Secţiunea 2 - 3.6.2. Evaluare cuprinzătoare potenţialului de aplicare a cogenerării de înaltă eficienţă şi a termoficării şi răcirii centralizate eficiente - Plan National din 2015 de acţiune în domeniul eficienţei energetice - versiunea 2014

M.Of. 169 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Martie 2015
SECŢIUNEA 2:3.6.2. Evaluare cuprinzătoare potenţialului de aplicare a cogenerării de înaltă eficienţă şi a termoficării şi răcirii centralizate eficiente
În conformitate cu art. 14 alin. (1) este necesar ca până la 31 decembrie 2015 să se realizeze şi să se transmită la Comisie o evaluare cuprinzătoare a potenţialului de punere în aplicare a cogenerării de înaltă eficienţă şi a termoficării şi răcirii centralizate eficiente care să conţină informaţiile prevăzute în anexa VIII.
Această evaluare va include analizele cost-beneficiu pentru scenariile alternative studiate având în vedere condiţiile climatice şi fezabilitatea tehnico-economică în conformitate legislaţia în vigoare.
Pentru realizarea acestei evaluări se vor respecta prevederile art. 14 alin (1) din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, autoritatea administraţiei publice centrale urmând să întocmească şi să transmită Comisiei Europene documentul cuprinzând potenţialul de punere în aplicare a cogenerării de înaltă eficienţă şi a termoficării şi răcirii centralizate eficiente.
Trebuie subliniat că în conformitate cu Legea nr. 325/2006 Strategia naţională privind serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat este elaborată de MDRAP în colaborare cu ME şi cu MMSC, cu consultarea organizaţiilor neguvernamentale reprezentative în domeniu.
În conformitate cu art. 13 "autorităţile de reglementare competente pentru serviciul de alimentare cu energie termică sunt ANRSC şi/sau ANRE după caz " iar conform art. 14 "acestea asigură accesul autorităţilor administrative publice centrale la informaţiile necesare pentru elaborarea strategiilor şi politicilor".
ANRSC dezvoltă o bază de date pentru monitorizarea SACET-urilor şi a serviciului public de alimentare cu energie termică, în vederea analizei comparative a indicatorilor de performanţă. ANRE are o bază de date privind lista capacităţilor de producere a energiei electrice şi termice în cogenerare, cu acreditare pe care le monitorizează prezentând rapoarte trimestriale.
În evaluarea potenţialului de punere în aplicare a cogenerării de înaltă eficienţă şi a termoficării şi răcirii centralizate eficiente, autorităţile administraţiei publice locale au, un rol important având în principal, următoarele atribuţii:
- asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;
- elaborarea anuală a programului propriu în domeniul energiei termice, corelat cu programul propriu de eficienţă energetică şi aprobat prin hotărâre a consiliului local, judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz;
- înfiinţarea unui compartiment energetic în cadrul aparatului propriu, în condiţiile legii;
- aprobarea, în condiţiile legii, în termen de maximum 30 de zile, a propunerilor privind nivelul preţului local al energiei termice către utilizatorii de energie termică, înaintate de către operatorii serviciului;
- aprobarea, în condiţiile legii, a preţului local pentru populaţie;
- aprobarea programului de dezvoltare, modernizare şi contorizare a SACET, care trebuie să cuprindă atât surse de finanţare, cât şi termen de finalizare, pe baza datelor furnizate de operatorii serviciului;
- asigurarea condiţiilor pentru întocmirea studiilor privind evaluarea potenţialului local al resurselor regenerabile de energie şi al studiilor de fezabilitate privind valorificarea acestui potenţial;
- exercitarea controlului serviciului public de alimentare cu energie termică, în condiţiile legii;
- stabilirea zonelor unitare de încălzire, pe baza studiilor de fezabilitate privind dezvoltarea regională, aprobate prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz;
- urmăreşte instituirea de către operatorul serviciului a zonelor de protecţie şi siguranţă a SACET, în condiţiile legii;
- urmăreşte elaborarea şi aprobarea programelor de contorizare la nivelul branşamentului termic al utilizatorilor de energie termică racordaţi la SACET.
- urmăreşte că în vederea modernizării şi dezvoltării SACET, în studiile de fezabilitate se analizează şi soluţii de alimentare cu energie termică produsă prin cogenerare de înaltă eficienţă sau prin valorificarea resurselor regenerabile locale.
Documentul cu evaluarea potenţialului de punere în aplicare a cogenerării de înaltă eficienţă şi a încălzirii/răcirii centralizate eficiente va conţine următoarele elemente principale (în conformitate cu DEE, anexa VIII) prezentate în tabelul 3.29.
Tabelul 3.29 Elemente principale ale documentului pentru evaluarea cuprinzătoare a potenţialului naţional de încălzire/răcire

Nr. crt.

