Secţiunea 8 - Deschiderea procedurii şi efectele deschiderii procedurii stării de insolvenţă - Ordonanță de urgență 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale
M.Of. 299
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2024
SECŢIUNEA 8:Deschiderea procedurii şi efectele deschiderii procedurii stării de insolvenţă
Art. 59
(1)Dacă cererea formulată de ordonatorul principal de credite al unităţii administrativ-teritoriale în cauză întruneşte condiţiile cerute de art. 75 alin. (4) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, judecătorul-sindic pronunţă o încheiere de deschidere a procedurii şi dispune administratorului judiciar să efectueze notificarea prevăzută la art. 78.
(2)În cazul în care, în termen de 15 zile de la primirea notificării, creditorii se opun deschiderii procedurii, judecătorul - sindic va ţine, în termen de 10 zile de la înregistrarea opoziţiei creditorilor, o şedinţă la care sunt citaţi administratorul judiciar, reprezentantul legal al unităţii administrativ-teritoriale, precum şi creditorii care se opun deschiderii procedurii.
(3)În urma şedinţei, judecătorul sindic soluţionează deodată, printr-o sentinţă, toate opoziţiile. Admiţând opoziţia, judecătorul - sindic nu va putea păstra deschisă procedura insolvenţei. Judecătorul-sindic va revoca încheierea de deschidere a procedurii. Deschiderea ulterioară a procedurii, la cererea debitorului sau a creditorilor, nu va putea modifica data apariţiei stării de insolvenţă.
Art. 60
(1)În termen de 48 de ore de la înregistrarea cererii creditorilor, conform art. 57 şi 58, judecătorul-sindic comunică cererea, în copie, unităţii administrativ-teritoriale şi dispune afişarea unei copii la uşa instanţei.
(2)Dacă în termen de 5 zile de la primirea acestei copii unitatea administrativ-teritorială contestă starea de insolvenţă, judecătorul-sindic organizează o şedinţă, în termen de 10 zile de la data depunerii contestaţiei, la care sunt citaţi reprezentantul legal al unităţii administrativ-teritoriale şi creditorii care au iniţiat procedurile.
Art. 61
Dacă judecătorul-sindic constată că unitatea administrativ-teritorială este în stare de insolvenţă, respinge contestaţia şi deschide procedura printr-o sentinţă.
Art. 62
Dacă judecătorul-sindic constată că unitatea administrativ-teritorială nu este în stare de insolvenţă, acesta respinge cererea creditorilor şi dispune ca hotărârea să fie afişată la uşa instanţei. În cazul respingerii cererii, aceasta este considerată ca lipsită de orice efect chiar de la înregistrarea ei.
Art. 63
Dacă unitatea administrativ-teritorială nu contestă starea de insolvenţă în termenul prevăzut de art. 60 alin. (2), judecătorul-sindic pronunţă sentinţa de deschidere a procedurii de insolvenţă.
Art. 64
În termen de 10 zile de la instituirea procedurilor, potrivit prevederilor art. 61 şi 63 unitatea administrativ-teritorială aflată în insolvenţă, prin ordonatorul principal de credite, este obligată să depună la dosarul cauzei documentele şi informaţiile prevăzute de art. 55.
Art. 65
Prin hotărârea de deschidere a procedurii, judecătorul-sindic desemnează un administrator judiciar şi stabileşte sarcinile acestuia, potrivit prevederilor art. 21.
Art. 66
De la data deschiderii procedurii se suspendă toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra unităţii administrativ-teritoriale.
Art. 67
Deschiderea procedurii suspendă orice termene de prescripţie a acţiunilor judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor creditorilor împotriva unităţii administrativ-teritoriale. Termenele reîncep să curgă după 30 de zile de la închiderea procedurii de insolvenţă.
Art. 68
Nicio dobândă, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuială nu poate fi adăugată creanţelor născute anterior şi ulterior deschiderii procedurii şi negarantate cu ipotecă, gaj sau altă garanţie reală mobiliară ori drept de retenţie de orice fel sau părţilor negarantate din creanţele garantate cu astfel de garanţii, de la data deschiderii procedurii.
Art. 69
Unitatea administrativ-teritorială, prin reprezentanţii legali, are obligaţia de a pune la dispoziţia administratorului judiciar toate informaţiile cerute de acesta cu privire la bugetul unităţii administrativ-teritoriale şi alte operaţiuni financiare, precum şi situaţia bunurilor care fac parte din patrimoniul privat al unităţii administrativ-teritoriale.
Art. 70
După ce hotărârea de deschidere a procedurii insolvenţei rămâne definitivă şi irevocabilă, toate actele şi corespondenţa emise de unitatea administrativ-teritorială sau administratorul judiciar cu incidenţă asupra situaţiei financiare şi/sau patrimoniale cuprind, în mod obligatoriu şi cu caractere vizibile, menţiunea "în stare de insolvenţă".
