Art. 8. - Ordonanță de urgență 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă
M.Of. 413
În vigoare Versiune de la: 23 Iulie 2022
Arată norme de aplicare
Art. 8
a)sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi, după caz, la art. 241;
c1)sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare şi Plată de la alte programe operaţionale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operaţional şi/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) şi c);
c2)sumele necesare plăţii diferenţei dintre valoarea creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaţionale şi disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale şi la Trezoreria Statului;
c3)sumele necesare restituirii fondurilor utilizate temporar potrivit prevederilor art. 16 alin. (2), dar care nu mai pot fi reîntregite din sume de la Comisia Europeană.
e)sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi din cofinanţare de la bugetul de stat, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, potrivit prevederilor art. 13;
f)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de plată/suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
i)sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform prevederilor cadrului legal naţional şi autorizate de Autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. c).
j)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au întocmit titluri de creanţă prin care s-au aplicat corecţii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatării unor abateri în aplicarea procedurilor privind achiziţiile, în cazul în care instanţele de judecată au suspendat executarea acestora.
k)sumele necesare pentru asigurarea cofinanţării publice de la bugetul de stat aferente cererilor de plată;
l)sumele necesare pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile, aferente cheltuielilor rambursabile, solicitate de beneficiari prin cereri de plată.
m)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate de beneficiari prin cereri de rambursare şi prin cereri de plată, pentru care a fost formulată o sesizare de fraudă potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste sume se pot achita până la punerea în mişcare a acţiunii penale. Pentru beneficiarii, alţii decât operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, şi decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, aceste sume se vor achita în baza unui instrument de garantare, emis în condiţiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări, în cuantumul total al sumelor rambursate şi/sau plătite prin cereri de plată, inclusiv al sumei solicitate la rambursare/plată prin cererea curentă.
n)sumele necesare acoperirii corecţiilor financiare sau reducerilor procentuale stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, anulate parţial ori integral, în cazul pronunţării unor hotărâri judecătoreşti definitive.
o)sumele rezultate din aplicarea dobânzii datorate pentru neachitarea la termen a creanţelor bugetare aferente sumelor prevăzute la lit. i), n) şi p) stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
p)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate de beneficiari prin cereri de rambursare şi/sau prin cereri de plată, considerate neeligibile de către Autoritatea de management în procesul de verificare şi pentru care ulterior o instanţă judecătorească s-a pronunţat în favoarea beneficiarului printr-o hotărâre judecătoreasca definitivă.
q)sumele solicitate la rambursare sau plată, pentru care nu au putut fi aplicate prevederile lit. m), aferente unor activităţi executate în perioada de eligibilitate a proiectului şi care urmează să fie rambursate sau plătite după expirarea perioadei de eligibilitate a cheltuielilor aferente programelor operaţionale, ca urmare a clasării/scoaterii de sub urmărire/încetării urmăririi penale dispuse de către organele de cercetare penală competente sau ca urmare a unor hotărâri definitive ale instanţelor judecătoreşti de achitare a inculpatului/inculpaţilor ori ca urmare a actelor de control administrative emise de Departamentul pentru Luptă Antifraudă/Oficiul European pentru Luptă Antifraudă/Agenţia Naţională de Integritate sau de către structurile de control din cadrul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, prin care nu se confirmă cauzele pentru care au fost efectuate investigaţii, în condiţiile în care nu a fost sesizat iniţial şi organul de cercetare penală, precum şi a încetării oricăror altor cauze care au determinat suspendarea plăţilor, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
r)sumele necesare pentru punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive, altele decât cele prevăzute la lit. n), prin care se admit parţial sau integral pretenţiile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, inclusiv dobânzi penalizatoare şi cheltuieli de judecată în cuantumul stabilit prin hotărâre.
În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, cu excepţia Autorităţii de management pentru Programul operaţional "Asistenţă tehnică", se cuprind:
a)sumele reprezentând cofinanţarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai căror beneficiari sunt alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi, după caz, la art. 241;b)sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale prin programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1);
c)sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorările de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari a acestora;
c1)sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare şi Plată de la alte programe operaţionale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operaţional şi/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) şi c);
c2)sumele necesare plăţii diferenţei dintre valoarea creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaţionale şi disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale şi la Trezoreria Statului;
c3)sumele necesare restituirii fondurilor utilizate temporar potrivit prevederilor art. 16 alin. (2), dar care nu mai pot fi reîntregite din sume de la Comisia Europeană.d)sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
e)sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţială/finală a programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi din cofinanţare de la bugetul de stat, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, potrivit prevederilor art. 13;
f)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de plată/suspendării plăţilor de către Autoritatea de certificare şi plată sau de către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;g)sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajării automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
h)sumele necesare reîntregirii conturilor Autorităţii de certificare şi plată, în cazul aplicării prevederilor art. 82 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autorităţii de certificare şi plată.
i)sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform prevederilor cadrului legal naţional şi autorizate de Autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. c).
j)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au întocmit titluri de creanţă prin care s-au aplicat corecţii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatării unor abateri în aplicarea procedurilor privind achiziţiile, în cazul în care instanţele de judecată au suspendat executarea acestora.
k)sumele necesare pentru asigurarea cofinanţării publice de la bugetul de stat aferente cererilor de plată;
l)sumele necesare pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile, aferente cheltuielilor rambursabile, solicitate de beneficiari prin cereri de plată.
m)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate de beneficiari prin cereri de rambursare şi prin cereri de plată, pentru care a fost formulată o sesizare de fraudă potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste sume se pot achita până la punerea în mişcare a acţiunii penale. Pentru beneficiarii, alţii decât operatorii regionali, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. h) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, şi decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, aceste sume se vor achita în baza unui instrument de garantare, emis în condiţiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări, în cuantumul total al sumelor rambursate şi/sau plătite prin cereri de plată, inclusiv al sumei solicitate la rambursare/plată prin cererea curentă.
n)sumele necesare acoperirii corecţiilor financiare sau reducerilor procentuale stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, anulate parţial ori integral, în cazul pronunţării unor hotărâri judecătoreşti definitive.
o)sumele rezultate din aplicarea dobânzii datorate pentru neachitarea la termen a creanţelor bugetare aferente sumelor prevăzute la lit. i), n) şi p) stabilite în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
p)sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate de beneficiari prin cereri de rambursare şi/sau prin cereri de plată, considerate neeligibile de către Autoritatea de management în procesul de verificare şi pentru care ulterior o instanţă judecătorească s-a pronunţat în favoarea beneficiarului printr-o hotărâre judecătoreasca definitivă.
q)sumele solicitate la rambursare sau plată, pentru care nu au putut fi aplicate prevederile lit. m), aferente unor activităţi executate în perioada de eligibilitate a proiectului şi care urmează să fie rambursate sau plătite după expirarea perioadei de eligibilitate a cheltuielilor aferente programelor operaţionale, ca urmare a clasării/scoaterii de sub urmărire/încetării urmăririi penale dispuse de către organele de cercetare penală competente sau ca urmare a unor hotărâri definitive ale instanţelor judecătoreşti de achitare a inculpatului/inculpaţilor ori ca urmare a actelor de control administrative emise de Departamentul pentru Luptă Antifraudă/Oficiul European pentru Luptă Antifraudă/Agenţia Naţională de Integritate sau de către structurile de control din cadrul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, prin care nu se confirmă cauzele pentru care au fost efectuate investigaţii, în condiţiile în care nu a fost sesizat iniţial şi organul de cercetare penală, precum şi a încetării oricăror altor cauze care au determinat suspendarea plăţilor, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
r)sumele necesare pentru punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive, altele decât cele prevăzute la lit. n), prin care se admit parţial sau integral pretenţiile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, inclusiv dobânzi penalizatoare şi cheltuieli de judecată în cuantumul stabilit prin hotărâre.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (45)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (45)
- Sentinta nr. 345/2021 din 10-iun-2021, Curtea de Apel Timisoara, pretentii (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. 61/2021 din 09-iun-2021, Curtea de Apel Brasov, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. 603/2020 din 24-iun-2020, Tribunalul Maramures, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)