Secţiunea 3 - Autorizarea executării lucrărilor de desfiinţare - mod de lucru - Procedura din 2022 de control al statului privind respectarea prevederilor legale la emiterea autorizaţiilor de construire/desfiinţare
M.Of. 337 bis
În vigoare Versiune de la: 6 Aprilie 2022
SECŢIUNEA 3:Autorizarea executării lucrărilor de desfiinţare - mod de lucru
Art. 18
Prezenta secţiune stabileşte metodologia de control privind verificarea prevederilor legale la emiterea autorizaţiei de desfiinţare, constatările privind încălcarea prevederilor legale şi stabilirea măsurilor ce trebuie dispuse.
Art. 19
(1)Controlul de stat se organizează şi se exercită în mod diferenţiat, în următoarele moduri:
a)controale curente, pe bază de programe trimestriale aprobate de conducerea ISC;
b)controalele prin sondaj, efectuate din dispoziţia conducerii ISC sau a conducătorilor IJC/ICMB;
c)controale tematice dispuse de conducerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sau ISC, cu o tematică prestabilită;
d)controale ca urmare a unei petiţii, situaţie în care, în conţinutul procesului-verbal de control se va menţiona numărul de înregistrare al petiţiei şi nu se vor specifica datele de identificare ale petentului.
(2)Controlul se efectuează în baza ordinului de deplasare/delegaţie şi a legitimaţiei de control.
(3)Autoritatea administraţiei publice controlate va fi notificată printr-o adresă în care va fi menţionată data/perioada în care se va efectua controlul şi se vor solicita toate informaţiile referitoare la certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire/desfiinţare emise privind imobilul supus controlului. Adresa va fi întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.3. În cazul altor tipuri de control se va întocmi adresă conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.4.
(4)În activitatea de control exercitată de către personalul cu atribuţii de control din cadrul IJC/ICMB se verifică, în mod obligatoriu, certificatul de urbanism ce a stat la baza emiterii autorizaţiei de desfiinţare, prin întocmirea unui proces-verbal de control conform Procedurii de control al statului privind respectarea prevederilor legale la emiterea certificatelor de urbanism.
(5)Controlul va fi efectuat la sediul unităţii controlate dacă documentaţia este prezentată în original, sau la sediul IJC/ICMB, dacă documentaţia înaintată de autoritatea controlată este în format digital sau format letric. În cazul în care autoritatea controlată înaintează documentaţia în format digital sau format letric, aceasta va conţine ştampila conform cu originalul pe fiecare pagină.
Documentele transmise vor fi inventariate şi predate cu proces-verbal de predare-primire.
(6)În cazul în care documentaţia solicitată în vederea efectuării controlului nu a fost pusă la dispoziţia personalului cu atribuţii de control, la data menţionată în adresa prevăzută la alin. (3), se va întocmi proces-verbal de control conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.2. Pentru neducerea la îndeplinire a măsurii dispuse prin PVC întocmit, având în vedere contravenţia prevăzută la art. 26 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 50/1991, se va sancţiona conform art. 26 alin. (2) din Legea nr. 50/1991.
Art. 20
În activitatea de control se va verifica dacă:
(A)autorizaţia de desfiinţare:
1.este redactată pe formularul F.11 din anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991;
2.conţine semnăturile prevăzute la art. 7 alin. (13) din Legea nr. 50/1991;
3.este emisă în termenul prevăzut la art. 7 alin. (1) şi alin. (32) din Legea nr. 50/1991;
4.este emisă cu respectarea competenţelor de emitere, conform art. 4 din Legea nr. 50/1991, după caz. Se va solicita documentul ce reprezintă dovada faptului că există în aparatul de specialitate angajaţi funcţionari publici cu atribuţii în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului şi autorizării executării lucrărilor de construcţii, respectiv statul de funcţii.
5.conţine anexa la autorizaţie, după caz, cu menţiunea expresă că aceasta face parte din autorizaţia de desfiinţare;
6.are precizate termenul de valabilitate şi durata de execuţie a lucrărilor de desfiinţare;
7.în cazul în care a fost prelungită, dacă se respectă dispoziţiile art. 7 alin. (7) şi alin. (71) din Legea nr. 50/1991;
8.documentaţia tehnică care stă la baza autorizaţiilor de desfiinţare, emise pentru continuarea lucrărilor în condiţiile art. 7 alin. (62) din Legea nr. 50/1991, este întocmită în conformitate cu concluziile unui raport de expertiză tehnică a lucrărilor executate privind respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile.