Art. 71
Pe perioada în care unitatea administrativ-teritorială este declarată în stare de insolvenţă, potrivit prevederilor art. 75 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ordonatorul principal de credite şi autoritatea deliberativă nu pot, fără avizul administratorului judiciar:
a)să emită dispoziţii sau să adopte hotărâri, după caz, care pot conduce la o creşterea obligaţiilor financiare, cu excepţia celor prevăzute prin lege, sau să efectueze alte cheltuieli în afara celor necesare furnizării serviciilor publice esenţiale;
b)să înfiinţeze noi servicii sau instituţii publice de interes local sau judeţean;
c)să răspundă oricăror obligaţii financiare contractate înainte de iniţierea procedurilor, cu excepţia obligaţiilor aprobate expres în planul de redresare a insolvenţei unităţii administrativ - teritoriale;
d)să împrumute fonduri cu excepţia împrumuturilor de refinanţare a datoriei publice;
e)să angajeze personal suplimentar.
Art. 72
Acţiunile introduse de administratorul judiciar în aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă sunt scutite de orice taxe, tarife, comisioane sau cauţiuni.
Art. 73
Administratorul judiciar şi comitetul creditorilor pot introduce acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de ordonatorul principal de credite, de împuterniciţii acestuia sau de autorităţile deliberative, în numele unităţii administrativ - teritoriale în dauna drepturilor creditorilor sau cu nerespectarea prevederilor legale în cele 120 de zile anterioare introducerii cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă.
Art. 74
Actele frauduloase, prevăzute la art. 73, pot fi anulate dacă:
a)se constituie ori se perfectează o garanţie reală pentru o creanţă care era chirografară, în cele 120 de zile anterioare introducerii cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă;
b)se efectuează plăţi anticipate ale obligaţiilor de plată ale unităţii administrativ-teritoriale, în perioada celor 120 de zile anterioare introducerii cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă, dacă scadenţa lor fusese stabilită pentru o dată ulterioară deschiderii procedurii.
Art. 75
Acţiunea pentru anularea unui transfer patrimonial poate fi introdusă de administratorul judiciar şi/sau de comitetul creditorilor în termen de un an de la data expirării termenului stabilit pentru întocmirea raportului prevăzut la art. 39 lit. a), dar nu mai târziu de 18 luni de la deschiderea procedurii.
Art. 76
Prin excepţie de la prevederile art. 73 şi 74, nu se poate cere anularea unui transfer patrimonial efectuat de unitatea administrativ-teritorială ca parte a activităţilor curente.
Art. 77
În vederea creşterii valorii patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale, administratorul poate să propună consiliului local rezilierea sau denunţarea unilaterală a oricărui contract, a închirierilor neexpirate sau a altor contracte pe termen lung, atâta timp cât aceste contracte nu sunt executate în totalitate de către toate părţile implicate şi nu pot fi executate în cadrul planului de redresare.
Art. 78
(1)În urma deschiderii procedurii de insolvenţă, în termen de 5 zile, administratorul judiciar trimite o notificare tuturor creditorilor menţionaţi în lista depusă de unitatea administrativ-teritorială aflată în stare de insolvenţă, prin ordonatorul principal de credite, potrivit prevederilor art. 55 lit. c).
(2)Notificarea prevăzută la alin. (1) se publică, pe cheltuiala unităţii administrativ-teritoriale, într-un ziar local sau naţional de largă circulaţie.
Art. 79
(1)Notificarea cuprinde:
a)termenul-limită de depunere de către creditori a opoziţiilor la hotărârea de deschidere a procedurii, pronunţată ca urmare a cererii formulate de unitatea administrativ-teritorială, potrivit prevederilor art. 53, precum şi termenul de soluţionare a opoziţiilor, care nu poate depăşi 10 zile de la data expirării termenului de depunere a acestora;
b)termenul-limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor, stabilit în intervalul cuprins între data deschiderii procedurii de insolvenţă şi maximum 60 de zile de la deschidere, precum şi cerinţele pentru ca o creanţă înregistrată să fie considerată valabilă;
c)termenul-limită de verificare a creanţelor, întocmire, afişare şi comunicare a tabelului preliminar al creanţelor, care nu depăşeşte 30 de zile de la expirarea termenului prevăzut la lit. b);
d)termenul-limită de definitivare a tabelului creanţelor, care nu depăşeşte 30 de zile de la expirarea termenului prevăzut la lit. c);
e)locul, data şi ora primei şedinţe a adunării creditorilor.
(2)Prima şedinţă a adunării creditorilor este convocată în maximum 5 zile de la termenul-limită prevăzut la alin. (1) lit. d).
