Art. 77. - Art. 77: Cazuri de anulare şi revocare - Ordonanță de urgență 194/2002 privind regimul străinilor în România*) - Republicare
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 10 Iulie 2025
Art. 77: Cazuri de anulare şi revocare
(2)Inspectoratul General pentru Imigrări revocă, prin decizie motivată, dreptul de şedere pe termen lung atunci când se constată că:
a)rezidentul permanent constituie o ameninţare la adresa ordinii publice. Condiţia se consideră îndeplinită dacă a săvârşit, cu intenţie, infracţiuni pe teritoriul României pentru care i s-a aplicat o pedeapsă privativă de libertate mai mare de 5 ani;
b)rezidentul permanent prezintă pericol pentru securitatea naţională.
(31)Beneficiarul dreptului de şedere în scopul reîntregirii familiei constituie o ameninţare la adresa ordinii publice dacă a săvârşit, cu intenţie, infracţiuni pe teritoriul României pentru care i s-a aplicat o pedeapsă privativă de libertate mai mare de 3 ani.
(4)Şomajul constituie motiv de revocare a unei Cărţi albastre a UE în următoarele situaţii:
a)posesorul Cărţii albastre a UE cumulează o perioadă de şomaj de peste 3 luni, dacă acesta deţine o Carte albastră a UE de mai puţin de 2 ani;
b)posesorul Cărţii albastre a UE cumulează o perioadă de şomaj de peste 6 luni, dacă acesta deţine o Carte albastră a UE de cel puţin 2 ani.
(41)Situaţia prevăzută la art. 56 alin. (92) nu constituie motiv de revocare a Cărţii albastre a UE pe perioada celor 180 de zile.
(5)Şomajul nu constituie un motiv de revocare a dreptului de şedere temporară în scop de muncă în perioada în care străinul beneficiază de indemnizaţie de şomaj potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(51)Dreptul de şedere al posesorului Cărţii albastre a UE nu poate fi anulat sau revocat dacă străinul se mută, în cadrul aceleiaşi mobilităţi, într-un alt stat membru al Uniunii Europene, înainte ca al doilea stat membru al Uniunii Europene să ia o decizie cu privire la cererea acestuia de mobilitate pe termen lung.
(6)Deciziile de anulare sau revocare a dreptului de şedere se iau ţinând cont de circumstanţele specifice fiecărui caz în parte, respectând principiul proporţionalităţii.
(1)Oficiul Român pentru Imigrări anulează, prin decizie motivată, dreptul de şedere permanentă sau temporară în România, dacă se constată ulterior că:
d)străinul a fost returnat sau expulzat anterior de pe teritoriul României şi a reintrat, sub o altă identitate, în perioada interdicţiei de intrare în România.
a)la data acordării dreptului de şedere permanentă sau a prelungirii dreptului de şedere temporară străinul nu îndeplinea condiţiile prevăzute de lege în acest sens;
b)dreptul de şedere permanentă sau prelungirea dreptului de şedere temporară a fost obţinut/obţinută prin folosirea de informaţii false, documente false sau falsificate ori de alte mijloace ilegale;
c)dreptul de şedere a fost obţinut în baza unei căsătorii de convenienţă, constatată în condiţiile art. 63;
d)străinul a fost returnat sau expulzat anterior de pe teritoriul României şi a reintrat, sub o altă identitate, în perioada interdicţiei de intrare în România.
(2)Inspectoratul General pentru Imigrări revocă, prin decizie motivată, dreptul de şedere pe termen lung atunci când se constată că:
a)rezidentul permanent constituie o ameninţare la adresa ordinii publice. Condiţia se consideră îndeplinită dacă a săvârşit, cu intenţie, infracţiuni pe teritoriul României pentru care i s-a aplicat o pedeapsă privativă de libertate mai mare de 5 ani;
b)rezidentul permanent prezintă pericol pentru securitatea naţională.(3)Oficiul Român pentru Imigrări revocă, prin decizie motivată, dreptul de şedere temporară atunci când:
a1)se constată că, după acordarea dreptului de şedere temporară, străinul căsătorit cu un cetăţean român a avut o absenţă de pe teritoriul României pentru mai mult de 6 luni în decurs de un an, cu următoarele excepţii:
(i)absenţa de pe teritoriul României pentru satisfacerea serviciului militar obligatoriu, indiferent de perioadă;
(ii)absenţa de pe teritoriul României motivată de starea de graviditate şi de naştere;
(iii)absenţa de pe teritoriul României din cauza unei boli grave;
(iv)absenţa de pe teritoriul României ca o consecinţă a unei împrejurări excepţionale care a făcut imposibilă întoarcerea voluntară.
