Secţiunea 1 - Condiţii de autorizare şi retragere a autorizaţiei unei societăţi de administrare a investiţiilor - Ordonanță de urgență 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital

M.Of. 435

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
SECŢIUNEA 1:Condiţii de autorizare şi retragere a autorizaţiei unei societăţi de administrare a investiţiilor
SUBSECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 4
(1)Societatea de administrare a investiţiilor, denumită în continuare S.A.I., persoană juridică română, este constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni, emitentă de acţiuni nominative, conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 31/1990, şi funcţionează numai în baza autorizaţiei C.N.V.M.
(2)S.A.I. va fi înscrisă în Registrul C.N.V.M. la data autorizării.
(3)În toate actele oficiale, S.A.I. trebuie să precizeze, pe lângă datele sale de identificare, numărul şi data înscrierii în Registrul C.N.V.M.
(4)C.N.V.M. va notifica de îndată Autorităţii Europene pentru Pieţe şi Valori Mobiliare, denumită în continuare ESMA, cu privire la orice autorizare a unei S.A.I.
(5)Prevederile titlului IX «Auditul financiar» din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, se aplică în mod corespunzător de către S.A.I. şi O.P.C.V.M.

SUBSECŢIUNEA 2:Servicii prestate de societăţile de administrare a investiţiilor
Art. 5
(1)S.A.I. va avea ca obiect de activitate administrarea O.P.C.V.M. stabilite în România sau în alt stat membru.
(2)Pe lângă administrarea O.P.C.V.M. prevăzută la alin. (1), S.A.I. poate administra şi alte organisme de plasament colectiv care nu sunt reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă şi pentru care S.A.I. face obiectul unei supravegheri prudenţiale, dar ale căror titluri de participare nu pot fi comercializate în alte state membre în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă.

(3)Prin excepţie de la alin. (1), S.A.I. poate desfăşura, suplimentar activităţii de administrare a O.P.C.V.M., şi următoarele activităţi:
a)administrarea portofoliilor individuale de investiţii, inclusiv a celor deţinute de către fondurile de pensii, pe bază discreţionară, conform mandatelor date de investitori, în cazul în care aceste portofolii includ unul sau mai multe instrumente financiare;
b)servicii conexe:
(i)consultanţa de investiţii privind unul sau mai multe instrumente financiare;
(ii)activitatea de păstrare şi administrare legată de titlurile de participare ale organismelor de plasament colectiv.

(4)S.A.I. poate fi autorizată să desfăşoare activităţile prevăzute la alin. (3) numai în situaţia în care este autorizată în prealabil să desfăşoare activităţile menţionate la alin. (1) şi poate fi autorizată să desfăşoare activităţile prevăzute la alin. (3) lit. b) numai în situaţia în care desfăşoară activităţile prevăzute la alin. (3) lit. a).

Art. 6
Activitatea de administrare a portofoliului colectiv se referă la:
a)administrarea investiţiilor;
b)desfăşurarea de activităţi privind:
1.servicii juridice şi de contabilitate aferente administrării de portofolii;
2.cererile de informare ale clienţilor;
3.evaluarea portofoliului şi determinarea valorii titlurilor de participare, inclusiv aspectele fiscale;
4.monitorizarea conformităţii cu reglementările în vigoare;
5.menţinerea unui registru al deţinătorilor de titluri de participare;
6.distribuţia veniturilor;
7.emiterea şi răscumpărarea titlurilor de participare;
8.ţinerea evidenţelor;
c)marketing şi distribuţie.
Art. 7
(1)Administrarea portofoliilor individuale de investiţii, menţionată la art. 5 alin. (3) lit. a), trebuie realizată conform reglementărilor C.N.V.M. care transpun prevederile art. 2 alin. (2), art. 12, 13 şi 19 din Directiva 2004/39/CE.
(2)S.A.I. care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 5 alin. (3) va putea să investească întregul portofoliu de investiţii administrat sau o parte din acesta în titluri de participare ale organismelor de plasament colectiv aflate în administrarea sa, numai cu acordul prealabil al investitorului.
SUBSECŢIUNEA 3:Capitalul iniţial
Art. 8
(1)Capitalul iniţial al unei S.A.I. este de cel puţin echivalentul în lei a 125.000 euro, calculat la cursul de referinţă comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data depunerii cererii de autorizare.
(2)S.A.I. are obligaţia de a completa nivelul capitalului iniţial, în cazul în care acesta scade sub nivelul prevăzut la alin. (1), până cel târziu la data transmiterii la C.N.V.M. a primei raportări privind nivelul capitalului iniţial.
(3)În scopul respectării cerinţelor prevăzute de legislaţia europeană, C.N.V.M. va modifica, prin ordin al preşedintelui, nivelul capitalului iniţial al unei S.A.I.
(4)În situaţia în care valoarea portofoliului administrat de S.A.I. depăşeşte echivalentul în lei a 250.000.000 euro, S.A.I. trebuie să îşi suplimenteze fondurile proprii cu o cotă de 0,02% din suma cu care valoarea portofoliilor administrate de aceasta depăşeşte echivalentul în lei a 250.000.000 euro, astfel încât totalul dintre capitalul iniţial şi suma suplimentară să nu depăşească echivalentul în lei a 10.000.000 euro.
(5)În aplicarea prezentului articol, prin portofoliu administrat de S.A.I. se înţelege:
a)portofoliul fondurilor deschise de investiţii administrate, inclusiv portofoliile pentru care a fost delegată activitatea de administrare, excluzând portofoliul pentru care i-a fost delegată activitatea de administrare;
b)portofoliul societăţilor de investiţii pentru care S.A.I. a fost desemnată drept societate de administrare a investiţiilor;
c)portofoliul altor organisme de plasament colectiv administrate de S.A.I., inclusiv portofoliile pentru care a fost delegată activitatea de administrare, dar excluzând portofoliul pentru care i-a fost delegată activitatea de administrare de către o altă S.A.I,
(6)Valoarea fondurilor proprii ale S.A.I. nu trebuie să scadă sub cea stabilită la art. 13 din Regulamentul (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/2.033.

SUBSECŢIUNEA 4:Autorizarea, suspendarea şi retragerea autorizaţiei
Art. 9
(1)S.A.I., persoană juridică română, poate fi autorizata de C.N.V.M. în situaţia în care îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii:
a)societatea este constituită ca o societate comercială pe acţiuni şi include în numele societăţii sintagma "societate de administrare a investiţiilor" sau abrevierea S.A.I.;
b)sediul social şi sediul central, după caz, reprezentând sediul principal de desfăşurare a activităţii S.A.I., sunt situate în România;
c)pregătirea, experienţa şi integritatea profesională ale membrilor consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, ale directorilor/membrilor directoratului, ale auditorilor interni şi ale personalului compartimentului de control intern sunt conforme cu cerinţele impuse de reglementările C.N.V.M.;
d)acţionarii care deţin cel puţin o participaţie calificată în cadrul S.A.I. respectă criteriile stabilite prin reglementările C.N.V.M. privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de investiţii financiare;
e)face dovada existenţei capitalului iniţial, subscris şi integral vărsat în numerar, stabilit de prezenta ordonanţă de urgenţă;
f)cererea de autorizare este însoţită de un plan de afaceri, care prezintă cel puţin structura organizatorică a societăţii;
g)are încheiat un contract cu un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, şi care îndeplineşte criteriile comune stabilite de C.N.V.M. şi Camera Auditorilor Financiari din România.
(2)În cazul în care S.A.I. se află în legături strânse cu alte persoane fizice sau juridice, C.N.V.M. este în drept să acorde autorizaţia numai în situaţia în care aceste legături nu împiedică exercitarea atribuţiilor sale de supraveghere.
(3)C.N.V.M. nu va acorda autorizaţia, în situaţia în care cadrul legal sau prevederile administrative ale unei ţări terţe, care guvernează una ori mai multe persoane fizice sau juridice cu care S.A.I. are legături strânse, împiedică exercitarea atribuţiilor sale de supraveghere.
(4)Acordarea autorizaţiei poate fi refuzată în cazul în care, deşi sunt îndeplinite condiţiile menţionate la alin. (1), se consideră în mod fără echivoc că administrarea prudenţială nu poate fi asigurată.
(5)C.N.V.M. va acorda autorizaţia de funcţionare, în termen de maximum 6 luni de la data depunerii întregii documentaţii prevăzute de reglementările în vigoare, sau va emite, în cazul respingerii cererii, o decizie motivată, care poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.
(51)În cazul în care, în termen de 4 luni de la transmiterea la A.S.F. a solicitării de autorizare, entitatea nu depune documentaţia completă în conformitate cu alin. (1) şi (5), A.S.F. consideră că aceasta a renunţat la solicitare şi emite o decizie de respingere care poate fi atacată în termen de 30 de zile de la data comunicării.

