Secţiunea 2 - Acordarea asistenţei juridice - Ordinul 107/2017 privind asistenţa juridică în Ministerul Afacerilor Interne şi în unităţile, instituţiile şi structurile din subordinea acestuia

M.Of. 725

În vigoare
Versiune de la: 19 Martie 2021
SECŢIUNEA 2:Acordarea asistenţei juridice
Art. 10
(1)Consilierul juridic este obligat să apere în toate situaţiile, ferm, onest, principial şi în concordanţă cu cerinţele legii, drepturile şi interesele legitime ale entităţii MAI pe care o reprezintă.
(2)Consilierul juridic este obligat să respecte dispoziţiile legale privitoare la interesele contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe ori la conflictul de interese, pe care le poate avea cu entitatea MAI pe care o reprezintă.
Art. 11
În exercitarea atribuţiilor funcţionale care presupun constatarea conformităţii cu legea şi aplicarea legii, consilierul juridic are autonomie profesională şi nu poate fi supus niciunei îngrădiri sau presiuni de orice tip ori influenţei rezultate din subordonarea ierarhică.
Art. 12
(1)Dreptul la opinie profesională a consilierului juridic este garantat.
(2)Opinia profesională contrară unei alte opinii profesionale, exprimată în cadrul raporturilor de subordonare ierarhică, cu ocazia avizării unor acte cu caracter juridic, trebuie motivată în scris.
(3)Refuzul nemotivat de a aviza acte cu caracter juridic nu poate fi considerat ca reprezentând o opinie profesională.
Art. 13
(1)Consilierul juridic poate aviza numai acele acte care au caracter juridic şi numai dacă sunt prezentate pentru avizare, potrivit legii şi competenţelor.
(2)Avizul pentru legalitate este prealabil, se formulează în scris şi se consemnează pe proiectul de act cu caracter juridic.
(3)Consilierul juridic decide dacă este suficientă constatarea conformităţii cu legea sau dacă este necesar să prezinte argumentele care au condus la acordarea avizului.
(4)Avizul negativ se motivează. Aceeaşi obligaţie subzistă şi pentru avizul cu observaţii, dacă motivarea nu reiese chiar din conţinutul acestor observaţii.
Art. 14
(1)În vederea acordării avizului pentru legalitate:
a)actele cu caracter juridic trebuie să fie însoţite de documentele relevante la care fac referire, care au stat la baza sau care justifică elaborarea acestora;
b)solicitarea trebuie să permită studierea documentelor şi a dispoziţiilor legale incidente, într-o perioadă de timp rezonabilă.
(2)Cu excepţia cazurilor în care prin acte normative se dispune altfel, avizul pentru legalitate încheie procedura emiterii avizelor de specialitate. Nu se analizează, în vederea emiterii avizului pentru legalitate, actele cu caracter juridic care nu au fost avizate, în prealabil, de structurile de specialitate ale entităţii MAI, potrivit domeniilor de competenţă ale acestora.
Art. 15
Contrasemnarea actelor cu caracter juridic se face în cazurile şi în condiţiile expres prevăzute de actele normative de nivel superior care prevăd această operaţiune.
Art. 16
(1)Solicitările structurilor de specialitate privind elaborarea unor puncte de vedere referitoare la interpretarea dispoziţiilor legale trebuie să cuprindă situaţia de fapt vizată şi punctul de vedere al acestora.
(2)Solicitările prevăzute la alin. (1) se adresează structurii de asistenţă juridică proprii/consilierului juridic din entitatea MAI.

(3)Solicitările prevăzute la alin. (1) adresate structurii de asistentă juridică a entităţii MAI ierarhic superioare trebuie însoţite de punctul de vedere al structurii de asistenţă juridică proprii/consilierului juridic din entitatea MAI.
(4)Punctele de vedere referitoare la interpretarea dispoziţiilor legale exprimate de structurile de asistenţă juridică/consilierii juridici au caracterul unor opinii profesionale.

Art. 17
(1)Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor financiare, economice, tehnice sau de oportunitate.

