Secţiunea 2 - Autoritatea competentă şi domeniul de aplicare - Ordonanță de urgență 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii

M.Of. 1004

În vigoare
Versiune de la: 30 August 2021
SECŢIUNEA 2:Autoritatea competentă şi domeniul de aplicare
Art. 5
(1)ANAP este instituţia publică responsabilă pentru îndeplinirea funcţiei de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor şi, respectiv, a modificărilor acestor contracte.
(2)Controlul ex ante exercitat de ANAP potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă vizează verificarea conformităţii cu dispoziţiile legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor, din punctul de vedere al regularităţii şi calităţii, pe bază de liste de verificare.

(21)Controlul ex ante prevăzut la alin. (2) este integral digitalizat, desfăşurându-se prin mijloace electronice în toate fazele sale, fără a fi necesară deplasarea personalului ANAP desemnat în acest sens la sediul autorităţii contractante, cu excepţia situaţiilor în care procedurile de atribuire nu se desfăşoară prin mijloace electronice.

(3)Controlul ex ante prevăzut la alin. (1) se exercită de ANAP în mod selectiv, pe baza unei metodologii de selecţie, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (3).

Art. 6
(1)În îndeplinirea funcţiei de control ex ante, ANAP efectuează controlul de calitate şi regularitate asupra:
a)procesului de atribuire a contractelor, după încărcarea documentelor procedurii în SEAP/transmiterea invitaţiei de participare aferente procedurii de negociere fără publicare prealabilă şi până la momentul în care comunicările privind rezultatul procedurii de atribuire au rămas definitive;
b)modificărilor contractelor incluse în verificare potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Controlul de calitate şi regularitate ex ante al procesului de atribuire, prevăzut la alin. (1) lit. a), presupune:
a)verificarea conformităţii cu dispoziţiile legale în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, respectiv concesiunilor de servicii sau lucrări a documentaţiei de atribuire, împreună cu strategia de contractare şi celelalte documente ce o însoţesc, a anunţului de tip erată, precum şi a propunerilor de răspuns ale autorităţii contractante la solicitările de clarificări formulate de operatorii economici şi a oricăror informaţii suplimentare publicate de aceasta în relaţie cu respectiva documentaţie de atribuire, cu excepţia studiului de fundamentare prevăzut la art. 229 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;

b)verificarea deciziilor luate în procesul de evaluare a ofertelor şi de atribuire a contractului.
(3)Fac obiectul controlului ex ante toate procedurile de atribuire prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. g), cu excepţia procedurilor prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. h) şi art. 104 alin. (1) lit. c), alin. (5) lit. c)-d) şi alin. (7) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 82 alin. (11) lit. b) şi art. 117 alin. (1) lit. d), g), h), i) şi j) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

(4)Controlul de calitate şi regularitate ex ante al modificărilor contractuale, prevăzut la alin. (1) lit. b), presupune doar verificarea argumentelor prezentate de autorităţile contractante pentru a demonstra încadrarea în circumstanţele prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ce permit efectuarea respectivelor modificări.