(v)absenţa de pe teritoriul României ca angajat sau detaşat la o persoană juridică din străinătate;
a2)se constată că, după acordarea dreptului de şedere temporară pentru studii, străinul şi-a suspendat studiile din alte motive decât cele medicale;
b)se constată că străinul a trecut sau a încercat să treacă ilegal frontiera de stat ori a încălcat reglementările referitoare la angajarea în muncă a străinilor;
c)se constată că străinul suferă de o boală ce pune în pericol sănătatea publică şi nu se supune măsurilor de tratament medical stabilite de autorităţile competente. În situaţia în care boala a survenit ulterior obţinerii permisului de şedere temporară, revocarea va fi dispusă dacă străinul nu se supune măsurilor de tratament medical stabilite de autorităţile competente, iar boala este de natură a împiedica străinul să îşi îndeplinească obligaţiile instituite în sarcina sa prin dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
d)posesorul unei Cărţi albastre a UE, al unui permis ICT sau al unui permis unic pentru lucrători sezonieri solicită asistenţă socială, cu condiţia ca străinul să fie informat în prealabil, în scris, cu privire la acest aspect;
e)se constată că posesorul unei Cărţi albastre a UE sau al unui permis ICT nu are resurse suficiente pentru întreţinerea sa şi a familiei sale la nivelul salariului minim brut garantat în plată.
f)la cerere sau la dobândirea cetăţeniei române;
g)entitatea-gazdă face obiectul unei proceduri de lichidare sau nu derulează nicio activitate economică.
h)angajatorul a fost lichidat sau se află în insolvenţă, nu desfăşoară activităţi economice, nu are achitate obligaţiile către bugetul de stat, a fost condamnat definitiv pentru o infracţiune prevăzută de Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori a fost sancţionat, în ultimele 6 luni, potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014, aprobată prin Legea nr. 14/2016, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiilor art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, în cazul lucrătorilor sezonieri.
a)în urma verificărilor efectuate de Oficiul Român pentru Imigrări sau a sesizărilor primite de la alte autorităţi competente, potrivit legii, se constată că străinul nu mai îndeplineşte condiţiile pe baza cărora i-a fost prelungit dreptul de şedere ori nu mai respectă scopul pentru care i-a fost acordat acest drept;
a1)se constată că, după acordarea dreptului de şedere temporară, străinul căsătorit cu un cetăţean român a avut o absenţă de pe teritoriul României pentru mai mult de 6 luni în decurs de un an, cu următoarele excepţii:
(i)absenţa de pe teritoriul României pentru satisfacerea serviciului militar obligatoriu, indiferent de perioadă;
(ii)absenţa de pe teritoriul României motivată de starea de graviditate şi de naştere;
(iii)absenţa de pe teritoriul României din cauza unei boli grave;
(iv)absenţa de pe teritoriul României ca o consecinţă a unei împrejurări excepţionale care a făcut imposibilă întoarcerea voluntară.
