Capitolul iii - Categoria înalţilor funcţionari publici - Ordonanță de urgență 57/2019 privind Codul administrativ
M.Of. 555
În vigoare Versiune de la: 22 Noiembrie 2025
CAPITOLUL III:Categoria înalţilor funcţionari publici
Art. 394: Ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici
(1)Înalţii funcţionari publici realizează managementul de nivel superior în autorităţile şi instituţiile publice.
(2)Ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici, cu excepţia celor din categoria înalţilor funcţionari publici parlamentari, se face prin:
a)concursul organizat în condiţiile prevăzute la art. 467;
b)[textul din Art. 394, alin. (2), litera B. din partea VI, titlul II, capitolul III a fost abrogat la 28-dec-2023 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 121/2023]
c)mobilitate, în condiţiile prevăzute la art. 503;
d)exercitare cu caracter temporar, în condiţiile prevăzute la art. 509;
e)redistribuire din corpul de rezervă al funcţionarilor publici.
(3)Decizia privind alegerea uneia dintre modalităţile de ocupare a funcţiei publice din categoria înalţilor funcţionari publici prevăzute la alin. (2) aparţine persoanei care are competenţa de numire în funcţia publică, la propunerea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia se află funcţia publică vacantă.
(4)Pentru a ocupa, în condiţiile alin. (2) lit. a), o funcţie publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
c)să fie absolvent cu diplomă al studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023;
e1)să deţină cunoştinţe generale privind competenţe lingvistice de comunicare scrisă într-una dintre următoarele limbi străine: limba engleză, limba franceză, limba germană sau limba spaniolă, nivel A2, conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi străine;
f)să promoveze concursul organizat în condiţiile prevăzute la art. 467.
a)condiţiile prevăzute la art. 465;
b)să aibă studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
c)să fie absolvent cu diplomă al studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023;d)să fi absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, organizate de Institutul Naţional de Administraţie ori să fi exercitat un mandat complet de parlamentar;
e)să aibă cel puţin 7 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice;
e1)să deţină cunoştinţe generale privind competenţe lingvistice de comunicare scrisă într-una dintre următoarele limbi străine: limba engleză, limba franceză, limba germană sau limba spaniolă, nivel A2, conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi străine;
f)să promoveze concursul organizat în condiţiile prevăzute la art. 467.Art. 395: Programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici
(1)Programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se organizează de Institutul Naţional de Administraţie, în condiţiile legii.
(2)La programele prevăzute la alin. (1) pot participa doar persoane care au calitatea de funcţionar public la data începerii acestora sau care au avut această calitate pentru cel puţin un an.
Art. 396: Competenţa de gestionare a concursului pe post pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici
(1)Concursul pe post pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici este gestionat de către o comisie de concurs permanentă, independentă, denumită comisie de concurs, şi, după caz, de comisia de soluţionare a contestaţiilor, potrivit atribuţiilor ce revin acestor comisii. Comisia de concurs, respectiv cea de soluţionare a contestaţiilor sunt formate din câte 7 membri, numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice. Membrii comisiilor au mandate de 5 ani.
(1)Concursul pe post pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici este gestionat de către o comisie de concurs permanentă, independentă, denumită comisie de concurs, şi, după caz, de comisia de soluţionare a contestaţiilor, potrivit atribuţiilor ce revin acestor comisii. Comisia de concurs, respectiv cea de soluţionare a contestaţiilor sunt formate din câte 7 membri, numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice. Membrii comisiilor au mandate de 5 ani.(2)Atribuţiile comisiilor prevăzute la alin. (1) se realizează cu respectarea principiilor independenţei, stabilităţii în cadrul comisiei, integrităţii, obiectivităţii şi imparţialităţii în luarea deciziilor.
(3)Comisia de concurs are următoarele atribuţii principale:
a)verifică îndeplinirea condiţiilor pentru ocuparea unei funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari publici şi selectează dosarele de concurs ale candidaţilor;
b)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
c)stabileşte planul interviului şi realizează interviul;
d)notează pentru fiecare candidat fiecare probă a concursului;
e)asigură, prin secretariatul comisiei, afişarea rezultatelor concursului;
f)formulează propunerea de numire a candidatului declarat admis, pe care o transmite, prin secretariatul comisiei, persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică;
g)elaborează regulamente cu privire la procedura de concurs, cu avizul Agenţiei;
h)alte atribuţii prevăzute de acte normative.
