repartizată pe caracteristici demografice; numărul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; numărul copiilor ce revin unui cadru nedidactic; rata brută de cuprindere; rata netă de cuprindere a copiilor în grădiniţe.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, localităţi, medii de rezidenţă, forme de proprietate.
Bazele de date ale INS: BDL, BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Învăţământul preşcolar în anul şcolar 2010-2011"
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistica
Teritorială", "România în cifre-breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termene de diseminare a datelor:
a)01.09.2011 - TEMPO;
b)28.02.2011 - "Învăţământul preşcolar în anul şcolar 2010-2011".
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 2:ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR - NIVEL 1 ISCED ŞI GIMNAZIAL - NIVEL 2 ISCED
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Evaluarea participării populaţiei şcolare în vârstă de 6/7-14 ani la procesul de instruire în cadrul organizat al instituţiilor abilitate prin legea învăţământului să organizeze şi să desfăşoare programe de învăţământ primar şi gimnazial şi a rezultatelor finale ale anului şcolar anterior.
Priorităţi în 2011: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei şi formării profesionale.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale;
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile de învăţământ primar şi gimnazial, publice şi private.
Numărul de unităţi observate: circa 13.000 de unităţi şcolare
Principalele variabile incluse în cercetare: Unităţile şcolare, pe tipuri; elevii înscrişi pe sexe, vârste, etnii, limbi de predare şi limbi moderne studiate, elevii din ţară şi din alte ţări; personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; baza materială; elevii în evidenţă la sfârşitul anului şcolar, promovaţii, repetenţii, cei cu situaţia şcolară neîncheiată, absolvenţii din anul terminal şi media generală obţinută la sfârşitul anului şcolar.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Reţeaua şcolilor primare şi gimnaziale
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarele statistice Sc 2.1 şi Sc 2.2
Periodicitate: Anual
Momentul de referinţă:
a)Sfârşitul anului şcolar 2009-2010/2010-2011;
b)Începutul anului şcolar 2010-2011/2011-2012.
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
Pentru începutul anului şcolar:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2010-2011: 01.10.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 03.10.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2010-2011: 01.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 01.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2010-2011: 26.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 25.11.2011.
Pentru sfârşitul anului şcolar:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2009-2010: 17.09.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 19.09.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2009-2010: 01.10.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 03.10.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2009-2010: 29.10.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 28.10.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Numărul unităţilor şcolare structurate pe tipuri şi feluri de unităţi - independente sau secţii; numărul elevilor înscrişi repartizaţi pe caracteristici demografice; numărul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; rata brută de cuprindere; rata netă de cuprindere; numărul elevilor ce revin unui cadru didactic; numărul elevilor ce revin la 10.000 locuitori; rata de promovabilitate, de repetenţie, de absolvire, de trecere dintr-un nivel de educaţie în altul; rata abandonului şcolar.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, localităţi, medii de rezidenţă şi forme de proprietate.
Bazele de date ale INS: BDL, BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Învăţământul primar şi gimnazial la începutul anului şcolar 2010-2011"; "Învăţământul primar şi gimnazial la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistica teritorială", "România în cifre - breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, institute de învăţământ superior, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termene de diseminare a datelor:
a)01.09.2011 - TEMPO;
b)28.02.2011 - "Învăţământul primar şi gimnazial la începutul anului şcolar 2010-2011";
c)31.01.2011 - "Învăţământul primar şi gimnazial la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 3:ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL PRIMAR - NIVEL 1 ISCED ŞI GIMNAZIAL - NIVEL 2 ISCED
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Evaluarea participării populaţiei şcolare în vârstă de 7-14 ani cu dizabilităţi în procesul de instruire în cadrul organizat al instituţiilor abilitate prin legea învăţământului să organizeze şi să desfăşoare programe de învăţământ special primar şi gimnazial şi a rezultatelor finale din anul şcolar anterior.
Priorităţi în 2011: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei şi formării profesionale.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale;
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile speciale de învăţământ - şcoli speciale primare şi gimnaziale cu clasele I-VIII.
