Secţiunea 2 - Modalităţile de aplicare a criteriilor sociale şi psihosociale - Ordinul 1883/2016 1306/1883 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora
M.Of. 994 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Iunie 2022
SECŢIUNEA 2:Modalităţile de aplicare a criteriilor sociale şi psihosociale
Art. 15
Limitările de activitate şi restricţiile de participare se apreciază pe baza unor criterii sociale şi psihosociale care privesc activităţile şi participarea simultan din perspectiva individuală şi perspectiva factorilor de mediu ca bariere.
Art. 16
Prin aplicarea criteriilor sociale şi psihosociale se obţine un calificator, care reprezintă procentul estimativ al limitărilor de activitate şi restricţiilor de participare:
a)4 = limitări de activitate şi restricţii de participare complete, corespunzătoare unei lipse a incluziunii sociale a copilului = 96-100%;
b)3 = limitări de activitate şi restricţii de participare severe, corespunzătoare unei incluziuni sociale cu mari dificultăţi = 50-95%;
c)2 = limitări de activitate şi restricţii de participare moderate, corespunzătoare unei incluziuni sociale cu dificultăţi potenţial surmontabile = 25-49%;
d)1 = limitări de activitate şi restricţii de participare uşoare, corespunzătoare unei incluziuni sociale acceptabile = 5-24%;
e)0 = nicio limitare de activitate şi restricţie de participare, corespunzătoare unei incluziuni' sociale suficiente sau efective = 0-4%.
Art. 17
(1)Aplicarea criteriilor sociale şi psihosociale se face de către personalul SEC, ţinând cont de rezultatele evaluării sociale şi, acolo unde este cazul, de rezultatele evaluării psihologice, documentate în ancheta socială, cuprinzând anexa cu factorii de mediu, respectiv fişa de evaluare psihologică, precum şi ţinând cont de informaţiile suplimentare din partea părinţilor/reprezentantului legal şi a copilului, în funcţie de gradul său de maturitate şi tipul dizabilităţii. La reevaluarea complexă se ţine cont şi de rezultatele evaluării educaţionale consemnate în fişa psihopedagogică.
(2)Calificatorul limitărilor de activitate şi restricţiilor de participare se consemnează în raportul de evaluare complexă şi managerul de caz îl utilizează, cu sprijinul SEC, pentru corelarea cu calificatorul deficienţei/afectării funcţionale, în formularea propunerii gradului de handicap.
Art. 18
Responsabilităţile principale ale personalului SEC în aplicarea criteriilor sociale şi psihosociale:
a)asistenţii sociali aplică criteriile sociale şi psihosociale din domeniul 6 privind autogospodărirea şi domeniul 9 privind comunitatea, viaţa civică şi socială din fişa de activităţi şi participare;
b)medicii aplică criteriile sociale şi psihosociale din domeniul 4 privind mobilitatea şi domeniul 5 privind autoîngrijirea din fişa de activităţi şi participare;
c)psihologii aplică criteriile sociale şi psihosociale din domeniul 2 privind sarcinile şi solicitările generale, domeniul 3 privind comunicarea şi domeniul 7 privind interacţiunile şi relaţiile interpersonale din fişa de activităţi şi participare;
d)psihopedagogii aplică criteriile sociale şi psihosociale din domeniul 1 privind învăţarea şi aplicarea cunoştinţelor şi domeniul 8 privind ariile majore ale vieţii din fişa de activităţi şi participare.
Art. 19
(1)Criteriile sociale şi psihosociale sunt reprezentate de activităţile realizate de copil în mediul lui de viaţă, cu barierele şi facilitatorii existenţi, ceea ce înseamnă că, prin aplicarea acestor criterii, se apreciază performanţa copilului. Criteriile sunt redate în tabelele A1-A6 din anexa nr. 2, acestea fiind extrase şi adaptate din CIF-CT pe domenii pentru următoarele grupe de vârstă: naştere-11 luni, 1-3 ani, A-6 ani, 7-11 ani, 12-14 ani şi 15-17 ani.
(2)Fiecare tabel este structurat pe domenii care privesc activitatea şi participarea aşa cum sunt ele definite la art. 4, iar la final se consemnează:
a)alte activităţi relevante pentru domeniul respectiv;
b)barierele identificate din rândul factorilor de mediu în efectuarea activităţilor din domeniul respectiv;
c)totalul însumat al calificatorilor consemnaţi per activitate din domeniul respectiv;
d)media aritmetică a calificatorilor consemnaţi, respectiv totalul însumat raportat la numărul de itemi consemnaţi;
e)calificatorul limitărilor de activitate şi al restricţiilor de participare pentru domeniul respectiv, identificat prin corelare cu media aritmetică menţionată anterior, utilizând tabelul A8 din anexa nr. 2.
(3)Pentru definiţii şi informaţii suplimentare privind criteriile sociale şi psihosociale, respectiv activităţile din tabelele din anexa nr. 2 se consultă obligatoriu CIF-CT, ţinând cont de codul înscris în prima coloană.
(4)Vârsta utilizată pentru grupele de vârstă menţionate la alin. (1) se referă la vârsta cronologică a copilului.
(5)Grupele de vârstă sunt constituite statistic, respectiv ultima cifră se consideră până la împlinirea următorului an de viaţă, de exemplu, grupa de vârstă naştere - 11 luni se apreciază până la împlinirea vârstei de un an.
Art. 20
(1)Barierele pot afecta sau împiedica efectuarea unor activităţi circumscrise unuia sau mai multor domenii şi se consemnează în tabelul corespunzător pentru fiecare domeniu în parte, contribuind astfel la justificarea selectării calificatorilor per activitate din tabel, inclusiv a celor specificaţi la "altele".
(2)Barierele orientează totodată planificarea serviciilor de abilitare şi reabilitare.
(3)Facilitatorii se identifică odată cu barierele şi se consemnează în tabelul B din anexa nr. 2.
(4)Aprecierea performanţei copilului menţionată Sa art. 18 alin. (1) ţine cont de facilitatorii care nu depind de beneficiile de asistenţă socială conferite de gradul de handicap. Facilitatorii care depind de aceste beneficii şi care, prin lipsa lor, devin bariere se consemnează ca bariere.
(5)Facilitatorii sunt utilizaţi în planificarea serviciilor de abilitare şi reabilitare.
(6)Factorii de mediu, care se analizează din perspectiva barierelor şi a facilitatorilor, sunt prezentaţi în tabelul B din anexa nr. 2, care conţine şi o corespondenţă cu domeniile care privesc activitatea şi participarea pentru a facilita consemnarea barierelor în tabelele cu domenii.
(7)Pentru definiţii şi informaţii suplimentare privind factorii de mediu din tabelul B din anexa nr. 2 se consultă obligatoriu CIF-CT, ţinând cont de codul înscris în prima coloană. Ceilalţi factori de mediu, fără cod CIF-CT, sunt definiţi la art. 6.
(8)Barierele şi facilitatorii se consemnează specific situaţiei copilului în cauză, nu generic, de exemplu, în cazul lipsei unui anumit tip de serviciu necesar copilului, aşa cum a reieşit din evaluare şi a fost recomandat de specialist, în tabelul B din anexa nr. 2 se trece denumirea serviciului lipsă.
Art. 21
Alte reguli pentru aplicarea criteriilor sociale şi psihosociale:
a)Pentru fiecare criteriu, respectiv activitate din tabelele din anexa nr. 2 se apreciază un calificator, după cum urmează:
a1)4 = Dificultate completă = 96-100%;
a2)3 = Dificultate severă = 50-95%;
a3)2 = Dificultate moderată = 25-49%;
a4)1 = Dificultate uşoară = 5-24%;
a5)0 = Nicio dificultate = 0-4%.
b)Calificatorii se apreciază pe bază de evidenţe, respectiv documente înregistrate - rezultate ale evaluărilor, documente de completare, interviuri înregistrate sau consemnate ş.a., şi ţinând cont de impactul barierelor şi al facilitatorilor existenţi în viaţa copilului. Componenta subiectivă furnizată de interviu trebuie obiectivată şi verificată prin documente şi opinii ale specialiştilor din cadrul SEC sau care au contribuit la evaluarea multidisciplinară.
c)Criteriile care nu se aplică situaţiei copilului se taie şi nu se iau în considerare la estimarea calificatorului limitărilor de activitate şi al restricţiilor de participare. Un exemplu în acest sens este cazul unui copil antepreşcolar care nu frecventează creşa sau altă unitate de educaţie timpurie antepreşcolară şi, drept consecinţă, itemii referitori la educaţia antepreşcolară nu se apreciază şi nu se dau calificatori, astfel încât nu contribuie la totalul însumat al calificatorilor şi nici la media aritmetică.
d)Atunci când e cazul, se consemnează alte activităţi relevante, respectiv care contribuie în mod semnificativ la determinarea justă a calificatorului per domeniu şi care sunt extrase tot din CIF-CT, fiind identificate cu ocazia analizei documentelor de evaluare şi/sau a interviurilor. De exemplu, pot fi introduse în tabel criterii de la grupe de vârstă inferioare, dacă sunt considerate relevante pentru aprecierea limitării de activitate şi a restricţiilor de participare, respectiv ce nu face copilul, sau dacă sunt identificate bariere care justifică introducerea altor criterii de la grupe de vârstă inferioare sau din CIF-CT.
e)Calificatorul limitărilor de activitate şi restricţiilor de participare menţionat la art. 17 alin. (2) se obţine prin completarea tabelului A7 din anexa nr. 2. Acest tabel are prevăzută însumarea mediilor aritmetice obţinute per domeniu, ţinând cont de faptul că numărul de domenii nu este acelaşi pentru fiecare grupă de vârstă. Iar calificatorul se obţine prin corelare cu media aritmetică, utilizând tabelul A8 din anexa nr. 2.