Capitolul iii - Informare şi cooperare - Ordonanta 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi

M.Of. 654

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2020
CAPITOLUL III:Informare şi cooperare
Art. 25: Informarea consumatorilor de către comercianţi
(1)Comercianţii informează consumatorii cu privire la entitatea sau entităţile SAL de care aceştia aparţin atunci când comercianţii se angajează să utilizeze respectivele proceduri. Informaţiile respective includ adresa site-ului internet al entităţii sau entităţilor SAL relevante.
(2)Informaţiile menţionate la alin. (1) sunt furnizate în mod clar, inteligibil şi uşor accesibil pe site-ul internet al comercianţilor, în cazul în care acesta există, şi, dacă este cazul, în termenii şi condiţiile generale ale contractelor de vânzare sau de prestare de servicii dintre comerciant şi consumator.
(3)În cazul în care un litigiu între un consumator şi un comerciant stabilit pe teritoriul României nu a putut fi soluţionat în urma unei reclamaţii prezentate direct de consumator comerciantului, comerciantul informează consumatorul despre posibilitatea de a se adresa entităţii SAL. Această informaţie este furnizată pe suport hârtie sau pe un alt suport durabil.
Art. 26: Asistenţa oferită consumatorilor
(1)Se desemnează Centrul European al Consumatorilor din România pentru a oferi asistenţă consumatorilor:
a)în cazul litigiilor care decurg din contractele de vânzare sau de prestare de servicii transfrontaliere, astfel încât consumatorii să se poată adresa entităţii SAL care îşi desfăşoară activitatea într-un alt stat membru şi care este competentă cu soluţionarea litigiului cu caracter transfrontalier;
b)în cazul litigiilor referitoare la reclamaţiile prezentate prin intermediul platformei de soluţionare online a litigiilor, ca punct de contact privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum, denumit punct de contact SOL, în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.
(2)Autoritatea competentă comunică numele şi coordonatele punctului de contact Comisiei Europene în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.
Art. 27: Informaţii generale
(1)Entităţile SAL, Centrul European al Consumatorilor din România şi asociaţiile de consumatori pun la dispoziţia publicului pe site-urile internet ale acestora, oferind un link către site-ul internet al Comisiei Europene, şi, ori de câte ori este posibil, pe un suport durabil la sediile lor, lista entităţilor SAL menţionată la art. 31 alin. (5).
(2)Ministerul Economiei încurajează organizaţiile de consumatori şi asociaţiile patronale relevante să publice, pe site-urile lor internet şi prin orice alte mijloace pe care le consideră adecvate, lista entităţilor SAL menţionată la art. 31 alin. (5), precum şi un link electronic către platforma SOL.

(3)Centrul European al Consumatorilor din România şi asociaţiile de consumatori asigură diseminarea informaţiilor cu privire la modalităţile conform cărora consumatorii pot avea acces la procedurile SAL pentru soluţionarea litigiilor care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe.
(4)Entităţile SAL, Centrul European al Consumatorilor din România şi asociaţiile de consumatori adoptă măsuri pentru a încuraja organizaţiile consumatorilor şi organizaţiile profesionale de la nivel naţional să sporească gradul de conştientizare cu privire la entităţile SAL, la procedurile acestora şi să promoveze utilizarea procedurilor SAL de către comercianţi şi consumatori. Respectivele organisme furnizează consumatorilor informaţii privind entităţile SAL competente în momentul în care primesc reclamaţii din partea consumatorilor.
(5)Entităţile SAL, Centrul European al Consumatorilor din România, Ministerul Economiei furnizează o adresă electronică în vederea accesării platformei SOL.

Art. 28: Cooperarea şi schimbul de experienţă între entităţile SAL
(1)Entităţile SAL cooperează în vederea soluţionării litigiilor transfrontaliere şi efectuează schimburi regulate de bune practici, în ceea ce priveşte soluţionarea litigiilor transfrontaliere şi a celor naţionale.
(2)În cazul în care există în Uniunea Europeană o reţea de entităţi SAL care facilitează soluţionarea litigiilor transfrontaliere care apar într-un anumit domeniu, Ministerul Economiei încurajează entităţile SAL care se ocupă de litigiile în domeniul respectiv să devină membre ale acestei reţele.

(3)Denumirile şi datele de contact ale reţelelor menţionate la alin. (2) sunt cele publicate de Comisia Europeană.
Art. 29: Cooperarea dintre entităţile SAL şi autorităţile naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor
(1)Entităţile SAL cooperează cu autorităţile naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor.
(2)Această cooperare include în special schimbul reciproc de informaţii privind practicile din sectoarele comerciale specifice cu privire la care consumatorii au prezentat reclamaţii în mod repetat. Aceasta cuprinde, de asemenea, furnizarea evaluării tehnice şi a informaţiilor de către autorităţile naţionale către entităţile SAL, în cazul în care evaluarea sau informaţiile respective sunt necesare pentru soluţionarea litigiilor individuale şi sunt deja disponibile.
(3)Cooperarea şi schimburile reciproce de informaţii menţionate la alin. (1) şi (2) se realizează în condiţiile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Prezentul articol nu aduce atingere dispoziţiilor privind secretul profesional şi comercial care se aplică autorităţilor naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorului. Entităţile SAL sunt supuse normelor privind secretul profesional sau altor obligaţii echivalente de confidenţialitate prevăzute în legislaţia naţională.
(5)Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în termen de 90 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, se stabilesc modul şi procedura de cooperare a structurilor cu rol de entitate SAL şi autoritatea publică interesată.