Capitolul iii - Contribuţia publică naţională totală - Ordonanță de urgență 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă

M.Of. 413

În vigoare
Versiune de la: 23 Iulie 2022
CAPITOLUL III:Contribuţia publică naţională totală
Art. 5
(1)În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, cu respectarea prevederilor art. 12.

(2)Cu respectarea prevederilor art. 12 şi a prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare privind ajutorul de stat, se asigură integral din bugetul Ministerului Transporturilor sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii şi a proiectelor ai căror beneficiari sunt:
a)Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători «C.F.R. Călători» - S.A., Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti «Metrorex» - S.A., Regia Autonomă «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi, Compania Naţională «Administraţia Porturilor Maritime» - S.A. Constanţa, Compania Naţională «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi, Compania Naţională «Administraţia Porturilor Dunării Fluviale» - S.A. Giurgiu, Compania Naţională «Administraţia Canalelor Navigabile» - S.A., Compania Naţională «Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti» - S.A., Societatea Naţională «Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa - Aurel Vlaicu» - S.A., Societatea Naţională «Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa» - S.A., Societatea Naţională «Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia» - S.A., Centrul National de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER;
b)Autoritatea Feroviară Română - AFER, pentru realizarea proiectelor de importanţă naţională, precum şi cele pentru integrarea sistemului de transport feroviar al României în sistemul de transport feroviar european, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 95/1998 privind înfiinţarea unor instituţii publice în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
c)Autoritatea Navală Română, pentru realizarea proiectelor finanţate potrivit prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2002 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Navale Române, cu modificările ulterioare;
d)Compania Naţională de Radiocomunicaţii Navale «Radionav» - S.A., pentru realizarea proiectelor finanţate potrivit prevederilor art. 1 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 525/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Radiocomunicaţii Navale «Radionav» - S.A. Constanţa.

(3)În bugetul Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor ai căror beneficiari sunt Administraţia Naţională "Apele Române" şi Administraţia Naţională de Meteorologie.

(31)În bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12 şi a prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare privind ajutorul de stat, sumele necesare finanţării valorii totale a Proiectului paneuropean de cercetare «Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP)», al cărui beneficiar este Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară «Horia Hulubei» - IFIN-HH.

(4)În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din instrumente structurale.
*) În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, care au efectuat cheltuieli pentru care nu au fost depuse cereri de rambursare, termenele prevăzute la art. 51 din aceeaşi ordonanţă de urgenţă încep să curgă de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

Art. 51
(1)Beneficiarii prevăzuţi la art. 5 au obligaţia de a depune la autorităţile de management/organismele intermediare cereri de rambursare pentru cheltuielile efectuate, în termen de maximum 3 luni de la efectuarea acestora.
(2)[textul din Art. 5^1, alin. (2) din capitolul III a fost abrogat la 12-iun-2012 de Art. XIV, punctul 2. din Ordonanta urgenta 26/2012]
Art. 6
(1)În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora.
(2)În bugetele beneficiarilor care sunt entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor proprii finanţate din instrumente structurale.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 58 şi ale art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţări rambursabile sau pot utiliza excedentul bugetului local.

Art. 7
(1)După autorizarea cheltuielilor de către autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele din instrumente structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se virează de către autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.

(2)După autorizarea cheltuielilor de către autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevăzuţi la art. 6 alin. (1), conform contractelor / deciziilor / ordinelor de finanţare, se virează de către autorităţile de management / Autoritatea de certificare şi plată în conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate proiectele respective.
(3)După autorizarea cheltuielilor de către autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate altor beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi art. 6 alin. (1), conform contractelor / deciziilor / ordinelor de finanţare, se virează de către autorităţile de management / Autoritatea de certificare şi plată în conturile de disponibilităţi prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
Art. 71
Prin excepţie de la prevederile art. 7, pentru proiectele ex-ISPA transferate integral sau parţial în cadrul Programului operaţional sectorial «Transport» şi Programului operaţional sectorial «Mediu», recuperarea cheltuielilor efectuate din fonduri ex-ISPA se realizează cu sume din instrumente structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte, prin Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată, după autorizarea cheltuielilor de către autorităţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale.
Art. 72
Prin excepţie de la prevederile art. 7, pentru componentele proiectului ex-ISPA 2005/RO/16/P/PE/002 - Reabilitarea şi îmbunătăţirea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare în oraşele Deva şi Hunedoara, transferate în cadrul Programului operaţional sectorial «Mediu», recuperarea cheltuielilor efectuate din fonduri alocate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 135/2007 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea măsurilor ex-ISPA, aprobată prin Legea nr. 187/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează cu sume din instrumente structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarului acestui proiect, prin Autoritatea de management, după autorizarea cheltuielilor de către aceasta, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale.

Art. 8
În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, cu excepţia Autorităţii de management pentru Programul operaţional "Asistenţă tehnică", se cuprind:
a)sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi, după caz, la art. 241;

b)sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale prin programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
c)sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
c1)sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare şi Plată de la alte programe operaţionale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operaţional şi/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) şi c);
c2)sumele necesare plăţii diferenţei dintre valoarea creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaţionale şi disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale şi la Trezoreria Statului;

c3)sumele necesare restituirii fondurilor utilizate temporar potrivit prevederilor art. 16 alin. (2), dar care nu mai pot fi reîntregite din sume de la Comisia Europeană.

d)sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
e)sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi din cofinanţare de la bugetul de stat, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, potrivit prevederilor art. 13;

f)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de plată/suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;

g)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
h)sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată.
i)sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform prevederilor cadrului legal naţional şi autorizate de Autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. c).

j)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au întocmit titluri de creanţă prin care s-au aplicat corecţii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatării unor abateri în aplicarea procedurilor privind achiziţiile, în cazul în care instanţele de judecată au suspendat executarea acestora.

k)sumele necesare pentru asigurarea cofinanţării publice de la bugetul de stat aferente cererilor de plată;
l)sumele necesare pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile, aferente cheltuielilor rambursabile, solicitate de beneficiari prin cereri de plată.

m)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate de beneficiari prin cereri de rambursare şi prin cereri de plată, pentru care a fost formulată o sesizare de fraudă potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste sume se pot achita până la punerea în mişcare a acţiunii penale. Pentru beneficiarii, alţii decât operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, şi decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, aceste sume se vor achita în baza unui instrument de garantare, emis în condiţiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări, în cuantumul total al sumelor rambursate şi/sau plătite prin cereri de plată, inclusiv al sumei solicitate la rambursare/plată prin cererea curentă.

n)sumele necesare acoperirii corecţiilor financiare sau reducerilor procentuale stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, anulate parţial ori integral, în cazul pronunţării unor hotărâri judecătoreşti definitive.

o)sumele rezultate din aplicarea dobânzii datorate pentru neachitarea la termen a creanţelor bugetare aferente sumelor prevăzute la lit. i), n) şi p) stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;

p)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate de beneficiari prin cereri de rambursare şi/sau prin cereri de plată, considerate neeligibile de către Autoritatea de management în procesul de verificare şi pentru care ulterior o instanţă judecătorească s-a pronunţat în favoarea beneficiarului printr-o hotărâre judecătoreasca definitivă.

q)sumele solicitate la rambursare sau plată, pentru care nu au putut fi aplicate prevederile lit. m), aferente unor activităţi executate în perioada de eligibilitate a proiectului şi care urmează să fie rambursate sau plătite după expirarea perioadei de eligibilitate a cheltuielilor aferente programelor operaţionale, ca urmare a clasării/scoaterii de sub urmărire/încetării urmăririi penale dispuse de către organele de cercetare penală competente sau ca urmare a unor hotărâri definitive ale instanţelor judecătoreşti de achitare a inculpatului/inculpaţilor ori ca urmare a actelor de control administrative emise de Departamentul pentru Luptă Antifraudă/Oficiul European pentru Luptă Antifraudă/Agenţia Naţională de Integritate sau de către structurile de control din cadrul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, prin care nu se confirmă cauzele pentru care au fost efectuate investigaţii, în condiţiile în care nu a fost sesizat iniţial şi organul de cercetare penală, precum şi a încetării oricăror altor cauze care au determinat suspendarea plăţilor, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

r)sumele necesare pentru punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive, altele decât cele prevăzute la lit. n), prin care se admit parţial sau integral pretenţiile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, inclusiv dobânzi penalizatoare şi cheltuieli de judecată în cuantumul stabilit prin hotărâre.

