Capitolul ii - Servicii publice comunitare de evidenţă a persoanelor - Ordonanta 84/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor
M.Of. 544
În vigoare Versiune de la: 3 Februarie 2023
CAPITOLUL II:Servicii publice comunitare de evidenţă a persoanelor
Art. 4
(1)Se înfiinţează, în subordinea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, denumite în continuare servicii publice comunitare locale, prin reorganizarea compartimentelor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor locale şi a formaţiunilor locale de evidenţă a populaţiei din structura Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2)Serviciile publice comunitare locale se înfiinţează şi în sectoarele municipiului Bucureşti, prin reorganizarea structurilor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi a birourilor de evidenţă informatizată a persoanei ale Serviciului independent de evidenţă informatizată a persoanei al municipiului Bucureşti din cadrul Direcţiei Generale de Evidenţă Informatizată a Persoanei.
(3)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, înfiinţate în subordinea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucureşti, se pot constitui cu personalitate juridică, prin hotărâre a consiliilor locale.
(1)Se înfiinţează, în subordinea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, denumite în continuare servicii publice comunitare locale, prin reorganizarea compartimentelor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor locale şi a formaţiunilor locale de evidenţă a populaţiei din structura Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2)Serviciile publice comunitare locale se înfiinţează şi în sectoarele municipiului Bucureşti, prin reorganizarea structurilor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi a birourilor de evidenţă informatizată a persoanei ale Serviciului independent de evidenţă informatizată a persoanei al municipiului Bucureşti din cadrul Direcţiei Generale de Evidenţă Informatizată a Persoanei.
(3)Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, înfiinţate în subordinea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucureşti, se pot constitui cu personalitate juridică, prin hotărâre a consiliilor locale.Art. 5
a)întocmesc, ţin evidenţa şi eliberează certificatele de stare civilă;
d)întocmesc, completează, rectifică, anulează sau reconstituie actele de stare civilă şi orice menţiuni efectuate pe actele de stare civilă, în condiţiile legii;
e)actualizează Registrul naţional de evidenţă a persoanelor cu datele de identificare şi adresele cetăţenilor care au domiciliul în raza de competenţă teritorială a serviciului public comunitar respectiv;
e1)furnizează, în cadrul Sistemului naţional informatic de evidenţă a populaţiei, date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidenţă a populaţiei;
e2)utilizează şi valorifică Registrul naţional de evidenţă a persoanelor;
i)primesc, în sistem de ghişeu unic, cererile şi documentele necesare în vederea eliberării cărţilor de identitate, cărţilor de alegător, paşapoartelor simple, permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare şi a plăcilor cu numere de înmatriculare a vehiculelor şi le înaintează serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor, respectiv serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor;
j)primesc de la serviciile publice comunitare competente cărţile de identitate, cărţile de alegător, paşapoartele simple, permisele de conducere, certificatele de înmatriculare şi plăcile cu numere de înmatriculare a vehiculelor, pe care le eliberează solicitanţilor;»
Serviciile publice comunitare locale au următoarele atribuţii principale:
a)întocmesc, ţin evidenţa şi eliberează certificatele de stare civilă;b)înregistrează actele şi faptele de stare civilă, precum şi menţiunile şi modificările intervenite în statutul civil, în domiciliul şi reşedinţa persoanei, în condiţiile legii;
c)întocmesc şi păstrează registrele de stare civilă, în condiţiile legii;
d)întocmesc, completează, rectifică, anulează sau reconstituie actele de stare civilă şi orice menţiuni efectuate pe actele de stare civilă, în condiţiile legii;
e)actualizează Registrul naţional de evidenţă a persoanelor cu datele de identificare şi adresele cetăţenilor care au domiciliul în raza de competenţă teritorială a serviciului public comunitar respectiv;
e1)furnizează, în cadrul Sistemului naţional informatic de evidenţă a populaţiei, date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidenţă a populaţiei;
e2)utilizează şi valorifică Registrul naţional de evidenţă a persoanelor;f)furnizează, în condiţiile legii, datele de identificare şi de adresă ale persoanei către autorităţile şi instituţiile publice centrale, judeţene şi locale, agenţii economici şi către cetăţeni;
g)[textul din Art. 5, litera G. din capitolul II a fost abrogat la 02-iul-2009 de Art. II, punctul 3. din Legea 243/2009]
h)constată contravenţiile şi aplică sancţiuni, în condiţiile legii;
i)primesc, în sistem de ghişeu unic, cererile şi documentele necesare în vederea eliberării cărţilor de identitate, cărţilor de alegător, paşapoartelor simple, permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare şi a plăcilor cu numere de înmatriculare a vehiculelor şi le înaintează serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor, respectiv serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor;
j)primesc de la serviciile publice comunitare competente cărţile de identitate, cărţile de alegător, paşapoartele simple, permisele de conducere, certificatele de înmatriculare şi plăcile cu numere de înmatriculare a vehiculelor, pe care le eliberează solicitanţilor;»k)ţin registrele de evidenţă pentru fiecare categorie de documente eliberate.
