Ordonanță de urgență 127/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri bugetare

M.Of. 1197

În vigoare
Versiune de la: 19 August 2025
Ordonanță de urgență 127/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri bugetare
Dată act: 28-dec-2023
Emitent: Guvernul
Luând în considerare necesitatea reglementării printr-un act normativ cu forţă de lege a nivelului de salarizare în anul 2024 pentru toate categoriile de personal din sistemul bugetar,
având în vedere faptul că unele categorii de personal bugetar au beneficiat în anul 2023 de majorări salariale semnificative, altele decât cele reglementate de legislaţia aplicabilă în domeniul salarizării personalului bugetar în anul 2023, acordate prin acte administrative ale ordonatorilor principali de credite,
apreciind că acordarea unei majorări salariale suplimentare celei stabilite prin acte administrative ar constitui o situaţie discriminatorie pentru celelalte categorii de personal din sectorul bugetar,
în contextul procesului de aderare a României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, ţinând cont de necesitatea eficientizării activităţii întreprinderilor publice, se impune adoptarea măsurilor privind stabilirea unor termene maximale de aprobare a bugetelor de venituri şi cheltuieli. Neadoptarea acestora conduce la imposibilitatea urmăririi în execuţie a performanţelor financiare ale operatorilor economici, acţionarul stat fiind astfel lipsit de pârghiile necesare adoptării unor măsuri rapide de eficientizare a activităţii operatorilor economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară.
Având în vedere faptul că băncile de dezvoltare din România sunt înfiinţate în temeiul Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării unui cadru legal coerent aplicabil băncilor de dezvoltare şi ţinând cont de faptul că prin Legea nr. 207/2022, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 4/2023 privind cerinţe prudenţiale pentru băncile de dezvoltare reglementează cadrul specific atât în ceea ce priveşte disciplina financiară a băncilor de dezvoltare, cât şi în ceea ce priveşte funcţionarea lor, se impune astfel adoptarea măsurilor de modificare şi completare a legislaţiei privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară. Neadoptarea măsurilor în ceea ce priveşte disciplina financiară a băncilor de dezvoltare creează sincope majore în funcţionarea acestora.
Întrucât problemele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic al României pentru asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice, consolidare fiscală, gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul I, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alin. (6) şi (7), cu următorul cuprins:
"(6) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1), din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data de 1 ianuarie, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la această lege, altele decât cele prevăzute la alin. (2), se menţin la nivelul aferent lunii decembrie 2023.
(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru personalul care a beneficiat de majorarea salariilor de bază prin aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacităţii instituţionale a Ministerului Finanţelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv aplicarea Legii nr. 371/2023 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact în domeniul sănătăţii, precum şi pentru personalul din sistemul de justiţie pentru care în cursul anului 2023, prin acte administrative ale ordonatorilor de credite, au fost stabilite majorări ale salariilor de bază/indemnizaţiilor de încadrare, în anul 2024, începând cu data de 1 ianuarie, nivelul salariilor de bază/indemnizaţiilor de încadrare se menţine la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2023."
2.La articolul VII, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la alin. (1) lit. a), cu justificarea necesităţii şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinaţie în buget, respectiv prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului, iniţiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din autorităţile/instituţiile publice locale prevăzute la alin. (1) lit. b), precum şi de Ministerul Educaţiei pentru posturile vacante sau temporar vacante din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi instituţiile de învăţământ superior."
3.La articolul. XIV, litera c) se abrogă.
Art. I1
După articolul IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2023 pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023 în vederea încadrării în ţinta de deficit bugetar asumată prin Programul de convergenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 979 din 27 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. IV1, cu următorul cuprins:
"- Art. IV1
Prin excepţie de la prevederile art. IV, se pot încheia angajamente legale pentru subprogramele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d), f), h) şi m) din anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 25/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obiectivele de investiţii în derulare, inclusiv, dar fără a se limita la angajamentele legale pentru ajustările de preţ necesare ca urmare a creşterilor de preţ la elementele de cost care intră în structura costului investiţiilor, dacă acestea sunt strict necesare pentru continuarea/finalizarea lucrărilor aferente şi recepţionarea acestora."