Art. 9
În bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul operaţional "Asistenţă tehnică" se cuprind:
a)sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi, după caz, la art. 241;

b)sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
c)sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
c1)sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare şi Plată de ia alte programe operaţionale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operaţional şi/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) şi c);
c2)sumele necesare plăţii diferenţei dintre valoarea creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaţionale şi disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale şi la Trezoreria Statului;

c3)sumele necesare restituirii fondurilor utilizate temporar potrivit prevederilor art. 16 alin. (2), dar care nu mai pot fi reîntregite din sume de la Comisia Europeană.

d)sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional "Asistenţă tehnică", în cazul proiectelor în care structurile din cadrul Ministerului Fondurilor Europene au calitatea de beneficiar;

e)sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
f)sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a Programului operaţional "Asistenţă tehnică", ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare de la bugetul de stat, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, potrivit prevederilor art. 13;

g)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de plată/suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;

h)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
i)sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată.
j)sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform prevederilor cadrului legal naţional şi autorizate de Autoritatea de management, dar care nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. c).

k)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au întocmit titluri de creanţă prin care s-au aplicat corecţii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatării unor abateri în aplicarea procedurilor privind achiziţiile, în cazul în care instanţele de judecată au suspendat executarea acestora.

l)sumele necesare pentru asigurarea cofinanţării publice de la bugetul de stat aferente cererilor de plată;
m)sumele necesare pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile, aferente cheltuielilor rambursabile, solicitate de beneficiari prin cereri de plată.

n)sumele necesare pentru punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive prin care se admit parţial sau integral pretenţiile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, inclusiv dobânzi penalizatoare şi cheltuieli de judecată în cuantumul stabilit prin hotărâre.

Art. 10
În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe se cuprind:
a)sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
a1)sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare şi Plată de la alte programe operaţionale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operaţional şi/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) şi c);
a2)sumele necesare plăţii diferenţei dintre valoarea creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaţionale şi disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale şi la Trezoreria Statului;

b)sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată;
c)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de plată/suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;

d)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.
e)sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform prevederilor cadrului legal naţional şi autorizate de Autoritatea de management, dar care nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. a).

f)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au întocmit titluri de creanţă prin care s-au aplicat corecţii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatării unor abateri în aplicarea procedurilor privind achiziţiile, în cazul în care instanţele de judecată au suspendat executarea acestora.

Art. 11
În bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, la poziţia globală distinctă denumită "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană" se cuprind:
a)sumele reprezentând cofinanţare publică din bugetul de stat pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, în cazul proiectelor ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi, după caz, la art. 241;

b)sumele necesare asigurării prefinanţării proiectelor ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;
*) (1)Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr, 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, utilizate temporar din bugetul de stat, neregularizate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se regularizează din sumele disponibile din instrumente structurale aferente Programului operaţional sectorial "Transport" existente în contul deschis la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanţelor Publice.
(2)Regularizarea prevăzută la alin. (1) se realizează de către Autoritatea de Certificare şi Plată prin virarea sumelor respective la bugetul de stat, corespunzător poziţiei bugetare de venituri pentru sume provenite din finanţarea anilor precedenţi, pe codul de identificare fiscală al Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale.

c)sumele necesare continuării finanţării proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;
*) (1)Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr, 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, utilizate temporar din bugetul de stat, neregularizate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se regularizează din sumele disponibile din instrumente structurale aferente Programului operaţional sectorial "Transport" existente în contul deschis la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanţelor Publice.
(2)Regularizarea prevăzută la alin. (1) se realizează de către Autoritatea de Certificare şi Plată prin virarea sumelor respective la bugetul de stat, corespunzător poziţiei bugetare de venituri pentru sume provenite din finanţarea anilor precedenţi, pe codul de identificare fiscală al Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale.

d)sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile beneficiarilor / unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de management;
e)sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale din programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
f)sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar, aferente operaţiunilor financiare efectuate de Autoritatea de certificare şi plată;
g)sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare de la bugetul de stat, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, potrivit prevederilor art. 13;

h)sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de Autoritatea de certificare şi plată şi care nu sunt considerate eligibile de Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la art. 8 lit. c), art. 9 lit. c) şi art. 10 lit. a).
i)sumele necesare pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile, aferente cheltuielilor rambursabile, solicitate de beneficiari prin cereri de plată.