Numărul de unităţi observate: circa 200 de unităţi şcolare
Principalele variabile incluse în cercetare: Unităţile şcolare pe tipuri; elevii înscrişi pe sexe, vârste, etnii, limbi de predare, clase de elevi; personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; baza materială; elevii în evidenţă la sfârşitul anului şcolar anterior, promovaţii, repetenţii, cei cu situaţia şcolară neîncheiată, absolvenţii şi rezultatele anului terminal.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Reţeaua şcolilor speciale primare şi gimnaziale
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare şi electronic prin Portalul WEB
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarul statistic Sc 3.1 şi Portalul WEB
Periodicitate: Anual
Momentul de referinţă: "Începutul anului şcolar 2010-2011/2011-2012 şi sfârşitul anului şcolar 2009-2010/2010-2011"
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2010-2011: 02.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 02.11.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică/Portal WEB:
- anul şcolar 2010-2011: 12.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 11.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2010-2011: 14.12.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 14.12.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Numărul unităţilor şcolare structurate pe tipuri şi feluri de unităţi - independente sau secţii; numărul elevilor înscrişi repartizaţi pe caracteristici demografice; numărul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; numărul elevilor ce revin unui cadru didactic; rata de promovabilitate, de repetenţie, de absolvire şi de trecere dintr-un nivel de educaţie în altul, rata abandonului şcolar.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, localităţi, medii de rezidenţă.
Bazele de date ale INS: BDL, BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Învăţământul special primar şi gimnazial la începutul anului şcolar 2010-2011 şi rezultatele şcolare la sfârşitul anului şcolar 2009-2010"
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistica teritorială", "România în cifre-breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termene de diseminare a datelor:
a)01.09.2011 - TEMPO;
b)28.02.2011 - "Învăţământul special primar şi gimnazial la începutul anului şcolar 2010-2011 şi rezultatele şcolare la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 4:ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL - NIVEL 3 ISCED ŞI POSTLICEAL - NIVEL 4 ISCED
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Evaluarea participării populaţiei şcolare în vârstă de 15-17 ani şi 19-21 ani la procesul de instruire în cadrul organizat al instituţiilor abilitate prin legea învăţământului să organizeze şi să desfăşoare programe de învăţământ profesional, postliceal şi a rezultatelor finale la sfârşitul anului şcolar anterior.
Priorităţi în 2011: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei şi formării profesionale.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale;
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile de învăţământ profesional, postliceal şi de maiştri, publice şi private.
Numărul de unităţi observate: circa 1.650 de unităţi şcolare
Principalele variabile incluse în cercetare: Unităţile şcolare de arte şi meserii, postliceale şi de maiştri pe tipuri; elevii înscrişi pe sexe, meserii/calificări profesionale, vârste, limbi de predare, ani de studii, limbi moderne, etnii, elevii din ţară şi din alte ţări; personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; baza materială; elevii în evidenţă la sfârşitul anului şcolar, promovaţii, repetenţii, cei cu situaţia şcolară neîncheiată, absolvenţii şi rezultatele examenului de absolvire şi al celui de certificare a competenţelor profesionale.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Toate şcolile de arte şi meserii, postliceale şi de maiştri şi grupurile şcolare.
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Apărării Naţionale.
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarele statistice Sc 5.1a şi Sc 5.2a; Sc 5.1b şi Sc 5.2b.
Periodicitate: Anual
Momentul de referinţă:
a)Sfârşitul anului şcolar 2009-2010/2010-2011;
b)Începutul anului şcolar 2010-2011/2011-2012.
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
Pentru începutul anului şcolar:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2010-2011: 15.10.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 17.10.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2010-2011: 19.11.2010,
- anul şcolar 2011 -2012: 21.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2010-2011: 10.12.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 12.12.2011.
