Procedura din 2004 de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale
M.Of. 903
În vigoare
Autoritatea Naţională pentru Calificări coordonează la nivel naţional activitatea de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale.
n)evaluatorul de competenţe profesionale este un specialist cu experienţă recentă de muncă şi/sau de coordonare în ocupaţiile/calificările pentru care este desemnat de centrul de evaluare să efectueze evaluări şi care este certificat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, pe baza standardului ocupaţional «evaluator de competenţe profesionale».
(1)Autorizarea centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, denumite în continuare centre, se realizează de către Autoritatea Naţională pentru Calificări.
b)prin evaluare de către Autoritatea Naţională pentru Calificări.
(2)Autoritatea Naţională pentru Calificări acordă, la cerere, asistenţă metodologică pentru parcurgerea etapelor în vederea autorizării.
(3)Evaluarea evaluatorilor de competenţe profesionale, în vederea certificării, se face de către verificatori interni, conform prevederilor art. 32 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În vederea obţinerii raportului de evaluare se parcurg următoarele etape:
a)solicitarea verificării îndeplinirii criteriilor de evaluare Autorităţii Naţionale pentru Calificări;
b)verificarea autenticităţii informaţiilor cuprinse în dosarul de autoevaluare întocmit de centru, de către un verificator extern nominalizat de Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform prevederilor art. 32 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la solicitarea verificării;
c)întocmirea de către verificatorul extern a raportului de evaluare care cuprinde:
- matricea de stabilire a nivelului de performanţă;
- motivarea stabilirii nivelului de performanţă respectiv.
(1)Centrul nemulţumit de nivelul de performanţă stabilit de specialistul Autorităţii Naţionale pentru Calificări are dreptul de a contesta raportul de evaluare în termen de 5 zile de la comunicare.
(2)Autoritatea Naţională pentru Calificări nominalizează un alt verificator extern, care întocmeşte un alt raport de evaluare, în termen de 30 de zile de la depunerea contestaţiei.
(3)Rezultatul evaluării efectuate de cel de-al doilea verificator extern rămâne definitiv.
(1)După analizarea dosarului de autorizare Autoritatea Naţională pentru Calificări decide autorizarea centrului pentru o perioadă corespunzătoare nivelului de performanţă stabilit în raportul de evaluare.
(2)Autoritatea Naţională pentru Calificări soluţionează cererea de autorizare prin acordarea sau neacordarea autorizaţiei de funcţionare.
În termen de 5 zile de la data luării deciziei, Autoritatea Naţională pentru Calificări comunică în scris solicitantului decizia luată.
(1)Autorizaţia de funcţionare se eliberează de către Autoritatea Naţională pentru Calificări reprezentantului legal al centrului, în cel mult 30 de zile de la data comunicării deciziei de autorizare.
(2)Autoritatea Naţională pentru Calificări completează autorizaţia de funcţionare şi o înregistrează în Registrul de evidenţă a autorizaţiilor de funcţionare ale centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale.
(5)În cazul pierderii, sustragerii sau deteriorării autorizaţiei de funcţionare, centrul poate solicita eliberarea unui duplicat al autorizaţiei în condiţiile prevăzute de instrucţiunile emise de Autoritatea Naţională pentru Calificări.
(1)Centrele transmit trimestrial Autorităţii Naţionale pentru Calificări rapoarte care conţin informaţii cu privire la ocupaţiile/calificările pentru care s-au făcut evaluări, numărul de evaluări efectuate, numărul de certificate eliberate, contestaţiile şi modul de rezolvare a acestora.
(2)Autoritatea Naţională pentru Calificări, prin specialiştii proprii, controlează prin sondaj activitatea centrelor autorizate.
(2)În acest interval, după remedierea neregularităţilor constatate, centrul solicită Autorităţii Naţionale pentru Calificări o nouă evaluare a activităţii sale.
(3)Dacă în termen de 60 de zile centrul nu face dovada că îndeplineşte toate criteriile de evaluare, Autoritatea Naţională pentru Calificări decide retragerea autorizaţiei de funcţionare.
(1)Persoanele declarate competente în urma procesului de evaluare primesc un certificat de competenţe profesionale, pentru unităţile de competenţă în care au fost declarate competente.