Art. II
Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 2, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) instituţiilor de credit, instituţiilor financiare, societăţilor definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, băncilor de dezvoltare care sunt constituite şi funcţionează potrivit Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi fondurilor de garantare şi contragarantare care îndeplinesc condiţiile de la art. 1;"
2.La articolul 4, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (6)-(8), cu următorul cuprins:
"(6) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici se transmit Ministerului Finanţelor în vederea avizării în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii anuale a bugetului de stat şi se aprobă, în condiţiile alin. (1)-(3), în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii anuale a bugetului de stat.
(7) Excepţie de la prevederile alin. (6) fac operatorii economici nou-înfiinţaţi, ale căror bugete de venituri şi cheltuieli se aprobă, în condiţiile alin. (1)-(3), până la finele exerciţiului financiar al anului curent.
(8) În situaţia nerespectării termenului de aprobare prevăzut la alin. (6), se suspendă alocarea de fonduri de la bugetul de stat pentru operatorii economici respectivi."
Art. III
Termenul prevăzut la alin. (7) al art. XLVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 30 iunie 2024.
Art. IV
- Articolul I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează
1.Alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. I
(1) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu luna următoare intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, până la 31 decembrie 2025, Guvernul aprobă lunar, prin memorandum, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de credite de angajament şi credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite finanţaţi integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale, respectiv deschid şi repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu şi pentru instituţiile publice subordonate."
2.La alineatul (2), literele b) şi c) se abrogă.
3.După alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4)-(6), cu următorul cuprins:
"(4) Limitele lunare de credite bugetare se stabilesc ţinând cont de următoarele:
a) evoluţia încasărilor de venituri la bugetul general consolidat, respectiv procentul de realizare a planului de venituri de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b) nivelul lunar şi evoluţia deficitului bugetului general consolidat;
c) evoluţia nivelului arieratelor;
d) alţi factori specifici activităţii curente şi de investiţii a ordonatorilor de credite.
(5) Limitele lunare de credite de angajament se stabilesc ţinând cont de următoarele:
a) nivelul planificat al cheltuielilor de capital aprobat prin buget pentru ordonatorii de credite;
b) nivelul fondurilor nerambursabile şi rambursabile aprobat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi prin Politica de coeziune;
c) alţi factori specifici activităţii curente şi de investiţii a ordonatorilor de credite.
(6) Modificarea limitelor lunare de cheltuieli aprobate potrivit alin. (1) şi (11) se face prin memorandum aprobat în Guvernul României, la solicitarea ordonatorilor de credite, în cazuri temeinic justificate şi numai pe bază de documente justificative din care să reiasă:
a) angajamentele legale ale ordonatorilor de credite;
b) încadrarea plăţilor în categoria plăţilor restante sau a arieratelor;
c) încadrarea în alte situaţii temeinic justificate de ordonatorii de credite."
Art. V
(1)Ordonatorii principali de credite pot să solicite, lunar, Ministerului Finanţelor sau unităţilor trezoreriei statului, după caz, deschiderea de credite bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale şi bugetele locale, pentru instituţiile publice finanţate integral din aceste bugete, numai pentru achitarea obligaţiilor de plată din luna pentru care se solicită deschiderea de credite bugetare, precum şi pentru cele care au termenul de plată depăşit, cu încadrarea în prevederile bugetare şi în limitele lunare de cheltuieli aprobate, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la momentul solicitării deschiderii de credite bugetare.
(11)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de coordonator de reforme, conform anexei la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, poate solicita, lunar, Ministerului Finanţelor deschiderea de credite bugetare din bugetul de stat, la titlurile de cheltuieli 60 "Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR" şi 61 "Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR", indiferent de data scadenţei obligaţiilor de plată, cu încadrarea în prevederile bugetare şi în limitele lunare de cheltuieli aprobate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la momentul solicitării deschiderii de credite bugetare.

