Secţiunea 2 - Procedura de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor - Procedura din 2021 de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscale desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei
M.Of. 998
În vigoare Versiune de la: 20 Decembrie 2024
SECŢIUNEA 2:Procedura de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor
Art. 5
(8)În situaţia în care cererea nu cuprinde datele de identificare prevăzute la art. 3 alin. (4), contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, este înştiinţat cu privire la aceasta. Dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător. În cazul în care datele de identificare nu sunt suficiente pentru a fi înştiinţat contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, cererea acestuia se clasează.
(1)Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă, contribuabilii/plătitorii se adresează cu cereri privind problematica fiscală, precum şi cea în domeniul tehnologiei informaţiei, după caz, denumite în continuare cereri, organelor fiscale competente prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz, direct, prin reprezentantul legal sau prin împuternicit ori reprezentant fiscal, potrivit Codului de procedură fiscală sau Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. În situaţia în care cererea este formulată prin împuternicit/reprezentant fiscal, acesta are obligaţia să prezinte datele de identificare ale persoanei pe care o reprezintă, prevăzute la art. 3 alin. (4).
(2)Cererile adresate de contribuabili/plătitori direct structurilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) sau c) sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt transmise în termen de 5 zile lucrătoare organelor fiscale competente prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz, în vederea formulării şi transmiterii răspunsului, contribuabilii/plătitorii fiind informaţi corespunzător în acest sens.
(3)Cererile adresate de contribuabili/plătitori direct altor structuri din cadrul ANAF sau MF sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt transmise de către acestea/acesta, în termen de 5 zile lucrătoare, spre soluţionare, organului fiscal competent prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz, contribuabilul fiind informat corespunzător în acest sens.
(4)Cererile primite de structurile din cadrul ANAF, altele decât cele competente pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de contribuabil/plătitor, vor fi transmise în termen de 5 zile lucrătoare de către acestea spre soluţionare, organului fiscal competent prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz.
(5)În scopul aplicării art. 6 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, cu privire la opozabilitatea opiniilor scrise emise de organele fiscale competente, se procedează astfel:
a)pentru situaţiile prevăzute la art. 9, o copie a răspunsului formulat contribuabilului/plătitorului, emis pe suport hârtie, sau răspunsul emis în formă electronică de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) sau c) ori de către CNIF se transmite, în vederea arhivării la dosarul fiscal, structurilor competente cu administrarea creanţelor fiscale ale contribuabililor, potrivit Codului de procedură fiscală;
b)răspunsul formulat contribuabilului/plătitorului, emis pe suport hârtie sau în formă electronică, se arhivează de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d).
(6)Contribuabilii/Plătitorii beneficiază de îndrumare şi asistenţă în domeniul tehnologiei informaţiei doar prin e-mail, cererile fiind soluţionate de CNIF.
(7)Cererile de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor în domeniul vamal care sunt adresate MF sau altor structuri din cadrul ANAF decât cele competente conform art. 4 alin. (3) sau (4), după caz, sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt transmise de către acesta/acestea, în termen de 5 zile lucrătoare, spre soluţionare, structurii competente, contribuabilii/plătitorii fiind informaţi corespunzător în acest sens.
(8)În situaţia în care cererea nu cuprinde datele de identificare prevăzute la art. 3 alin. (4), contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, este înştiinţat cu privire la aceasta. Dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător. În cazul în care datele de identificare nu sunt suficiente pentru a fi înştiinţat contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, cererea acestuia se clasează.(9)În cazul în care se constată că un contribuabil/plătitor adresează mai multe cereri, sesizând aceeaşi problemă, acestea se conexează, contribuabilul/plătitorul urmând să primească un singur răspuns care trebuie să facă referire la toate cererile depuse.
(10)Contribuabilii/Plătitorii beneficiază de îndrumare şi asistenţă privind problematica contabilă doar în scris şi prin email, cererile fiind soluţionate de către structurile de la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) pe baza punctelor de vedere primite de la direcţia de legislaţie din cadrul MF, dacă acestea sunt solicitate.
(11)Structurile de la art. 4 alin. (1) lit. d) pot solicita structurii de la art. 4 alin. (1) lit. a) punctul de vedere privind problematica contabilă fără a exprima punctul de vedere propriu. Structura de la art. 4 alin. (1) lit. a) solicită punctul de vedere al direcţiei de legislaţie contabilă din cadrul MF, privind problematica contabilă, fără a exprima punctul de vedere propriu. După primirea răspunsului, structura de la art. 4 alin. (1) lit. a) îl va comunica structurii solicitante.
Art. 6
(1)Structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) vor analiza cererile contribuabililor/plătitorilor şi în situaţia în care răspunsul la problematica fiscală solicitată există în bazele de date specifice activităţii de asistenţă ale ANAF şi îl vor comunica contribuabililor/plătitorilor.
(2)În situaţia în care răspunsul la problematica fiscală solicitată nu se regăseşte în bazele de date specifice activităţii de asistenţă ale ANAF, dar se regăseşte în mod explicit în reglementările legale, structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) vor formula răspunsul şi îl vor comunica contribuabilului/plătitorului.
(3)În alte situaţii decât cele prevăzute la alin. (1) şi (2), structurile respective vor formula răspunsul cu avizul DGRFP şi vor comunica contribuabililor/plătitorilor răspunsurile la solicitările de asistenţă.
Art. 7
(1)Propunerile contribuabililor/plătitorilor privind modificarea/completarea reglementărilor din domeniul legislaţiei fiscale, adresate în scris structurilor de la art. 4, sunt transmise de către acestea direcţiilor de specialitate din cadrul ANAF, care le analizează şi le transmit către MF, însoţite de punctul lor de vedere, pentru a fi avute în vedere, după caz, la elaborarea viitoarelor proiecte de acte normative.
(2)Propunerile contribuabililor/plătitorilor privind dezvoltarea de noi servicii electronice, adresate în scris structurilor de la art. 4 alin. (1) lit. b)-d) sau CNIF, sunt transmise de către acestea către DGAC, însoţite de punctul lor de vedere.
Art. 8
(1)Cererile contribuabililor/plătitorilor se soluţionează în termen de 45 de zile de la înregistrare. Termenul de soluţionare poate fi prelungit în situaţia în care sunt necesare informaţii suplimentare relevante pentru soluţionarea cererii sau în cazuri excepţionale, atunci când problematica supusă analizei este complexă şi/sau sunt necesare puncte de vedere de la alte structuri de specialitate, alte instituţii sau autorităţi publice, inclusiv de la Comisia Europeană sau alte organisme internaţionale. Prevederile art. 77 din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător.
(2)Cererile contribuabililor/plătitorilor care nu se referă la legislaţia fiscală sunt transmise direct structurilor/instituţiilor competente, contribuabilii/plătitorii fiind informaţi cu privire la redirecţionarea cererii.
Art. 9
(1)Contribuabilii/Plătitorii care consideră că răspunsurile primite de la structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) privind aspecte din domeniul legislaţiei fiscale nu clarifică aspectele semnalate revin la aceste structuri şi solicită clarificări suplimentare, anexând copia cererii şi a răspunsului primit, însoţite de motivaţia formulării noii solicitări. În cazul neprezentării copiei cererii şi răspunsului, structura prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. d) solicită contribuabililor/plătitorilor completarea cererilor în mod corespunzător.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), dacă aspectele respective nu pot fi clarificate de structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) cu avizul DGRFP sau de structura prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. b), acestea se pot adresa structurii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), anexând copia întrebărilor şi a răspunsurilor primite. În cazul neprezentării copiei cererii şi răspunsului, structura prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. a) solicită structurilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-d), după caz, completarea cererilor în mod corespunzător. Structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) cu avizul DGRFP sau structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau c) se pot adresa şi din oficiu structurii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) în vederea clarificării unor aspecte din domeniul legislaţiei fiscale.
(3)Structura prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. a) analizează cererea contribuabilului/plătitorului, răspunsurile primite la solicitările anterioare şi soluţionează cererea potrivit prezentei proceduri.
(4)Răspunsul la cererea de asistenţă a contribuabilului/plătitorului, precum şi o copie a solicitării acestuia se transmit structurii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau c), după caz, în vederea valorificării, inclusiv comunicarea acestuia către contribuabil/plătitor.
(5)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), în cazul în care contribuabilul/plătitorul s-a adresat structurii prevăzute la art. 4 alin. (1) primind răspunsuri de la fiecare structură, opinia pe care organul fiscal trebuie să o ia în considerare, potrivit art. 7 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, este cea emisă de structura prevăzută la art. 4 alin. (1), cea mai înaltă ierarhic. Structurile din cadrul ANAF au obligaţia de a transmite o copie a răspunsului comunicat contribuabilului/plătitorului structurilor competente în soluţionarea solicitării contribuabilului, în scopul luării la cunoştinţă a răspunsului comunicat de structura superioară ierarhic şi respectării acestuia.
(6)Dacă se constată existenţa unor situaţii care intră sub incidenţa Ordinului ministrului finanţelor nr. 1.059/2021 privind componenţa şi funcţionarea Comisiei fiscale centrale, înainte de formularea răspunsului, este sesizată Comisia fiscală centrală. În acest caz, contribuabilul/plătitorul este informat cu privire la sesizarea Comisiei fiscale centrale.