(4)Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la selecţia dosarelor, precum şi cu privire la notarea fiecărei probe a concursului;
b)asigură, prin secretariatul comisiei, afişarea rezultatelor contestaţiilor;
c)alte atribuţii prevăzute de acte normative.
(5)Poate fi desemnată ca membru în comisiile prevăzute la alin. (1), persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a)este cetăţean român sau cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene;
b)are capacitate deplină de exerciţiu;
c)este apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru exercitarea mandatului;
d)are studii superioare de licenţă, atestate în condiţiile legii;
e)nu face parte dintr-un partid politic sau dintr-o organizaţie căreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice;
f)nu a fost lucrător sau colaborator al Securităţii, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;
g)nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra securităţii naţionale, contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni de fals ori contra înfăptuirii justiţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, şi, după caz, nu a săvârşit abateri disciplinare pentru care s-au aplicat sancţiuni disciplinare, pentru care nu a intervenit radierea în condiţiile legii;
h)are o bună reputaţie şi o înaltă competenţă profesională;
i)are competenţele necesare evaluării funcţionarilor publici.
(6)Mandatul de membru al comisiei de concurs şi al comisiei de soluţionare a contestaţiilor încetează:
a)la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b)în cazul în care nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la alin. (5);
c)în cazul imposibilităţii exercitării mandatului pe o perioadă mai mare de 3 luni consecutive;
d)în cazul în care intervine un caz de incompatibilitate, potrivit legii;
e)este trimis în judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni;
f)prin demisie, înaintată prim-ministrului;
g)în caz de deces.
(7)În situaţia prevăzută la alin. (6) lit. d) mandatul de membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor încetează la data comunicării de către autoritatea responsabilă de asigurarea integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea corupţiei instituţionale, către structurile sau instituţiile abilitate, în condiţiile Legii nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, a raportului de evaluare, rămas definitiv, privind existenţa unei stări de incompatibilitate, respectiv a hotărârii judecătoreşti definitive de confirmare a existenţei unei stări de incompatibilitate în exercitarea funcţiei sau profesiei sale.
(8)Membrii comisiei de concurs nu pot fi desemnaţi şi ca membri ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(9)Secretariatul comisiilor prevăzute la alin. (1) este asigurat de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(10)La prima întrunire a comisiilor prevăzute la alin. (1) acestea îşi aprobă regulamentele de organizare şi funcţionare.
Art. 397: Competenţa de emitere a actelor administrative privind raporturile de serviciu ale înalţilor funcţionari publici
Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de serviciu ale înalţilor funcţionari publici, precum şi sancţionarea disciplinară a înalţilor funcţionari publici se fac, în condiţiile legii, de către prim-ministru, prin decizie, cu excepţia funcţiilor publice pentru care competenţa de numire este reglementată expres prin acte normative speciale.Art. 398:
[textul din Art. 398 din partea VI, titlul II, capitolul III a fost abrogat la 01-apr-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 191/2022]
Art. 3981: Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici pe bază de competenţe
(1)Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici pe bază de competenţe, cu excepţia celor din categoria înalţilor funcţionari publici parlamentari, se face de către o comisie de evaluare, formată din 5 membri numiţi pentru un mandat de 3 ani prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 396 alin. (2) şi (5)-(10).
(2)Evaluarea prevăzută la alin. (1) se face anual şi reprezintă aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici, prin verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale, utilizând cadrele de competenţe generale şi nivelurile de complexitate aferente, precum şi descriptorii şi indicatorii comportamentali aferenţi competenţelor generale stabilite pentru funcţiile publice prevăzute la art. 389, conform art. 17 din anexa nr. 8.
(3)Înalţii funcţionari publici au obligaţia de a urma anual cursuri de perfecţionare profesională, în condiţiile legii.*) prevederile art. 3981 şi 4851 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru funcţionarii publici care ocupă funcţii publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2).
Art. 399:
[textul din Art. 399 din partea VI, titlul II, capitolul III a fost abrogat la 28-dec-2023 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 121/2023]