(2)Persoanele declarate competente pentru toate unităţile de competenţă specifice unei ocupaţii sau calificări primesc un certificat de competenţe profesionale care cumulează toate competenţele profesionale specifice acelei ocupaţii sau calificări în conformitate cu standardul ocupaţional, respectiv standardul de pregătire profesională.
(3)Certificatele menţionate la alin. (2) au aceeaşi valoare ca şi certificatele de absolvire, respectiv de calificare cu recunoaştere naţională, eliberate în sistemul formal de formare profesională.
(1)Autoritatea Naţională pentru Calificări tipăreşte şi gestionează certificatele de competenţe profesionale.
Autoritatea Naţională pentru Calificări eliberează centrelor, contra cost, pe bază de proces-verbal de predare-primire, formularele de certificate de competenţe profesionale solicitate.
(1)Documentele prevăzute la art. 36 se completează conform instrucţiunilor în vigoare, se numerotează, se parafează şi se certifică pentru conţinut şi număr de pagini de către conducerea centrului.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) se gestionează de către o persoană desemnată de conducerea centrului şi se păstrează în dulapuri metalice care prezintă siguranţă.
(1)Dispariţia unor formulare de certificate de competenţe profesionale este anunţată imediat de către centru Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
(4)Seria şi numărul certificatelor de competenţe profesionale anulate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (3) sunt comunicate Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
(6)În cazul în care un centru autorizat şi-a încetat activitatea, cererea de eliberare a duplicatului se adresează Autorităţii Naţionale pentru Calificări, care completează şi eliberează duplicatul, cu respectarea regulilor cuprinse în alineatele precedente. În acest caz, se aplică ştampila Autorităţii Naţionale pentru Calificări şi semnătura directorului general al acesteia.
(2)Taxa de autorizare se achită diferenţiat, în funcţie de nivelul de performanţă al centrului, astfel:
- un salariu de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, pentru nivelul 1;
- două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pentru nivelul 2;
- trei salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pentru nivelul 3.
(1)Taxele de autorizare se virează de către persoanele juridice în contul Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
Art. 461
Costul formularelor de certificate de competenţe profesionale se virează în contul Autorităţii Naţionale pentru Calificări şi se constituie venituri la bugetul de stat.
În cazul încetării activităţii autorizate, centrul este obligat să predea Autorităţii Naţionale pentru Calificări, pe bază de proces-verbal, toate documentele prevăzute la art. 37, arhiva şi certificatele de competenţe profesionale rămase necompletate.Planificat | Realizat | Verificat | Îmbunătăţit | |
Nivelul 1 | Organizaţia planifică ad-hoc în funcţie de circumstanţe şi nu există dovezi că o planificare a fost făcută înaintea punerii în aplicare a proceselor de evaluare propriu-zise. | Instalarea sistemului de evaluare la nivelul organizaţiei este limitată, un număr redus de persoane este informat în legătură cu aceasta şi procesul este focalizat doar pe anumite criterii dintre cele 8 cerute de sistem. | Organizaţia verifică aplicarea celor 8 criterii în mod aleator şi accidental. | Organizaţia nu poate produce dovezi că a îmbunătăţit sistemul de evaluare în mod planificat şi sistematic. |
Nivelul 2 | Organizaţia elaborează o planificare sistematică a întregului proces, în care se evidenţiază clar o focalizare pe îmbunătăţirea produselor şi serviciilor corespunzătoare tuturor celor 8 criterii. | În organizaţie începe integrarea activităţilor specifice tuturor celor 8 criterii în ansamblul procesului de evaluare. | În organizaţie există puţine chei de verificare şi măsurare a eficacităţii procesului de evaluare. | Organizaţia dovedeşte că în procesul de planificare se are în vedere difuzarea informaţiilor şi asumarea responsabilităţii de către toţi membrii acesteia. |
