Capitolul i - Definiţii - Ordinul 1883/2016 1306/1883 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora
M.Of. 994 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Iunie 2022
CAPITOLUL I:Definiţii
Art. 4
În înţelesul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii, în acord cu CIF-CT:
a)activitatea reprezintă executarea unei sarcini sau a unei acţiuni de către un individ/o persoană - copil sau adult;
b)barierele sunt factorii din mediul unei persoane care, prin absenţă sau prezenţă, limitează funcţionarea şi creează dizabilitatea;
c)calificatorii sunt coduri numerice care specifică amplitudinea sau dimensiunile funcţionării sau dizabilităţii dintr-o anumită categorie, respectiv sănătate şi activităţi-participare şi sunt numerotaţi de la 0 la 4;
d)deficienţele/afectările sunt probleme ale funcţiilor sau structurilor corpului, ca deviaţie semnificativă sau pierdere. Acest concept nu se suprapune peste conceptul de boală sau afecţiune, ci reprezintă consecinţa funcţională a acestora. Se foloseşte sintagma deficienţă/afectare pentru a evidenţia echivalenţa acestora. Deficienţele/Afectările pot fi temporare sau permanente, evolutive, regresive sau staţionare, intermitente sau continue;
e)dizabilitatea este un concept care cuprinde deficienţele/afectările, limitările de activitate şi restricţiile de participare. Acest termen denotă aspectele negative ale interacţiunii dintre individ, care are o problemă de sănătate, şi factorii contextuali în care se regăseşte, respectiv factorii de mediu şi factorii personali;
f)factorii de mediu compun mediul fizic, social şi atitudinal în care oamenii trăiesc şi îşi duc existenţa. Printre factorii de mediu se numără lumea naturală şi trăsăturile sale, lumea fizică construită de oameni, alte persoane aflate în diferite relaţii şi roluri, atitudini şi valori, sisteme şi servicii sociale, precum şi politici, reglementări şi legi;
g)funcţiile organismului sunt funcţiile fiziologice ale sistemelor corpului, inclusiv funcţiile psihologice;
h)funcţionarea este un termen generic pentru funcţiile organismului, structurile corpului, activităţi şi participare. El denotă aspectele pozitive ale interacţiunii dintre individ, care are o problemă de sănătate, şi factorii contextuali în care se găseşte, respectiv factorii de mediu şi factorii personali;
i)limitările în activitate reprezintă dificultăţile pe care le poate avea un individ/o persoană în executarea activităţilor. Dificultăţile ţin atât de individ/o persoană, fiind determinate de deficienţa/afectarea funcţională, cât şi de mediul în care trăieşte şi îşi desfăşoară activitatea, fiind determinate de bariere;
j)participarea reprezintă implicarea într-o situaţie de viaţă;
k)performanţa reprezintă modul în care acţionează persoanele cu dizabilităţi în mediul lor de viaţă, cu barierele şi facilitatorii existenţi la un moment dat;
l)restricţiile de participare reprezintă problemele cu care se poate confrunta un individ/o persoană atunci când se implică în situaţii de viaţă. La fel ca şi în cazul limitărilor de activitate, problemele ţin atât de individ/persoană, cât şi de mediu;
m)structurile corpului sunt părţile anatomice ale organismului, ca organele, membrele şi componentele acestora.
Art. 5
Domeniile privind activitatea şi participarea se definesc, în acord cu CIF-CT, astfel:
a)Domeniul 1 - Învăţarea şi aplicarea cunoştinţelor - are în vedere învăţarea, aplicarea cunoştinţelor învăţate, gândirea, rezolvarea problemelor şi luarea deciziilor;
b)Domeniul 2 - Sarcinile şi solicitările generale - are în vedere aspectele generale de îndeplinire a uneia sau a mai multor sarcini, de organizare a rutinei şi privitoare la modul de a face faţă stresului. Toate aceste elemente se pot utiliza pentru mai multe sarcini sau acţiuni specifice pentru a identifica caracteristicile esenţiale care ţin de îndeplinirea sarcinilor respective în diverse circumstanţe;
c)Domeniul 3 - Comunicarea - are în vedere caracteristicile generale şi particulare ale acesteia prin limbaj, semne şi simboluri, inclusiv de receptare şi generare de mesaje, purtare a unei conversaţii şi utilizarea tehnicilor şi instrumentelor de comunicare;
d)Domeniul 4 - Mobilitatea - se ocupă de mişcare, ca schimbare a poziţiei sau a locului corpului ori ca mutare dintr-un loc în altul prin transportul, mutarea sau manipularea obiectelor, prin mers, alergare sau urcare şi prin utilizarea diverselor forme de transport;
e)Domeniul 5 - Autoîngrijirea - are în vedere spălatul şi ştersul, îngrijirea propriului corp şi a părţilor acestuia, îmbrăcatul, mâncatul, băutul şi îngrijirea propriei sănătăţi;
f)Domeniul 6 - Autogospodărirea - are în vedere realizarea acţiunilor şi sarcinilor casnice şi din viaţa de zi cu zi. Ariile vieţii domestice includ achiziţionarea unei locuinţe, a hranei, îmbrăcămintei şi a altor lucruri necesare, curăţenia şi reparaţii ale locuinţei, obiecte de îngrijire personală şi a locuinţei şi ajutorul pentru ceilalţi;
g)Domeniul 7 - Interacţiunile şi relaţiile interpersonale - are în vedere îndeplinirea unor acţiuni şi sarcini necesare pentru stabilirea de interacţiuni, simple şi complexe, cu oamenii - persoane necunoscute, prieteni, rude, membrii familiei şi persoanele iubite - într-o manieră contextuală şi socială adecvată;
h)Domeniul 8 - Ariile majore ale vieţii - are în vedere îndeplinirea de sarcini şi acţiuni necesare pentru angajarea în educaţie, muncă şi munca remunerată, precum şi pentru efectuarea de tranzacţii economice;
i)Domeniul 9 - Comunitatea, viaţa civică şi socială - are în vedere acţiunile şi sarcinile necesare pentru a se implica în viaţa socială organizată în afara familiei, în comunitate, în ariile vieţii sociale şi civice.
Art. 6
c)Prin relaţii intrafamiliale funcţionale se înţeleg interacţiunile simple şi complexe, armonioase, între membrii familiei, de exemplu, între copii, părinţi, alţi membri ai familiei sau persoane care locuiesc cu copilul; la acest capitol se apreciază şi ataşamentul copilului, în acord cu definiţiile conforme teoriei ataşamentului a lui Bowlby;
e)Prin reţeaua de sprijin a familiei se înţelege totalitatea persoanelor din familia lărgită, alte rude, vecini, prieteni şi profesionişti din comunitate, care oferă un ajutor constant familiei;
Factorii de mediu utilizaţi în aplicarea criteriilor sociale şi psihosociale se definesc după cum urmează:
a)Prin produse sau tehnologii asistive/de sprijin disponibile se înţeleg orice produse, instrumente, echipamente sau tehnologii adaptate sau concepute special pentru a îmbunătăţi/maximiza potenţialul copilului cu dizabilităţi;
b)Prin mediu fizic accesibil se înţelege mediul din comunitate proiectat şi adaptat pentru persoanele cu dizabilităţi;
c)Prin relaţii intrafamiliale funcţionale se înţeleg interacţiunile simple şi complexe, armonioase, între membrii familiei, de exemplu, între copii, părinţi, alţi membri ai familiei sau persoane care locuiesc cu copilul; la acest capitol se apreciază şi ataşamentul copilului, în acord cu definiţiile conforme teoriei ataşamentului a lui Bowlby;d)Prin abilităţi parentale în raport cu dizabilitatea copilului se înţeleg cunoştinţele, atitudinile şi comportamentele dobândite pentru: acoperirea nevoilor de bază ale copiilor, protecţia copilului împotriva violenţei, sprijinirea dezvoltării fizice şi psihice a copilului, reprezentarea intereselor copiilor în comunitate, rezolvarea de probleme/crize şi gestionarea frustrărilor şi a furiei;
e)Prin reţeaua de sprijin a familiei se înţelege totalitatea persoanelor din familia lărgită, alte rude, vecini, prieteni şi profesionişti din comunitate, care oferă un ajutor constant familiei;f)Prin atitudini pozitive faţă de dizabilitate se înţeleg manifestările observabile ale obiceiurilor, practicilor, ideologiilor, valorilor, normelor, credinţelor factuale şi religioase, care influenţează favorabil comportamentul individual şi viaţa socială la toate nivelurile;
g)Prin servicii se înţeleg serviciile publice, private şi pa bază de voluntariat, sociale, medicale, de psihoterapie şi alte tipuri de terapie, de exemplu: logopedie, kinetoterapie, terapie ocupaţională şi educaţionale necesare pentru reabilitarea copilului cu dizabilităţi.