Pentru sfârşitul anului şcolar:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2009-2010: 17,09,2010,
- anul şcolar 2010-2011: 19.09.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2009-2010: 01.10.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 03.10.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2009-2010: 27.10.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 27.10.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Şcolile de arte şi meserii, postliceale şi de maiştri, precum şi grupurile şcolare structurate pe tipuri şi feluri de unităţi - independente sau secţii; numărul elevilor înscrişi distribuiţi pe caracteristici demografice; numărul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic repartizat pe grupe de vârstă, sexe; rata brută de cuprindere; rata netă de cuprindere; numărul elevilor ce revin unui cadru didactic; numărul elevilor ce revin la 10.000 locuitori; numărul elevilor în evidenţă la sfârşitul anului şcolar pe sexe, ani de studii, meserii/calificări profesionale; rate de promovabilitate, de repetenţie, de absolvire, de certificare a competenţelor profesionale, de trecere dintr-un nivel educaţional în altul; retragerea din sistemul şcolar.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, localităţi, medii de rezidenţă.
Bazele de date ale INS: BDL, BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Învăţământul profesional şi postliceal la începutul anului şcolar 2010-2011"; "Învăţământul profesional şi postliceal la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistica teritorială, România în cifre-breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, institute de învăţământ superior, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termene de diseminare a datelor:
a)01.09.2011 - TEMPO;
b)28.02.2011 - "Învăţământul profesional şi postliceal la începutul anului şcolar 2010-2011";
c)31.01.2011 - "Învăţământul profesional şi postliceal la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 5:ÎNVĂŢĂMÂNTUL LICEAL - NIVEL 3 ISCED
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Evaluarea participării populaţiei şcolare în vârstă de 15-18 ani la procesul de instruire în cadrul organizat al instituţiilor abilitate prin legea învăţământului să organizeze şi să desfăşoare programe de învăţământ liceal şi a rezultatelor finale la sfârşitul anului şcolar anterior.
Priorităţi în 2011: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei şi formării profesionale.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale;
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile de învăţământ liceal - liceele, grupurile şcolare, cu clasele IX - XII, XIII, publice şi private.
Numărul de unităţi observate: circa 1.400 de unităţi şcolare
Principalele variabile incluse în cercetare: Liceele şi grupurile şcolare distribuite pe filiere şi tipuri; elevii înscrişi pe sexe, filiere, domenii, profiluri şi specializări/calificări profesionale, vârste, etnii, limbi de predare, clase de elevi, limbi moderne, elevii din ţară şi din alte ţări; personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; baza materială; elevii în evidenţă la sfârşitul anului şcolar, promovaţii, repetenţii, cei cu situaţia şcolară neîncheiată, absolvenţii şi rezultatele examenului de bacalaureat şi al celui de certificare a competenţelor profesionale.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Liceele şi grupurile şcolare
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Apărării Naţionale.
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare şi electronic prin Portalul WEB.
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarele statistice Sc 4.1 şi Sc 4.2 şi prin Portal WEB
Periodicitate: Anual
Momentul de referinţă:
a)Sfârşitul anului şcolar 2009-2010/2010-2011;
b)Începutul anului şcolar 2010-2011/2011-2012.
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
Pentru începutul anului şcolar:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2010-2011: 08.10.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 10.10.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2010-2011: 05.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 07.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2010-2011: 08.12.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 08.12.2011.
Pentru sfârşitul anului şcolar:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul şcolar 2009-2010: 17.09.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 19.09.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2009-2010: 01.10.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 03.10.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2009-2010: 29.10.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 31.10.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Numărul liceelor; numărul elevilor repartizaţi pe caracteristici demografice; numărul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; rata brută de cuprindere; rata netă de cuprindere; numărul elevilor ce revin la un cadru didactic; numărul elevilor ce revin la 10.000 de locuitori; numărul elevilor în evidenţă la sfârşitul anului şcolar pe sexe, clase şi specializări/calificări profesionale; rate de promovabilitate, de repetenţie, de absolvire, de certificare a competenţelor profesionale, de trecere dintr-un nivel educaţional în altul; retragerea din sistemul şcolar.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, localităţi, medii de rezidenţă şi forme de proprietate.