Nivelul 3 | Organizaţia realizează o planificare clară şi amănunţită, focalizată pe întregul sistem (produse, procese şi servicii de evaluare). | Planul realizat este pus în aplicare de organizaţie în mod integrat şi eficient pentru toate cele 8 criterii. | Organizaţia dovedeşte o tendinţă pozitivă în îmbunătăţirea rezultatelor şi activităţilor printr-o verificare integrată şi permanentă. | Organizaţia are o politică constantă de analiză periodică a eficacităţii proceselor şi are dovezi de îmbunătăţire în toate cele 8 criterii. |
Criteriu: Procesul de evaluare | ||
Etapa | Rezultate | Dovezi |
Planificare: Ce s-a planificat? | Centrul a planificat ca pe o perioadă de 3 luni să evalueze 59 de persoane în 5 ocupaţii. | Menţinerea orarului, verificarea prin discuţii cu managerii şi evaluatorii |
Realizare: Cum aţi făcut aceasta? | Asigurarea că persoanele implicate sunt conştiente de cerinţele privind accesul la evaluare şi că a fost instruit un număr corespunzător de evaluatori care vor fi disponibili pentru conducerea evaluării. | Discuţii cu candidaţii, înregistrări şi notiţe ale acestora |
Verificare: Cum aţi strâns rezultatele şi cum se verifică? | Centrul revizuieşte procesele şi feedback-ul de la candidaţi. | Revizuirea filelor de feedback de la candidaţi, urmată de interviuri cu candidaţii |
Îmbunătăţire: Ce îmbunătăţiri s-au făcut? | Centrul a introdus o întâlnire bilunară a evaluatorilor pentru a facilita schimbul de informaţii şi experienţă dintre aceştia. | Minute, înregistrări ale întâlnirilor |
Către: Autoritatea Naţională pentru Calificări
Cerere de autorizare
Instituţia (denumirea completă şi abreviată) ................, cu sediul în localitatea ................, strada ................ nr. ................, cod poştal ................, sectorul/judeţul ................, cod unic de înregistrare/cod fiscal ................, cont ................, deschis la ................, reprezentată prin ................, având funcţia de ................, solicită autorizarea unui centru de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale pentru următoarele ocupaţii/calificări:
................................................
................................................
................................................
Semnătura reprezentantului legal ................
L.S.
[POZĂ - a se vedea actul modificator]Nr. crt. | Datele de identificare a autorizaţiei de funcţionare | Ocupaţia/calificarea | Centrul de evaluare şi certificare | ||||||||
Seria | Numărul | Data eliberării | Valabilitatea | Observaţii1) | Denumirea | Cod COR/ Cod nomenclator2) | Datele de identificare | Reprezentantul legal | |||
Denumirea furnizorului | Codul fiscal | Numele şi prenumele | Semnătura | ||||||||
Nr. crt. | Centrul de evaluare şi certificare | Adresa | Telefon, fax, e-mail | Forma de organizare sau statutul juridic | Codul unic de înregistrare/ Codul fiscal | Ocupaţiile/ Calificările | Cod COR/ Cod nomenclator*) | Autorizaţia de funcţionare (seria/nr./data) | Observaţii |
- faţă -
[POZĂ - a se vedea actul modificator]
- verso -
[POZĂ - a se vedea actul modificator]Nr. crt. | Numele şi prenumele | Codul numeric personal | Părinţii | Locul şi data naşterii | Denumirea ocupaţiei/ calificării | Cod COR/ Cod nomenclator*) | Unităţile de competenţă evaluate | Observaţii | |
Tata | Mama | ||||||||
Nr. crt. | Data intrării | Nr. documentului de intrare | Nr./Seria certificatelor | Datele de identificare pentru persoana care a ridicat certificatele de la CNFPA | Datele de identificare pentru persoana care a preluat certificatele la centrul de evaluare şi certificare | |||||
De la | Până la | Numele şi prenumele | Actul de identitate | Semnătura | Numele şi prenumele | Actul de identitate | Semnătura | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Nr. crt. | Numele şi prenumele | Codul numeric personal | Ocupaţia/ Calificarea | Cod COR/ nomenclator*) | Nr./Seria certificatului | Data eliberării | Semnătura de primire | Numele şi semnătura persoanei care eliberează certificatul | Menţiuni |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (4)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (3)
- Ordinul 4478/2012 pentru modificarea Procedurii de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 4.543/468/2004
- Ordinul 3329/2005 pentru modificarea şi completarea Procedurii de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale
- Ordinul 4543/2004 pentru aprobarea Procedurii de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale