Capitolul 6 - Verificarea şi selecţia beneficiarilor - Procedura de implementare din 2022 a Programului pentru stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii ''Start-up Nation - ROMANIA''

M.Of. 635 bis

În vigoare
Versiune de la: 1 Februarie 2024
CAPITOLUL 6:Verificarea şi selecţia beneficiarilor
(1)În scopul verificării solicitărilor şi implementării Programului, în cadrul AIMMAIPE se va constitui Unitatea de Implementare a Programului, denumită în continuare UIP, al cărei număr de persoane, atribuţii şi responsabilităţi vor fi stabilite prin decizia ordonatorului terţiar de credite. Formularele de înscriere care intră în etapa de verificare vor fi stabilite în funcţie de bugetul Programului şi vor fi repartizate la AIMMAIPE de care aparţin.
(2)Ministerul poate repartiza în plus formulare de înscriere în vederea verificării acestora în aşa fel încât volumul de verificări să fie uniform pentru toate cele nouă AIMMAIPE.
6.1._
(1)Verificarea veridicităţii informaţiilor înscrise în formularul de înscriere, a completării tuturor câmpurilor, a codului CAEN Rev 2 eligibil, inclusiv a legăturii activelor achiziţionate cu fluxul activităţilor/subactivităţilor care sunt necesare desfăşurării activităţilor codului CAEN pentru care se solicită finanţare, a încadrării în categoria IMM, a declaraţiilor asumate de aplicant, se realizează de către UIP din cadrul AIMMAIPE şi conduce la admiterea cererii de finanţare din formularul de înscriere sau la respingerea acesteia.
(2)Verificarea formularelor de înscriere (Anexa 1 la procedură) se va face în ordinea numărului RUE şi în limita bugetului aprobat. Peste limita bugetului aprobat, verificarea formularelor de înscriere se efectuează în cazul în care aplicanţii admişi la finanţare în limita bugetului depun cerere-tip de renunţare totală/parţială la finanţare, în cazul în care AIMMAIPE constată că solicitanţii nu semnează acordul de finanţare în termenul specificat, în situaţia unei suplimentări a bugetului alocat Programului, precum şi în alte situaţii în care bugetul permite acest lucru.
(3)În cazul admiterii cererii de finanţare aferentă formularului de înscriere se va emite Decizie privind acceptarea de principiu la finanţare, care se transmite automat de către aplicaţie în contul aplicantului. Aplicanţii au obligaţia de a urmări permanent contul din aplicaţie şi informaţiile referitoare la Program postate pe site-ul ministerului pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale.
(4)În cazul în care acestea sunt necesare, se pot solicita clarificări, aplicantului fiindu-i transmisă Solicitare clarificare în contul din aplicaţia electronică. Răspunsurile la clarificări se încarcă în aplicaţie în 5 zile de la transmitere. Netransmiterea în termen a clarificărilor solicitate conduce la respingerea proiectului.
(5)În cazul în care, în urma analizei formularului de înscriere, se constată neconcordanţe cu prevederile procedurale sau legale, sau faptul că informaţiile declarate de solicitant în formularul on-line nu sunt complete/corecte/reale/coerente, solicitantul va primi Decizie privind respingerea la finanţare. De asemenea, dacă, în urma verificărilor, se constată că punctajul real al solicitantului este inferior celui generat automat de aplicaţie, solicitantul va primi Decizie privind respingerea la finanţare transmisă automat în contul său din aplicaţie. Dacă, în urma verificărilor, se constată că punctajul real al solicitantului este superior celui generat automat de aplicaţie, solicitantul va rămâne cu punctajul acordat de aplicaţie.
6.2.În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, în situaţia în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim, acesta poate transmite prin intermediul aplicaţiei AIMMAIPE de care aparţine, o contestaţie, în termen de 5 zile calendaristice de la data transmiterii actului administrativ pentru neîndeplinirea condiţiilor din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii, veridicităţii şi conformităţii celor înscrise în formularul de înscriere on-line cu documentele justificative depuse.
6.3.Contestaţia va cuprinde:
- datele de identificare ale solicitantului;
- obiectul contestaţiei;
- motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază contestaţia;
- dovezile pe care se întemeiază;
- semnătura reprezentantului legal.
Contestaţia se poate formula în orice etapă de implementare (verificare, semnare acord de finanţare, depunere decont, certificare cheltuieli, efectuare plăţi, monitorizare, raportare).
6.4.Pentru soluţionarea contestaţiilor, se va constitui o Comisie de contestaţie din cadrul AIMMAIPE, formată din membrii care nu au participat la procesul de verificare al formularului de înscriere pentru care s-a depus contestaţie.
6.5.Termenul de soluţionare este de 10 zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei. Comunicarea soluţionării contestaţiei se va face prin intermediul aplicaţiei informatice.
6.6._
(1)Pentru aplicanţii acceptaţi în urma verificărilor administrative şi de eligibilitate în limita bugetului alocat măsurii, aplicaţia informatică va genera acord de finanţare (Anexa nr. 6) care se va regăsi în contul din aplicaţia electronică.
(2)Aplicanţii vor intra în aplicaţie, vor descărca acordul de finanţare, îl vor semna cu semnătură electronică, îl vor reîncărca semnat şi îl vor transmite în aplicaţie împreună cu dovada cofinanţării (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit), în maximum 20 zile de la data primirii deciziei privind admiterea la finanţare, sub sancţiunea respingerii la finanţare.
(3)După semnarea acordului de către ordonatorul terţiar de credite şi reîncărcarea în aplicaţie a acordului semnat de ambele părţi, instituţia de credit parteneră selectată de către aplicant la înscriere va putea vizualiza documentul semnat.
(4)Beneficiarii eligibili declaraţi admişi vor deschide conturi curente distincte la instituţia de credit parteneră, care vor fi utilizate exclusiv pentru implementarea Programului pe perioada de derulare a acestuia.
(5)În cazul în care AIMMAIPE constată că solicitanţii admişi la finanţare nu încarcă dovada cofinanţării sau nu semnează acordul de finanţare în termenul prevăzut de prezenta procedură, aceştia vor primi decizie de respingere la finanţare, transmisă automat în contul aferent aplicaţiei informatice.
(6)MAT, prin AIMMAIPE, va transfera în contul/conturile de tranzit deschis/deschise la instituţiile de credit partenere, cu rol de agenţii de implementare, bugetele reprezentând ajutor de minimis.
(7)Acordul de finanţare va fi reziliat şi ajutorul financiar nerambursabil acordat, împreună cu dobânzile aferente, vor fi recuperate şi în cazul în care obiectele/bunurile, fie ele mobile sau imobile finanţate în cadrul acordului nu sunt folosite conform scopului destinat, precum şi în cazul în care acestea sunt vândute, închiriate (cu excepţia activităţilor de închiriere) sau înstrăinate, sub orice formă prevăzută de legislaţia în vigoare, sau se instituie asupra lor o forma de garanţie reală, oricând pe perioada de valabilitate a acordului de finanţare semnat de părţi.
(8)Pentru solicitanţii care solicită credit acordat de instituţiile de credit partenere se acceptă instituirea garanţiei de către banca parteneră (credit punte sau credit de cofinanţare), cu acceptul AIMMAIPE.
(9)Acordurile de finanţare în cadrul celor doi piloni ai Programului se încheie pe o perioadă de maximum 5 ani, începând cu data intrării în vigoare a acestora.
(10)Până la data de 15.11.2024, beneficiarul are obligaţia efectuării tuturor cheltuielilor şi încărcării şi transmiterii în aplicaţia informatică a cererii de rambursare (anexa nr. 7), a facturilor, documentelor de plată, prevăzute în anexa nr. 7 la prezenta procedură, şi a documentelor justificative care însoţesc cererea de rambursare, în caz contrar ajutorul nefiind acordat.

(11)După depunerea cererii de rambursare AIMMAIPE poate solicita clarificări.
(12)Beneficiarii, care au obţinut punctaj şi ordine la finanţare conform criteriilor selectate la înscriere, trebuie să respecte exact procentele asumate prin formularul de înscriere. Dacă procentele nu sunt respectate, AIMMAIPE va diminua suma aprobată astfel încât să se respecte procentele asumate.
(13)În situaţia neefectuării cheltuielilor, sau în cazul în care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost aprobate prin notificarea anexă la acordul de finanţare (Anexa 6), beneficiarul nu primeşte finanţare pentru acestea.
(14)Pentru fiecare tip de cheltuială efectuată, la momentul transmiterii electronice a cererilor de rambursare se anexează toate documentele justificative conform Anexei 7 la procedura Programului.
(15)În sensul prezentei măsuri se consideră că:
- valoarea decontată este alcătuită din valoarea totală fără TVA şi TVA nedeductibil. În cazul în care TVA devine deductibil sau furnizorul este neplătitor de TVA, valoarea decontată este valoarea totală fără TVA;
- beneficiarii au voie să schimbe la decont caracteristicile echipamentelor/utilajelor cu caracteristici mai performante, dar cu păstrarea denumirii şi cel puţin a operaţiilor pe care le efectua echipamentul iniţial.