Bazele de date ale INS: BDL, BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Învăţământul liceal la începutul anului şcolar 2010-2011"; "Învăţământul liceal la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistica teritorială", "România în cifre-breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, institute de învăţământ superior, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termene de diseminare a datelor:
a)01.09.2011 - TEMPO;
b)28.02.2011 - "Învăţământul liceal la începutul anului şcolar 2010-2011";
c)31.01.2011 - "Învăţământul liceal la sfârşitul anului şcolar 2009-2010".
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 6:ÎNVĂŢĂMÂNTUL UNIVERSITAR - NIVEL 5 ŞI 6 ISCED
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Evaluarea participării populaţiei în vârstă de 19-21/23 ani la procesul de instruire în cadrul organizat al instituţiilor de învăţământ superior.
Priorităţi în 2011: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual, de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei şi formării profesionale.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: În mare măsură. Domenii neacoperite - prin lipsa datelor privind postdoctoratul.
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale.
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona, Declaraţia de la Bologna;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile de învăţământ universitar publice şi private - institute, universităţi, academii acreditate şi în curs de acreditare.
Numărul de unităţi observate: circa 700 de unităţi de învăţământ superior
Principalele variabile incluse în cercetare: Instituţiile de învăţământ superior inclusiv facultăţile, pe tipuri; studenţii înscrişi pe sexe, profiluri, specializări, forme de învăţământ, vârste, ani de studiu şi etnii, studenţii din ţară şi din alte ţări; personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe; baza materială; studenţii în evidenţă la sfârşitul anului universitar, promovaţii, repetenţii, cei cu situaţia şcolară neîncheiată, absolvenţii, rezultatele examenului de licenţă.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Toate instituţiile de învăţământ superior publice şi private
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare şi electronic prin Portalul WEB
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarele statistice Sc 6.1 şi Sc 6.2 şi prin Portalul WEB
Periodicitate: Anual
Momentul de referinţă:
a)Sfârşitul anului universitar 2009-2010/2010-2011;
b)Începutul anului universitar 2010-2011/2011-2012.
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
Pentru începutul anului universitar:
a)Facultăţi către universităţi:
- anul şcolar 2010-2011: 12.11.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 14.11.2011;
b)Universităţi la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2010-2011: 19.11.2010,
- anul şcolar 2011 -2012: 21.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2010-2011: 29.12.2010,
- anul şcolar 2011-2012: 29.12.2011.
Pentru sfârşitul anului şcolar:
a)Facultăţi către universităţi:
- anul şcolar 2009-2010: 12.11.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 14.11.2011;
b)Universităţi la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul şcolar 2009-2010: 19.11.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 21.11.2011;
c)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul şcolar 2009-2010: 30.12.2010,
- anul şcolar 2010-2011: 30.12.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Numărul instituţiilor de învăţământ superior şi al facultăţilor structurate pe forme de finanţare; numărul studenţilor înscrişi repartizaţi pe caracteristici demografice; numărul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic distribuit pe grupe de vârstă, sexe, funcţii didactice; rata brută de cuprindere; rata netă de cuprindere; numărul studenţilor ce revin la un cadru didactic; numărul studenţilor ce revin la 10.000 de locuitori; numărul studenţilor în evidenţă la sfârşitul anului universitar din ţară, din alte ţări, al promovaţilor, repetenţilor, exmatriculaţilor şi al celor cu situaţia la învăţătură neîncheiată, rate de absolvire.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, localităţi, medii de rezidenţă, forme de proprietate.
Bazele de date ale INS: BDL, BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Învăţământul superior la începutul anului universitar 2010-2011"; "Învăţământul superior la sfârşitul anului universitar 2009-2010".
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistica teritorială", "România în cifre-breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, institute de învăţământ superior, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termene de diseminare a datelor:
a)01.09.2011 - TEMPO;
b)31.03.2011 - "Învăţământul superior la începutul anului universitar 2010-2011";
c)31.03.2011 - "Învăţământul superior la sfârşitul anului universitar 2009-2010".