Art. 111
(1)Prin hotărâri ale Guvernului se pot aloca temporar sume din veniturile din privatizare în lei şi în valută înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului şi contul curent în valută al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management pentru asigurarea plăţilor aferente cheltuielilor eligibile rambursabile finanţate din fonduri europene, precum şi pentru cheltuielile eligibile rambursabile aferente instrumentelor structurale din cererile de plată şi cererile de lichidare a plăţilor pentru proiect.

(2)Pe tot parcursul exerciţiului bugetar, soldul sumelor alocate din venituri din privatizare ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, prin intermediul Autorităţii de certificare şi plată, determinat ca diferenţă între totalul sumelor alocate şi totalul sumelor restituite Ministerului Finanţelor Publice, nu poate depăşi plafonul maxim de 6 miliarde lei sau echivalent.

(3)Pentru neachitarea sumelor datorate la termenul de scadenţă prevăzut în hotărârile Guvernului de alocare a sumelor din venituri din privatizare se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere calculate potrivit prevederilor legale în vigoare. Dobânzile şi penalităţile de întârziere reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului şi se asigură de ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management din bugetele proprii.

Art. 12
(1)Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la art. 8 lit. a) şi b), art. 9 lit. a) şi b) şi art. 11 lit. a) şi e) se stabilesc de ordonatorii principali de credite cu rol de Autoritate de management pe baza valorii proiectelor aprobate şi/sau a estimării valorii proiectelor ce urmează a fi finanţate în cadrul programelor operaţionale, aferente altor beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3).
(2)Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a proiectelor proprii pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) se stabilesc de către aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanţare / finanţate în cadrul programelor operaţionale, avizate de principiu de către autorităţile de management, inclusiv în funcţie de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor / deciziilor / ordinelor de finanţare.
(3)Avizul de principiu al Autorităţii de management se acordă pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare şi se referă la eligibilitatea activităţilor din cadrul proiectului, fără a reprezenta un angajament al acesteia de a accepta la finanţare proiectul respectiv.
(4)Propunerile de credite de angajament şi propunerile de credite bugetare prevăzute la alin. (1) şi (2) se includ anual la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare.
(5)Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite, conform prevederilor alin. (4), sunt exclusiv destinate proiectelor finanţate din instrumente structurale şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificărilor bugetare şi/sau prin virări de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului prevăzut în bugetul de stat.
(6)Din fondurile prevăzute la alin. (4) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzătoare a proiectelor finanţate din instrumente structurale.
(7)Se autorizează ordonatorii de credite prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) să efectueze pe parcursul exerciţiului bugetar redistribuiri de fonduri între proiectele finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi virări de credite de la alte titluri ori capitole de cheltuieli, astfel încât să se asigure implementarea corespunzătoare a acestor proiecte şi/sau să se asigure finanţarea unor proiecte noi. Aceste modificări vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor Publice.

(8)În bugetele ordonatorilor de credite din care asigură finanţarea beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (2) se introduc obiective de investiţii noi cu finanţare din fonduri externe nerambursabile numai după obţinerea acordului Autorităţii de management al Programului operaţional sectorial Transport, dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)beneficiarul proiectului are calitatea de beneficiar al proiectelor finanţate prin Programul operaţional sectorial Transport;
b)proiectul se încadrează în obiectivele Programului operaţional sectorial Transport şi îndeplineşte cerinţele tehnico-economice pentru a fi finanţat din fonduri externe nerambursabile.

(9)În cazul proiectelor de finanţare a drepturilor de natură salarială pentru structurile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale, cu modificările şi completările ulterioare, se include la titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţarea din fonduri externe nerambursabile postaderare valoarea cheltuielilor totale aferente drepturilor de natură salarială, care pot fi eligibile pentru personalul prevăzut în proiect.

