Ordonanță de urgență 124/2024 privind prorogarea unor termene şi consolidarea capacităţii administrative în domeniul impozitării proprietăţii

M.Of. 1069

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Ordonanță de urgență 124/2024 privind prorogarea unor termene şi consolidarea capacităţii administrative în domeniul impozitării proprietăţii
Dată act: 23-oct-2024
Emitent: Guvernul
Având în vedere necesitatea existenţei accesului la date şi informaţii cu relevanţă fiscală cu privire la bunurile deţinute în proprietate pe teritoriul naţional,
având în vedere necesitatea instituirii unor măsuri graduale în abordarea politicilor fiscale derivate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 8 - Reforma fiscală şi reforma sistemului de pensii, reforma R4 "Revizuirea cadrului fiscal" şi investiţia I7 "Asistenţă tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal", se impun consolidarea administrativ-instituţională şi dezvoltarea unui sistem informatic care să conducă la revizuirea cadrului legislativ din domeniul impozitării proprietăţii.
Dat fiind faptul că, în contextul necesităţii revizuirii cadrului legislativ din domeniul impozitării proprietăţii, se impune şi revizuirea reglementărilor instituite prin Ordonanţa Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 370/2022, cu modificările ulterioare,
întrucât politica publică în domeniul impozitării proprietăţii necesită contribuţii din mai multe domenii şi dezvoltarea unui sistem structurat de colectare a datelor despre proprietăţi, iar automatizarea colectării de date şi informaţii despre proprietăţi reprezintă cheia îndeplinirii în condiţii de eficacitate a funcţiilor de evaluare în scop fiscal,
ţinând seama de faptul că nepromovarea prezentului act normativ ar periclita încadrarea în termenele prevăzute pentru îndeplinirea angajamentelor asumate prin PNRR, iar neadaptarea cadrului legal fiscal din domeniul impozitelor şi taxelor locale potrivit contextului relevat de instituţiile internaţionale ce au acordat asistenţă tehnică Ministerului Finanţelor ar avea drept consecinţă aplicarea prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 370/2022, cu modificările ulterioare, cu privire la utilizarea studiilor de piaţă, care nu corespund abordării privind dezvoltarea de modele specifice de evaluare în scopuri fiscale pentru impozitarea proprietăţii, astfel cum s-a avut în vedere prin PNRR,
deoarece aspectele prezentate mai sus vizează interesul public general şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I
La articolul IX din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 15 iulie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 370/2022, cu modificările ulterioare, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«i) prevederile pct. 106 şi 107-116 se abrogă»

Art. II
(1)În cadrul Ministerului Finanţelor se înfiinţează o structură de specialitate la nivel de direcţie, prevăzută cu un număr minim de patru funcţii de conducere, în vederea asigurării îndeplinirii angajamentului asumat prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă privind politicile publice în domeniul impozitării proprietăţii şi, respectiv, implementarea unor modele specifice pentru impozitarea proprietăţii imobiliare într-o manieră coordonată şi strategică.
(2)Structura de specialitate prevăzută la alin. (1) are, în principal, atribuţii privind gestionarea datelor şi informaţiilor cu relevanţă fiscală despre proprietăţile imobiliare din România, colaborarea cu unităţile administrativ-teritoriale, precum şi cu alte entităţi deţinătoare de astfel de date şi informaţii în scopul realizării evaluării fiscale a proprietăţilor imobiliare, realizarea şi implementarea unor modele specifice privind impozitarea proprietăţii imobiliare, coordonarea metodologică a organelor fiscale locale în ceea ce priveşte procedurile specifice derulate în cadrul activităţii de administrare privind impozitarea proprietăţii imobiliare şi elaborarea formularisticii specifice activităţii de administrare a creanţelor fiscale aferente impozitării proprietăţii imobiliare.
(3)Atribuţiile suplimentare prevăzute în sarcina Ministerului Finanţelor pentru implementarea angajamentelor asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă se exercită prin suplimentarea numărului de posturi al Ministerului Finanţelor în vederea încadrării personalului necesar îndeplinirii acestora. Numărul total de posturi aferent structurii de specialitate se stabileşte prin actul normativ de organizare şi funcţionare a Ministerului Finanţelor.
(4)Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor accesul şi resursele necesare pentru conectarea la sistemele informatice şi platformele hardware şi software pe care le gestionează. Acestea includ: Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară e-Terra, prevăzut de Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Registrul electronic naţional al nomenclaturilor stradale, prevăzut de Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spaţială (sectoare cadastrale).
(5)În funcţie de necesităţile identificate în procesul de implementare a impozitării proprietăţii imobiliare, privind datele şi informaţiile cu relevanţă fiscală, se poate asigura interconectarea între sistemele informatice ale Ministerului Finanţelor şi alte sisteme şi baze de date relevante gestionate de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
(6)Datele şi informaţiile prevăzute în prezentul articol se utilizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.
Art. III
(1)Se instituie Sistemul naţional integrat de gestionare în scop fiscal a datelor şi informaţiilor despre bunurile imobile din România, denumit în continuare Sistemul RO eProprietate, sistem informatic de interes strategic naţional.
(2)Ministerul Finanţelor, prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, asigură dezvoltarea, funcţionarea, mentenanţa şi orice alte activităţi legate de administrarea Sistemului RO e-Proprietate.
(3)Sistemul RO e-Proprietate reprezintă ansamblul de principii, reguli şi sisteme informatice, infrastructură de comunicaţii, elemente de interconectare şi interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware şi software pentru stocare, procesare automată, procesare manuală, preluare, afişare şi transmitere de date, având drept scop automatizarea colectării de date şi informaţii despre bunurile imobile, pentru fundamentarea politicilor publice în scop fiscal.
Art. IV
(1)Autorităţile/Instituţiile publice şi organizaţiile profesionale de interes public sau de utilitate publică care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate ori coordonate, deţin orice fel de date sau informaţii cu privire la bunurile imobile au obligaţia de a le pune la dispoziţie/furniza Ministerului Finanţelor, cu titlu gratuit, pentru a fi integrate în cadrul Sistemului RO e-Proprietate.
(2)Pe măsura dezvoltării sistemelor informatice, Sistemul RO e-Proprietate se poate interconecta, în condiţiile stabilite prin lege, cu alte sisteme informatice, în scopul furnizării către acesta a datelor şi informaţiilor privind proprietăţile din România.
Art. V
Procedura de utilizare şi funcţionare a Sistemului RO e-Proprietate, precum şi standardele funcţionale şi structurale, periodicitatea şi modalitatea de transmitere/punere la dispoziţie a datelor şi informaţiilor se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor, care se elaborează în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

-****-

PRIM-MINISTRU

ION-MARCEL CIOLACU

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

Marian Neacşu

Ministrul finanţelor,

Marcel-Ioan Boloş

Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,

Adrian-Ioan Veştea

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1069 din data de 24 octombrie 2024