Capitolul vi - Documente care se eliberează străinilor - Ordonanță de urgență 194/2002 privind regimul străinilor în România*) - Republicare
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 10 Iulie 2025
CAPITOLUL VI:Documente care se eliberează străinilor
SECŢIUNEA 1:Permisele de şedere
Art. 107: Eliberarea permiselor de şedere
(1)Străinului căruia i s-a acordat sau, după caz, i s-a prelungit dreptul de şedere în România i se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări un permis de şedere, după cum urmează:
a)permis de şedere temporară, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară acordat prin viza de lungă şedere, cu excepţia dreptului de şedere temporară în scop de muncă sau de detaşare, ori, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
b)permis unic, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de muncă sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
c)Cartea albastră a UE, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de muncă în calitate de lucrător înalt calificat sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
d)permis de şedere în scop de detaşare, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de detaşare sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
d1)permis ICT, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
d2)permis «mobile ICT», străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT în cadrul mobilităţii pe termen lung;
e)permis de şedere pe termen lung, străinului căruia i s-a acordat dreptul de şedere pe termen lung.
(2)În permisele de şedere eliberate străinilor care au drept de muncă în România se înscrie menţiunea «Drept de muncă».
(21)În permisul unic eliberat străinilor încadraţi în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători sezonieri se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «Sezonier».
(22)În permisul eliberat străinilor detaşaţi în România în calitate de lucrători ICT se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «ICT» sau «mobile ICT», după caz.
(23)Permisul unic eliberat străinilor încadraţi în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători sezonieri este însoţit de o informare scrisă, redactată în cel puţin o limbă de circulaţie internaţională, în cuprinsul căreia sunt prezentate informaţii despre drepturile şi obligaţiile care revin străinului titular al dreptului de şedere temporară în scop de muncă, inclusiv procedurile referitoare la reclamaţii.
(24)În permisul unic eliberat străinilor încadraţi în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători au pair sau pentru lucrători stagiari se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «lucrător au pair» sau «stagiar», după caz.
(25)În permisul de şedere temporară acordat nomadului digital se înscrie menţiunea "nomad digital".
(26)În Cartea albastră a UE eliberată unui străin, beneficiar al protecţiei internaţionale în România, se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «Protecţie internaţională acordată de RO la [data]».
(27)În Cartea albastră a UE eliberată unui străin, beneficiar al protecţiei internaţionale acordate de un alt stat membru, se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «Protecţie internaţională acordată de [numele statului membru] la [data]», cu excepţia situaţiei în care, în urma verificărilor efectuate de Inspectoratul General pentru Imigrări în statul membru indicat că a acordat protecţia internaţională, rezultă că aceasta a fost retrasă printr-o decizie definitivă.
(28)În situaţia în care un alt stat membru al Uniunii Europene transmite României solicitarea de informaţii cu privire la statutul de beneficiar al protecţiei internaţionale în vederea eliberării Cărţii albastre a UE, răspunsul este transmis de către Inspectoratul General pentru Imigrări către autoritatea competentă din respectivul stat membru al Uniunii Europene, în cel mult o lună de la primirea solicitării de informaţii.
(29)În cazul în care, după eliberarea Cărţii albastre a UE, responsabilitatea pentru protecţia internaţională a străinului a fost transferată statului român, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data transferului, o nouă Carte albastră a UE, care conţine menţiunea prevăzută la alin. (26).
(210)În Cartea albastră a UE eliberată unui străin în baza unor competenţe profesionale superioare pentru alte ocupaţii decât cele aparţinând grupei minore 133 «Conducători în servicii de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor» şi subgrupei majore 25 «Specialişti în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor», astfel cum acestea sunt stabilite în Clasificarea ocupaţiilor din România, denumită în continuare COR, se înscrie menţiunea «Excl. grmin.133/sbgr. maj. 25 COR».
(211)Prin competenţe profesionale superioare în sensul alin. (210) se înţelege deţinerea de cunoştinţe, aptitudini şi competenţe atestate prin cel puţin 5 ani de experienţă profesională de un nivel comparabil cu calificările dobândite în cadrul învăţământului superior şi care sunt relevante pentru profesia sau pentru sectorul specificat în contractul de muncă sau în oferta fermă de angajare.
