Art. 911. - Art. 91 1 : Organizarea şi funcţionarea consorţiilor administrative - Ordonanță de urgență 57/2019 privind Codul administrativ

M.Of. 555

În vigoare
Versiune de la: 22 Noiembrie 2025
Art. 911: Organizarea şi funcţionarea consorţiilor administrative
(1)Organizarea, funcţionarea şi finanţarea consorţiilor administrative se realizează potrivit prevederilor art. 90, 91 şi 913.

(2)Consorţiul administrativ, prin consiliul director ori una sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale membre, pe baza mandatului acordat de celelalte unităţi administrativ-teritoriale membre, poate asigura pentru acestea, în exercitarea atribuţiilor menţionate la art. 129 alin. (2) lit. a)-d), următoarele:
a)activităţi de natură juridică, inclusiv reprezentare în justiţie, potrivit legii;
b)contrasemnarea pentru legalitate a actelor administrative emise/adoptate pentru unităţile administrativ-teritoriale membre;
c)activităţi de gestiune a resurselor umane, inclusiv salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
d)activităţi de natură financiară, inclusiv administrarea impozitelor şi taxelor locale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ţinerea evidenţei financiar-contabile;
e)exercitarea controlului financiar preventiv propriu, conform reglementărilor legale în domeniu, pentru unităţile administrativ-teritoriale membre;
f)activităţi de elaborare a documentaţiei de atribuire şi de derulare a procedurilor de achiziţii publice, închiriere, concesionare pentru realizarea unor obiective de interes local;
g)activităţi de elaborare şi/sau avizare a documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi urbanism pentru unităţile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
h)emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, eliberarea avizului structurii de specialitate sau emiterea avizului de oportunitate în vederea elaborării unui plan urbanistic zonal, după caz, pentru unităţile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
i)activităţi de elaborare, monitorizare sau evaluare de strategii şi alte documente strategice similare în vederea promovării dezvoltării locale;
j)activităţi de iniţiere şi realizare de investiţii în contextul Strategiei de dezvoltare teritorială a României, Programului naţional de reforme şi rezilienţă sau altor strategii ori programe de finanţare naţionale sau internaţionale;
k)prestarea de servicii de asistenţă socială;
l)activităţi privind registrul agricol;
m)activităţi de stare civilă;
n)activităţi care să faciliteze integrarea digitală a serviciilor publice;

n1)activităţi privind administrarea bunurilor proprietate publică şi privată a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiului administrativ, cu respectarea prevederilor art. 914;
n2)activităţi de cadastru;

o)alte activităţi.
(21)Prin hotărâri ale autorităţilor deliberative, unităţile administrativ-teritoriale pot mandata consorţiul administrativ să angajeze şi să implementeze, pe seama şi în numele lor, unele investiţii care se circumscriu scopului şi obiectivelor consorţiului administrativ, în condiţiile legii.
(22)Prin hotărâri ale autorităţilor deliberative, unităţile administrativ-teritoriale pot mandata consorţiul administrativ să deruleze, pe seama şi în numele lor, unele proceduri de achiziţii publice, care se circumscriu scopului consorţiului administrativ, în condiţiile legii.

(3)În statutul consorţiului administrativ, pe lângă obiectivele consorţiului administrativ, se precizează în mod expres:
a)atribuţiile prevăzute la alin. (2) care se exercită în cadrul consorţiului;
b)pentru fiecare din atribuţiile prevăzute la lit. a) care sunt unităţile administrativ-teritoriale beneficiare sau prestatoare, după caz;
c)categoriile de resurse umane alocate pentru exercitarea fiecăreia dintre atribuţiile prevăzute la lit. a) de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
d)modul de repartizare între unităţile administrativ-teritoriale membre a eventualelor taxe sau tarife colectate de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;
e)modalitatea de repartizare a costului cu resursele umane utilizate în cadrul consorţiului de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare.
f)cuantumul contribuţiilor din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale membre în consorţiul administrativ, în condiţiile art. 90 alin. (1);
g)categoriile de atribuţii prevăzute la alin. (2) care se asigură de către consorţiu pentru unele sau toate unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiului administrativ.