- beneficiarul poate schimba locaţia implementării proiectului numai cu notificarea AIMMAIPE.
(16)Cheltuielile eligibile pentru care se vor aloca fonduri în cadrul Programului vor fi certificate prin vizita la faţa locului sau on-line a reprezentanţilor instituţiei bancare partenere sau a reprezentanţilor AIMMAIPE/MAT. Reprezentanţii instituţiei de credit partenere/AIMMAIPE/MAT vor face verificări la faţa locului sau on-line, consemnând cele constatate într-un proces-verbal, contrasemnat de beneficiar, întocmit în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
(17)În situaţia în care, la momentul certificării, se constată neefectuarea cheltuielilor aprobate, sau în cazul în care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost aprobate prin notificarea anexă la acordul de finanţare (Anexa 6), sau nu sunt noi şi puse în funcţiune, după caz, beneficiarul nu primeşte finanţare pentru acestea;
(18)În cazul în care beneficiarii eligibili renunţă la finanţare pentru una sau mai multe cheltuieli pentru care UIP din cadrul AIMMAIPE a transmis solicitanţilor acordul de finanţare, aceştia au obligaţia de a transmite la AIMMAIPE cererea-tip de renunţare totală/parţială la finanţare, conform Anexei nr. 9 la prezenta procedură, cu respectarea procentelor pentru care a obţinut punctaj şi ordine la finanţare.
6.7._
(1)Plata acordurilor de finanţare se va face conform Convenţiei de colaborare încheiată de minister cu instituţia/instituţiile de credit parteneră/partenere. Ajutorul de minimis se va acorda beneficiarilor din contul de tranzit deschis de către instituţia parteneră pentru gestionarea Programului, prin unităţile teritoriale ale acesteia, după primirea de către instituţia parteneră a acordului de utilizare a ajutorului de minimis din partea AIMMAIPE.
(2)Virarea efectivă a AFN către beneficiar se face după primirea de către instituţia parteneră a acordului de plată, în contul deschis la instituţia parteneră.
(3)Nu se admit compensări între valorile unitare ale activelor cuprinse în acordul de finanţare (Anexa 6). Nu se admit compensări între beneficiarii şi furnizorii lor.
6.8.Ajutorul de minimis va fi eliberat beneficiarilor care au efectuat cheltuielile eligibile, în conformitate cu acordul de finanţare semnat între părţi, (Anexa 6).
6.9.Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile emise înaintea intrării în vigoare a acordului de finanţare, nu sunt eligibile, cu excepţia facturilor aferente consultanţei pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentei măsuri şi pentru implementare, precum şi cheltuiala cu semnătura electronică.
6.10.Pentru plăţile efectuate în valută, conversia se face utilizându-se cursul de schimb BNR de la data publicării în Monitorul Oficial al României a ordinului de ministru pentru aprobarea prezentei proceduri de implementare.
6.11.Toate termenele prevăzute în prezenta procedură se calculează conform Codului de procedură civilă.
6.12._
(1)Decontarea se face într-o singură tranşă, conform mecanismului decontării cererilor de rambursare pentru care s-a făcut dovada achitării integrale a cheltuielilor aferente facturilor transmise. Dacă nu se respectă procentele aferente criteriilor selectate la înscriere pentru care sa obţinut punctaj şi ordinea RUE, se redimensionează valoarea totală a proiectului, astfel încât condiţia aferentă acestor procente să fie îndeplinită.
(2)Mecanismul decontării cererilor de rambursare este următorul:
- După primirea facturilor şi efectuarea integrală a plăţilor, beneficiarul transmite în aplicaţia informatică cererea de rambursare şi documentele justificative aferente acesteia, conform anexei 7.
- AIMMAIPE efectuează verificarea documentelor şi, în cazul în care sunt aprobate cheltuielile, banca este notificată automat de către aplicaţie şi programează vizita de certificare a cheltuielilor. După efectuarea certificărilor şi întocmirea procesului verbal de certificare, banca îl încarcă în aplicaţia informatică, în termen de maxim 3 zile lucrătoare, împreună cu fotografiile obligatorii aferente. AIMMAIPE întocmeşte acordul de plată şi îl încarcă în aplicaţia informatică. Banca parteneră virează beneficiarului valoarea cheltuielilor eligibile aprobate spre rambursare, în termen de 7 zile lucrătoare de la momentul de la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct disponibil, deschis pe numele beneficiarului la unităţile băncii partenere pentru care a optat beneficiarul.