Art. 5. - În scopul aplicării art. 6 alin. (1) din Codul de procedură fiscală , cu privire la opozabilitatea opiniilor scrise emise de organele fiscale competente, se procedează astfel: - Procedura din 2021 de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscale desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei
M.Of. 998
În vigoare Versiune de la: 20 Decembrie 2024
Art. 5
(8)În situaţia în care cererea nu cuprinde datele de identificare prevăzute la art. 3 alin. (4), contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, este înştiinţat cu privire la aceasta. Dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător. În cazul în care datele de identificare nu sunt suficiente pentru a fi înştiinţat contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, cererea acestuia se clasează.
(1)Pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă, contribuabilii/plătitorii se adresează cu cereri privind problematica fiscală, precum şi cea în domeniul tehnologiei informaţiei, după caz, denumite în continuare cereri, organelor fiscale competente prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz, direct, prin reprezentantul legal sau prin împuternicit ori reprezentant fiscal, potrivit Codului de procedură fiscală sau Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. În situaţia în care cererea este formulată prin împuternicit/reprezentant fiscal, acesta are obligaţia să prezinte datele de identificare ale persoanei pe care o reprezintă, prevăzute la art. 3 alin. (4).
(2)Cererile adresate de contribuabili/plătitori direct structurilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) sau c) sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt transmise în termen de 5 zile lucrătoare organelor fiscale competente prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz, în vederea formulării şi transmiterii răspunsului, contribuabilii/plătitorii fiind informaţi corespunzător în acest sens.
(3)Cererile adresate de contribuabili/plătitori direct altor structuri din cadrul ANAF sau MF sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt transmise de către acestea/acesta, în termen de 5 zile lucrătoare, spre soluţionare, organului fiscal competent prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz, contribuabilul fiind informat corespunzător în acest sens.
(4)Cererile primite de structurile din cadrul ANAF, altele decât cele competente pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de contribuabil/plătitor, vor fi transmise în termen de 5 zile lucrătoare de către acestea spre soluţionare, organului fiscal competent prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d) ori CNIF, după caz.
(5)În scopul aplicării art. 6 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, cu privire la opozabilitatea opiniilor scrise emise de organele fiscale competente, se procedează astfel:
a)pentru situaţiile prevăzute la art. 9, o copie a răspunsului formulat contribuabilului/plătitorului, emis pe suport hârtie, sau răspunsul emis în formă electronică de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) sau c) ori de către CNIF se transmite, în vederea arhivării la dosarul fiscal, structurilor competente cu administrarea creanţelor fiscale ale contribuabililor, potrivit Codului de procedură fiscală;
b)răspunsul formulat contribuabilului/plătitorului, emis pe suport hârtie sau în formă electronică, se arhivează de către structurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau d).
(6)Contribuabilii/Plătitorii beneficiază de îndrumare şi asistenţă în domeniul tehnologiei informaţiei doar prin e-mail, cererile fiind soluţionate de CNIF.
(7)Cererile de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor în domeniul vamal care sunt adresate MF sau altor structuri din cadrul ANAF decât cele competente conform art. 4 alin. (3) sau (4), după caz, sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt transmise de către acesta/acestea, în termen de 5 zile lucrătoare, spre soluţionare, structurii competente, contribuabilii/plătitorii fiind informaţi corespunzător în acest sens.
(8)În situaţia în care cererea nu cuprinde datele de identificare prevăzute la art. 3 alin. (4), contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, este înştiinţat cu privire la aceasta. Dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător. În cazul în care datele de identificare nu sunt suficiente pentru a fi înştiinţat contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori reprezentantul fiscal, după caz, cererea acestuia se clasează.(9)În cazul în care se constată că un contribuabil/plătitor adresează mai multe cereri, sesizând aceeaşi problemă, acestea se conexează, contribuabilul/plătitorul urmând să primească un singur răspuns care trebuie să facă referire la toate cererile depuse.
(10)Contribuabilii/Plătitorii beneficiază de îndrumare şi asistenţă privind problematica contabilă doar în scris şi prin email, cererile fiind soluţionate de către structurile de la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) pe baza punctelor de vedere primite de la direcţia de legislaţie din cadrul MF, dacă acestea sunt solicitate.
(11)Structurile de la art. 4 alin. (1) lit. d) pot solicita structurii de la art. 4 alin. (1) lit. a) punctul de vedere privind problematica contabilă fără a exprima punctul de vedere propriu. Structura de la art. 4 alin. (1) lit. a) solicită punctul de vedere al direcţiei de legislaţie contabilă din cadrul MF, privind problematica contabilă, fără a exprima punctul de vedere propriu. După primirea răspunsului, structura de la art. 4 alin. (1) lit. a) îl va comunica structurii solicitante.