Capitolul v - Transparenţă. Obligaţii de raportare - Ordonanță de urgență 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice

M.Of. 883

În vigoare
Versiune de la: 9 Septembrie 2024
CAPITOLUL V:Transparenţă. Obligaţii de raportare
Art. 51
(1)Întreprinderea publică, prin grija preşedintelui consiliului de administraţie sau al consiliului de supraveghere, după caz, trebuie să publice pe pagina proprie de internet, pentru accesul acţionarilor şi al publicului, următoarele documente şi informaţii:
a)hotărârile adunărilor generale ale acţionarilor, în termen de 2 zile lucrătoare de la data adunării;
b)situaţiile financiare anuale, în termen de 2 zile lucrătoare de la data aprobării;
c)raportările contabile semestriale, în termen de 45 de zile de la încheierea semestrului;
d)componenţa consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, inclusiv: numele şi prenumele fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, CV-ul fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, data încetării mandatului fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, afilierea politică a fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, statutul fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, respectiv definitivi sau provizorii, remuneraţia fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, inclusiv eventuale bonusuri sau beneficii;
e)declaraţiile de avere şi de interese ale fiecărui membru al consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului de pe întreaga durată a mandatului;
f)raportul anual cu privire la remuneraţiile şi alte avantaje acordate administratorilor şi directorilor, respectiv membrilor consiliului de supraveghere şi membrilor directoratului în cursul anului financiar;
g)Codul de etică, în 2 zile lucrătoare de la data adoptării, respectiv la data de 31 mai a fiecărui an, în cazul revizuirii acestuia;
h)procedura prin care s-a făcut selecţia membrilor consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere/directoratului, precum şi revocările din funcţiile respective în ultimii 3 ani şi motivele revocărilor;
i)scrisoarea de aşteptări;
j)contractul de mandat;
k)bugetul pentru investiţii în fiecare dintre ultimii 3 ani financiari;
l)cheltuielile totale cu personalul în ultimii 3 ani (inclusiv salarii, sporuri, bonusuri, traininguri sau formare profesională, decontări şi alte beneficii);
m)datoriile întreprinderii publice către bugetul de stat, către instituţii de creditare şi către parteneri comerciali, cu menţiunea pentru fiecare categorie cât la sută este reprezentat de restanţe de plată;
n)valoarea subvenţiei operaţionale primite de la bugetul de stat;
o)serviciile sau bunurile produse de întreprindere în interes public;
p)menţionarea obiectivului de politică publică a întreprinderii;
q)situaţiile de risc/analiza de risc din domeniul de activitate al întreprinderii;
r)raportul anual agregat pe pagina web a întreprinderii;
s)menţionarea obiectivului de politică publică a întreprinderii;
ş)planul de integritate al întreprinderii (dezvoltat în concordanţă cu Ghidul de bună practică al OCDE privind controlul intern, etica şi conformitatea) şi mecanismul de raportare de către avertizorii în interes public a încălcărilor legii;
t)raportul de audit extern.
(2)Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile semestriale, rapoartele consiliului de administraţie sau, după caz, ale consiliului de supraveghere şi raportul de audit anual sunt păstrate pe pagina de internet a întreprinderii publice pe o perioadă de cel puţin 3 ani, după aprobarea acestora.
(3)Publicarea informaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se va realiza într-o secţiune distinctă de pe pagina de internet a respectivei întreprinderi publice. În situaţia în care întreprinderea nu deţine o pagină de internet dedicată, aceste informaţii vor fi publicate pe pagina de internet a autorităţii tutelare.
(4)Politica generală de dividende şi politica de remunerare a autorităţilor publice tutelare locale se publică într-o secţiune distinctă de pe pagina de internet a acestora.
(5)Dispoziţiile alin. (1) se aplică întreprinderilor publice prevăzute la art. 1 alin. (3)-(5) în măsura în care legislaţia specială aplicabilă nu conţine dispoziţii contrare.

Art. 52
(1)Consiliul de administraţie sau, după caz, directoratul convoacă adunarea generală a acţionarilor pentru aprobarea oricărei tranzacţii dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacţii încheiate, o valoare mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale întreprinderii publice sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a întreprinderii publice potrivit ultimelor situaţii financiare auditate, cu administratorii ori directorii sau, după caz, cu membrii consiliului de supraveghere ori ai directoratului, cu angajaţii, cu acţionarii care deţin controlul asupra societăţii sau cu o societate controlată de aceştia.

(2)Obligaţia de convocare revine consiliului de administraţie sau directoratului şi în cazul tranzacţiilor încheiate cu soţul sau soţia, rudele ori afinii până la gradul IV, inclusiv ai persoanelor prevăzute la alin. (1).