(3)Prevederile referitoare la permisul de şedere temporară se aplică în mod corespunzător şi permisului unic, Cărţii albastre a UE, permisului de şedere în scop de detaşare, permisului ICT şi permisului «mobile ICT».
(4)În permisul de şedere temporară se înscrie, după caz, menţiunea «cercetător», «student», «elev» sau «voluntar».
(5)În permisele de şedere temporară eliberate cercetătorilor care îşi exercită mobilitatea în cadrul Uniunii Europene se înscrie menţiunea «cercetător-mobilitate», precum şi menţiuni referitoare la programul sau acordul în baza căruia se realizează mobilitatea.
(6)În funcţie de opţiunea solicitanţilor, permisul de şedere se ridică de la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări unde a fost depusă cererea sau poate fi expediat, prin servicii de curierat, la domiciliul sau la reşedinţa din România ale titularului, cu suportarea de către acesta a cheltuielilor de expediţie.
(1)Străinului căruia i s-a acordat sau, după caz, i s-a prelungit dreptul de şedere în România i se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări un permis de şedere, după cum urmează:
a)permis de şedere temporară, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară acordat prin viza de lungă şedere, cu excepţia dreptului de şedere temporară în scop de muncă sau de detaşare, ori, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
b)permis unic, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de muncă sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
c)Cartea albastră a UE, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de muncă în calitate de lucrător înalt calificat sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
d)permis de şedere în scop de detaşare, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de detaşare sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
d1)permis ICT, străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT sau, după caz, i s-a acordat acest drept fără obligativitatea obţinerii unei vize;
d2)permis «mobile ICT», străinului căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară în scop de detaşare în calitate de lucrător ICT în cadrul mobilităţii pe termen lung;
e)permis de şedere pe termen lung, străinului căruia i s-a acordat dreptul de şedere pe termen lung.
(2)În permisele de şedere eliberate străinilor care au drept de muncă în România se înscrie menţiunea «Drept de muncă».
(21)În permisul unic eliberat străinilor încadraţi în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători sezonieri se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «Sezonier».
(22)În permisul eliberat străinilor detaşaţi în România în calitate de lucrători ICT se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «ICT» sau «mobile ICT», după caz.
(23)Permisul unic eliberat străinilor încadraţi în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători sezonieri este însoţit de o informare scrisă, redactată în cel puţin o limbă de circulaţie internaţională, în cuprinsul căreia sunt prezentate informaţii despre drepturile şi obligaţiile care revin străinului titular al dreptului de şedere temporară în scop de muncă, inclusiv procedurile referitoare la reclamaţii.
(24)În permisul unic eliberat străinilor încadraţi în muncă în baza avizului de angajare pentru lucrători au pair sau pentru lucrători stagiari se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «lucrător au pair» sau «stagiar», după caz.
(25)În permisul de şedere temporară acordat nomadului digital se înscrie menţiunea "nomad digital".
(26)În Cartea albastră a UE eliberată unui străin, beneficiar al protecţiei internaţionale în România, se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «Protecţie internaţională acordată de RO la [data]».
(27)În Cartea albastră a UE eliberată unui străin, beneficiar al protecţiei internaţionale acordate de un alt stat membru, se înscrie, suplimentar faţă de menţiunea prevăzută la alin. (2), menţiunea «Protecţie internaţională acordată de [numele statului membru] la [data]», cu excepţia situaţiei în care, în urma verificărilor efectuate de Inspectoratul General pentru Imigrări în statul membru indicat că a acordat protecţia internaţională, rezultă că aceasta a fost retrasă printr-o decizie definitivă.
(28)În situaţia în care un alt stat membru al Uniunii Europene transmite României solicitarea de informaţii cu privire la statutul de beneficiar al protecţiei internaţionale în vederea eliberării Cărţii albastre a UE, răspunsul este transmis de către Inspectoratul General pentru Imigrări către autoritatea competentă din respectivul stat membru al Uniunii Europene, în cel mult o lună de la primirea solicitării de informaţii.