Art. 6
(1)Se înfiinţează, în subordinea consiliilor judeţene, servicii publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, denumite în continuare servicii publice comunitare judeţene, prin reorganizarea serviciilor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor judeţene, precum şi a birourilor judeţene de evidenţă a populaţiei din cadrul serviciilor judeţene de evidenţă informatizată a persoanei.
(2)Se înfiinţează, în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, Serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor al municipiului Bucureşti, prin reorganizarea serviciului de stare civilă din aparatul propriu al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, precum şi a sectorului evidenţa populaţiei al Serviciului independent de evidenţă informatizată a persoanei al municipiului Bucureşti din cadrul Direcţiei Generale de Evidenţă Informatizată a Persoanei.
(1)Se înfiinţează, în subordinea consiliilor judeţene, servicii publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, denumite în continuare servicii publice comunitare judeţene, prin reorganizarea serviciilor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor judeţene, precum şi a birourilor judeţene de evidenţă a populaţiei din cadrul serviciilor judeţene de evidenţă informatizată a persoanei.
(2)Se înfiinţează, în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, Serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor al municipiului Bucureşti, prin reorganizarea serviciului de stare civilă din aparatul propriu al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, precum şi a sectorului evidenţa populaţiei al Serviciului independent de evidenţă informatizată a persoanei al municipiului Bucureşti din cadrul Direcţiei Generale de Evidenţă Informatizată a Persoanei.(3)Serviciile publice comunitare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, funcţionează ca instituţii publice de interes judeţean, respectiv municipal, cu personalitate juridică.
Art. 7
(1)Serviciile publice comunitare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a)[textul din Art. 7, alin. (1), litera A. din capitolul II a fost abrogat la 01-iul-2010 de Art. II, punctul 4. din Legea 243/2009]
a1)furnizează, în cadrul Sistemului naţional informatic de evidenţă a populaţiei, date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidenţă a populaţiei;
a2)utilizează şi valorifică Registrul naţional de evidenţă a persoanelor;
c)coordonează şi controlează modul de gestionare şi de întocmire a registrelor de stare civilă;
d)asigură emiterea certificatelor de stare civilă, a cărţilor de identitate şi a cărţilor de alegător;
d1)aprovizionează serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor cu imprimatele necesare activităţii de evidenţă a persoanelor şi stare civilă, distribuite de Direcţia generală;
a)[textul din Art. 7, alin. (1), litera A. din capitolul II a fost abrogat la 01-iul-2010 de Art. II, punctul 4. din Legea 243/2009]
a1)furnizează, în cadrul Sistemului naţional informatic de evidenţă a populaţiei, date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidenţă a populaţiei;
a2)utilizează şi valorifică Registrul naţional de evidenţă a persoanelor;b)coordonează şi controlează metodologic activitatea serviciilor publice comunitare locale;
c)coordonează şi controlează modul de gestionare şi de întocmire a registrelor de stare civilă;
d)asigură emiterea certificatelor de stare civilă, a cărţilor de identitate şi a cărţilor de alegător;
d1)aprovizionează serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor cu imprimatele necesare activităţii de evidenţă a persoanelor şi stare civilă, distribuite de Direcţia generală;e)monitorizează şi controlează modul de respectare a prevederilor legale în domeniul asigurării protecţiei datelor referitoare la persoană;
f)gestionează resursele materiale şi de dotare necesare activităţii proprii;
g)ţin evidenţa şi păstrează registrele de stare civilă, exemplarul 2, şi efectuează menţiuni pe acestea, conform comunicărilor primite.
Art. 8
Organizarea şi funcţionarea ghişeului unic se realizează în mod unitar, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
Organizarea şi funcţionarea ghişeului unic se realizează în mod unitar, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.Art. 9
(3)Structura organizatorică, statul de funcţii, numărul de personal şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice comunitare locale, judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, se stabilesc prin hotărâre a consiliilor locale, judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu avizul Direcţiei generale.
(1)[textul din Art. 9, alin. (1) din capitolul II a fost abrogat la 26-iun-2002 de Art. 1, punctul 2. din Legea 372/2002]
(2)[textul din Art. 9, alin. (2) din capitolul II a fost abrogat la 26-iun-2002 de Art. 1, punctul 2. din Legea 372/2002]
(3)Structura organizatorică, statul de funcţii, numărul de personal şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice comunitare locale, judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, se stabilesc prin hotărâre a consiliilor locale, judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu avizul Direcţiei generale.(4)[textul din Art. 9, alin. (4) din capitolul II a fost abrogat la 02-iul-2009 de Art. II, punctul 6. din Legea 243/2009]
Art. 10
Pentru aplicarea unitară a prevederilor legale la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale Guvernul va aproba metodologia privind criteriile de dimensionare a numărului de funcţii din aparatul serviciilor publice comunitare, constituirea patrimoniului şi managementul resurselor umane, financiare şi materiale.