(B)dosarul autorizaţiei de desfiinţare conţine:
1.cererea şi anexa la cerere, completate corespunzător, conform formularului model F.8 din anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991;
2.certificatul de urbanism aflat în termen de valabilitate la data înregistrării cererii, iar scopul eliberării coincide cu obiectul cererii pentru autorizare;
3.dovada titlului solicitantului asupra imobilului, teren şi/sau construcţii, precum şi, după caz, a extrasului de plan cadastral şi a extrasului de carte funciară de informare, actualizate la zi;
4.avizele, acordurile, punctul de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului şi, după caz, actul administrativ al acesteia şi studiile cerute prin certificatul de urbanism;
5.în cazul în care avizele, acordurile, punctul de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului şi, după caz, actul administrativ al acesteia şi studiile ce stau la baza emiterii autorizaţiei de desfiinţare impun condiţii de realizare a investiţiei, se verifică dacă aceste condiţii au fost preluate în documentaţia tehnică DTAD;
6.documentaţia tehnică verificată de verificatori de proiecte atestaţi, referatele de verificare şi rapoartele de expertizare tehnică.
(C)documentaţia tehnică - D.T. conţine piese scrise şi desenate, este completă şi conformă cu prevederile anexei nr. 1 la Legea nr. 50/1991 şi are aplicată ştampila prevăzută în "anexa nr. 5 - Model Ştampilă VIZAT SPRE NESCHIMBARE" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991, pe toate piesele scrise şi desenate componente:
I.piese scrise.
1.lista şi semnăturile proiectanţilor.
2.memoriu ce va conţine:
2.1.date generale - descrierea construcţiei care urmează să fie desfiinţată:
a)scurt istoric: anul edificării, meşteri cunoscuţi, alte date caracteristice;
b)descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului arhitectonic;
c)menţionarea şi descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care urmează a se preleva;
d)fotografii color - format 9 x 12 cm - ale tuturor faţadelor, iar acolo unde este cazul se vor prezenta desfăşurări rezultate din asamblarea mai multor fotografii;
e)descrierea lucrărilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrărilor de desfiinţare.
II.piese desenate.
1.Plan de încadrare în teritoriu - planşă pe suport topografic vizat de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial, întocmită la scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, după caz.
2.Plan de situaţie a imobilelor:
2.1.planşă pe suport topografic vizat de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial, întocmită la scările 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, după caz, prin care se precizează:
a)parcela cadastrală pentru care a fost emis certificatul de urbanism;
b)amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine sau se vor desfiinţa;
c)modul de amenajare a terenului după desfiinţarea construcţiilor;
d)sistematizarea pe verticală a terenului şi modul de scurgere a apelor pluviale;
e)plantaţiile existente şi care se menţin după desfiinţare.
2.2.pe planşă se vor indica în mod distinct elementele existente, cele care se desfiinţează şi cele propuse - plan de situaţie, construcţii noi sau umpluturi de pământ, plantaţii şi altele, după caz.
3.planul privind construcţiile subterane:
3.1.va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilităţi urbane din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind poziţionarea căminelor - radier şi capac - şi va fi redactat la scara 1:500;
3.2.în cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnico-edilitară se vor indica instalaţiile proprii, în special cele pentru alimentare cu apă şi canalizare.
4.releveul construcţiilor care urmează să fie desfiinţate:
4.1.planşele se vor redacta la o scară convenabilă - 1:100 sau 1:50 - care să permită evidenţierea spaţiilor şi a funcţiunilor existente, cu indicarea cotelor, suprafeţelor şi a materialelor existente:
a)planurile tuturor nivelurilor şi planul acoperişului;
b)principalele secţiuni: transversală, longitudinală, alte secţiuni caracteristice, după caz;
c)toate faţadele.
4.2.în situaţia în care desfiinţarea necesită operaţiuni tehnice complexe, se va prezenta şi proiectul de organizare a lucrărilor.
III.documentaţia tehnică de organizare a execuţiei lucrărilor - DTOE.
IV.dacă piesele scrise şi desenate sunt însuşite şi semnate de cadre tehnice cu pregătire superioară numai din domeniul arhitecturii, urbanismului, construcţiilor şi instalaţiilor pentru construcţii, în condiţiile prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 50/1991.