(3)Consiliul de administraţie sau, după caz, directoratul informează acţionarii, în cadrul primei adunări generale a acţionarilor ce urmează încheierii actului juridic, asupra oricărei tranzacţii încheiate de întreprinderea publică cu:
a)persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2), dacă valoarea tranzacţiei este sub nivelul stabilit la alin. (1);
b)o altă întreprindere publică ori cu autoritatea publică tutelară, dacă tranzacţia are o valoare, individual sau într-o serie de tranzacţii, de cel puţin echivalentul în lei a 100.000 euro.

(4)În cazul regiilor autonome, consiliul de administraţie informează de îndată autoritatea publică tutelară asupra oricărei tranzacţii prevăzute la alin. (1)-(3).
(5)Directorul general sau, după caz, directoratul supune aprobării consiliului de administraţie sau consiliului de supraveghere orice tranzacţie din categoria celor prevăzute la alin. (1) dacă aceasta are, individual sau într-o serie de tranzacţii, o valoare de cel puţin echivalentul în lei a 50.000 euro. Pentru a decide asupra tranzacţiei, consiliul de administraţie poate dispune efectuarea unei expertize independente, pentru a verifica dacă tranzacţia este corectă în raport cu ofertele de acelaşi tip existente pe piaţă.
(6)În rapoartele semestriale şi anuale ale consiliului de administraţie sau, după caz, ale directoratului se vor menţiona, într-un capitol special, actele juridice încheiate în condiţiile alin. (1) şi (3), precizându-se următoarele elemente: părţile care au încheiat actul juridic, data încheierii şi natura actului, descrierea obiectului acestuia, valoarea totală a actului juridic, creanţele reciproce, garanţiile constituite, termenele şi modalităţile de plată, precum şi alte elemente esenţiale şi semnificative în legătură cu aceste acte juridice. În rapoarte se vor menţiona şi orice alte informaţii necesare pentru determinarea efectelor actelor juridice respective asupra situaţiei financiare a societăţii. În cazul întreprinderilor publice ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată se aplică şi legislaţia specifică.

Art. 53
(1)Este anulabil actul juridic încheiat în frauda intereselor întreprinderii publice de un membru al consiliului de administraţie sau al consiliului de supraveghere, de un director sau, după caz, de un membru al directoratului cu:
a)soţul, ascendenţii sau descendenţii săi, cu rudele în linie colaterală sau cu afinii săi până la gradul IV inclusiv;
b)administratorii ori directorii sau, după caz, cu membrii consiliului de supraveghere ori ai directoratului, cu angajaţii, cu acţionarii care deţin controlul asupra societăţii sau cu o societate controlată;
c)soţul persoanelor prevăzute la lit. b), cu ascendenţii sau descendenţii acestora, cu rudele în linie colaterală sau cu afinii până la gradul IV inclusiv ai acestora.
(2)Acţiunea în anulare poate fi introdusă de orice acţionar sau de persoana desemnată de adunarea generală a acţionarilor în termen de 6 luni de la data la care a cunoscut faptul încheierii tranzacţiei, dar nu mai mult de 12 luni de la data încheierii actului juridic respectiv.

Art. 54
Directorul general sau, după caz, directoratul întreprinderii publice elaborează trimestrial şi prezintă consiliului de administraţie sau, după caz, consiliului de supraveghere un raport în care sunt prezentate informaţii privind execuţia mandatului său, schimbările semnificative în situaţia afacerilor şi în aspectele externe care ar putea afecta performanţa întreprinderii publice sau perspectivele sale strategice.
Art. 55
(1)Consiliul de administraţie sau, după caz, consiliul de supraveghere al întreprinderii publice prezintă semestrial, în cadrul adunării generale a acţionarilor, un raport asupra activităţii de administrare, care include şi informaţii referitoare la execuţia contractelor de mandat ale directorilor, respectiv ale membrilor directoratului, detalii cu privire la activităţile operaţionale, la performanţele financiare ale societăţii şi la raportările contabile semestriale ale societăţii.
(2)Comitetul de nominalizare şi remunerare din cadrul consiliului de administraţie sau, după caz, din cadrul consiliului de supraveghere elaborează un raport anual cu privire la remuneraţiile şi alte avantaje acordate administratorilor şi directorilor, respectiv membrilor consiliului de supraveghere şi membrilor directoratului în cursul anului financiar.
(3)Raportul prevăzut la alin. (2) este prezentat adunării generale a acţionarilor care aprobă situaţiile financiare anuale. Raportul este pus la dispoziţia acţionarilor potrivit art. 39 alin. (1) şi cuprinde cel puţin informaţii privind:
a)structura remuneraţiei, cu explicarea ponderii componentei variabile şi componentei fixe;
b)criteriile de performanţă ce fundamentează componenta variabilă a remuneraţiei, raportul dintre performanţa realizată şi remuneraţie;
c)considerentele ce justifică orice schemă de bonusuri anuale sau avantaje nebăneşti;
d)eventualele scheme de pensii suplimentare sau anticipate;
e)informaţii privind durata contractului, perioada de preaviz negociată, cuantumul daunelor-interese pentru revocare fără justă cauză.
Art. 56
Consiliul de administraţie sau, după caz, consiliul de supraveghere elaborează un raport anual privind activitatea întreprinderii publice, nu mai târziu de data de 31 mai a anului următor celui cu privire la care se raportează. Raportul se publică pe pagina de internet a întreprinderii publice.

Art. 57
(1)Consiliul de administraţie sau, după caz, consiliul de supraveghere, directorul general sau directoratul, în cazul în care conducerea executivă este exercitată de directori, are obligaţia să transmită AMEPIP şi, după caz, autorităţii publice tutelare sau acţionarilor care deţin mai mult de 5% din capitalul social, semestrial şi ori de câte ori se solicită, fundamentări, analize, situaţii, raportări şi orice alte informaţii referitoare la activitatea întreprinderii publice în formatul şi la termenele stabilite prin actele administrative ale autorităţilor.

(11)AMEPIP şi autorităţile publice tutelare, care sunt informate în conformitate cu dispoziţiile alin. (1), precum şi acţionarii întreprinderii publice au obligaţia de a păstra confidenţialitatea în ceea ce priveşte orice informaţie financiară şi/sau comercială calificată ca fiind confidenţială sau privilegiată potrivit normelor legale sau obligaţiilor contractuale asumate de

(2)Întreprinderea publică prezintă autorităţii publice tutelare şi AMEPIP, nu mai târziu de data de 31 mai a anului următor celui cu privire la care se raportează, un raport care include stadiul îndeplinirii obiectivelor sale în materie de guvernanţă corporativă şi transparenţă, precum şi stadiul îndeplinirii indicatorilor financiari şi nefinanciari asumaţi. Autoritatea publică tutelară utilizează informaţiile transmise de întreprinderea publică pentru a monitoriza şi ajusta, după caz, planul de administrare al întreprinderii publice.

(21)Întreprinderea publică, prin intermediul consiliului de administraţie sau, după caz, al consiliului de supraveghere, transmite AMEPIP informaţiile solicitate în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare.

(3)[textul din Art. 57, alin. (3) din capitolul V a fost abrogat la 02-iul-2023 de Art. I, punctul 81. din Legea 187/2023]
(4)Structurile de guvernanţă corporativă de la nivelul întreprinderii publice raportează indicatorii de monitorizare din contractul de mandat, trimestrial, până la data de 20 a lunii următoare trimestrului precedent.

Art. 571
Prevederile art. 51-57 se aplică în mod corespunzător şi în cazul întreprinderilor publice organizate ca societăţi cu răspundere limitată. Toate referirile la consiliul de administraţie vor fi interpretate ca referiri la administratori, cele referitoare la preşedintele consiliului de administraţie vor fi interpretate ca referiri la administratorii care au drept de reprezentare legală şi toate referirile la adunarea generală a acţionarilor vor fi interpretate ca referiri la adunarea generală a asociaţilor.

Art. 58
(1)Până cel târziu la data de 30 iunie a anului următor celui cu privire la care se face raportarea, AMEPIP elaborează şi prezintă Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice. Acest raport este publicat pe pagina de internet a AMEPIP, după ce este aprobat de Guvern.
(2)Raportul prevăzut la alin. (1) include cel puţin informaţii cu privire la:
a)măsura în care au fost implementate şi realizate dispoziţiile şi obiectivele stabilite în politica privind proprietatea;
b)domeniul de aplicare şi dimensiunea portofoliului întreprinderilor publice;
c)o prezentare generală a performanţei financiare agregate a întregului sector al întreprinderilor publice, analizând pentru fiecare piaţă relevantă pe care acestea activează principalii indicatori financiari generali, inclusiv, dar fără a se limita la: cifra de afaceri, profitul, fluxul de numerar din activităţile de exploatare, investiţiile brute, rentabilitatea capitalului propriu, rentabilitatea activelor şi dividendele obţinute;
d)o prezentare generală a principalilor indicatori nefinanciari, inclusiv, dar fără a se limita la statisticile structurale şi de demografie a afacerilor, ocuparea forţei de muncă, costurile aferente, obiectivele operaţionale şi de afaceri, obiectivele de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) sau de responsabilitate socială corporativă (CSR);
e)aspecte relevante de guvernanţă corporativă, precum: politica de numire şi de nominalizare a consiliilor de administraţie, politica de remunerare a membrilor consiliilor de administraţie şi a directorilor întreprinderilor publice şi raportarea privind modificările recente în ceea ce priveşte componenţa consiliilor de administraţie ale întreprinderilor publice şi/sau criteriile de independenţă, după caz;
f)o analiză detaliată a performanţelor financiare şi nefinanciare ale celor mai importante întreprinderi publice din fiecare sector, în funcţie de cota de piaţă şi de venituri.