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 7:CHELTUIELILE INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Revizuirea instrumentarului statistic de colectare a datelor şi îmbunătăţirea calităţii indicatorilor diseminaţi; stabilirea unui cadru conceptual de valorificare optimă a informaţiilor furnizate de sursele de date existente în domeniul educaţiei şi formării profesionale.
Priorităţi în 2011: Asigurarea informaţiilor statistice asupra cheltuielilor din domeniul educaţiei.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: În mare măsură. Domenii neacoperite - prin lipsa cheltuielilor defalcate pe cele două niveluri educaţionale 1 şi 2.
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 1/2011 a educatei naţionale;
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 632/2006 privind metodologia statisticii din domeniul educaţiei.
European:
a)Metodologia UNESCO-OECD-EUROSTAT-UOE, Convenţia de la Lisabona, Declaraţia de la Bologna;
b)Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Unităţile de învăţământ preuniversitar şi universitar, publice şi private.
Numărul de unităţi observate: circa 30.000 de unităţi şcolare/universitare
Principalele variabile incluse în cercetare: Cheltuielile efectuate de instituţiile de învăţământ
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Reţeaua şcolară/universitară
Instituţii colaboratoare: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarul statistic FIN ED
Periodicitate: Anual
Perioada de referinţă: Anii financiari 2009, 2010.
Locul şi termenele limită de transmitere a datelor:
a)Unităţile şcolare la inspectoratele şcolare judeţene:
- anul financiar 2009: 22.10.2010,
- anul financiar 2010: 24.10.2011;
b)Inspectoratele şcolare judeţene la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul financiar 2009: 07.12.2010,
- anul financiar 2010: 07.12.2011;
c)Universităţile la direcţiile teritoriale de statistică:
- anul financiar 2009: 14.12.2010,
- anul financiar 2010: 14.12.2011;
d)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central:
- anul financiar 2009: 21.01.2011,
- anul financiar 2010: 23.01.2012.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Cheltuielile efectuate de instituţiile de învăţământ publice şi private, pe categorii şi pe surse de finanţare.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, medii de rezidenţă, forme de proprietate.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Publicaţii realizate: "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului; alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, UNESCO, OECD, Banca Mondială.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termen de difuzare a publicaţiei: 29.11.2011 - "Sistemul educaţional în România - date sintetice"
SUBSECŢIUNEA 8:ANCHETA FORMĂRII PROFESIONALE ÎN ÎNTREPRINDERI
(1)OBIECTIVUL, CONŢINUTUL CERCETĂRII ŞI SURSA DATELOR
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Asigurarea informaţiilor privind formarea profesională în întreprinderi, după diverse caracteristici (tipuri de formare profesională, număr participanţi la cursuri, durata medie a cursurilor, etc.) şi a costurilor pe care aceasta le implică.
Priorităţi 2011: Proiectarea instrumentarului statistic, colectarea datelor din teritoriu şi prelucrarea acestora.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică prin sondaj
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 1552/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 septembrie 2005 privind statisticile referitoare la formarea profesională în întreprinderi, cu modificările ulterioare;
Sfera de cuprindere: Unităţile active cu personalitate juridică, cu 10 salariaţi şi peste, a căror activitate principală face parte din secţiunile CAEN Rev 2: B-N, R, S.
Numărul de unităţi observate: 9.500 (număr estimat de unităţi)
Principalele variabile incluse în cercetare:
Efectivul şi numărul mediu al salariaţilor, participarea la cursurile FPC (formarea profesională continuă), respectiv numărul participanţilor şi timpul petrecut la cursurile FPC, tipurile de cursuri, domeniile de pregătire pentru care s-au organizat cursurile, costul şi modalităţile de evaluare a cursurilor FPC, alte tipuri de FPC decât cursurile, motivele pentru care unitatea nu a oferit FPC.
Sursa datelor: Unităţile furnizoare de date
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Societăţi comerciale, regii.