(10)La titlul din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare se includ cheltuielile menţionate la alin. (9), efectuate de la data semnării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare/actelor adiţionale încheiate după data de 31 ianuarie 2015 şi până la finalizarea proiectului.

Art. 13
(1)Autorităţile de management sunt autorizate să încheie contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional din Fondul european de dezvoltare regională/Fondul social european/Fondul de coeziune şi cofinanţare de la bugetul de stat în limita sumelor rezultate din creanţe bugetare, economii, reduceri procentuale, decertificarea definitivă şi deducerea procentuală definitivă aplicate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi din rezilierea contractelor de finanţare, estimate a se realiza cu încadrarea în creditele de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale.

(2)[textul din Art. 13, alin. (2) din capitolul III a fost abrogat la 11-sep-2013 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 84/2013]
(3)În scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, ordonatorii principali de credite cu rol de Autoritate de management pot dezangaja, în vederea contractării, fondurile rămase neutilizate în urma atribuirii şi/sau finalizării contractelor de achiziţie publică aferente contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, în condiţiile legii.
(4)Beneficiarii proiectelor finanţate din Fondul european de dezvoltare regională/Fondul social european/Fondul de coeziune care au încheiat contracte de finanţare cu ordonatorii principali de credite cu rol de Autoritate de management, potrivit prevederilor prezentului articol, şi care nu finalizează proiectul în perioada de eligibilitate a cheltuielilor vor suporta din bugetul propriu sumele necesare finalizării proiectelor după această perioadă.

(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Autoritatea de management POS Transport poate încheia contracte de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional din Fondul european de dezvoltare regională/Fondul social european/Fondul de coeziune şi cofinanţare de la bugetul de stat în limita sumelor aferente proiectelor retrospective.
(6)În cazul proiectelor retrospective pentru care s-au încheiat contracte de finanţare potrivit prevederilor alin. (5), în bugetele prevăzute la art. 5 alin. (2) se includ numai creditele de angajament necesare finalizării obiectivelor de investiţii preluate în finanţare în cadrul POS Transport şi creditele bugetare necesare achitării părţii rămase de executat din obiectivele de investiţii preluate în finanţare în cadrul POS Transport.

Art. 14
(1)Sumele prevăzute la art. 11 lit. b) şi c) se transferă la beneficiar prin plată directă sau plată indirectă.
(2)[textul din Art. 14, alin. (2) din capitolul III a fost abrogat la 12-dec-2018 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 105/2018]
(21)[textul din Art. 14, alin. (2^1) din capitolul III a fost abrogat la 12-dec-2018 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 105/2018]
(3)Din sumele prevăzute la art. 8 lit. h), art. 9 lit. i) şi art. 10 lit. b), Autoritatea de management reîntregeşte conturile Autorităţii de certificare şi plată cu echivalentul sumelor returnate Comisiei Europene în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi, după efectuarea de către Comisia Europeană a plăţii finale în cadrul programului operaţional, recuperează aceste sume de la Autoritatea de certificare şi plată şi le virează în conturile de venituri ale bugetului de stat.
Art. 141
(1)Sumele rambursate României potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2011 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului în ceea ce priveşte anumite dispoziţii referitoare la gestiunea financiară pentru anumite state membre care se confruntă cu dificultăţi grave sau sunt ameninţate de astfel de dificultăţi cu privire la stabilitatea lor financiară se fac venit la bugetul de stat şi se utilizează numai pentru cofinanţarea programelor operaţionale de către ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, cu excepţia proiectelor aferente Programului operaţional sectorial «Transport», altele decât cele finanţate din axa prioritară de asistenţă tehnică ai căror beneficiar este Ministerul Fondurilor Europene, care se utilizează de către Ministerul Transporturilor pentru cofinanţarea proiectelor ai căror beneficiari sunt cei prevăzuţi la art. 5 alin. (2) şi de către Ministerul Finanţelor Publice - Acţiuni generale pentru cofinanţarea proiectelor celorlalte categorii de beneficiari.

(2)Sumele rămase neutilizate la sfârşitul anului bugetar din cele alocate conform alin. (1) se virează într-un cont de disponibil deschis pe numele ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la alin. (1).

(3)Sumele virate în contul prevăzut la alin. (2) se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(4)Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificări în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetelor ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la alin. (1).