Art. 581
(1)Întreprinderile publice desemnează un ofiţer de conformitate pentru implementarea planurilor de integritate ca instrumente manageriale pentru promovarea integrităţii organizaţionale în cadrul întreprinderii publice. Ofiţerul de conformitate constituie punct de contact pentru AMEPIP cu întreprinderea publică.
(2)Persoanele desemnate conform prevederilor alin. (1) au acces direct şi în timp util la datele şi informaţiile relevante, deţinute de întreprinderile publice raportoare, necesare îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. 59
Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă atrage, în condiţiile legii, răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor cu atribuţii în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă.

Art. 591
(1)Neîndeplinirea de către autoritatea publică tutelară a obligaţiilor prevăzute la art. 21 alin. (2), art. 3 alin. (1) lit. a)-j), art. 5 alin. (7), art. 29 alin. (4) şi (12) constituie contravenţie şi se sancţionează, în funcţie de gravitatea faptei, după cum urmează:
a)cu avertisment;
b)cu amendă de la 15.000 la 50.000 lei în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c)cu o amendă de la 50.000 la 200.000 de lei pentru abateri repetate.
(2)Nerespectarea de către conducătorul autorităţii publice tutelare a prevederilor art. 291 alin. (2)-(4) în ceea ce priveşte întreprinderile publice aflate în subordine/coordonare sau în portofoliu constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a)cu avertisment;
b)cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c)cu o amendă de la 15% la 30% din remuneraţia anuală a conducătorului autorităţii publice tutelare, pentru abateri repetate.
(3)Neîndeplinirea de către consiliul de administraţie sau supraveghere, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi pe acţiuni, sau de către administratorii cu drept de reprezentare legală, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi cu răspundere limitată, a obligaţiilor prevăzute la art. 29 alin. (4) şi (12), art. 291 alin. (2)-(4), art. 35 alin. (6), art. 39 alin. (3) şi art. 57 alin. (1), (2) şi (21) constituie contravenţie şi se sancţionează fiecare administrator, în funcţie de gravitatea faptei, după cum urmează:
a)cu avertisment;
b)cu amendă de la 10.000 la 100.000 lei în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c)cu amendă de la 15% la 30% din remuneraţia anuală fixă şi variabilă a administratorilor, determinată conform ultimei situaţii financiare anuale aprobate, în caz de abateri repetate.
(4)Neîndeplinirea de către preşedintele consiliului de administraţie sau supraveghere, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi pe acţiuni, sau de către administratorii cu drept de reprezentare legală, în cazul întreprinderilor publice constituite ca societăţi cu răspundere limitată, a obligaţiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a)cu avertisment;
b)cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, în cazul săvârşirii faptei pentru prima dată;
c)cu amendă cuprinsă între 5% la 10% din remuneraţia anuală fixă şi variabilă a administratorilor, determinată conform ultimei situaţii financiare anuale aprobate, în caz de abateri repetate.
(5)Dacă prin actul de constatare a contravenţiei sunt prevăzute măsuri de remediere a situaţiei, stabilindu-se şi un termen în acest scop, neîndeplinirea măsurilor dispuse, în termenul stabilit, cu vinovăţie, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă a cărei limită minimă şi, respectiv, a cărei limită maximă sunt dublul limitelor amenzii prevăzute de lege pentru contravenţia în legătură cu care s-au dispus măsuri de remediere.
(6)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale se realizează de către persoane împuternicite prin ordin al preşedintelui AMEPIP. Sumele încasate se fac venit la bugetul de stat în cotă de 70%, diferenţa revenind bugetului AMEPIP. Sancţiunile aplicate vor fi aduse la cunoştinţa publicului prin afişare pe pagina de internet a autorităţii publice tutelare şi a AMEPIP.
(7)Contravenţiilor prevăzute la alin. (1)-(4) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 8, art. 28 alin. (1) şi art. 29.