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare şi electronic prin Portalul WEB
Suportul de colectare a datelor: Chestionar statistic FORPRO (suport hârtie) şi Portalul WEB
Periodicitate: La 5 ani
Perioada de referinţă: Anul 2010
Perioada de înregistrare/colectare a datelor: 01-29.04.2011
Locul de transmitere a datelor:
a)Unităţile raportoare la direcţiile teritoriale de statistică/Portal WEB: 02.05.2011;
b)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central: 30.06.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Ponderea întreprinderilor care au oferit formare profesională continuă (FPC), ponderea întreprinderilor care nu au oferit FPC, număr de participanţi la cursuri FPC, durata medie a cursurilor FPC, costul FPC, costul cursurilor FPC, rata globală de acces la cursurile FPC pentru angajaţii din toate întreprinderile, rata de acces la cursurile FPC pentru angajaţii din întreprinderile care au oferit cursuri FPC, repartizarea timpului de pregătire, pe domenii de pregătire, distribuţia întreprinderilor care nu au oferit FPC, pe motive pentru care unitatea nu a oferit FPC, distribuţia întreprinderilor, după politica privind formarea profesională, distribuţia întreprinderilor, după politica privind evaluarea nivelului de pregătire a angajaţilor.
Tipul de serii de date: 1999 şi la 5 ani, începând cu 2005 (2005, 2010, următorul an de referinţă - 2015).
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, activităţi ale economiei naţionale, grupe de ocupaţii, domenii de pregătire, clase de mărime a întreprinderilor, forme de proprietate, forme juridice şi sexe.
Bazele de date ale INS: TEMPO (informaţiile şi datele sunt accesibile prin Biroul de diseminare de la sediul INS).
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Publicaţii realizate: "Formarea profesională în întreprinderile din România"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Centrul Naţional pentru Dezvoltarea învăţământului Profesional şi Tehnic, Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT.
Modalităţi de diseminare: site INS, prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central; prin compartimentele de diseminare ale DRS/DJS.
Termen de transmitere a datelor la EUROSTAT: 30.06.2012
Termen de diseminare a datelor: 27.10.2012 (TEMPO)
Termen de difuzare a publicaţiei: 03.11.2012
SECŢIUNEA 2:LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE FINANŢATE DIN FONDURI EXTERNE - GRANTURI COMUNITARE
SUBSECŢIUNEA 1:ANCHETA PRIVIND EDUCAŢIA ADULŢILOR
(1)OBIECTIVUL, CONŢINUTUL CERCETĂRII ŞI SURSA DATELOR
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Asigurarea informaţiilor privind participarea populaţiei din categoria de vârstă 18-69 ani la activităţile de educaţie prin cele trei forme: educaţia formală, non-formală şi informală după diverse caracteristici (niveluri şi domenii educaţionale, tipuri ale educaţiei, obstacolele care au determinat neparticiparea la o formă de educaţie şi durata medie a cursurilor privind participarea la educaţia formală şi non-formală, etc.).
Priorităţi 2011-2012: Proiectarea instrumentarului statistic, colectarea datelor din teritoriu şi prelucrarea acestora.
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: Integral
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor, în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Sfera de cuprindere: Persoanele cu domiciliul stabil în România, membre ale gospodăriilor din toate judeţele ţării şi din Municipiul Bucureşti, în vârstă de 18-69 ani.
Numărul de unităţi observate: circa 10.140 locuinţe, situate în 780 centre de cercetare.
Principalele variabile incluse în cercetare:
Populaţia care a participat la una sau mai multe forme de educaţie (formală/non-formală/informală) pe sexe, vârstă, cetăţenie, nivelul şi domeniul educaţional absolvit, statutul principal referitor la activitatea economică desfăşurată, statutul profesional, ocupaţia, ramura de activitate, ultimul venit net lunar realizat, nivelul şi domeniul educaţional la care participă persoanele în momentul anchetei, obstacolele privind neparticiparea la educaţia organizată, sursele de informaţii cu privire la posibilităţile de învăţare, competenţe lingvistice (cunoaşterea limbilor străine), participarea la activităţile sociale, culturale şi atitudinea persoanelor din gospodării faţă de învăţare.
