Titlul iii - Regimul general al autonomiei locale - Ordonanță de urgență 57/2019 privind Codul administrativ
M.Of. 555
În vigoare Versiune de la: 22 Noiembrie 2025
TITLUL III:Regimul general al autonomiei locale
Art. 84: Dispoziţii generale aplicabile autonomiei locale
(1)Autonomia locală, definită la art. 5 lit. j), se exercită de autorităţile administraţiei publice locale.
(2)Dispoziţiile alin. (1) nu aduc atingere posibilităţii de a recurge la consultarea locuitorilor prin referendum sau prin orice altă formă de participare directă a cetăţenilor la treburile publice, în condiţiile legii.
(3)Autonomia locală este numai administrativă şi financiară, fiind exercitată pe baza şi în limitele prevăzute de lege.
(4)Autonomia locală priveşte organizarea, funcţionarea, competenţa şi atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi gestionarea resurselor care, potrivit legii, aparţin comunei, oraşului, municipiului sau judeţului, după caz.
(5)Autonomia locală garantează autorităţilor administraţiei publice locale dreptul ca, în limitele legii, să aibă iniţiative în toate domeniile, cu excepţia celor date în mod expres în competenţa altor autorităţi publice.
Art. 85: Raporturile dintre autorităţile administraţiei publice locale
(1)Raporturile dintre autorităţile administraţiei publice din comune, oraşe, municipii şi autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţului se bazează pe principiile autonomiei locale, legalităţii, cooperării, solidarităţii, egalităţii de tratament şi responsabilităţii.
(2)În relaţiile dintre consiliul local şi primar, consiliul judeţean şi preşedintele consiliului judeţean, precum şi între autorităţile administraţiei publice din comune, oraşe, municipii şi autorităţile administraţiei publice de la nivel judeţean nu există raporturi de subordonare; în relaţiile dintre acestea există raporturi de colaborare.
Art. 86: Structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale
(1)Structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale sunt:
a)Asociaţia Comunelor din România;
b)Asociaţia Oraşelor din România;
c)Asociaţia Municipiilor din România;
d)Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România;
e)alte forme asociative de interes general, constituite potrivit legii.
(2)Autorităţile administraţiei publice centrale iniţiatoare ale unui proiect de act normativ au obligaţia să consulte structurile asociative prevăzute la alin. (1), cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de supunerea spre adoptare/aprobare a oricărui proiect de act normativ care priveşte în mod direct administraţia publică locală şi/sau care are impact asupra colectivităţilor locale. În cazul proiectelor de acte normative cu caracter urgent, termenul poate fi redus la 10 zile lucrătoare.
(3)Punctele de vedere ale structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la proiectele de acte normative asupra cărora au fost consultate se motivează în concordanţă cu prevederile legale şi se pot transmite, prin grija preşedinţilor acestora, în termen de 10 zile lucrătoare de la primire, la autoritatea administraţiei publice centrale iniţiatoare a proiectului de act normativ, respectiv în 7 zile lucrătoare, în cazul proiectelor de acte normative care au caracter urgent.
Art. 87: Resursele financiare ale autorităţilor administraţiei publice locale
(1)În cadrul politicii economice naţionale, unităţile administrativ-teritoriale au dreptul la resurse financiare proprii, pe care autorităţile administraţiei publice locale le stabilesc, le administrează şi le utilizează pentru exercitarea competenţei şi a atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii.
(2)Resursele financiare de care dispun autorităţile administraţiei publice locale trebuie să fie corelate cu competenţa şi atribuţiile prevăzute de lege.
(3)În scopul asigurării autonomiei locale, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale au dreptul să instituie şi să perceapă impozite şi taxe locale, să aprobe bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile legii.
(4)Stabilirea, constatarea, impunerea, inspecţia fiscală, încasarea, urmărirea şi executarea silită, precum şi procedurile de administrare a creanţelor bugetare locale se realizează în condiţiile legii.
(5)Autorităţile administraţiei publice locale administrează sau, după caz, dispun de resursele financiare, precum şi de bunurile proprietate publică sau privată ale unităţilor administrativ-teritoriale, în conformitate cu principiul autonomiei locale.
Art. 88: Bugetul local al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale
Bugetele locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale se elaborează, se aprobă, se execută şi se raportează în condiţiile legii care reglementează finanţele publice locale.
Art. 89: Formele de asociere a unităţilor administrativ-teritoriale
(2)Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se constituie în condiţiile legii, în scopul realizării în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori al furnizării în comun a unor servicii publice. Zonele metropolitane constituite cu acordul expres al consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale componente au ca scop dezvoltarea infrastructurilor şi a obiectivelor de dezvoltare de interes comun. Autorităţile deliberative şi executive de la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale componente îşi păstrează autonomia locală, în condiţiile legii.
(81)Consorţiile administrative sunt asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite din două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale învecinate în scopul integrării furnizării de politici şi servicii la nivelul acestora, reducerii diferenţelor de dezvoltare şi creşterii funcţionalităţii la nivel local, precum şi asigurării posibilităţii persoanelor care locuiesc în zone rurale, inclusiv celor din comunităţi marginale/periferice, să aibă acces sporit la servicii de calitate, precum mobilitatea, locuinţele şi alte servicii publice furnizate la nivel local.