(29)În cazul în care, după eliberarea Cărţii albastre a UE, responsabilitatea pentru protecţia internaţională a străinului a fost transferată statului român, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data transferului, o nouă Carte albastră a UE, care conţine menţiunea prevăzută la alin. (26).
(210)În Cartea albastră a UE eliberată unui străin în baza unor competenţe profesionale superioare pentru alte ocupaţii decât cele aparţinând grupei minore 133 «Conducători în servicii de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor» şi subgrupei majore 25 «Specialişti în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor», astfel cum acestea sunt stabilite în Clasificarea ocupaţiilor din România, denumită în continuare COR, se înscrie menţiunea «Excl. grmin.133/sbgr. maj. 25 COR».
(211)Prin competenţe profesionale superioare în sensul alin. (210) se înţelege deţinerea de cunoştinţe, aptitudini şi competenţe atestate prin cel puţin 5 ani de experienţă profesională de un nivel comparabil cu calificările dobândite în cadrul învăţământului superior şi care sunt relevante pentru profesia sau pentru sectorul specificat în contractul de muncă sau în oferta fermă de angajare.
(3)Prevederile referitoare la permisul de şedere temporară se aplică în mod corespunzător şi permisului unic, Cărţii albastre a UE, permisului de şedere în scop de detaşare, permisului ICT şi permisului «mobile ICT».
(4)În permisul de şedere temporară se înscrie, după caz, menţiunea «cercetător», «student», «elev» sau «voluntar».
(5)În permisele de şedere temporară eliberate cercetătorilor care îşi exercită mobilitatea în cadrul Uniunii Europene se înscrie menţiunea «cercetător-mobilitate», precum şi menţiuni referitoare la programul sau acordul în baza căruia se realizează mobilitatea.
(6)În funcţie de opţiunea solicitanţilor, permisul de şedere se ridică de la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări unde a fost depusă cererea sau poate fi expediat, prin servicii de curierat, la domiciliul sau la reşedinţa din România ale titularului, cu suportarea de către acesta a cheltuielilor de expediţie.Art. 108: Regimul permisului de şedere
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), permisul ICT nu face dovada adresei de reşedinţă pe teritoriul României în situaţia în care prima şedere a străinului se efectuează pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene.
(1)Permisul de şedere eliberat străinului în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă face dovada identităţii, a adresei de reşedinţă sau de domiciliu pe teritoriul României şi atestă existenţa dreptului de şedere în România, precum şi durata şi scopul pentru care i-a fost acordat acest drept.
(2)Titularul permisului de şedere are obligaţia de a avea în permanenţă asupra sa documentul, de a nu-l înstrăina şi de a-l prezenta organelor autorităţilor competente ori de câte ori i se solicită aceasta.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), permisul ICT nu face dovada adresei de reşedinţă pe teritoriul României în situaţia în care prima şedere a străinului se efectuează pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene.Art. 109: Permisul de şedere temporară
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în permisul ICT eliberat în situaţia în care prima şedere a străinului se efectuează pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene nu se înscrie o adresă de reşedinţă a străinului pe teritoriul României.
(1)Permisul de şedere temporară se eliberează străinilor Ja acordarea sau prelungirea dreptului de şedere temporară. în permisul de şedere temporară se înscrie adresa la care străinul declară că are reşedinţa pe teritoriul României.
(2)Permisul de şedere temporară are o valabilitate limitată la perioada pentru care s-a acordat sau, după caz, s-a prelungit dreptul de şedere temporară. Permisul de şedere temporară se reînnoieşte de fiecare dată cu ocazia prelungirii dreptului de şedere temporară.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în permisul ICT eliberat în situaţia în care prima şedere a străinului se efectuează pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene nu se înscrie o adresă de reşedinţă a străinului pe teritoriul României.Art. 110: Permisul de şedere permanentă
(1)Permisul de şedere pe termen lung se eliberează în baza obţinerii dreptului de şedere pe termen lung:
a)străinilor membri de familie ai cetăţenilor români, pentru o perioadă de 10 ani, şi se reînnoieşte succesiv pentru aceeaşi perioadă;
b)celorlalte categorii de străini, pentru o perioadă de 5 ani, şi se reînnoieşte succesiv pentru aceeaşi perioadă.