Sursa datelor: Gospodăriile selectate din baza de sondaj
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Gospodăriile populaţiei selectate din baza de sondaj
Modul de colectare a datelor primare: Interviul faţă în faţă folosind operatori de interviu pentru completarea informaţiilor în chestionarul anchetei
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarele statistice: chestionarul gospodăriei (CG), chestionarul individual (CI), chestionarul educaţiei formale (EDF) şi chestionarul educaţiei non-formale (EDNF).
Periodicitate: La 5 ani
Momentul/Perioada de referinţă: august 2011/ultimele 12 luni înainte de momentul interviului (august 2010 - iulie 2011).
Perioada de înregistrare/colectare a datelor: august 2011
Locul de transmitere a datelor:
a)Operatorii de teren la direcţiile teritoriale de statistică: 05.09.2011;
b)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central: 03.10.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Rate de participare la educaţia formală/non-formală/informală, domeniile educaţiei formale, participări ale persoanelor la educaţia formală/non-formală/informală, motivele pentru care populaţia nu a dorit participarea la educaţie, populaţia ocupată care a participat la educaţie după tipul activităţii economice, pe grupe de ocupaţii, după vechimea la locul de muncă, după frecvenţa utilizării calculatorului, după nivelul de cunoştinţe în utilizarea calculatorului, după numărul limbilor străine cunoscute, orientarea celor mai recente activităţi educaţionale/instruire (educaţia formală şi non-formală), sursa de finanţare a activităţilor educaţionale/instruire (educaţia formală şi non-formală), scopul celei mai recente activităţi educaţionale în educaţia informală, etc.
Acţiuni prevăzute în 2011: Elaborarea instrumentarului statistic (manualul anchetei, eşantionul anchetei, chestionare, nomenclatoare şi clasificări, dicţionarul activităţilor de instruire, etc.), instruirea anchetatorilor, realizarea programelor informatice de introducere şi prelucrare a datelor, colectarea datelor, calculul ponderilor, validarea.
Tipul de serii de date: La 5 ani
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, medii de rezidenţă, regional, niveluri educaţionale, sexe, domenii de pregătire.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT
Lucrări realizate: "Dicţionarul privind clasificarea activităţilor de instruire" şi "Raportul de calitate".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Banca Naţională a României, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, unităţi de învăţământ, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central.
Termen de transmitere a datelor la EUROSTAT: februarie 2012
Termene de finalizare a lucrărilor:
a)martie 2012 - "Dicţionarul privind clasificarea activităţilor de instruire";
b)mai 2012 - Raportul de calitate pentru "Ancheta privind Educaţia Adulţilor".
SUBSECŢIUNEA 2:ÎMBUNĂTĂŢIREA SISTEMULUI STATISTIC NAŢIONAL DE EDUCAŢIE PENTRU IMPLEMENTAREA PREVEDERILOR REGULAMENTULUI COMISIEI
(1)OBIECTIVUL, CONŢINUTUL CERCETĂRII ŞI SURSA DATELOR
Domeniul statistic: Statistica educaţiei
Obiectivul: Îmbunătăţirea Sistemului statistic naţional, pentru implementarea prevederilor Regulamentului Comisiei privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 452/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2008 privind producerea şi dezvoltarea statisticilor în materie de educaţie şi învăţare continuă.
Acţiuni prevăzute în anul 2011: Îmbunătăţirea sferei de cuprindere din surse administrative sau prin metode de estimare, pentru completarea datelor lipsă din tabelele completate în conformitate cu metodologia UOE; îmbunătăţirea metodologiei naţionale, inclusiv a instrumentarului statistic de colectare a datelor financiare şi nefinanciare din domeniul educaţiei, în concordanţă cu metodologia europeană; reducerea termenelor de transmitere a datelor la EUROSTAT.
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: INS, alte instituţii cu responsabilităţi în domeniul educaţional.
b)externi: EUROSTAT.
Termen de finalizare: iunie 2012