(2)Avizul pentru legalitate, precum şi opiniile profesionale exprimate au caracter consultativ.
Art. 18
(1)În cazul în care este necesară introducerea unor acţiuni în justiţie sau în cazul primirii unor citaţii în procese, entităţile MAI fără structură de asistenţă juridică sesizează în scris entitatea MAI cu personalitate juridică în subordinea căreia funcţionează sau, dacă aceasta nu există, DGJ.
(2)În sesizarea prevăzută la alin. (1) se arată, detaliat, împrejurările care au determinat existenţa litigiului, punctul de vedere argumentat al entităţii MAI şi al celeilalte părţi asupra litigiului, dacă a fost exprimat cu prilejul încercării de conciliere ori de soluţionare a diferendului pe cale amiabilă. Se indică totodată martorii care cunosc împrejurările cauzei, cu precizarea numelui, prenumelui şi domiciliului, precum şi alte probe care ar putea contribui la formularea apărărilor.
(3)Entităţile MAI prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a comunica, la cererea structurii de asistenţă juridică sesizate şi în termenul stabilit de aceasta, fotocopii ale actelor solicitate, certificate pentru conformitate cu originalul, precum şi orice alte date şi informaţii utile soluţionării cauzei.
Art. 19
(1)Apărarea şi reprezentarea drepturilor şi intereselor legitime ale entităţilor MAI în faţa instanţelor de judecată, organelor Ministerului Public şi autorităţilor jurisdicţionale se realizează de către consilieri juridici împuterniciţi în acest scop.
(2)Împuternicirea consilierilor juridici pentru fiecare cauză în parte se realizează de conducătorul entităţii MAI, parte în proces, sau de persoana delegată de către acesta.
(3)Conducătorul entităţii MAI, parte în proces, poate delega, în scris, unei persoane cu funcţie de conducere din cadrul structurii de asistenţă juridică:
a)competenţa de semnare a tuturor cererilor adresate instanţelor de judecată, organelor Ministerului Public şi autorităţilor jurisdicţionale;
b)competenţa de împuternicire a consilierilor juridici.
(4)Nu pot face obiectul delegării, potrivit alin. (3) lit. a), renunţarea la judecată sau la dreptul dedus judecăţii, achiesarea la hotărârea pronunţată, încheierea unei tranzacţii, precum şi orice alte acte procedurale de dispoziţie.
(5)Apărarea şi reprezentarea drepturilor şi intereselor legitime ale entităţilor MAI fără personalitate juridică, cu structură de asistenţă juridică, citate în nume personal în dosare de contencios administrativ sau plângeri contravenţionale, se realizează prin consilieri juridici proprii, în condiţiile alin. (2)-(4).
Art. 20
(1)Entitatea MAI care nu are consilier juridic încadrat sau al cărei consilier juridic nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile poate solicita unităţii care coordonează/îndrumă metodologic entitatea MAI respectivă sau, în cazul în care această entitate nu beneficiază de asistenţă juridică proprie, structurii de asistenţă juridică a entităţii MAI ierarhic superioare să desemneze un consilier juridic care să acorde asistenţă juridică.

(2)Conducătorul entităţii MAI căreia i s-a solicitat desemnarea poate dispune ca asistenţa juridică să fie acordată de către un consilier juridic din unitatea proprie sau dintr-o structură de asistenţă juridică subordonată.
Art. 21
(1)O entitate MAI poate solicita unei entităţi subordonate sau căreia i se subordonează, precum şi altor entităţi MAI din subordinea aceluiaşi inspectorat general/similar să desemneze un consilier juridic care să fie împuternicit să reprezinte drepturile şi interesele legitime ale entităţii solicitante, în una dintre următoarele situaţii:
a)cauza se desfăşoară în faţa unei instanţe de judecată, unui organ al Ministerului Public sau a unei autorităţi jurisdicţionale aflate în altă localitate decât cea în care îşi are sediul entitatea solicitantă;
b)în cauză sunt parte în proces atât entitatea solicitantă, cât şi cea solicitată, iar între acestea nu există interese contrare;
c)entitatea solicitantă nu are consilier juridic încadrat sau consilierul juridic nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile.
(2)Conducătorul entităţii MAI căreia i s-a solicitat desemnarea poate refuza motivat desemnarea.
(3)În cazul prevăzut la alin. (1), împuternicirea de reprezentare se emite de către entitatea MAI solicitantă.
(4)Consilierul juridic care asigură reprezentarea informează emitentul împuternicirii despre aspectele principale rezultate din dezbateri la fiecare termen de judecată şi comunică soluţia pronunţată, prin telefax, poştă electronică sau prin alte mijloace care asigură transmiterea şi confirmarea primirii acestora.
Art. 22
În procesele în care instanţele judecătoreşti dispun efectuarea de expertize, conducătorii entităţilor MAI, la propunerea şefului structurii de asistenţă juridică, deleagă personal de specialitate care să prezinte expertului explicaţiile necesare, să participe la efectuarea expertizelor şi să colaboreze cu acesta în toate problemele care necesită o pregătire tehnică sau de specialitate, exprimându-şi în scris punctul de vedere, pentru apărarea intereselor legitime ale entităţii MAI.