Denumire capitole

Referinţă

1

Cererea de energie pentru încălzire/răcire

anul 2013

2

Evoluţia cererii de energie pentru încălzire/răcire la anuale până în 2023

anul 2013

3

Harta României în care trebuie introduse următoarele informaţii:

 
 

zonele în care nivelul cererii de energie pentru încălzire/răcire depăşeşte pragul de consum pentru care sistemele de alimentare centralizată cu căldură sunt fezabile

municipalităţi şi conurbaţii

zonele în care nivelul cererii de energie pentru încălzire/răcire depăşeşte pragul de consum anual total

consumul anual total >= 20 MWh

Infrastructura existentă a tip SACET care furnizează energie pentru încălzire/răcire

anul 2013

Infrastructura planificată tip SACET care va furniza energie pentru încălzire/răcire

anul 2023

zonele existente în care nivelul energiei electrice produse în surse de energie pentru încălzire/răcire depăşeşte un prag anual >= 20 MWh

anul 2013

zonele planificate în care nivelul energiei electrice produse în surse de energie pentru încălzire/răcire va depăşi un prag anual >= 20 MWh

anul 2023

zonele existente care se află surse de energie pentru încălzire/răcire care au în componenţă instalaţii de incinerare a deşeurilor

anul 2013

zonele planificate care se află surse de energie pentru încălzire/răcire care vor avea în componenţă instalaţii de incinerare a deşeurilor

anul 2023

zonele existente care se află surse de energie pentru încălzire/răcire care au în componenţă instalaţii de cogenerare2

anul 2013

zonele planificate care se află surse de energie pentru încălzire/răcire care vor avea în componenţă instalaţii de cogenerare2

anul 2023

4

Identificarea cererii de energie pentru încălzire/răcire care poate fi acoperită tehnic din sisteme eficiente de producere de energie (instalaţii de cogenerare de înaltă eficienţă, microcogenerare, SACET)

anul 2023

5

Identificarea potenţialului de cogenerare suplimentară de înaltă eficienţă (existent/rezultat în urma realizării lucrărilor de reabilitare/instalaţii noi/modernizarea celor existente

anul 2023

6

Identificarea potenţialului de eficienţă energetică al infrastructurii de producere a energiei pentru încălzire/răcire

anul 2013

7

Elaborarea de strategii/politici/măsuri la nivel local/regional în scopul echilibrării cererii şi ofertei privind energia produsă în cogenerare de înaltă eficienţă pentru încălzire/răcire, luând în considerare următoarele cazuri:

2020->2030

 

Creşterea ponderii cogenerării pentru producerea energiei termice (pentru încălzire/răcire) şi energiei electrice

 

Dezvoltarea infrastructurii SACET pentru încălzire/răcire cu preponderenţă prin dezvoltarea cogenerării de înaltă eficienţă, recuperarea de căldură şi utilizarea SRE

 

Instalarea de noi echipamente/instalaţii termoenergetice şi industriale, care pot deveni prin funcţionare surse de căldură reziduală, în sisteme cu posibilităţi de recuperare şi utilizare în încălzire/răcire cu eficienţă maximă

 

Crearea de sisteme de bonificaţie pentru amplasarea de noi obiective rezidenţiale/industriale (consumatori importanţi de energie termică) cu preponderenţă în zonele în care sunt instalate sisteme cu excedent de energie termică

 

Prioritizarea conectării la SACET existent a instalaţiilor care pot fi surse de căldură reziduală3

 

Crearea de sisteme de bonificaţie pentru conectarea consumatorilor de energie termică - rezidenţiali/industriali la sistemele existente tip SACET

 

8

Ponderea cogenerării de înaltă eficienţă, potenţialul stabilit şi progresul înregistrat

anual

9

Estimarea economiei de energie primară preconizată

2013->2023

10

Iniţiativele/programele existente de sprijinire a serviciilor de încălzire/răcire ale autorităţilor publice la nivel local/regional/naţional şi bugetele anuale disponibile4

2013->2023

2Turbină cu gaz în ciclu combinat, cu recuperare de căldură, turbină de abur cu contrapresiune, turbină de abur cu condensaţie, turbină cu gaz cu recuperare de căldură, motor termic, microturbine, motoare Stirling, pile de combustie, motoare cu abur, cicluri Rankine pentru fluide organice sau orice alt tip de tehnologie sau combinaţii ale acestora pentru producerea simultană a energiei termice şi energiei electrice.
3Instalaţii termoelectrice şi industriale, instalaţii de incinerare/utilizare energetică a deşeurilor
4Alte sisteme de sprijin public faţă de cele pentru evaluarea ajutorul de stat