(82)Consorţiile administrative au personalitate juridică şi sunt de utilitate publică, prin efectul legii.
(83)Consorţiile administrative se constituie din unităţi administrativ-teritoriale învecinate care acoperă zone geografice rurale care prezintă potenţial de integrare din punct de vedere agricol, economic, social, cultural, tradiţional, de mediu, de infrastructură, de digitalizare sau de acces la servicii publice şi/sau care se confruntă cu provocări şi oportunităţi similare pentru dezvoltarea lor.
(84)Consorţiile administrative se pot constitui pentru următoarele obiective:
a)îmbunătăţirea eficienţei serviciilor publice, în special a serviciilor publice sociale, educaţionale şi de sănătate;
b)creşterea eficacităţii implementării investiţiilor la nivel local;
c)eficientizarea utilizării resurselor umane specializate pentru atingerea intereselor colectivităţilor locale;
d)furnizarea în comun a unor servicii publice de interes local;
e)integrarea digitală a serviciilor publice furnizate de unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiilor administrative;
f)dezvoltarea infrastructurilor şi a obiectivelor de dezvoltare de interes comun;
g)dezvoltarea economică integrată şi creşterea competitivităţii economice;
h)dezvoltarea integrată şi durabilă a teritoriului tuturor unităţilor administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului administrativ;
i)salvgardarea patrimoniului natural şi cultural;
j)sprijinirea persoanelor care desfăşoară activităţi independente în agricultură prin facilitarea accesului la pieţe şi cooperare sporită;
k)alte obiective care contribuie la reducerea diferenţelor de dezvoltare.
(85)Fiecare unitate administrativ-teritorială, membră a unui consorţiu administrativ, are în componenţă o localitate rurală.
(1)Două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale au dreptul ca, în limitele competenţei autorităţilor lor deliberative şi executive, să coopereze şi să se asocieze, în condiţiile legii, formând asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu personalitate juridică, de drept privat. Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt persoane juridice de utilitate publică.
(2)Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se constituie în condiţiile legii, în scopul realizării în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori al furnizării în comun a unor servicii publice. Zonele metropolitane constituite cu acordul expres al consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale componente au ca scop dezvoltarea infrastructurilor şi a obiectivelor de dezvoltare de interes comun. Autorităţile deliberative şi executive de la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale componente îşi păstrează autonomia locală, în condiţiile legii.(3)Unităţile administrativ-teritoriale cooperează pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, cu precădere în domeniile ce privesc activităţile de control, audit, inspecţie, urbanism şi amenajarea teritoriului, cadastru, precum şi în orice alte domenii în care hotărăsc consiliile locale respective, pe principii de eficienţă, eficacitate şi economicitate, la nivelul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară ai căror membri sunt sau la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ori la nivelul structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, potrivit legii.
(4)Prin excepţie de la prevederile art. 240 alin. (2)-(6), personalul de specialitate din cadrul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sau al structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ori la nivelul structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, care exercită activităţile prevăzute la alin. (3), fundamentează, contrasemnează sau avizează din punct de vedere tehnic, după caz, actele autorităţilor administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale prevăzute la alin. (3).
(5)În situaţia în care asociaţiile de dezvoltare intercomunitară nu dispun de resurse financiare suficiente pentru asigurarea integrală a cheltuielilor secţiunii de funcţionare, acestea cooperează în condiţiile alin. (3), care se aplică în mod corespunzător.
(6)Unităţile administrativ-teritoriale au dreptul ca, în limitele competenţei autorităţilor lor deliberative şi executive, să coopereze şi să se asocieze şi cu unităţi administrativ-teritoriale din străinătate, în condiţiile legii, prin hotărâri ale autorităţilor deliberative de la nivelul acestora. De asemenea, pot adera la organizaţii internaţionale ale autorităţilor administraţiei publice locale, în condiţiile legii. Cheltuielile ocazionate de participarea la activităţile organizaţiilor internaţionale se suportă din bugetele locale respective.
(7)Pentru protecţia şi promovarea intereselor lor comune, unităţile administrativ-teritoriale au dreptul de a adera la asociaţii naţionale şi internaţionale, în condiţiile legii.
(8)Unităţile administrativ-teritoriale pot încheia între ele acorduri şi pot participa, inclusiv prin alocare de fonduri, la iniţierea şi la realizarea unor programe de dezvoltare zonală sau regională, în baza hotărârilor adoptate de autorităţile deliberative de la nivelul acestora, în condiţiile legii.
(81)Consorţiile administrative sunt asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite din două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale învecinate în scopul integrării furnizării de politici şi servicii la nivelul acestora, reducerii diferenţelor de dezvoltare şi creşterii funcţionalităţii la nivel local, precum şi asigurării posibilităţii persoanelor care locuiesc în zone rurale, inclusiv celor din comunităţi marginale/periferice, să aibă acces sporit la servicii de calitate, precum mobilitatea, locuinţele şi alte servicii publice furnizate la nivel local.
(82)Consorţiile administrative au personalitate juridică şi sunt de utilitate publică, prin efectul legii.
