Secţiunea 3 - Formularea propunerii gradului de handicap - Ordinul 1883/2016 1306/1883 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora

M.Of. 994 bis

În vigoare
Versiune de la: 24 Iunie 2022
SECŢIUNEA 3:Formularea propunerii gradului de handicap
Art. 22
(1)Corelarea calificatorilor obţinuţi în urma aplicării criteriilor medicale şi medico-psihologice, pe de o parte, şi a criteriilor sociale şi psihosociale, pe de altă parte, se face de către managerul de caz şi este redată în tabelul de mai jos:

Calificatorul deficienţei/afectării funcţionale

Calificatorul limitărilor de activitate şi al restricţiilor de participare

Gradul de handicap

4/Completă

4/Complete

GRAV

4/Completă

3/Severe

GRAV

4/Completă

2/Moderate

GRAV

4/Completă

1/Uşoare

GRAV

4/Completă

0/Nicio limitare de activitate şi restricţie de participare

GRAV

3/Severă

4/Complete

GRAV

2/Moderată

4/Complete

ACCENTUAT

1/Uşoară

4/Complete

ACCENTUAT

0/Nicio deficienţă/ afectare funcţională

4/Complete

Nu se acordă grad

3/ Severă

3/Severe

GRAV

3/ Severă

2/Moderate

ACCENTUAT

3/ Severă

1/Uşoare

ACCENTUAT

3/ Severă

0/Nicio limitare de activitate şi restricţie de participare

ACCENTUAT

2/Moderată

3/Severe

ACCENTUAT

1/Uşoară

3/Severe

ACCENTUAT

0/Nicio deficienţă/afectare funcţională

3/Severe

Nu se acordă grad.

2/Moderată

2/Moderate

MEDIU

2/Moderată

1/Uşoare

MEDIU

2/Moderată

0/Nicio limitare de activitate şi restricţie de participare

MEDIU

1/Uşoară

2/Moderate

MEDIU

0/Nicio deficienţă/afectare funcţională

2/Moderate

Nu se acordă grad.

1/Uşoară

1/Uşoare

UŞOR

1/Uşoară

0/Nicio limitare de activitate şi restricţie de participare

UŞOR

0/Nicio deficienţă/afectare funcţională

1/Uşoare

Nu se acordă grad.

0/Nicio deficienţă/afectare funcţională

0/Nicio limitare de activitate şi restricţie de participare

Nu se acordă grad.

(2)Propunerea gradului de handicap şi a termenului de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap se consemnează în raportul de evaluare complexă.
Art. 23
(1)Formularea propunerii gradului grav se face conform legii:
a)gradul grav cu asistent personal;
b)gradul grav pentru situaţiile în care, conform prevederilor legale în vigoare, părinţii sau reprezentanţii legali ai copilului nu pot deţine calitatea de asistent personal.

(2)Dacă se cunosc, datele de contact ale asistentului personal se trec în raportul de evaluare complexă şi în proiectul planului de abilitare-reabilitare, respectiv în proiectul de revizuire a planului individualizat de protecţie. Dacă nu se cunosc, atunci se trec cu ocazia primei reevaluări periodice pe parcursul monitorizării planului de abilitare-reabilitare sau a planului individualizat de protecţie.
(3)În planul de abilitare-reabilitare sau planul individualizat de protecţie revizuit se trec responsabilităţile principale ale asistentului personal, indiferent dacă acesta este sau nu cunoscut la momentul elaborării proiectului planului de abilitare - reabilitare, respectiv al proiectului de revizuire a planului individualizat de protecţie sau la momentul aprobării acestor planuri de către CPC. Printre responsabilităţile asistentului personal se apreciază şi calitatea de facilitator (shadow) în cadrul unităţii de învăţământ frecventată de copil.
(4)Procedurile specifice privind asistentul personal pentru copilul cu dizabilităţi se aplică de autoritatea locală care încheie contractul cu acesta şi acestea sunt, după cum urmează:
a)Asistentul personal este o persoană de ataşament pentru copil sau o persoană apropiată. Astfel, dacă asistentul personal nu este unul dintre părinţii copilului, copilul este consultat în ceea ce priveşte selectarea asistentului personal. În situaţia în care consultarea nu poate avea loc, se va ţine cont de evaluarea socială care evidenţiază persoanele apropiate copilului.
b)Se acordă asistent personal pentru fiecare copil în parte dacă sunt mai mulţi fraţi/copii în această situaţie în familie, în acord cu art. 24 din Norme metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
c)Contractul cu asistentul personal al copilului este separat faţă de contractul cu familia şi are ataşată fişa de post, ţinând cont de responsabilităţile principale notate în planul de abilitare - reabilitare, respectiv planul individualizat de protecţie revizuit.
d)Formarea obligatorie şi gratuită a asistenţilor personali prevăzută de lege conţine limbajul mimico-gestual şi limbajul Braille pentru asistenţii personali ai copiilor cu dizabilităţi senzoriale, respectiv conţine comunicarea prin pictograme/simboluri pentru asistenţii personali ai copiilor cu dizabilităţi mintale, psihice şi asociate.