Secţiunea 8 - II.3.8 Evaluarea îndeplinirii obiectivelor. Aspecte care necesită îmbunătăţire - Plan National din 2017 de Gestionare a Deşeurilor

M.Of. 11 bis

În vigoare
Versiune de la: 5 Ianuarie 2018
SECŢIUNEA 8:II.3.8 Evaluarea îndeplinirii obiectivelor. Aspecte care necesită îmbunătăţire
(1)Pentru perioada de analiză, 2010-2014, obiectivele şi ţintele privind deşeurile municipale sunt cele prevăzute în legislaţie şi în Strategia Naţională şi Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor pentru perioada 2003-2013 (aprobate prin HG nr. 1470/2004 privind aprobarea Strategiei Naţionale de Gestionare a Deşeurilor şi a Planului Naţional de Gestionare a Deşeurilor, cu modificările ulterioare). Modul de îndeplinire a acestora este prezentat în tabelul de mai jos.
Tabel II-12: Modul de îndeplinire a principalelor obiective şi ţinte privind deşeurile municipale, 2010-2014

Obiectiv

Ţinta

Mod de îndeplinire

Crearea şi utilizarea de sisteme şi mecanisme economico-financiare pentru gestionarea deşeurilor în condiţiile respectării principilor generale, cu precădere a principiului "poluatorul plăteşte"

Îmbunătăţirea mecanismelor economico-financiare pentru gestionarei deşeurilor municipale (calculare taxe, programe naţionale speciale de la buget). Termen - 2007

Parţial

Au fost implementate unele măsuri, dar fără a respecta termenul stabilit (a se vedea secţiunea IV)

Extinderea sistemelor de colectare a deşeurilor în mediul urban şi rural

Colectarea a 84% din deşeurile municipale generate

Termen - 2013

DA

Conform datelor ANPM, cantitatea de deşeuri municipale colectate în anul 2013 a fost de circa 84%

Reducerea cantităţii de deşeuri biodegradabile municipale depozitate prin reciclare şi procesare

- Reducerea cu 25% până în 2010

- Reducerea cu 50% până în 2013

Reducerea este raportată la cantitatea de deşeuri biodegradabile generată în anul 1995

DA

Conform ANPM, obiectivele aferente anilor 2010 şi 2013 au fost atinse

Realizarea Strategiei naţionale privind reducerea cantităţii de deşeuri biodegradabile depozitate

 

DA

Strategia Naţională de Gestionare a Deşeurilor 2014-2024 include şi strategia privind reducerea cantităţii de deşeuri biodegradabile depozitate

(2)Deşi principalele obiective incluse în Strategia Naţională şi Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor pentru perioada 2003-2013 au fost atinse, pentru perioada de analiză au fost identificate o serie de probleme legate de gestionarea deşeurilor municipale, şi anume:
1.Aspecte tehnice privind modul de gestionare a deşeurilor municipale:
- Implementarea scăzută la nivel naţional a colectării separate a deşeurilor reciclabile. În anul 2014, doar circa 9% din cantitatea intrată în instalaţiile de sortare au fost deşeuri reciclabile colectate separat12;
____________
12Estimare realizată pe baza datelor furnizate de către consiliile judeţele şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară în chestionarele transmise pe parcursul elaborării PNGD
- În anul 2014 a fost utilizată doar circa 47% din capacitatea totală a instalaţiilor de sortare aflate în operare, iar eficienta medie de sortare a fost de numai 7%10;
- În anul 2014 a fost utilizată doar circa 21% din capacitatea totală a instalaţiilor de compostare aflate în operare10;
- Gestionarea deficitară a deşeurilor periculoase menajere şi a deşeurilor voluminoase;
- Acceptarea la depozitare a deşeurilor netratate;
2.Aspecte de natură legislativă:
- Lipsa normativelor tehnice privind compostarea, tratarea mecano-biologică şi a instalaţiilor de tratare termici;
- Lipsa actelor normative naţionale privind încetarea statutului de deşeu şi a unor norme pentru clasificarea unitară a activităţilor de reciclare a deşeurilor;
- Nu există o corelaţie între codurile CAEN pentru activităţile de gestionare a deşeurilor, respectiv activităţile şi codurile acestora, aşa cum sunt descrise şi clasificate de către legislaţia specifică. În plus, Ordinul ministerului mediului nr. 1798/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu completările şi modificările ulterioare, nu cuprinde prevederi speciale privind autorizarea activităţilor de gestionare a deşeurilor şi obligativitatea precizării în autorizaţia de mediu a codului activităţii de valorificare/eliminare şi codurilor deşeurilor gestionate;
- Necorelare între prevederile Legii nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor republicată şi prevederile ordinelor subsecvente ale preşedintelui ANRSC;
- Lista naţională de deşeuri acceptate în depozite de deşeuri nepericuloase din Secţiunea 6 a Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 95/2005 privind stabilirea criteriilor de acceptare şi procedurilor preliminare de acceptare a deşeurilor la depozitare şi lista naţională de deşeuri acceptate în fiecare clasă de depozit de deşeuri nu interzice depozitarea deşeurilor colectate separat, ci doar se recomandă aplicarea unei metode de valorificare;
3.Aspecte de natura instituţională/organizaţională:
- Implicarea insuficientă a autorităţilor administraţiei publice locale în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce le revin cu privire la colectarea şi gestionarea deşeurilor municipale;
- Nu există aprobat la nivel naţional un model de contract de delegare cadru al activităţilor serviciului de salubrizare specifice gestionării deşeurilor municipale, care să reglementeze relaţia dintre unităţile administrativ-teritoriale/ADI şi operatorii serviciului de salubrizare şi care să includă indicatori de monitorizare a performanţei activităţii prestate;
- Întârzieri foarte mari pe parcursul derulării procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare;
- Capacitatea instituţională scăzută atât a autorităţilor de mediu, cât şi a autorităţilor locale şi asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară din domeniul deşeurilor;
4.Aspecte de natură financiară şi investiţională:
- Existenţa unui sistem eterogen în ceea ce priveşte mecanismul de plată a serviciului de salubrizare, ceea ce conduce şi la dificultăţi în implementarea corectă a instrumentelor economice;
- În conformitate cu prevederile OUG nr. 196/2005, sumele colectate în urma aplicării instrumentelor economice din domeniul deşeurilor nu sunt utilizate exclusiv pentru proiecte în domeniul deşeurilor;
5.Aspecte privind raportarea:
- Lipsa obligaţiei operatorilor economici de raportare în Sistemul Integrat de Mediu gestionat, de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;
- Lipsa la nivel naţional a unor date rezultate din analize privind caracteristicile deşeurilor municipale şi indicatorii de generare a deşeurilor menajere, pe medii, în scopul stabilirii unor valori de referinţă şi comparaţie pentru datele raportate.