(5)Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(4) se emit norme metodologice, aprobate prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului fondurilor europene.

Art. 142
(1)Dobânda acumulată la sumele de prefinanţare primite de la Comisia Europeană, aferentă programelor operaţionale finanţate în cadrul obiectivului convergenţă al Politicii de coeziune 2007-2013, rămasă neutilizată, respectiv sumele recuperate ulterior, se utilizează în exclusivitate pentru reîntregirea la bugetul de stat a sumelor utilizate pentru cofinanţarea programelor operaţionale, respectiv a proiectelor aferente Programului operaţional sectorial Transport şi se evidenţiază conform art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, precum şi Ministerul Transporturilor să vireze sumele reprezentând dobânda acumulată la sumele de prefinanţare primite de la Comisia Europeană, aferentă programelor operaţionale finanţate în cadrul obiectivului convergenţă al Politicii de coeziune 2007-2013, aflate în contul de disponibil 50.01.51 "Disponibil din sume primite în conformitate cu prevederile art. X din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2015", conform prevederilor alin. (1).
(3)În cazul în care sumele respective au fost virate în conturile de venituri ale bugetului de stat pe anul 2017, potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice şi al ministrului fondurilor europene nr. 4.017/4.374/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. X alin. (3) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative, se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management şi Ministerul Transporturilor să vireze, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului, din contul 20.A.31.09.00 "Venituri din dobânzi aferente sumelor aferente programelor operaţionale finanţate în cadrul obiectivului convergenţă al Politicii de coeziune 2007-2013, precum şi programelor de cooperare transfrontalieră" codificat cu codul de identificare fiscală al ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management, respectiv al Ministerului Transporturilor, sumele determinate ca diferenţă dintre veniturile bugetare încasate în anul 2017 şi totalul plăţilor dispuse din conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare, conform prevederilor alin. (1).
(4)Pentru sumele existente în contul de venituri bugetare prevăzut la alin. (3) codificat cu codul de identificare fiscală al Ministerului Fondurilor Europene, virarea se efectuează de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.
(5)Se autorizează Autoritatea de certificare şi plată să vireze sumele existente în conturile de disponibil corespunzătoare programelor operaţionale deschise la Trezoreria Operativă Centrală pe numele Ministerului Finanţelor Publice - Autoritatea de certificare şi plată, reprezentând dobânda acumulată la sumele de prefinanţare primite de la Comisia Europeană, aferentă programelor operaţionale finanţate în cadrul obiectivului convergenţă al Politicii de coeziune 2007-2013, conform prevederilor alin. (1).

Art. 143
Disponibilităţile rămase în conturile deschise la Banca Naţională a României şi la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanţelor Publice, după efectuarea operaţiunilor prevăzute la art. 141, provenite din sumele rambursate României pentru programele operaţionale finanţate în cadrul obiectivului convergenţă, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2011 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului în ceea ce priveşte anumite dispoziţii referitoare la gestiunea financiară pentru anumite state membre care se confruntă cu dificultăţi grave sau sunt ameninţate de astfel de dificultăţi cu privire la stabilitatea lor financiară, se virează în conturile de disponibil de fonduri externe nerambursabile deschise la Trezoreria Statului pe numele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, în vederea reîntregirii cofinanţării programelor operaţionale, asigurată în conformitate cu prevederile art. 8 lit. a), art. 9 lit. a) şi art. 11 lit. a), potrivit art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 144
În vederea achitării contravalorii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaţionale se întreprind operaţiunile de mai jos, în următoarea ordine:
a)Autoritatea de Certificare şi Plată transferă în conturile autorităţilor de management deschise în euro/lei, după caz, sumele disponibile, pe fiecare program operaţional, existente în conturile deschise la Banca Naţională a României şi la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanţelor Publice, după efectuarea operaţiunii prevăzute la art. 145;
b)autoritatea de management care are o obligaţie de plată către alte programe operaţionale transferă sumele asigurate de la bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 8 lit. c1) şi art. 9 lit. c1), în contul de disponibil al autorităţii de management care gestionează programul operaţional de unde au fost utilizate temporar disponibilităţile din instrumente structurale şi, ulterior, informează Autoritatea de Certificare şi Plată asupra acestei operaţiuni;