(v)absenţa de pe teritoriul României ca angajat sau detaşat la o persoană juridică din străinătate;
a2)se constată că, după acordarea dreptului de şedere temporară pentru studii, străinul şi-a suspendat studiile din alte motive decât cele medicale;
b)se constată că străinul a trecut sau a încercat să treacă ilegal frontiera de stat ori a încălcat reglementările referitoare la angajarea în muncă a străinilor;
c)se constată că străinul suferă de o boală ce pune în pericol sănătatea publică şi nu se supune măsurilor de tratament medical stabilite de autorităţile competente. În situaţia în care boala a survenit ulterior obţinerii permisului de şedere temporară, revocarea va fi dispusă dacă străinul nu se supune măsurilor de tratament medical stabilite de autorităţile competente, iar boala este de natură a împiedica străinul să îşi îndeplinească obligaţiile instituite în sarcina sa prin dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
d)posesorul unei Cărţi albastre a UE, al unui permis ICT sau al unui permis unic pentru lucrători sezonieri solicită asistenţă socială, cu condiţia ca străinul să fie informat în prealabil, în scris, cu privire la acest aspect;
e)se constată că posesorul unei Cărţi albastre a UE sau al unui permis ICT nu are resurse suficiente pentru întreţinerea sa şi a familiei sale la nivelul salariului minim brut garantat în plată.
f)la cerere sau la dobândirea cetăţeniei române;
g)entitatea-gazdă face obiectul unei proceduri de lichidare sau nu derulează nicio activitate economică.
h)angajatorul a fost lichidat sau se află în insolvenţă, nu desfăşoară activităţi economice, nu are achitate obligaţiile către bugetul de stat, a fost condamnat definitiv pentru o infracţiune prevăzută de Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori a fost sancţionat, în ultimele 6 luni, potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2014, aprobată prin Legea nr. 14/2016, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiilor art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, în cazul lucrătorilor sezonieri.
(31)Beneficiarul dreptului de şedere în scopul reîntregirii familiei constituie o ameninţare la adresa ordinii publice dacă a săvârşit, cu intenţie, infracţiuni pe teritoriul României pentru care i s-a aplicat o pedeapsă privativă de libertate mai mare de 3 ani.
(4)Şomajul constituie motiv de revocare a unei Cărţi albastre a UE în următoarele situaţii:
a)posesorul Cărţii albastre a UE cumulează o perioadă de şomaj de peste 3 luni, dacă acesta deţine o Carte albastră a UE de mai puţin de 2 ani;
b)posesorul Cărţii albastre a UE cumulează o perioadă de şomaj de peste 6 luni, dacă acesta deţine o Carte albastră a UE de cel puţin 2 ani.
(41)Situaţia prevăzută la art. 56 alin. (92) nu constituie motiv de revocare a Cărţii albastre a UE pe perioada celor 180 de zile.
(5)Şomajul nu constituie un motiv de revocare a dreptului de şedere temporară în scop de muncă în perioada în care străinul beneficiază de indemnizaţie de şomaj potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(51)Dreptul de şedere al posesorului Cărţii albastre a UE nu poate fi anulat sau revocat dacă străinul se mută, în cadrul aceleiaşi mobilităţi, într-un alt stat membru al Uniunii Europene, înainte ca al doilea stat membru al Uniunii Europene să ia o decizie cu privire la cererea acestuia de mobilitate pe termen lung.
(6)Deciziile de anulare sau revocare a dreptului de şedere se iau ţinând cont de circumstanţele specifice fiecărui caz în parte, respectând principiul proporţionalităţii.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (7)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (7)
- Decizia 616/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 alin. (2), ale art. 82 alin. (4) şi ale art. 83 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
- Decizia 1166/2011 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 62 alin. (5), art. 77 alin. (3) lit. a) şi art. 82 alin. (3) lit. b) pct. (iii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
- Decizia 352/2011 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 alin. (1) lit. b) şi ale art. 78 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (520)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (520)
- Sentinta nr. RJ 86932g42e/2024 din 13-mar-2024, Curtea de Apel Craiova, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 39755g254/2023 din 15-dec-2023, Curtea de Apel Cluj, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ ee3e25677/2023 din 12-mai-2023, Curtea de Apel Oradea, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (7)
Comentarii practice numărul de obiecte din listă: (2)
Articole numărul de obiecte din listă: (5)
- Stabilirea competenţei teritoriale a instanţei în cererile formulate de un profesionist împotriva unui consumator
- Aspecte teoretice şi practice privind munca prestată de lucrătorii străini în România. Privire specială asupra modificărilor legislative aduse de Legea nr. 28/2024 şi de O.U.G. nr. 25/2024
- Aspecte legislative şi jurisprudenţiale relevante în evaluarea unei căsătorii de convenienţă