(21)În permisele de şedere pe termen lung eliberate titularilor unui drept de şedere pe termen lung, obţinut ca urmare a deţinerii unei Cărţi albastre a UE, se înscrie menţiunea «Fost posesor de Carte albastră a UE».
(22)În permisele de şedere pe termen lung eliberate beneficiarilor protecţiei internaţionale în România se înscrie menţiunea «Protecţie internaţională acordată de RO la [data]». Inspectoratul General pentru Imigrări transmite, în termen de cel mult o lună de la primirea cererii statului membru interesat, informaţii referitoare la situaţia protecţiei internaţionale acordate de România, menţionată în permisul de şedere pe termen lung.
(23)În cazul străinului care are deja un permis de şedere pe termen lung eliberat de un alt stat membru în cuprinsul căruia există menţiunea referitoare la acordarea protecţiei internaţionale, aceeaşi menţiune se înscrie şi în permisul de şedere pe termen lung eliberat potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, cu excepţia situaţiei în care, în urma verificărilor efectuate de Inspectoratul General pentru Imigrări în statul membru indicat în menţiunea respectivă, rezultă că protecţia internaţională a fost retrasă printr-o decizie definitivă.
(24)În cazul în care, după eliberarea permisului de şedere pe termen lung, cu aplicarea prevederilor alin. (23), responsabilitatea pentru protecţia internaţională a rezidentului pe termen lung a fost transferată statului român, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data transferului, un nou permis de şedere pe termen lung, cu aplicarea prevederilor alin. (22).
(25)În cazul în care, după eliberarea permisului de şedere pe termen lung, cu aplicarea prevederilor alin. (22), responsabilitatea pentru protecţia internaţională a rezidentului pe termen lung a fost transferată altui stat membru, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data primirii solicitării statului membru care a preluat responsabilitatea, un nou permis de şedere pe termen lung, în care se înscrie menţiunea «Protecţie internaţională acordată de [numele statului membru] la [data]».
(26)În cazul în care, după eliberarea permisului de şedere pe termen lung, un alt stat membru îi acordă străinului protecţie internaţională, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data primirii solicitării statului membru care a acordat protecţie internaţională, un nou permis de şedere pe termen lung, în care se înscrie menţiunea «Protecţie internaţională acordată de [numele statului membru] la [data]».
(31)Pentru eliberarea noului permis de şedere pe termen lung, în situaţiile prevăzute la alin. (24)-(26), străinul trebuie să depună, la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări în a cărei rază de competenţă locuieşte, o cerere însoţită de documentele care dovedesc deţinerea în mod legal a spaţiului de locuit la adresa la care declară că are domiciliul pe teritoriul României, în termen de cel mult 30 de zile de la data la care a luat cunoştinţă despre transferul responsabilităţii sau despre acordarea protecţiei internaţionale.
(1)Permisul de şedere pe termen lung se eliberează în baza obţinerii dreptului de şedere pe termen lung:
a)străinilor membri de familie ai cetăţenilor români, pentru o perioadă de 10 ani, şi se reînnoieşte succesiv pentru aceeaşi perioadă;
b)celorlalte categorii de străini, pentru o perioadă de 5 ani, şi se reînnoieşte succesiv pentru aceeaşi perioadă.(2)În permisul de şedere permanentă se înscrie adresa la care străinul declară că are domiciliul pe teritoriul României.
(21)În permisele de şedere pe termen lung eliberate titularilor unui drept de şedere pe termen lung, obţinut ca urmare a deţinerii unei Cărţi albastre a UE, se înscrie menţiunea «Fost posesor de Carte albastră a UE».
(22)În permisele de şedere pe termen lung eliberate beneficiarilor protecţiei internaţionale în România se înscrie menţiunea «Protecţie internaţională acordată de RO la [data]». Inspectoratul General pentru Imigrări transmite, în termen de cel mult o lună de la primirea cererii statului membru interesat, informaţii referitoare la situaţia protecţiei internaţionale acordate de România, menţionată în permisul de şedere pe termen lung.
