Art. 10. - Art. 10: Confirmarea existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată - Ordinul 865/2023 privind reglementarea modalităţilor de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 şi a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum şi a existenţei beneficiarilor nerezidenţi
M.Of. 1124
În vigoare Versiune de la: 13 Decembrie 2023
Art. 10: Confirmarea existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată
(1)Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarul nerezident aflat în plată are obligaţia de a transmite anual, până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă.
(2)În vederea prezentării certificatului de viaţă menţionat la alin. (1), casa teritorială de pensii competentă transmite beneficiarului nerezident, la adresa sa de reşedinţă, respectiv de domiciliu, după caz, sau pe adresa de e-mail confirmată de către beneficiarul nerezident, în luna octombrie a fiecărui an, un exemplar al certificatului de viaţă completat în partea A, indicând data-limită de transmitere a certificatului de viaţă de către beneficiar.
(3)Beneficiarul nerezident are obligaţia de a completa partea B a certificatului de viaţă, în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de reşedinţă, respectiv de domiciliu, după caz, care poate fi o instituţie de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public, un oficiu consular al României sau un birou al unuia din patronatele cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Naţional de Asistenţă Socială (INAS) din Italia, Institutul Naţional Confederal de Asistenţă (INCA) din Italia şi Institutul de Tutelă şi Asistenţă a Muncitorilor (ITAL - UIL) din Italia, în vederea certificării existenţei acestuia.
(4)La solicitarea beneficiarului nerezident, autoritatea legală menţionată la alin. (3) certifică faptul că partea B a certificatului de viaţă a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând, în acest sens, partea C a certificatului.
(5)Transmiterea certificatului de viaţă menţionat la alin. (1) se poate face prin poştă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii postată de instituţia menţionată pe site-ul acesteia.
(6)În situaţia în care beneficiarul nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viaţă menţionat la alin. (1)-(4) în termenul prevăzut la alin. (1), casa teritorială de pensii competentă suspendă drepturile cuvenite titularului, începând cu luna februarie a anului următor celui în care a fost transmis certificatul de viaţă de către casa teritorială de pensii.
(7)Dacă beneficiarul nerezident transmite certificatul de viaţă după expirarea termenului prevăzut la alin. (1), drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripţie.
(8)Procedura de confirmare a existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată care nu beneficiază de exportul prestaţiilor pe teritoriul statului de şedere obişnuită, respectiv de domiciliu poate fi utilizată şi în cazul beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată ale căror drepturi se plătesc de casele teritoriale de pensii pe teritoriul României, fie la domiciliul mandatarului desemnat cu procură specială, fie într-un cont curent sau cont de card deschis la o bancă din România.
(9)Utilizarea certificatului de viaţă în situaţia menţionată la alin. (8) nu este obligatorie, constituind un instrument suplimentar de verificare, obligaţia privind comunicarea informaţiilor determinante pentru modificarea, suspendarea sau încetarea plăţii drepturilor de pensie revenindu-i mandatarului desemnat prin procura specială, atunci când acesta există.