(2)Ordonatorii principali de credite care deschid şi repartizează credite bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale şi bugetele locale, pentru instituţiile publice finanţate integral din aceste bugete, au obligaţia să solicite lunar, cu excepţia lunii ianuarie, Ministerului Finanţelor sau unităţilor trezoreriei statului, după caz, în primele cinci zile lucrătoare ale fiecărei luni, retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate la finele lunii precedente, astfel încât soldul cumulat al creditelor bugetare deschise şi neutilizate la finele lunii precedente să nu depăşească 2% din valoarea creditelor bugetare deschise cumulate aferente aceleiaşi perioade.
(3)După expirarea termenului prevăzut la alin. (2), Ministerul Finanţelor sau unităţile trezoreriei statului, după caz, sunt abilitate să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite până la momentul transmiterii de către aceştia a solicitării prevăzute la alin. (2). Solicitările depuse în perioada în care deschiderile de credite sunt blocate trebuie să reducă creditele bugetare deschise şi neutilizate determinate conform alin. (2), cu încadrarea în creditele bugetare deschise şi neutilizate existente la momentul solicitărilor respective.
(4)Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) sumele prevăzute în depozitele constituite potrivit prevederilor art. 4 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 503/2002, şi ale prevederilor art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 120/2018, cu modificările ulterioare, sumele constituite la nivelul parchetelor din Ministerul Public pentru aplicarea prevederilor art. 293 şi 298 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale la capitolul 54.01 "Alte servicii publice generale" şi capitolul 55.01 "Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi".
(41)Se autorizează ministrul finanţelor ca, la solicitarea coordonatorilor de reforme şi/sau investiţii prevăzuţi în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, transmisă în primele trei zile lucrătoare ale fiecărei luni, să aprobe exceptarea de la aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3) pentru deschiderile de credite efectuate de ordonatorii principali de credite coordonatori de reforme şi/sau investiţii sau cu rol de beneficiar în cadrul proiectelor finanţate din PNRR, care deschid şi repartizează credite bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale pentru deschiderile de credite bugetare aferente titlurilor de cheltuieli 60 «Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR» şi 61 «Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR».

(5)Răspunderea privind încadrarea în prevederile prezentului articol revine ordonatorilor principali de credite, inclusiv în ceea ce priveşte blocarea deschiderilor de credite bugetare potrivit alin. (3) ca urmare a nerespectării de către aceştia a prevederilor alin. (2).

(6)Nerespectarea de către persoanele care au în atribuţii ducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (3) din cadrul Ministerului Finanţelor sau unităţilor Trezoreriei Statului constituie abatere disciplinară potrivit art. 492 alin. (2) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează potrivit art. 492 alin. (4) din acelaşi cod;

Art. VI
La articolul 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), autorităţile administraţiei publice locale pot aproba contractarea de finanţări rambursabile, inclusiv pentru proiectele implementate de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu contribuţia asumată, precum şi pentru proiectele implementate de societăţile la care acestea sunt acţionari, corespunzător cu contribuţia stabilită în sarcina unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, contribuţie confirmată de autoritatea de management. Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot aproba contractarea de finanţări rambursabile pentru proiectele implementate de societăţile la care sunt acţionari numai pentru bunuri din domeniul public al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat."
Art. VII
Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, transferul la cerere se face la solicitarea funcţionarului public, cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public, precum şi a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public.
Art. VIII
Sumele transferate beneficiarilor Programului naţional de dezvoltare locală, etapele I şi II, şi Programului naţional de investiţii "Anghel Saligny", rămase neutilizate la finele exerciţiului bugetar al anului 2023, se reflectă în excedentul bugetului local şi se utilizează în anul 2024 cu aceeaşi destinaţie pentru care aceste sume au fost acordate.
Art. IX
Sumele aferente cotei prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022, alocate bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale în anul 2023, rămase neutilizate la finele exerciţiului bugetar, se reflectă în excedentul bugetului local şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie pentru care aceste fonduri au fost alocate.
Art. X
Prin derogare de la prevederile art. XVIII şi art. XIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare, până la finalizarea măsurilor prevăzute la alin. (6) al art. XVIII din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, dar nu mai târziu de 30 iunie 2024, funcţiile de conducere de şef birou pot fi exercitate cu caracter temporar.
Art. XI
Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, mandatul directorului general şi al directorului general adjunct poate fi prelungit, prin ordin al ministrului justiţiei, până la finalizarea implementării activităţilor aferente ţintei 446 din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, dar nu mai târziu de 30 iunie 2026.
Art. XII
(1)Termenul prevăzut la art. 142 alin. (10) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară se prorogă până la data de 30 iunie 2024.
(2)Până la termenul prevăzut la alin. (1), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie are obligaţia de a derula şi încheia procesul de dobândire a deplinei capacităţi instituţionale necesare gestionării bugetului prevăzut la art. 142 alin. (2) din Legea nr. 304/2022.
-****-

PRIM-MINISTRU

ION-MARCEL CIOLACU

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

Marian Neacşu

Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,

Simona Bucura-Oprescu

p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Ionuţ-Cristian Săvoiu,

secretar de stat

Ministrul sănătăţii,

Alexandru Rafila

Ministrul finanţelor,

Marcel-Ioan Boloş

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1197 din data de 29 decembrie 2023