c)autoritatea de management pe numele căreia a fost emisă creanţa bugetară utilizează sumele alocate conform prevederilor art. 8 lit. c2), art. 9 lit. c2) şi art. 10 lit. a2), în vederea achitării integrale către Comisia Europeană, în euro, a creanţei bugetare.
Art. 145
Soldul conturilor de disponibil aferente fondurilor europene deschise la Banca Naţională a României şi la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanţelor Publice, pentru programele operaţionale pentru care au fost declarate la Comisia Europeană cheltuieli a căror valoare totală este cel puţin egală cu totalul cumulat al prefinanţărilor şi rambursărilor plătite de Comisia Europeană, se virează ca venit la bugetul de stat.

Art. 146
După efectuarea operaţiunilor prevăzute la art. 144, autorităţile de management, care au o obligaţie de plată rezultată din utilizarea fondurilor prevăzute la art. 16 alin. (2), transferă sumele alocate de la bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 8 lit. c3) şi art. 9 lit. c3), în contul 54.01.03.00 Disponibil de la bugetul de stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţilor temporare aferente instrumentelor structurale.

Art. 15
(1)Sumele prevăzute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordă, prin plată directă, respectiv plată indirectă, următorilor beneficiari:
a)instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;
b)autorităţi ale administraţiei publice locale sau entităţi publice finanţate integral din bugetele acestora;
c)entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
d)organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică, care funcţionează în domeniul dezvoltării regionale;
e)organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridică, pentru activitatea desfăşurată fără scop patrimonial;
f)unităţi de cult şi structuri ale cultelor aparţinând cultelor religioase recunoscute în România, conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor;
g)[textul din Art. 15, alin. (1), litera G. din capitolul III a fost abrogat la 12-iun-2012 de Art. XIV, punctul 12. din Ordonanta urgenta 26/2012]
h)operatori regionali de apă, definiţi în baza art. 2 lit. g1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
i)administraţiile parcurilor, reprezentând unităţi cu personalitate juridică din structura Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 229/2009 privind reorganizarea Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva şi aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare.

(2)În cazul proiectelor care intră sub incidenţa ajutorului de stat / de minimis, sumele prevăzute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) şi art. 11 lit. e)se acordă beneficiarilor menţionaţi la alin. (1), numai cu condiţia nedepăşirii intensităţii maxime admise a ajutorului de stat / de minimis.
(3)Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) care, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale au obligaţia să restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, în condiţiile stabilite prin normele metodologice.
Art. 16
(1)Disponibilităţile din fondurile aferente instrumentelor structurale şi fondurilor publice destinate finanţării / cofinanţării / prefinanţării, rămase la sfârşitul anului bugetar în conturile Autorităţii de certificare şi plată, unităţilor de plată, precum şi ale beneficiarilor de proiecte aprobate spre finanţare în cadrul unui program operaţional, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(2)Disponibilităţile din fondurile de la bugetul de stat, aflate în conturile Autorităţii de certificare şi plată, destinate finanţării proiectelor aferente programelor de preaderare, în cazul indisponibilităţilor temporare, se realocă prefinanţării /continuării finanţării proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor din instrumentele structurale, după încheierea programelor de preaderare.
(3)Sumele disponibile în contul 54.01.03.00 Disponibil de la bugetul de stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţilor temporare aferente instrumentelor structurale, provenite din sumele realocate din disponibilităţile din fondurile de la bugetul de stat, aflate în conturile Autorităţii de Certificare şi Plată, destinate finanţării proiectelor aferente programelor de preaderare, în cazul indisponibilităţilor temporare, potrivit alin. (2), au destinaţia prevăzută la art. 5 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Sumele disponibile la sfârşitul exerciţiului bugetar în contul 54.01.03.00 Disponibil de la bugetul de stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţilor temporare aferente instrumentelor structurale, deschis la Trezoreria Operativă Centrală pe numele Ministerului Finanţelor, provenite din sume alocate la poziţia distinctă «Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană» din bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, se restituie la acest buget cel târziu până la data de 15 ianuarie a anului următor, cu evidenţierea acestora potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.