(83)Consorţiile administrative se constituie din unităţi administrativ-teritoriale învecinate care acoperă zone geografice rurale care prezintă potenţial de integrare din punct de vedere agricol, economic, social, cultural, tradiţional, de mediu, de infrastructură, de digitalizare sau de acces la servicii publice şi/sau care se confruntă cu provocări şi oportunităţi similare pentru dezvoltarea lor.
(84)Consorţiile administrative se pot constitui pentru următoarele obiective:
a)îmbunătăţirea eficienţei serviciilor publice, în special a serviciilor publice sociale, educaţionale şi de sănătate;
b)creşterea eficacităţii implementării investiţiilor la nivel local;
c)eficientizarea utilizării resurselor umane specializate pentru atingerea intereselor colectivităţilor locale;
d)furnizarea în comun a unor servicii publice de interes local;
e)integrarea digitală a serviciilor publice furnizate de unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiilor administrative;
f)dezvoltarea infrastructurilor şi a obiectivelor de dezvoltare de interes comun;
g)dezvoltarea economică integrată şi creşterea competitivităţii economice;
h)dezvoltarea integrată şi durabilă a teritoriului tuturor unităţilor administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului administrativ;
i)salvgardarea patrimoniului natural şi cultural;
j)sprijinirea persoanelor care desfăşoară activităţi independente în agricultură prin facilitarea accesului la pieţe şi cooperare sporită;
k)alte obiective care contribuie la reducerea diferenţelor de dezvoltare.
(85)Fiecare unitate administrativ-teritorială, membră a unui consorţiu administrativ, are în componenţă o localitate rurală.(9)Unităţile administrativ-teritoriale limitrofe zonelor de frontieră pot încheia între ele acorduri de cooperare transfrontalieră cu structuri similare din statele vecine, în condiţiile legii.
(10)Iniţiativa unităţilor administrativ-teritoriale de a coopera şi de a se asocia cu unităţi administrativ-teritoriale din străinătate, precum şi de a adera la o asociaţie internaţională a unităţilor administrativ-teritoriale va fi comunicată, prin intermediul primarilor, respectiv al preşedinţilor consiliilor judeţene, ministerului cu atribuţii în domeniul afacerilor externe şi ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice. Proiectele de acord de cooperare pe care unităţile administrativ-teritoriale intenţionează să le încheie cu unităţile administrativ-teritoriale din alte ţări trebuie transmise spre avizare conformă ministerului cu atribuţii în domeniul afacerilor externe şi ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice înainte de supunerea lor spre adoptare de către autorităţile deliberative.
(11)Ministerul cu atribuţii în domeniul afacerilor externe şi ministerul cu atribuţii în domeniul administraţiei publice emit avizele pentru proiectele de acorduri prevăzute la alin. (10) în termen de 30 de zile de la primirea solicitării. În caz contrar, autorităţile administraţiei publice locale consideră că nu sunt obiecţii şi proiectul respectiv poate fi supus spre aprobare autorităţii deliberative interesate.
(12)Prin acordurile de cooperare transfrontalieră pot fi create şi pe teritoriul României organisme care să aibă, potrivit dreptului intern, personalitate juridică. Aceste organisme nu au, în sensul prezentului cod, competenţe administrativ-teritoriale.
(13)Unităţile administrativ-teritoriale care au încheiat acord de cooperare transfrontalieră au dreptul să participe în alte state la organismele create prin respectivele înţelegeri, în limita competenţelor ce le revin, potrivit legii.
(14)Autorităţile administraţiei publice locale din România pot încheia acorduri de înfrăţire/cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale din alte state, prioritar cu autorităţile administraţiei publice locale din statele în care se află comunităţi de români, programe comune culturale, sportive, de tineret şi educaţionale, stagii de pregătire profesională şi alte acţiuni care contribuie la dezvoltarea relaţiilor de prietenie, inclusiv finanţarea acestora.
(15)Responsabilitatea privind acordurile de cooperare sau de asociere încheiate de unităţile administrativ-teritoriale revine în exclusivitate acestora.
(16)Guvernul poate aproba programe de finanţare pentru activităţile prevăzute la alin. (1)-(3), (6)-(9) şi (12)-(14).
Art. 90: Finanţarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară
(1)Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se finanţează prin contribuţii din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre, precum şi din alte surse, în condiţiile legii.
(2)Guvernul sprijină asocierea unităţilor administrativ-teritoriale prin programe naţionale de dezvoltare, finanţate anual prin bugetul de stat sau din alte surse şi prevăzute distinct în cadrul bugetului ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice, în condiţiile legii care reglementează finanţele publice locale.
(3)Judeţele pot sprijini asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prin programe de dezvoltare judeţene sau locale, finanţate anual din bugetul judeţului sau din alte surse, în condiţiile legii care reglementează finanţele publice locale, inclusiv prin asigurarea finanţării acestora din bugetul propriu al unităţii administrativ-teritoriale.
Art. 91: Organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară
(1)Organele asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sunt: adunarea generală a asociaţiei, consiliul director şi comisia de cenzori.
(2)Organizarea şi modul de funcţionare a organelor asociaţiei de dezvoltare intercomunitară şi a aparatului tehnic sunt stabilite prin actul de înfiinţare şi statutul asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, aprobate prin hotărârile consiliilor locale, respectiv judeţene asociate.
(3)Adunarea generală este organul de conducere al asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, format din reprezentanţii tuturor unităţilor administrativ-teritoriale asociate.
(4)Adunarea generală adoptă hotărâri în conformitate cu statutul asociaţiei. Hotărârile adunării generale sunt asimilate actelor administrative şi intră sub incidenţa prevederilor legii contenciosului administrativ.
(5)Adunarea generală alege dintre membrii săi preşedintele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
(6)Consiliul director este organul executiv de conducere a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară şi este format din preşedintele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară şi încă cel puţin 4 membri aleşi din rândul membrilor adunării generale a asociaţiei. Prin statut, asociaţii pot să prevadă şi un număr mai mare de membri, cu condiţia ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv preşedintele, să fie impar.
(7)Pentru realizarea obiectivelor proprii, consiliul director poate propune adunării generale înfiinţarea unui aparat tehnic, finanţat din resursele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
(8)Dispoziţiile prezentului cod privind asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se completează cu prevederile de drept comun privind asociaţiile şi fundaţiile.
Art. 911: Organizarea şi funcţionarea consorţiilor administrative
(1)Organizarea, funcţionarea şi finanţarea consorţiilor administrative se realizează potrivit prevederilor art. 90, 91 şi 913.(2)Consorţiul administrativ, prin consiliul director ori una sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale membre, pe baza mandatului acordat de celelalte unităţi administrativ-teritoriale membre, poate asigura pentru acestea, în exercitarea atribuţiilor menţionate la art. 129 alin. (2) lit. a)-d), următoarele:
a)activităţi de natură juridică, inclusiv reprezentare în justiţie, potrivit legii;
b)contrasemnarea pentru legalitate a actelor administrative emise/adoptate pentru unităţile administrativ-teritoriale membre;
c)activităţi de gestiune a resurselor umane, inclusiv salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
d)activităţi de natură financiară, inclusiv administrarea impozitelor şi taxelor locale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ţinerea evidenţei financiar-contabile;
e)exercitarea controlului financiar preventiv propriu, conform reglementărilor legale în domeniu, pentru unităţile administrativ-teritoriale membre;
f)activităţi de elaborare a documentaţiei de atribuire şi de derulare a procedurilor de achiziţii publice, închiriere, concesionare pentru realizarea unor obiective de interes local;
g)activităţi de elaborare şi/sau avizare a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi urbanism pentru unităţile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
h)emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, eliberarea avizului structurii de specialitate sau emiterea avizului de oportunitate în vederea elaborării unui plan urbanistic zonal, după caz, pentru unităţile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
i)activităţi de elaborare, monitorizare sau evaluare de strategii şi alte documente strategice similare în vederea promovării dezvoltării locale;
j)activităţi de iniţiere şi realizare de investiţii în contextul Strategiei de dezvoltare teritorială a României, Programului naţional de reforme şi rezilienţă sau altor strategii ori programe de finanţare naţionale sau internaţionale;
k)prestarea de servicii de asistenţă socială;
l)activităţi privind registrul agricol;
m)activităţi de stare civilă;
n)activităţi care să faciliteze integrarea digitală a serviciilor publice;
n1)activităţi privind administrarea bunurilor proprietate publică şi privată a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ, cu respectarea prevederilor art. 914;
n2)activităţi de cadastru;
o)alte activităţi.
a)activităţi de natură juridică, inclusiv reprezentare în justiţie, potrivit legii;
b)contrasemnarea pentru legalitate a actelor administrative emise/adoptate pentru unităţile administrativ-teritoriale membre;
c)activităţi de gestiune a resurselor umane, inclusiv salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
d)activităţi de natură financiară, inclusiv administrarea impozitelor şi taxelor locale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ţinerea evidenţei financiar-contabile;
e)exercitarea controlului financiar preventiv propriu, conform reglementărilor legale în domeniu, pentru unităţile administrativ-teritoriale membre;
f)activităţi de elaborare a documentaţiei de atribuire şi de derulare a procedurilor de achiziţii publice, închiriere, concesionare pentru realizarea unor obiective de interes local;
g)activităţi de elaborare şi/sau avizare a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi urbanism pentru unităţile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
h)emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, eliberarea avizului structurii de specialitate sau emiterea avizului de oportunitate în vederea elaborării unui plan urbanistic zonal, după caz, pentru unităţile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
i)activităţi de elaborare, monitorizare sau evaluare de strategii şi alte documente strategice similare în vederea promovării dezvoltării locale;
j)activităţi de iniţiere şi realizare de investiţii în contextul Strategiei de dezvoltare teritorială a României, Programului naţional de reforme şi rezilienţă sau altor strategii ori programe de finanţare naţionale sau internaţionale;
k)prestarea de servicii de asistenţă socială;
l)activităţi privind registrul agricol;
m)activităţi de stare civilă;
n)activităţi care să faciliteze integrarea digitală a serviciilor publice;
n1)activităţi privind administrarea bunurilor proprietate publică şi privată a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ, cu respectarea prevederilor art. 914;
n2)activităţi de cadastru;
o)alte activităţi.
(21)Prin hotărâri ale autorităţilor deliberative, unităţile administrativ-teritoriale pot mandata consorţiul administrativ să angajeze şi să implementeze, pe seama şi în numele lor, unele investiţii care se circumscriu scopului şi obiectivelor consorţiului administrativ, în condiţiile legii.
(22)Prin hotărâri ale autorităţilor deliberative, unităţile administrativ-teritoriale pot mandata consorţiul administrativ să deruleze, pe seama şi în numele lor, unele proceduri de achiziţii publice, care se circumscriu scopului consorţiului administrativ, în condiţiile legii.(3)În statutul consorţiului administrativ, pe lângă obiectivele consorţiului administrativ, se precizează în mod expres:
a)atribuţiile prevăzute la alin. (2) care se exercită în cadrul consorţiului;
b)pentru fiecare din atribuţiile prevăzute la lit. a) care sunt unităţile administrativ-teritoriale beneficiare sau prestatoare, după caz;
c)categoriile de resurse umane alocate pentru exercitarea fiecăreia dintre atribuţiile prevăzute la lit. a) de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
d)modul de repartizare între unităţile administrativ-teritoriale membre a eventualelor taxe sau tarife colectate de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
e)modalitatea de repartizare a costului cu resursele umane utilizate în cadrul consorţiului de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare.
f)cuantumul contribuţiilor din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale membre în consorţiul administrativ, în condiţiile art. 90 alin. (1);
g)categoriile de atribuţii prevăzute la alin. (2) care se asigură de către consorţiu pentru unele sau toate unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului administrativ.
a)atribuţiile prevăzute la alin. (2) care se exercită în cadrul consorţiului;
b)pentru fiecare din atribuţiile prevăzute la lit. a) care sunt unităţile administrativ-teritoriale beneficiare sau prestatoare, după caz;
c)categoriile de resurse umane alocate pentru exercitarea fiecăreia dintre atribuţiile prevăzute la lit. a) de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
d)modul de repartizare între unităţile administrativ-teritoriale membre a eventualelor taxe sau tarife colectate de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
e)modalitatea de repartizare a costului cu resursele umane utilizate în cadrul consorţiului de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare.
f)cuantumul contribuţiilor din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale membre în consorţiul administrativ, în condiţiile art. 90 alin. (1);
g)categoriile de atribuţii prevăzute la alin. (2) care se asigură de către consorţiu pentru unele sau toate unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului administrativ.(4)În aplicarea prevederilor alin. (3) lit. c), unităţile administrativ-teritoriale pot beneficia de sprijin din partea personalului din unităţile administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), doar pentru funcţiile publice vacante sau temporar vacante pentru o perioadă de cel puţin 3 luni calendaristice, pentru care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)funcţiile publice nu au putut fi ocupate prin una dintre modalităţile de ocupare prevăzute la art. 466 alin. (2), respectiv art. 615;
b)nu a putut fi dispusă delegarea atribuţiilor aferente acestora în condiţiile art. 438.
a)funcţiile publice nu au putut fi ocupate prin una dintre modalităţile de ocupare prevăzute la art. 466 alin. (2), respectiv art. 615;
b)nu a putut fi dispusă delegarea atribuţiilor aferente acestora în condiţiile art. 438.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (4), unităţile administrativ-teritoriale pot beneficia de sprijin din partea personalului din unităţile administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), şi în cazul în care volumul de activitate determină un grad de încărcare a personalului acestora de peste 100%, cu excepţia posturilor unice şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate.
(6)Unităţile administrativ-teritoriale membre ale unui consorţiu administrativ au obligaţia organizării concursurilor de recrutare sau promovare pentru funcţiile publice prevăzute la alin. (4) lit. a), în termen de maximum 2 ani de la emiterea actului administrativ prevăzut la alin. (7), în condiţiile legii.
(7)În aplicarea prevederilor alin. (3) lit. c), prin act administrativ comun al autorităţilor executive, unitatea administrativ-teritorială prestatoare şi unitatea administrativ-teritorială beneficiară, membre ale unui consorţiu administrativ, nominalizează, cu acordul persoanelor în cauză, pentru o perioadă de maximum 2 ani, în funcţie de natura activităţii, funcţionari publici sau personal contractual care să îndeplinească activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2).
(8)Fişa postului pentru personalul nominalizat în condiţiile alin. (7) se completează cu atribuţiile privind activităţile desfăşurate în cadrul consorţiului şi devine anexă la actul administrativ comun de nominalizare.
(9)Prin derogare de la prevederile art. 94 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, personalul unităţii administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), poate îndeplini activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), pentru unitatea administrativ-teritorială beneficiară.
(10)Personalul unităţii administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), care îndeplineşte activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), pentru unitatea administrativ-teritorială beneficiară, are obligaţia să respecte prevederile art. 79 din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Fiecare unitate administrativ-teritorială beneficiară acordă personalului din unitatea administrativ-teritorială prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), care realizează activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), cu respectarea legislaţiei în vigoare referitoare la programul de lucru, o indemnizaţie lunară în valoare de 20% din salariul de bază de care beneficiază persoana nominalizată, stabilit potrivit legii.
(12)Indemnizaţia prevăzută la alin. (11) se acordă de la data comunicării actului administrativ comun prevăzut la alin. (7) şi numai pe perioada în care persoana în cauză desfăşoară activităţile prevăzute în acordul de asociere.
(13)Indemnizaţia prevăzută la alin. (11) nu se ia în calcul la stabilirea limitei prevăzută la art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(14)Asocierea în condiţiile prezentului articolul nu poate constitui temei pentru derogare de la condiţiile de studii şi vechime necesare a fi îndeplinite de către persoanele care ar ocupa funcţiile publice în unitatea administrativ-teritorială beneficiară.
(15)Prevederile alin. (11) nu sunt aplicabile aleşilor locali.
(16)Retragerea din consorţiu se notifică tuturor membrilor consorţiului administrativ cu minimum 90 de zile înainte de data de 31 decembrie şi devine efectivă de la data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor celui în care s-a făcut notificarea.
(17)Pentru a stimula cooperarea unităţilor administrativ-teritoriale în consorţii administrative, începând cu anul 2024 se înfiinţează Programul multianual pentru sprijinirea cooperării unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiilor administrative, a cărui finanţare este asigurată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Creditele de angajament şi creditele bugetare se prevăd prin legea bugetului de stat. Finanţarea se asigură pe baza unor criterii de performanţă transparente care se circumscriu obiectivelor prevăzute la art. 89 alin. (84).
(18)Programul multianual pentru sprijinirea cooperării unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiilor administrative va avea următoarele obiective:
a)funcţionarea consorţiilor administrative;
b)integrarea digitală a serviciilor publice furnizate de unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiilor administrative, în vederea furnizării de servicii publice într-un timp mai scurt pentru cetăţeni şi antreprenori.
(19)Descrierea Programului multianual pentru sprijinirea cooperării unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiilor administrative se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice.
Art. 912: Răspunderea personalului care desfăşoară activităţi în cadrul consorţiilor administrative
(1)Încălcarea de către personalul care desfăşoară activităţi în cadrul consorţiilor administrative, cu vinovăţie, a îndatoririlor de serviciu atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, în condiţiile legii şi ale prezentului cod.
(2)În situaţia în care instanţa judecătorească constată vinovăţia funcţionarului public sau personalului contractual de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului administrativ, care a exercitat atribuţiile prevăzute la art. 911 alin. (3)-(5), prevederile art. 491 şi 553 se aplică în mod corespunzător.
Art. 913: Reguli pentru eficientizarea procesului decizional la nivelul consorţiilor administrative
(1)Unităţile administrativ-teritoriale sunt reprezentate în adunarea generală a consorţiului administrativ de către primari, în condiţiile art. 132. Încetarea mandatului de primar atrage încetarea calităţii de reprezentare în adunarea generală a consorţiului administrativ.
(2)Atribuţiile adunării generale sunt stabilite prin statutul consorţiului administrativ.
(3)Adunarea generală se întruneşte cel puţin o dată pe an, la convocarea consiliului director sau ori de câte ori acest lucru este necesar, şi adoptă hotărâri în conformitate cu statutul consorţiului.
(4)În situaţia în care membrii consiliului director nu sunt desemnaţi sau dacă consiliul director nu este constituit, adunarea generală va fi convocată de către oricare dintre primarii unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ.
(5)Pentru participarea la şedinţele adunării generale ale consorţiului administrativ, membrii adunării generale au dreptul la o indemnizaţie de maximum 10% din indemnizaţia preşedintelui consiliului director, suportată din bugetul consorţiului administrativ. Nivelul indemnizaţiei se stabileşte prin hotărârea adunării generale a consorţiului.
(6)Adunarea generală adoptă hotărâri cu caracter obligatoriu, aplicabile tuturor unităţilor administrativ-teritoriale membre. În cazul în care doar unele dintre unităţile administrativ-teritoriale membre au mandatat consorţiul administrativ în condiţiile art. 911 alin. (21), hotărârile adunării generale date în exercitarea mandatului se aplică în mod obligatoriu numai acestora.
(7)Modalitatea de adoptare a hotărârilor, cvorumul necesar, modalitatea de întrunire, precum şi eventualele majorităţi diferenţiate în funcţie de obiectul hotărârilor se stabilesc prin statutul consorţiului administrativ.
(8)Abţinerile se numără la voturile împotrivă.
(9)Hotărârile adunării generale sunt comunicate consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale care formează consorţiul în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acestora.
(10)Consiliul local al unei unităţi administrativ-teritoriale, membră a consorţiului administrativ, mandatează reprezentantul unităţii administrativ-teritoriale în adunarea generală a consorţiului să susţină poziţii sau să exprime puncte de vedere, să formuleze propuneri sau amendamente la ordinea de zi a şedinţelor adunării generale sau la proiectele de hotărâre înscrise pe ordinea de zi.
(11)Prin excepţie de la dispoziţiile art. 91 alin. (6), consiliul director este format din preşedintele adunării generale a consorţiului administrativ şi încă cel puţin doi membri numiţi de adunarea generală. Prin statut, asociaţii pot să prevadă şi un număr mai mare de membri, cu condiţia ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv preşedintele, să fie impar.
(12)Componenţa consiliului director va asigura cât mai bine reprezentativitatea în cadrul acestui organ a tuturor membrilor asociaţiei, utilizând principiul reprezentării prin rotaţie.
(13)Consiliul director îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)organizează, asigură şi pune în executare hotărârile adunării generale cu privire la punerea în aplicare a obiectivelor consorţiului;
b)răspunde de modul de gestionare a activităţilor şi serviciilor publice prevăzute la art. 911 alin. (2), (21) şi (22) furnizate de către consorţiul administrativ;
c)răspunde de gestiunea, patrimoniul şi execuţia, în condiţiile legii, a bugetului de venituri şi cheltuieli al consorţiului administrativ, situaţiilor financiare anuale şi proiectului programelor consorţiului administrativ;
d)alte atribuţii prevăzute de lege sau de statut.
(14)Membrii consiliului director au dreptul la o indemnizaţie de maximum 30% din indemnizaţia de ales local a preşedintelui consiliului director, suportată din bugetul consorţiului administrativ. Nivelul indemnizaţiei se stabileşte prin hotărârea adunării generale a consorţiului.
(15)Membrilor consiliului director nu li se acordă indemnizaţia prevăzută la alin. (14) pentru participarea la şedinţele adunării generale.
(16)Mandatul preşedintelui adunării generale este de un an. Preşedintele adunării generale poate îndeplini maximum două mandate consecutive.
(17)Consorţiul administrativ are un cenzor ales şi revocat de către adunarea generală a consorţiului administrativ, pe criterii de profesionalism, integritate şi independenţă faţă de membrii consorţiului administrativ, care poate fi retribuit conform hotărârii adunării generale a consorţiului administrativ. Membrii consiliului director nu pot avea calitatea de cenzor.
Art. 914: Unele reguli specifice pentru investiţiile realizate în cadrul consorţiilor administrative
(1)În situaţia prevăzută la art. 911 alin. (21), unităţile administrativ-teritoriale asigură resursele necesare pentru realizarea respectivelor investiţii, în limita alocării existente în bugetul local al fiecărei unităţi administrativ-teritoriale membre a consorţiului administrativ sau acordând drept de folosinţă gratuită asupra unor bunuri aflate în domeniul public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale membre.
(2)Modul de calcul şi cuantumul sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (1) se aprobă prin hotărârea adunării generale a consorţiului administrativ.
(3)Unităţile administrativ-teritoriale care hotărăsc să mandateze consorţiul administrativ să realizeze investiţii în condiţiile art. 911 alin. (21) se pot retrage din investiţie înainte de data finalizării proiectelor sau contractelor încheiate de aceasta în numele şi pe seama lor, notificând adunarea generală cu privire la intenţia de retragere din investiţie, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de adoptarea hotărârilor consiliilor locale prin care aprobă retragerea din consorţiul administrativ şi numai după plata despăgubirilor prevăzute în respectivele proiecte sau contracte sau, după caz, în condiţiile stabilite în statutul consorţiului.
(4)Bunurile rezultate în urma unor investiţii realizate în cadrul consorţiului administrativ aparţin proprietăţii publice sau private, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului şi se înregistrează în inventarul acestora, în condiţiile art. 289, respectiv art. 357.
(5)Bunurile prevăzute la alin. (4) care răspund unui interes public aparţin proprietăţii publice a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ, după cum urmează:
a)bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale, pe care o şi deservesc, aparţin domeniului public al acesteia;
b)pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale, care deservesc alte unităţi administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ, apartenenţa acestora se stabileşte de către adunarea generală a asociaţiei înainte de demararea investiţiei;
c)pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale, care deservesc şi alte unităţi administrativ-teritoriale membre ale consorţiului, apartenenţa acestora se stabileşte de către adunarea generală a consorţiului înainte de demararea investiţiei;
d)pentru bunurile situate pe raza mai multor unităţi administrativ-teritoriale şi/sau care deservesc mai multe unităţi administrativ-teritoriale, apartenenţa acestora se stabileşte de către adunarea generală a consorţiului înainte de demararea investiţiei.
(6)Bunurile prevăzute la alin. (4), care nu răspund unui interes public, aparţin proprietăţii private a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ sau, după caz, proprietăţii consorţiului. Apartenenţa acestor bunuri se decide prin statut sau prin hotărârea adunării generale, după caz.
(7)În statutele consorţiilor administrative se reglementează în mod expres situaţiile prevăzute la alin. (5) lit. b)-d) şi alin. (6).
(8)În vederea îndeplinirii scopului şi desfăşurării activităţii, consorţiile administrative pot dobândi în proprietate bunuri, cu excepţia bunurilor care, prin natura sau destinaţia lor, sunt bunuri proprietate publică, precum şi a bunurilor care, potrivit statutului sau hotărârii adunării generale, aparţin proprietăţii private a unităţilor administrativ-teritoriale componente ale consorţiilor administrative.
(9)Prin excepţie de la prevederile art. 312 alin. (1) şi art. 333 alin. (1), bunurile proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ pot fi concesionate sau închiriate prin atribuire directă consorţiilor administrative pentru realizarea activităţilor care se circumscriu scopului consorţiului administrativ.
(10)Pentru implementarea corespunzătoare a investiţiilor, consorţiile administrative pot angaja personal contractual specializat propriu în cadrul aparatului tehnic prevăzut la art. 91 alin. (7), în situaţia în care unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului, nu dispun de personal specializat care să fie alocat consorţiului în condiţiile art. 911 alin. (3)-(5).
(11)Consorţiile administrative pot fi eligibile în calitate de solicitant sau partener în cadrul programelor de finanţare, indiferent de tipul sau sursa acestora, atunci când oricare dintre unităţile administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ se numără printre categoriile de solicitanţi eligibili ai respectivelor programe de finanţare.
(12)În cazul proiectelor cu finanţare europeană se aplică prevederile legislaţiei naţionale şi europene privind gestionarea fondurilor europene, precum şi documentele procedurale specifice implementării programelor operaţionale prin care se asigură finanţarea tipurilor de intervenţii vizate.
(13)Pentru situaţia prevăzută la alin. (11) este necesar mandatul unităţii administrativ-teritoriale membre a consorţiului care se numără printre categoriile de solicitanţi eligibili ai respectivelor programe de finanţare, exprimat prin hotărârea autorităţii deliberative.
Art. 915: Unele reguli specifice pentru derularea achiziţiilor publice realizate în cadrul consorţiilor administrative
(1)În aplicarea art. 911 alin. (22), prin derogare de la prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, prin hotărâri ale autorităţilor deliberative, unităţile administrativ-teritoriale, membre în cadrul consorţiului administrativ, pot mandata consorţiul să deruleze, în calitate de autoritate contractantă, proceduri de achiziţii publice pentru realizarea unor obiective de interes local, inclusiv achiziţii comune pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii la nivelul consorţiului administrativ.
(2)Prevederile art. 914 alin. (4)-(8) şi alin. (10) se aplică în mod corespunzător.
Art. 916: Unele reguli specifice pentru finanţarea consorţiilor administrative
(1)Cuantumul contribuţiei prevăzute la art. 90 alin. (1) se stabileşte, pe baza unor criterii precum suprafaţa sau numărul utilizatorilor/beneficiarilor, de către adunarea generală a asociaţiei, prin hotărâre.
(2)Autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre în cadrul consorţiului administrativ pot stabili, în condiţiile legii, taxe locale speciale în vederea finanţării unor servicii publice locale furnizate de consorţiul administrativ.
(3)Sumele încasate în bugetele locale, potrivit alin. (2), se alocă consorţiilor administrative sub formă de contribuţii, în condiţiile alin. (1).
(4)Consorţiile administrative pot percepe, în condiţiile legii, tarife în vederea finanţării serviciilor publice furnizate prin intermediul acestora.Art. 92: Participarea cu capital sau cu bunuri
(1)Consiliile locale şi consiliile judeţene pot hotărî asupra participării cu împrumuturi, capital sau cu bunuri, după caz, în numele şi în interesul colectivităţilor locale la nivelul cărora sunt alese, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii.
(2)În accepţiunea prezentului cod, în categoria organismelor prestatoare de servicii publice sau de utilitate publică în unităţile administrativ-teritoriale se includ:
a)instituţii publice de interes local sau judeţean;
b)societăţi şi regii autonome înfiinţate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative, denumite în continuare societăţi şi regii autonome de interes local sau judeţean;
c)asociaţii de dezvoltare intercomunitară;
d)furnizori de servicii sociale, de drept public ori privat, care acordă servicii sociale în condiţiile prevăzute de lege;
e)asociaţii, fundaţii şi federaţii recunoscute ca fiind de utilitate publică, în condiţiile legii;
f)operatori de servicii comunitare de utilităţi publice locale sau judeţene;
g)operatori regionali, constituiţi în condiţiile legii.
Art. 93: Controlul administrativ şi financiar
(1)Controlul administrativ şi financiar al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale se exercită în limitele şi în condiţiile prevăzute de lege.
(2)Autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii de control/audit asupra activităţii administraţiei publice locale au obligaţia să asigure îndrumare, din oficiu sau la cererea autorităţilor administraţiei publice locale, cu privire la aplicarea prevederilor legale din sfera lor de competenţă.
(3)Autorităţile administraţiei publice centrale cu atribuţii de control, constatare şi sancţionare a contravenţiilor au obligaţia, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, să elaboreze şi să difuzeze materiale documentare şi ghiduri şi/sau să aloce pe pagina de internet secţiuni special dedicate informării publice.
Art. 94: Folosirea limbii minorităţilor naţionale
(1)În unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care cetăţenii aparţinând unei minorităţi naţionale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, stabilit la ultimul recensământ, autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile publice aflate în subordinea acestora, precum şi serviciile publice deconcentrate asigură folosirea, în raporturile cu aceştia, şi a limbii minorităţii naţionale respective, în conformitate cu prevederile Constituţiei, ale prezentului cod şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte.
(2)Autorităţile administraţiei publice locale prevăzute la alin. (1), prin hotărâre, pot decide asigurarea folosirii limbii minorităţilor naţionale în unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii aparţinând minorităţilor naţionale nu ating ponderea prevăzută la alin. (1).