Secţiunea 4 - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Ordonanta 86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar

M.Of. 624

În vigoare
Versiune de la: 18 Martie 2024
SECŢIUNEA 4:Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Art. 18
(1)Se înfiinţează Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, instituţie publică cu personalitate juridică, cu buget propriu, în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare Agenţie.
(2)Cheltuielile curente şi de capital se finanţează de la bugetul de stat.
(3)Agenţia are sediul central, la înfiinţare, în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, şi funcţionează cu unităţi subordonate. Sediul se va putea modifica prin hotărâre a Guvernului.
(4)Agenţia este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului.

(41)Preşedintele Agenţiei este ajutat în activitatea sa de 3 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie a prim-ministrului la propunerea preşedintelui Agenţiei. Vicepreşedinţii exercită atribuţiile delegate de preşedintele Agenţiei. Răspunderile şi atribuţiile vicepreşedinţilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.

(42)Cabinetele demnitarilor se organizează şi funcţionează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare. Personalul din cadrul cabinetelor demnitarilor are statut de personal contractual.

(43)Numărul maxim de posturi din cabinetul preşedintelui şi vicepreşedinţilor Agenţiei este cel prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare.

(5)Preşedintele Agenţiei este ordonator secundar de credite şi reprezintă Agenţia în relaţia cu terţii.
(6)Prin ordin al preşedintelui Agenţiei unele atribuţii ale acestuia pot fi delegate vicepreşedinţilor, secretarului general, secretarului general adjunct sau funcţionarilor publici de conducere, în condiţiile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele şi condiţiile delegării.

Art. 19
(1)Agenţia îşi desfăşoară activitatea în domeniul impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi al altor venituri bugetare, pentru care este competentă potrivit legii, prin intermediul procedurilor de gestiune, colectare, control fiscal, soluţionare a contestaţiilor şi dezvoltarea unor relaţii de parteneriat cu contribuabilii, inclusiv prin acordarea de servicii de asistenţă.
(2)Agenţia este responsabilă, atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial, în numele şi în contul statului, de aplicarea legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri ale bugetului de stat, precum şi veniturile altor autorităţi şi instituţii publice centrale sau ale Comunităţii Europene, a căror administrare îi este conferită prin acte normative sau convenţii, exclusiv veniturile datorate în vamă.
(3)Agenţia, prin Unitatea de imprimare rapidă, are obligaţia de a asigura în mod gratuit imprimarea şi transmiterea centralizată a setului de informaţii destinat accesării şi utilizării funcţionalităţilor Sistemului naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar (SNEP), solicitat operatorului SNEP de către instituţiile publice participante la acest sistem.
(4)Costurile aferente aplicării prevederilor alin. (3) se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Agenţiei, de la titlul de cheltuieli "Bunuri şi servicii".
(5)Procedurile de imprimare şi transmitere a corespondenţei prevăzute la alin. (3) se aprobă prin ordin comun al ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice.

Art. 20
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. 21
(1)Prin atribuţiile încredinţate, Agenţia asigură: administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare date prin lege în competenţa sa, precum şi controlul fiscal, respectiv inspecţie fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situaţiei fiscale personale, verificare documentară, conformare voluntară pentru prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care au ca efect frauda fiscală şi evaziunea fiscală, precum şi a altor fapte date prin lege în competenţa sa.

(2)Agenţia controlează, de asemenea, modul de producere, depozitare, circulaţie şi valorificare a bunurilor, în toate locurile şi spaţiile în care se desfăşoară activitatea operatorilor economici.
(3)Agenţia poate, la solicitarea procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează, întocmind procese-verbale, prin care poate estima prejudiciul cauzat aferent operaţiunilor verificate, acte procedurale care constituie mijloace de probă, potrivit legii.
(4)Împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se poate formula plângere potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 22
Predarea-primirea în administrare a bunurilor mobile şi imobile între Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţie, respectiv unităţile subordonate acesteia, se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Art. 23
(1)Drepturile de natură salarială care decurg din activităţile de control şi colectare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale vor fi acordate, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, personalului Agenţiei, personalului Ministerului Finanţelor Publice, cât şi personalului din instituţiile care gestionează bugetele pentru care se face colectarea din sumele aferente ale bugetului respectiv.
(2)Prin ordin comun al ministrului finanţelor publice, ministrului sănătăţii şi ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei vor fi aprobate norme de aplicare a prevederilor alin. (1).
Art. 24
În vederea îndeplinirii unor sarcini pe termen scurt sau care presupun un volum mare de activitate pe perioade limitate de timp, se vor asigura surse de finanţare pentru angajarea de personal pe perioade determinate de timp. Perioadele, numărul de personal şi cheltuielile aferente se vor stabili anual, prin legea bugetului de stat.
Art. 25
Personalul aparatului propriu al Ministerului Finanţelor Publice care trece la aparatul propriu al Agenţiei îşi păstrează toate drepturile.
Art. 26
(1)Agenţia se înfiinţează la data de 1 octombrie 2003 şi devine operaţională de la data de 1 ianuarie 2004.
(2)Agenţia va funcţiona până la data de 1 ianuarie 2004 cu un număr maxim de 50 de posturi.
(3)Persoanele angajate pe această perioadă vor desfăşura operaţiuni legate de organizarea şi funcţionarea Agenţiei.
(4)Cheltuielile de înfiinţare a Agenţiei şi de salarizare a personalului Agenţiei pentru anul 2003 se suportă din bugetul Ministerului Finanţelor Publice.