Titlul iv - Procedura înainte de dezbatere - Procedura din 2024 internă de soluţionare a petiţiilor şi sesizărilor

M.Of. 120

În vigoare
Versiune de la: 12 Februarie 2024
TITLUL IV:Procedura înainte de dezbatere
CAPITOLUL I:Înregistrarea petiţiilor
Art. 20
(1)Petiţia adresată Consiliului se înregistrează în registrul de corespondenţă al instituţiei şi se repartizează structurii asistenţă Colegiu director pe baza rezoluţiei reprezentantului legal al Consiliului.
(2)Petiţia sau, după caz, autosesizarea se constituie într-un dosar. Dosarului i se alocă un număr conform evidenţei interne a structurii asistenţă Colegiu director.
(3)Actele de procedură emise se comunică în scris părţilor şi conţin: numărul şi data înregistrării petiţiei, numărul de dosar, numele părţilor din dosar, respectiv excepţiile invocate, unde este cazul.
(4)Dosarul cuprinde o fişă în care se specifică: numărul dosarului, părţile, obiectul, rezoluţiile şefului structurii asistenţă Colegiu director, precum şi rezoluţiile dispuse de membrii Colegiului director în vederea îndeplinirii actelor de procedură. Filele dosarului se numerotează de către personalul Consiliului.
(5)Membrul Colegiului director, prin rezoluţie, cu cel puţin 20 de zile înainte de termenul stabilit pentru audierea părţilor, verifică actele procedurale dispuse în dosar.
Art. 21
Evidenţa dosarelor constituite este coordonată de şeful structurii asistenţă Colegiu director şi de către persoane desemnate în acest sens.
Art. 22
La primirea petiţiei, dacă se constată anumite omisiuni sau date incomplete, şeful structurii asistenţă Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnaţi în acest sens, dispune completarea acesteia în termen de 15 zile de către petent. În cazul în care petiţia nu se completează cu elementele solicitate, se clasează conform art. 12 alin. (4).
CAPITOLUL II:Redirecţionarea petiţiilor
Art. 23
(1)În situaţia în care din analiza aspectelor semnalate rezultă faptul că petiţia a fost greşit îndreptată către Consiliu, prin identificarea unor aspecte ce pot fi analizate de alte autorităţi sau instituţii publice care au atribuţii legale privind soluţionarea aspectelor sesizate, şeful structurii asistenţă Colegiu director dispune prin rezoluţie redirecţionarea petiţiei către entitatea competentă în termen de 5 zile de la data înregistrării. Această decizie este comunicată petentului.
(2)În cazul în care petiţia este redirecţionată către instituţia/autoritatea competentă, aceasta este transmisă în original. În cadrul structurii asistenţă Colegiu director se păstrează dovada înregistrării petiţiei în copie, alături de adresa întocmită în vederea redirecţionării.
CAPITOLUL III:Excepţiile de inadmisibilitate
SECŢIUNEA 1:Tardivitatea introducerii petiţiei
Art. 24
Persoana care se consideră discriminată poate sesiza Consiliul în termen de un an de la data săvârşirii faptei sau de la data la care putea să ia cunoştinţă de săvârşirea ei.
Art. 25
Şeful structurii asistenţă Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnaţi în acest sens, precum şi membrii Colegiului director pot invoca din oficiu excepţia tardivităţii introducerii petiţiei când, în mod vădit, constată depăşirea termenului de un an de la data săvârşirii faptei sau de la data la care petentul ori persoana interesată putea să ia cunoştinţă de săvârşirea ei.
Art. 26
Excepţia de tardivitate a introducerii petiţiei poate fi invocată de reclamat sau de membrii Colegiului director în cursul soluţionării petiţiei, sub condiţia prevăzută la art. 27.
Art. 27
Excepţia de tardivitate a introducerii petiţiei se pune în dezbaterea părţilor pentru respectarea principiului contradictorialităţii.
Art. 28
Consiliul soluţionează excepţia de tardivitate a introducerii petiţiei prin hotărâre a Colegiului director.
SECŢIUNEA 2:Vădita necompetenţă
Art. 29
Şeful structurii asistenţă Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnaţi în acest sens, precum şi membrii Colegiului director pot invoca din oficiu excepţia de vădită necompetenţă când constată că petiţia formulată nu este de competenţa Consiliului, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 30
Excepţia de necompetenţă poate fi invocată de reclamat sau de membrii Colegiului director şi în cursul soluţionării petiţiei, sub condiţia prevăzută la art. 31.
Art. 31
(1)Excepţia de vădită necompetenţă se pune în dezbaterea părţilor pentru respectarea principiului contradictorialităţii.
(2)În situaţii excepţionale, vădita necompetenţă se pune în dezbatere, în scris, petentului, însă fără a acorda un termen de citare dacă nu este posibilă prezentarea părţilor, dar cu posibilitatea depunerii de către petent a unui punct de vedere în termen de 10 zile.
Art. 32
Consiliul soluţionează excepţia de vădită necompetenţă prin hotărâre a Colegiului director.
SECŢIUNEA 3:Obiect vădit nefondat sau lipsă de obiect
Art. 33
Şeful structurii asistenţă Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnaţi în acest sens, precum şi membrii Colegiului director pot invoca din oficiu excepţia lipsei obiectului petiţiei când constată că obiectul petiţiei este în mod vădit nefondat, raportat la domeniul de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 34
Excepţia obiectului vădit nefondat sau a lipsei obiectului petiţiei se pune în dezbaterea părţilor cu respectarea principiului contradictorialităţii.
Art. 35
Consiliul soluţionează excepţia prin hotărâre a Colegiului director.
CAPITOLUL IV:Punctul de vedere al reclamatului
Art. 36
(1)Reclamatului i se comunică un exemplar al petiţiei, precizându-i-se că poate depune la dosar un punct de vedere cu cel târziu 5 zile înainte de termenul acordat pentru formularea apărării cu privire la obiectul petiţiei. Punctul de vedere şi probatoriul propus se vor depune în număr suficient de exemplare pentru comunicare.
(2)Punctul de vedere al reclamatului va cuprinde:
a)numele, codul numeric personal, domiciliul şi reşedinţa ori, pentru persoane juridice, denumirea, sediul şi datele de identificare. Dacă reclamatul locuieşte în străinătate, acesta va indica domiciliul procedural ales în România unde urmează să i se facă toate comunicările ce decurg din soluţionarea petiţiei:
b)numele şi calitatea celui care reprezintă partea, iar în cazul reprezentării prin avocat, numele acestuia şi sediul profesional;
c)excepţiile de procedură pe care reclamatul le ridică;
d)răspunsul la toate capetele de fapt şi de drept ale petiţiei;
e)dovezile cu care se apără împotriva fiecărui capăt de cerere. În situaţia în care partea reclamată solicită proba cu martori, Consiliul va fi înştiinţat în scris cu cel puţin 5 zile înainte de termenul de audieri stabilit. În cazul în care proba va fi admisă, reclamatul se va obliga să aducă martorii la termenul de audieri stabilit sau, după caz, Colegiul director va acorda ulterior un alt termen pentru audierea acestora;
f)semnătura.