(3)În funcţie de circumstanţele cauzei şi pentru motive temeinice, judecătorul-sindic poate hotărî o prelungire a termenelor prevăzute la alin. (1) lit. b) cu maximum 30 de zile, la alin. (1) lit. c) cu maximum 15 zile şi la alin. (1) lit. d) cu maximum 5 zile.
Art. 80
Dacă unitatea administrativ-teritorială are bunuri supuse înregistrării în cartea funciară sau în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, administratorul judiciar sau ordonatorul principal de credite, după caz, trimite autorităţilor ori instituţiilor care ţin aceste registre o copie a hotărârii de deschidere a procedurii, spre a se face menţiune. înscrierile pentru bunurile imobile se operează în cartea funciară, iar bunurile mobile, în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare.
Art. 81
Cu excepţia salariaţilor din aparatul de specialitate şi a salariaţilor instituţiilor sau serviciilor publice de interes local sau judeţean, după caz, indiferent de forma de finanţare, ale căror creanţe sunt înregistrate de administratorul judiciar potrivit datelor contabile, toţi ceilalţi creditori ale căror creanţe sunt anterioare deschiderii procedurii depun cererea de admitere a creanţelor în termenul stabilit în încheierea de deschidere a procedurilor şi precizat în notificare; cererile de admitere a creanţelor sunt înregistrate într-un registru păstrat la grefa tribunalului.
Art. 82
Creanţele nescadente sau sub condiţie la data deschiderii procedurii sunt admise provizoriu în tabelul preliminar al creanţelor.
Art. 83
(1)Cererea de admitere a creanţelor cuprinde: numele şi prenumele, denumirea creditorului, domiciliul sau, după caz, sediul social, numărul de înregistrare la oficiul registrului comerţului şi codul de identificare fiscală, respectiv numărul de înregistrare în Registrul de persoane juridice, după caz, suma datorată, temeiul creanţei, menţiuni cu privire la eventualele drepturi de preferinţă sau garanţii, precum şi termenul scadent.
(2)La cerere sunt anexate documentele justificative ale creanţei şi documentele de constituire a garanţiilor.
(3)Posesorii de titluri de valoare la ordin sau la purtător pot solicita administratorului judiciar restituirea titlurilor originale şi păstrarea la dosar a unor copii certificate de acestea. Administratorul judiciar face menţiunea pe cerere despre prezentarea originalelor. Originalele sunt prezentate la orice repartiţie de sume între creditori, precum şi la exercitarea votului în adunarea generală a creditorilor.
Art. 84
Toate creanţele sunt supuse procedurii de verificare, cu excepţia creanţelor constatate prin titluri executorii.
Art. 85
(1)Administratorul judiciar procedează imediat la identificarea fiecărei cereri şi realizează o cercetare detaliată pentru a stabili legitimitatea, valoarea exactă şi prioritatea fiecărei creanţe.
(2)Creanţele exprimate sau consolidate în valută se înregistrează la valoarea lor în lei, la cursul Băncii Naţionale a României, valabil la data deschiderii procedurii.
Art. 86
Ca rezultat al verificărilor făcute, administratorul judiciar întocmeşte şi înregistrează la tribunal un tabel preliminar cuprinzând toate creanţele şi precizând dacă sunt: chirografare, garantate, cu priorităţi sau sub condiţie şi arătând pentru fiecare numele sau denumirea creditorului, suma solicitată de creditor şi suma acceptată de administratorul judiciar şi termenul scadent.
Art. 87
Unitatea administrativ-teritorială, creditorii şi orice altă parte interesată pot să formuleze contestaţii cu privire la creanţele şi drepturile de preferinţă trecute de administrator în tabelul preliminar al creanţelor.
Art. 88
(1)Contestaţiile trebuie depuse la tribunal cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită prin hotărârea de deschidere a procedurii de insolvenţă, pentru definitivarea tabelului creanţelor.
(2)La termenul stabilit prin hotărârea de deschidere a procedurii pentru definitivarea tabelului creanţelor judecătorul sindic va soluţiona deodată, printr-o singură hotărâre, toate contestaţiile, chiar dacă pentru soluţionarea unora ar fi nevoie de administrare de probe; în acest din urmă caz, judecătorul-sindic poate să admită, în tot sau în parte, înscrierea creanţelor respective în mod provizoriu în tabelul definitiv al tuturor creditorilor împotriva patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale.
(3)După ce toate contestaţiile la creanţe au fost soluţionate, administratorul judiciar înregistrează, de îndată, la tribunal şi are grijă să fie afişat la sediul acestuia tabelul definitiv al tuturor creanţelor unităţii administrativ-teritoriale, arătând suma, prioritatea şi situaţia garantată sau negarantată a fiecărei creanţe.
Art. 89
Creditorii care nu au depus declaraţii de creanţă în termenul stabilit de art. 79 alin. (1) lit. b) nu îşi mai pot executa pretenţiile faţă de o unitate administrativ-teritorială decât după închiderea procedurii.