(4)În aplicarea prevederilor alin. (3) lit. c), unităţile administrativ-teritoriale pot beneficia de sprijin din partea personalului din unităţile administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), doar pentru funcţiile publice vacante sau temporar vacante pentru o perioadă de cel puţin 3 luni calendaristice, pentru care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)funcţiile publice nu au putut fi ocupate prin una dintre modalităţile de ocupare prevăzute la art. 466 alin. (2), respectiv art. 615;
b)nu a putut fi dispusă delegarea atribuţiilor aferente acestora în condiţiile art. 438.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (4), unităţile administrativ-teritoriale pot beneficia de sprijin din partea personalului din unităţile administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), şi în cazul în care volumul de activitate determină un grad de încărcare a personalului acestora de peste 100%, cu excepţia posturilor unice şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate.

(6)Unităţile administrativ-teritoriale membre ale unui consorţiu administrativ au obligaţia organizării concursurilor de recrutare sau promovare pentru funcţiile publice prevăzute la alin. (4) lit. a), în termen de maximum 2 ani de la emiterea actului administrativ prevăzut la alin. (7), în condiţiile legii.
(7)În aplicarea prevederilor alin. (3) lit. c), prin act administrativ comun al autorităţilor executive, unitatea administrativ-teritorială prestatoare şi unitatea administrativ-teritorială beneficiară, membre ale unui consorţiu administrativ, nominalizează, cu acordul persoanelor în cauză, pentru o perioadă de maximum 2 ani, în funcţie de natura activităţii, funcţionari publici sau personal contractual care să îndeplinească activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2).
(8)Fişa postului pentru personalul nominalizat în condiţiile alin. (7) se completează cu atribuţiile privind activităţile desfăşurate în cadrul consorţiului şi devine anexă la actul administrativ comun de nominalizare.
(9)Prin derogare de la prevederile art. 94 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, personalul unităţii administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), poate îndeplini activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), pentru unitatea administrativ-teritorială beneficiară.
(10)Personalul unităţii administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), care îndeplineşte activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), pentru unitatea administrativ-teritorială beneficiară, are obligaţia să respecte prevederile art. 79 din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Fiecare unitate administrativ-teritorială beneficiară acordă personalului din unitatea administrativ-teritorială prestatoare, nominalizat în condiţiile alin. (7), care realizează activităţi în cadrul consorţiului, în exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), cu respectarea legislaţiei în vigoare referitoare la programul de lucru, o indemnizaţie lunară în valoare de 20% din salariul de bază de care beneficiază persoana nominalizată, stabilit potrivit legii.
(12)Indemnizaţia prevăzută la alin. (11) se acordă de la data comunicării actului administrativ comun prevăzut la alin. (7) şi numai pe perioada în care persoana în cauză desfăşoară activităţile prevăzute în acordul de asociere.
(13)Indemnizaţia prevăzută la alin. (11) nu se ia în calcul la stabilirea limitei prevăzută la art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(14)Asocierea în condiţiile prezentului articolul nu poate constitui temei pentru derogare de la condiţiile de studii şi vechime necesare a fi îndeplinite de către persoanele care ar ocupa funcţiile publice în unitatea administrativ-teritorială beneficiară.
(15)Prevederile alin. (11) nu sunt aplicabile aleşilor locali.
(16)Retragerea din consorţiu se notifică tuturor membrilor consorţiului administrativ cu minimum 90 de zile înainte de data de 31 decembrie şi devine efectivă de la data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor celui în care s-a făcut notificarea.
(17)Pentru a stimula cooperarea unităţilor administrativ-teritoriale în consorţii administrative, începând cu anul 2024 se înfiinţează Programul multianual pentru sprijinirea cooperării unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiilor administrative, a cărui finanţare este asigurată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Creditele de angajament şi creditele bugetare se prevăd prin legea bugetului de stat. Finanţarea se asigură pe baza unor criterii de performanţă transparente care se circumscriu obiectivelor prevăzute la art. 89 alin. (84).

(18)Programul multianual pentru sprijinirea cooperării unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiilor administrative va avea următoarele obiective:
a)funcţionarea consorţiilor administrative;
b)integrarea digitală a serviciilor publice furnizate de unităţile administrativ-teritoriale, membre ale consorţiilor administrative, în vederea furnizării de servicii publice într-un timp mai scurt pentru cetăţeni şi antreprenori.
(19)Descrierea Programului multianual pentru sprijinirea cooperării unităţilor administrativ-teritoriale membre ale consorţiilor administrative se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice.