Secţiunea 3 - Modalităţi de acordare a îndrumării şi asistenţei - Procedura din 2021 de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscale desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei
M.Of. 998
În vigoare Versiune de la: 20 Decembrie 2024
SECŢIUNEA 3:Modalităţi de acordare a îndrumării şi asistenţei
SUBSECŢIUNEA 1:3.1. Îndrumarea şi asistenţa acordate direct la sediul organului fiscal competent
Art. 10
Îndrumarea şi asistenţa acordate direct la sediul organului fiscal competent cu administrarea creanţelor fiscale se realizează de serviciile/birourile/compartimentele din cadrul structurilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d), după caz.
SUBSECŢIUNEA 2:3.2. Îndrumarea şi asistenţa acordate în format letric
Art. 11
(1)Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă în format letric, contribuabilii/plătitorii pot adresa una sau mai multe cereri structurii competente prevăzute la art. 4, conform regulilor stabilite potrivit prezentei proceduri.
(2)Structurile prevăzute la art. 4 pot solicita contribuabililor/plătitorilor comunicarea de informaţii, explicaţii, precum şi prezentarea de documente necesare formulării de răspunsuri la cererile acestora. Termenul de transmitere de către contribuabili/plătitori a răspunsului este de 15 zile de la comunicarea solicitării de furnizare a informaţiilor, explicaţiilor sau documentelor. În cazul în care contribuabilii/plătitorii nu dau curs acestei solicitări, aceasta se clasează.
Art. 12
(1)Cererile primite din partea administraţiei publice centrale, cum ar fi Parlamentul, Guvernul, ministere, alte instituţii publice centrale etc., vizând îndrumarea şi asistenţa în domeniul legislaţiei fiscale, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei pentru îndeplinirea obligaţiilor proprii prevăzute de legislaţia fiscală sau pentru contribuabilii/plătitorii de la care au primit cereri se soluţionează de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) sau de către CNIF, după caz, ori se transmit, în vederea soluţionării, structurilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-d), după caz, cu excepţia cazului în care entitatea petentă solicită opinia MF.
(2)Cererile primite din partea unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor care vizează asistenţa în domeniul legislaţiei fiscale, pentru activitatea proprie, se soluţionează de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) sau CNIF, conform competenţelor.
SUBSECŢIUNEA 3:3.3. Îndrumarea şi asistenţa acordate prin e-mail
Art. 13
(1)Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă, în scris, prin e-mail, contribuabilii/plătitorii completează formularul electronic de pe portalul ANAF, înscriind în mod obligatoriu toate datele de identificare prevăzute la art. 3 alin. (4).
(2)Cererile primite prin intermediul formularului electronic se soluţionează de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) sau de către CNIF, după caz.
(3)Răspunsurile la solicitările contribuabililor/plătitorilor se comunică acestora în format electronic.
SUBSECŢIUNEA 4:3.4. Îndrumarea şi asistenţa prin "Spaţiul privat virtual"
Art. 14
(1)Contribuabilii/Plătitorii persoane fizice, persoane juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică, înregistraţi în "Spaţiul privat virtual", pot adresa, direct sau prin reprezentanţii sau împuterniciţii acestora, cereri de îndrumare şi asistenţă în domeniul legislaţiei fiscale, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei prin accesarea formularului de contact din cadrul acestui serviciu.
(2)Pentru a adresa cereri de îndrumare şi asistenţă potrivit alin. (1), persoanele prevăzute la alin. (1) trebuie să se identifice folosind mijloacele de identificare prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Răspunsurile la cererile adresate de contribuabili/plătitori se comunică de structurile din cadrul organului fiscal central competent sau de către CNIF, după caz, în format electronic prin intermediul aceluiaşi serviciu.
SUBSECŢIUNEA 5:3.5. Îndrumarea şi asistenţa prin telefon
Art. 15
(1)Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă prin telefon, cu excepţia asistenţei în domeniul contabil, contribuabilii/plătitorii se adresează call-center-ului.
(2)Prin call-center se înţelege Serviciul central de asistenţă telefonică a contribuabililor - call center din cadrul DGAC şi structurile conectate de acesta, inclusiv structura prevăzută la art. 1 alin. (4).
Art. 16
Numărul unic de telefon alocat îndrumării şi asistenţei contribuabililor/plătitorilor este mediatizat prin intermediul portalului ANAF sau/şi prin alte mijloace disponibile.
Art. 17
(1)În cazul în care în timpul convorbirii telefonice se constată că problematica fiscală şi/sau nefiscală solicitată sau aspectele tehnice prezentate au un grad ridicat de complexitate şi dificultate sau răspunsul nu se regăseşte, în mod explicit, în bazele de date specifice activităţii de asistenţă ale ANAF sau în reglementările legale, contribuabilul/plătitorul este îndrumat să solicite îndrumare şi asistenţă prin celelalte modalităţi prevăzute în prezenta procedură.
(2)În cazul în care în timpul convorbirii telefonice se constată că pentru îndeplinirea obligaţiei fiscale contribuabilul/plătitorul are nevoie de asistenţă în vederea accesării unor servicii disponibile pe site-ul ANAF, acesta este îndrumat să contacteze call center-ul prin intermediul serviciului de chat disponibil pe site-ul ANAF. În acest sens contribuabilul/plătitorul completează datele de identificare solicitate de acest serviciu.
(3)În situaţia în care contribuabilul/plătitorul solicită prin intermediul serviciului de chat alte informaţii decât cele de la alin. (2), acesta este îndrumat să solicite îndrumare şi asistenţă prin celelalte modalităţi prevăzute în prezenta procedură.
SUBSECŢIUNEA 6:3.6. Îndrumarea şi asistenţa acordate din oficiu
Art. 18
(1)Îndrumarea şi asistenţa acordate din oficiu contribuabililor/plătitorilor constau în furnizarea, din iniţiativa organului fiscal central, de informaţii în sensul art. 3 alin. (1) din prezenta procedură.
(2)DGAC monitorizează activitatea de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor desfăşurată de structurile teritoriale, selectează problemele ce prezintă relevanţă pentru contribuabili/plătitori şi/sau organele fiscale din subordinea ANAF şi actualizează "aplicaţia ANAFI" ori emite materiale informative pentru îndrumarea acestora, după caz.
(3)Ori de câte ori consideră necesar, DGAC transmite la MF o sinteză a solicitărilor de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor primite de toate structurile de asistenţă a contribuabililor, în scris, e-mail sau telefon, pentru care apreciază că necesită clarificare prin modificarea şi/sau completarea prevederilor legale din domeniul legislaţiei fiscale, însoţite de motivarea aferentă, în vederea analizării necesităţii adoptării unor măsuri legislative.
Art. 19
Îndrumarea şi asistenţa acordate din oficiu contribuabililor/plătitorilor se realizează prin orice instrument aflat la dispoziţia organului fiscal, cum ar fi: elaborarea şi distribuirea de materiale informative (ghiduri, broşuri, pliante, afişe şi altele asemenea), iniţierea unor comunicate de presă, publicarea de comunicate, organizarea de întâlniri de lucru cu grupuri de contribuabili/plătitori, educaţie fiscală, campanii de informare desfăşurate în colaborare cu alte instituţii publice privind diverse acţiuni/tematici fiscale, furnizarea de informaţii în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de radio şi televiziune, organizare de sesiuni de informare pe pagina oficială a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, deschisă pe website-ul reţelei de socializare, publicarea materialelor informative pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi altele asemenea.