Secţiunea 3 - Documente de călătorie care se eliberează străinilor - Ordonanță de urgență 194/2002 privind regimul străinilor în România*) - Republicare
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 10 Iulie 2025
SECŢIUNEA 3:Documente de călătorie care se eliberează străinilor
Art. 118: Tipuri de documente de călătorie care se eliberează străinilor (1)Oficiul Român pentru Imigrări, prin formaţiunile sale teritoriale, sau, după caz, Ministerul Afacerilor Externe, prin reprezentanţele diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, poate elibera, la cerere, următoarele tipuri de documente de călătorie:
b)paşaport pentru persoana fără cetăţenie - apatrizilor cu drept de şedere pe termen lung în România, precum şi apatrizilor de origine română.
a)titlu de călătorie - următoarelor categorii de străini:
(i)apatrizilor domiciliaţi în străinătate, aflaţi temporar pe teritoriul României, care nu mai sunt în posesia unui document de trecere a frontierei de stat şi, din motive obiective, nu pot obţine un asemenea document de la reprezentanţa diplomatică a ţării de domiciliu;
(ii)cetăţenilor străini aflaţi pe teritoriul României, care nu mai sunt în posesia unui paşaport naţional şi, din motive obiective, nu pot obţine un document de călătorie de la reprezentanţa diplomatică a statului lor;
(iii)apatrizilor cu şedere permanentă în România aflaţi temporar în străinătate, care nu mai sunt în posesia documentelor româneşti de trecere a frontierei de stat;
b)paşaport pentru persoana fără cetăţenie - apatrizilor cu drept de şedere pe termen lung în România, precum şi apatrizilor de origine română.(2)În situaţia elevilor care sunt rezidenţi pe teritoriul României, care doresc să călătorească sau să tranziteze teritoriul unui stat membru în cadrul unei excursii şcolare, în conformitate cu Decizia Consiliului nr. 94/795/JHA cu privire la o acţiune comună adoptată de Consiliu în baza articolului K.3.2.b al Tratatului asupra Uniunii Europene, referitoare la facilităţile de călătorie pentru elevii din ţările terţe care au rezidenţă într-un stat membru, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. 327 din 19 decembrie 1994, Oficiul Român pentru Imigrări confirmă statutul de rezident al străinilor incluşi pe lista de participanţi şi autenticitatea datelor prezentate în acest document.
(3)Notificarea statelor membre cu privire la folosirea listei de participanţi ca document de călătorie de către elevii care sunt rezidenţi pe teritoriul României se realizează de către Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 119: Eliberarea titlului de călătorie
(1)Pentru persoanele prevăzute la art. 118 alin. (1) lit. a) pct. (i) şi (ii) titlul de călătorie se eliberează de către Oficiul Român pentru Imigrări prin formaţiunile sale teritoriale şi este valabil pentru o singură călătorie, pentru o perioadă de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii valabilităţii cu încă 30 de zile.
(2)Pentru persoanele prevăzute la art. 118 alin. (1) lit. a) pct. (iii) titlul de călătorie se eliberează de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, cu avizul Oficiului Român pentru Imigrări, în vederea reîntoarcerii acestor persoane în România. La revenirea în ţară, titlul de călătorie se predă de către titular formaţiunii teritoriale a Oficiului Român pentru Imigrări pe a cărei rază teritorială îşi are domiciliul apatridul.
Art. 120: Regimul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
(1)Paşaportul pentru persoana fără cetăţenie face dovada identităţii şi a calităţii de apatrid cu drept de şedere în România şi îi dă dreptul titularului de a ieşi şi de a intra în ţară prin oricare dintre punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului internaţional de persoane.
(2)În străinătate paşaportul pentru persoană fără cetăţenie dă dreptul titularului la asistenţă şi protecţie din partea misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare ale României.
(3)Paşaportul pentru persoană fără cetăţenie este proprietatea statului român.
Art. 121: Eliberarea paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
Paşaportul pentru persoană fără cetăţenie se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, la cerere, pentru o perioadă de 5 ani.
Paşaportul pentru persoană fără cetăţenie se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, la cerere, pentru o perioadă de 5 ani.Art. 122: Condiţii cu privire la cererea de eliberare a paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
(1)Cererea de eliberare a paşaportului pentru persoană fără cetăţenie se depune de către persoanele prevăzute la art. 118 alin. (1) lit. b) la formaţiunile teritoriale ale Oficiului Român pentru Imigrări şi va fi însoţită de următoarele documente:
b)permisul de şedere temporară valabil, în cazul apatrizilor de origine română.
a)permisul de şedere permanentă valabil, în cazul apatrizilor cu drept de şedere permanentă în România;
b)permisul de şedere temporară valabil, în cazul apatrizilor de origine română.(2)Paşapoartele se eliberează în termen de până la 30 de zile de la data depunerii cererii.
Art. 123: Anularea paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
În cazul în care titularul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie îşi pierde calitatea de apatrid cu şedere permanentă în România sau obţine cetăţenia unui stat, are obligaţia de a depune documentul la formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări competentă, care îl retrage şi îl anulează.
Art. 124: Furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
(1)Titularul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie este obligat să anunţe formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări de la locul de reşedinţă sau domiciliu despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 5 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.
(1)Titularul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie este obligat să anunţe formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări de la locul de reşedinţă sau domiciliu despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 5 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.(2)Străinului i se eliberează, la cerere, în condiţiile prevăzute la art. 120, un nou document în locul celui declarat furat, pierdut, deteriorat sau distrus, în termen de cel mult 30 de zile.
(3)Paşapoartele pentru persoane fără cetăţenie, deteriorate, se retrag şi se anulează de către formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări.
Art. 125: Forma şi conţinutul documentelor de călătorie
Forma şi conţinutul documentelor de călătorie prevăzute în această secţiune se stabilesc prin hotărâre a Guvernului României.