(23)În cazul străinului care are deja un permis de şedere pe termen lung eliberat de un alt stat membru în cuprinsul căruia există menţiunea referitoare la acordarea protecţiei internaţionale, aceeaşi menţiune se înscrie şi în permisul de şedere pe termen lung eliberat potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, cu excepţia situaţiei în care, în urma verificărilor efectuate de Inspectoratul General pentru Imigrări în statul membru indicat în menţiunea respectivă, rezultă că protecţia internaţională a fost retrasă printr-o decizie definitivă.
(24)În cazul în care, după eliberarea permisului de şedere pe termen lung, cu aplicarea prevederilor alin. (23), responsabilitatea pentru protecţia internaţională a rezidentului pe termen lung a fost transferată statului român, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data transferului, un nou permis de şedere pe termen lung, cu aplicarea prevederilor alin. (22).
(25)În cazul în care, după eliberarea permisului de şedere pe termen lung, cu aplicarea prevederilor alin. (22), responsabilitatea pentru protecţia internaţională a rezidentului pe termen lung a fost transferată altui stat membru, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data primirii solicitării statului membru care a preluat responsabilitatea, un nou permis de şedere pe termen lung, în care se înscrie menţiunea «Protecţie internaţională acordată de [numele statului membru] la [data]».
(26)În cazul în care, după eliberarea permisului de şedere pe termen lung, un alt stat membru îi acordă străinului protecţie internaţională, Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, în termen de cel mult 3 luni de la data primirii solicitării statului membru care a acordat protecţie internaţională, un nou permis de şedere pe termen lung, în care se înscrie menţiunea «Protecţie internaţională acordată de [numele statului membru] la [data]».(3)Cererea pentru acordarea permisului de şedere permanentă se depune de către titularul dreptului de şedere permanentă la formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări în a cărei rază de competenţă locuieşte în mod legal solicitantul şi trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
a)documentul de trecere a frontierei de stat, în original şi în copie;
b)documentele care dovedesc deţinerea în mod legal a spaţiului de locuit la adresa la care străinul declară că are domiciliul pe teritoriul României, în original şi în copie.
(31)Pentru eliberarea noului permis de şedere pe termen lung, în situaţiile prevăzute la alin. (24)-(26), străinul trebuie să depună, la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări în a cărei rază de competenţă locuieşte, o cerere însoţită de documentele care dovedesc deţinerea în mod legal a spaţiului de locuit la adresa la care declară că are domiciliul pe teritoriul României, în termen de cel mult 30 de zile de la data la care a luat cunoştinţă despre transferul responsabilităţii sau despre acordarea protecţiei internaţionale.(4)Pentru reînnoirea permisului de şedere permanentă, solicitantul trebuie să depună, cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea valabilităţii documentului, o cerere însoţită de documentele care dovedesc deţinerea în mod legal a spaţiului de locuit la adresa la care străinul declară că are domiciliul pe teritoriul României.
Art. 111: Anularea permisului de şedere
(1)În cazul în care străinului, titular al unui document eliberat potrivit art. 107 alin. (1), i se revocă, i se anulează sau îi încetează dreptul de şedere, documentul aferent se anulează la data luării deciziei şi se retrage cel mai târziu la data la care această decizie este adusă la cunoştinţă străinului.
(2)Anularea permisului ICT se comunică în termen de 5 zile statelor membre pe teritoriul cărora străinul este sau urmează să fie detaşat.
(3)Anularea permiselor de şedere eliberate străinilor în scop de studii sau de cercetare, precum şi ale membrilor de familie ai acestora se comunică în termen de 5 zile statelor membre pe teritoriul cărora străinii îşi exercită mobilitatea.Art. 112: Furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea permisului de şedere
(1)Titularul permisului de şedere este obligat să anunţe la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări de la locul de reşedinţă sau domiciliu despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 10 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.