(6)S.A.I. îşi poate începe activitatea la data acordării autorizaţiei, cu excepţia activităţii menţionate la art. 5 alin. (3) lit. a), care este condiţionată şi de dobândirea calităţii de membru al Fondului de compensare a investitorilor.
(7)S.A.I. are obligaţia să respecte condiţiile de autorizare, cerinţele prudenţiale şi de adecvare a capitalului, stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă şi prin reglementările C.N.V.M., pe toată durata desfăşurării activităţii şi va notifica sau va supune în prealabil autorizării, după caz, orice modificare în modul ei de organizare şi funcţionare, în conformitate cu prevederile reglementărilor C.N.V.M.
(8)Supravegherea prudenţială a unei S.A.I. autorizată de C.N.V.M., indiferent dacă aceasta îşi înfiinţează ori nu o sucursală sau prestează ori nu servicii într-un alt stat membru, va fi asigurată de C.N.V.M., fără a prejudicia atribuţiile autorităţilor competente din statele membre gazdă.
Art. 10
C.N.V.M. va solicita informaţii şi se va consulta cu autorităţile competente ale unui alt stat membru înaintea autorizării unei S.A.I., atunci când aceasta este:
a)o filială a unei alte S.A.I., a unei firme de investiţii, instituţii de credit, societăţi de asigurare autorizate în acel stat membru;
b)o filială a societăţii-mamă a unei alte S.A.I, firme de investiţii, instituţii de credit sau societăţi de asigurare autorizate în acel stat membru;
c)o societate controlată de aceleaşi persoane fizice ori juridice ca o altă S.A.I., firmă de investiţii, instituţie de credit sau societate de asigurare autorizată în acel stat membru.
Art. 11
C.N.V.M. este în drept să retragă autorizaţia acordată S.A.I. în următoarele condiţii:
a)nu îşi începe activitatea în termen de 12 luni de la obţinerea autorizaţiei sau nu desfăşoară nicio activitate autorizată de C.N.V.M., pe o perioadă mai mare de 6 luni;
b)solicită expres retragerea autorizaţiei;
c)autorizaţia a fost obţinută pe baza unor declaraţii sau informaţii false ori care au indus în eroare;
d)nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza emiterii autorizaţiei;
e)nu mai respectă prevederile O.U.G. nr. 99/2006 şi reglementările emise în aplicarea acesteia, atunci când aceasta este autorizată să desfăşoare şi activităţile prevăzute la art. 5 alin. 3 lit. a);
f)a încălcat grav şi/sau sistematic prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă şi/sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia;
g)alte cazuri prevăzute de reglementările C.N.V.M.
SUBSECŢIUNEA 5:Conducerea, controlul intern şi participaţiilor calificate
Art. 12
(1)Conducerea efectivă a activităţii unei S.A.I. organizate în sistem unitar trebuie să fie asigurată de cel puţin două persoane fizice, denumite în continuare directori. Numele acestor persoane, precum şi ale celor care le înlocuiesc vor fi comunicate A.S.F.
(2)Conducerea efectivă a activităţii unei S.A.I. organizate în sistem dualist trebuie să fie asigurată de cel puţin trei persoane fizice, denumite în continuare membri ai directoratului. Numele acestor persoane, precum şi ale celor care le înlocuiesc vor fi comunicate A.S.F.
(21)În cazul S.A.I. care administrează o societate de investiţii, persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt considerate reprezentanţi permanenţi în sensul art. 15313 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.

(3)Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2) trebuie să aibă o bună reputaţie şi experienţă profesională, în raport cu tipul de O.P.C.V.M. administrat de S.A.I., astfel cum sunt acestea stabilite în reglementările A.S.F.

Art. 121
S.A.I. are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la art. 12 alin. (1) şi (2), a cărui durată nu poate depăşi 4 ani.

Art. 13
(1)Participaţiilor calificate în cadrul unei S.A.I. li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 34-45 şi art. 272 din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, precum şi reglementările A.S.F. privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de investiţii financiare.
(2)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenul «S.S.I.F.» din cuprinsul art. 34-45 din Legea nr. 126/2018 se va citi «S.A.I.», iar termenul «entitate reglementată» din cuprinsul art. 272 al aceleiaşi legi va include «S.A.I.».

Art. 14
(1)În aplicarea prevederilor art. 22, S.A.I. are obligaţia de a organiza un compartiment de control intern, specializat în supravegherea respectării de către societate şi personalul acesteia a legislaţiei în vigoare incidente pieţei de capital, precum şi a reglementărilor interne.
(2)Condiţiile privind autorizarea personalului, organizarea şi funcţionarea compartimentului de control intern vor fi stabilite prin reglementările C.N.V.M.