(1)Titularul permisului de şedere este obligat să anunţe la formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări de la locul de reşedinţă sau domiciliu despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 10 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.(2)Străinului i se eliberează de către formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări competentă un nou permis de şedere în locul celui declarat furat, pierdut, deteriorat sau distrus.
(3)Permisele de şedere a căror valabilitate a expirat, precum şi cele deteriorate se anulează de formaţiunea competentă teritorial a Oficiului Român pentru Imigrări.
Art. 113: Forma şi conţinutul permiselor de şedere
Forma şi conţinutul permiselor de şedere se stabilesc prin hotărâre a Guvernului României.
[textul din capitolul VI, sectiunea 2 a fost abrogat la 31-iul-2011 de Art. I, punctul 158. din Legea 157/2011]
SECŢIUNEA 21:Documentele care se eliberează străinilor toleraţi pe teritoriul României
Art. 1171: Regimul documentului de tolerat
(1)Inspectoratul General pentru Imigrări eliberează, cu titlu gratuit, străinilor cărora li s-a acordat tolerarea un document de tolerat care atestă existenţa permisiunii de a rămâne pe teritoriul României şi perioada pentru care beneficiază de aceasta şi care face dovada adresei de reşedinţă pe teritoriul României.
(2)Pe perioada valabilităţii documentului, titularul său are acces la piaţa forţei de muncă în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români.
(3)Documentul de tolerat are valabilitate limitată la perioada pentru care i s-a acordat permisiunea de a rămâne pe teritoriul României şi se reînnoieşte de fiecare dată cu ocazia prelungirii acestei permisiuni.
(4)Titularul documentului de tolerat are obligaţia de a avea în permanenţă asupra sa documentul, de a nu-l înstrăina şi de a-l prezenta organelor autorităţilor competente ori de câte ori i se solicită aceasta.
(5)Titularul documentului de tolerat este obligat să anunţe Oficiul Român pentru Imigrări despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 5 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.
(6)Străinului i se eliberează de către formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări competentă un nou document de tolerat în locul celui declarat furat, pierdut, deteriorat sau distrus.
(7)Forma şi conţinutul documentului de tolerat se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.SECŢIUNEA 3:Documente de călătorie care se eliberează străinilor
Art. 118: Tipuri de documente de călătorie care se eliberează străinilor (1)Oficiul Român pentru Imigrări, prin formaţiunile sale teritoriale, sau, după caz, Ministerul Afacerilor Externe, prin reprezentanţele diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, poate elibera, la cerere, următoarele tipuri de documente de călătorie:
b)paşaport pentru persoana fără cetăţenie - apatrizilor cu drept de şedere pe termen lung în România, precum şi apatrizilor de origine română.
a)titlu de călătorie - următoarelor categorii de străini:
(i)apatrizilor domiciliaţi în străinătate, aflaţi temporar pe teritoriul României, care nu mai sunt în posesia unui document de trecere a frontierei de stat şi, din motive obiective, nu pot obţine un asemenea document de la reprezentanţa diplomatică a ţării de domiciliu;
(ii)cetăţenilor străini aflaţi pe teritoriul României, care nu mai sunt în posesia unui paşaport naţional şi, din motive obiective, nu pot obţine un document de călătorie de la reprezentanţa diplomatică a statului lor;
(iii)apatrizilor cu şedere permanentă în România aflaţi temporar în străinătate, care nu mai sunt în posesia documentelor româneşti de trecere a frontierei de stat;
b)paşaport pentru persoana fără cetăţenie - apatrizilor cu drept de şedere pe termen lung în România, precum şi apatrizilor de origine română.(2)În situaţia elevilor care sunt rezidenţi pe teritoriul României, care doresc să călătorească sau să tranziteze teritoriul unui stat membru în cadrul unei excursii şcolare, în conformitate cu Decizia Consiliului nr. 94/795/JHA cu privire la o acţiune comună adoptată de Consiliu în baza articolului K.3.2.b al Tratatului asupra Uniunii Europene, referitoare la facilităţile de călătorie pentru elevii din ţările terţe care au rezidenţă într-un stat membru, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. 327 din 19 decembrie 1994, Oficiul Român pentru Imigrări confirmă statutul de rezident al străinilor incluşi pe lista de participanţi şi autenticitatea datelor prezentate în acest document.
(3)Notificarea statelor membre cu privire la folosirea listei de participanţi ca document de călătorie de către elevii care sunt rezidenţi pe teritoriul României se realizează de către Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 119: Eliberarea titlului de călătorie
(1)Pentru persoanele prevăzute la art. 118 alin. (1) lit. a) pct. (i) şi (ii) titlul de călătorie se eliberează de către Oficiul Român pentru Imigrări prin formaţiunile sale teritoriale şi este valabil pentru o singură călătorie, pentru o perioadă de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii valabilităţii cu încă 30 de zile.
(2)Pentru persoanele prevăzute la art. 118 alin. (1) lit. a) pct. (iii) titlul de călătorie se eliberează de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, cu avizul Oficiului Român pentru Imigrări, în vederea reîntoarcerii acestor persoane în România. La revenirea în ţară, titlul de călătorie se predă de către titular formaţiunii teritoriale a Oficiului Român pentru Imigrări pe a cărei rază teritorială îşi are domiciliul apatridul.
Art. 120: Regimul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
(1)Paşaportul pentru persoana fără cetăţenie face dovada identităţii şi a calităţii de apatrid cu drept de şedere în România şi îi dă dreptul titularului de a ieşi şi de a intra în ţară prin oricare dintre punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului internaţional de persoane.
(2)În străinătate paşaportul pentru persoană fără cetăţenie dă dreptul titularului la asistenţă şi protecţie din partea misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare ale României.
(3)Paşaportul pentru persoană fără cetăţenie este proprietatea statului român.
Art. 121: Eliberarea paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
Paşaportul pentru persoană fără cetăţenie se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, la cerere, pentru o perioadă de 5 ani.
Paşaportul pentru persoană fără cetăţenie se eliberează de Inspectoratul General pentru Imigrări, la cerere, pentru o perioadă de 5 ani.Art. 122: Condiţii cu privire la cererea de eliberare a paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
(1)Cererea de eliberare a paşaportului pentru persoană fără cetăţenie se depune de către persoanele prevăzute la art. 118 alin. (1) lit. b) la formaţiunile teritoriale ale Oficiului Român pentru Imigrări şi va fi însoţită de următoarele documente:
b)permisul de şedere temporară valabil, în cazul apatrizilor de origine română.
a)permisul de şedere permanentă valabil, în cazul apatrizilor cu drept de şedere permanentă în România;
b)permisul de şedere temporară valabil, în cazul apatrizilor de origine română.(2)Paşapoartele se eliberează în termen de până la 30 de zile de la data depunerii cererii.
Art. 123: Anularea paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
În cazul în care titularul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie îşi pierde calitatea de apatrid cu şedere permanentă în România sau obţine cetăţenia unui stat, are obligaţia de a depune documentul la formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări competentă, care îl retrage şi îl anulează.
Art. 124: Furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea paşaportului pentru persoană fără cetăţenie
(1)Titularul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie este obligat să anunţe formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări de la locul de reşedinţă sau domiciliu despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 5 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.
(1)Titularul paşaportului pentru persoană fără cetăţenie este obligat să anunţe formaţiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări de la locul de reşedinţă sau domiciliu despre furtul, pierderea, deteriorarea sau distrugerea acestuia, în termen de cel mult 5 zile de la constatarea vreuneia dintre aceste situaţii.(2)Străinului i se eliberează, la cerere, în condiţiile prevăzute la art. 120, un nou document în locul celui declarat furat, pierdut, deteriorat sau distrus, în termen de cel mult 30 de zile.
(3)Paşapoartele pentru persoane fără cetăţenie, deteriorate, se retrag şi se anulează de către formaţiunea teritorială a Oficiului Român pentru Imigrări.
Art. 125: Forma şi conţinutul documentelor de călătorie
Forma şi conţinutul documentelor de călătorie prevăzute în această secţiune se stabilesc prin hotărâre a Guvernului României.