Capitolul ii - Asistenţa juridică - Ordinul 107/2017 privind asistenţa juridică în Ministerul Afacerilor Interne şi în unităţile, instituţiile şi structurile din subordinea acestuia
M.Of. 725
În vigoare Versiune de la: 19 Martie 2021
CAPITOLUL II:Asistenţa juridică
SECŢIUNEA 1:Atribuţiile consilierilor juridici din entităţile MAI
Art. 7
(1)Consilierul juridic exercită atribuţii cu caracter juridic, izvorâte din legi şi din alte acte normative, potrivit fişei postului.
(2)Activitatea consilierului juridic este destinată asigurării legalităţii actelor cu caracter juridic emise/semnate de conducătorul entităţii MAI căreia îi asigură asistenţa juridică, legalităţii actelor care angajează răspunderea juridică a entităţii MAI, precum şi reprezentării şi apărării intereselor legitime ale acesteia, potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 8
l)ia măsuri, potrivit legii, pentru obţinerea titlurilor executorii în cauzele în care entitatea MAI pe care o reprezintă este parte, pe care le trimite entităţilor competente din cadrul MAI care răspund pentru punerea în executare;
q)acordă asistenţă juridică consiliilor de disciplină şi consiliilor de onoare, la cererea acestora;
Consilierul juridic exercită următoarele atribuţii generale:
a)întocmeşte sau contribuie la întocmirea documentelor programatice de la nivelul entităţii MAI sau superior, referitoare la planificarea promovării proiectelor de acte normative;
b)desfăşoară activităţi de documentare pentru fundamentarea proiectelor de acte normative iniţiate de entitatea MAI;
c)elaborează sau, după caz, colaborează la elaborarea proiectelor de acte normative din domeniul de activitate al MAI;
d)analizează, formulează observaţii şi/sau propune avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de alte autorităţi publice, cu care a fost sesizat MAI;
e)formulează propuneri şi observaţii, motivate juridic, la propunerile legislative care privesc activitatea entităţilor MAI;
f)susţine proiectele de acte normative din domeniul de activitate al MAI, precum şi propunerile şi observaţiile formulate, în raporturile cu alte autorităţi, organisme sau comisii, potrivit competenţelor şi, dacă există, pe baza mandatului încredinţat;
g)asigură consultanţă juridică şi reprezentare pentru elaborarea şi negocierea unor proiecte de documente de cooperare internaţională cu caracter juridic care privesc domeniul de activitate al MAI sau propune avizarea şi contrasemnarea pentru legalitate a acestora;
h)formulează propuneri şi observaţii, motivate juridic, sau avizează sub aspectul legalităţii proiecte de acte normative care se emit la nivelul entităţii MAI, proiecte ale documentelor de cooperare/colaborare propuse de entitatea MAI ori alte asemenea proiecte cu care aceasta a fost sesizată;
i)reprezintă şi apără interesele legitime ale entităţii MAI în faţa instanţelor de judecată şi a altor organe de jurisdicţie, organelor Ministerului Public, autorităţilor administraţiei publice, precum şi în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege, în cauzele în care aceasta este citată/parte;
j)formulează şi introduce plângeri prealabile/contestaţii, acţiuni, depune întâmpinări şi răspunsuri la întâmpinări, dă răspunsuri la interogatorii, exercită căi de atac, propune conducerii entităţii MAI renunţarea la acţiuni şi căi de atac, exercită orice mijloace legale de apărare a drepturilor şi intereselor legitime ale entităţii MAI la instanţele judecătoreşti şi la alte organe de jurisdicţie, în cauzele în care aceasta este citată/parte;
k)sesizează conducerea entităţii MAI cu privire la deficienţele constatate ca urmare a soluţionării litigiilor la instanţele judecătoreşti sau la alte organe de jurisdicţie, pentru luarea măsurilor de înlăturare şi asigurarea legalităţii şi a ordinii de drept;
l)ia măsuri, potrivit legii, pentru obţinerea titlurilor executorii în cauzele în care entitatea MAI pe care o reprezintă este parte, pe care le trimite entităţilor competente din cadrul MAI care răspund pentru punerea în executare;m)acordă asistenţă juridică, în problematici care privesc activitatea entităţii MAI, conducerii acesteia;
n)pregăteşte sau examinează, sub aspectul legalităţii, documentaţia care stă la baza deciziilor conducerii entităţii MAI;
o)avizează pentru legalitate proiecte de contracte, înţelegeri sau alte acte juridice care angajează răspunderea juridică a entităţii MAI, proiecte de acte cu caracter individual care se emit sau se semnează de conducătorul entităţii, precum şi alte acte care pot angaja răspunderea patrimonială a entităţii MAI;
p)elaborează puncte de vedere referitoare la interpretarea unor dispoziţii legale şi acordă asistenţă şi consultaţii cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu;
q)acordă asistenţă juridică consiliilor de disciplină şi consiliilor de onoare, la cererea acestora;r)participă, în cazuri justificate, în comisiile de evaluare constituite pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică sau a acordurilor-cadru;
s)formulează puncte de vedere sau proiecte de răspuns la interpelările şi întrebările adresate de senatori sau deputaţi ministrului afacerilor interne şi prim-ministrului ori la petiţii;
ş)efectuează acţiuni de îndrumare şi sprijin, în vederea aplicării corecte şi unitare a dispoziţiilor legale, şi participă la acţiuni de control privind activitatea de asistenţă juridică;
t)contribuie la perfecţionarea pregătirii personalului în probleme legate de cunoaşterea şi aplicarea unitară a unor acte normative sau care privesc respectarea actelor juridice internaţionale, a dreptului umanitar şi a drepturilor omului;
ţ)propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii pe linie juridică.
Art. 9
Pe baza atribuţiilor generale prevăzute la art. 8, în regulamentul de organizare şi funcţionare al entităţii MAI se prevăd atribuţiile structurii de asistenţă juridică, adaptate la specificul domeniului de activitate şi la nivelul ierarhic la care acestea se exercită.
SECŢIUNEA 2:Acordarea asistenţei juridice
Art. 10
(1)Consilierul juridic este obligat să apere în toate situaţiile, ferm, onest, principial şi în concordanţă cu cerinţele legii, drepturile şi interesele legitime ale entităţii MAI pe care o reprezintă.
(2)Consilierul juridic este obligat să respecte dispoziţiile legale privitoare la interesele contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe ori la conflictul de interese, pe care le poate avea cu entitatea MAI pe care o reprezintă.
Art. 11
În exercitarea atribuţiilor funcţionale care presupun constatarea conformităţii cu legea şi aplicarea legii, consilierul juridic are autonomie profesională şi nu poate fi supus niciunei îngrădiri sau presiuni de orice tip ori influenţei rezultate din subordonarea ierarhică.
Art. 12
(1)Dreptul la opinie profesională a consilierului juridic este garantat.
(2)Opinia profesională contrară unei alte opinii profesionale, exprimată în cadrul raporturilor de subordonare ierarhică, cu ocazia avizării unor acte cu caracter juridic, trebuie motivată în scris.
(3)Refuzul nemotivat de a aviza acte cu caracter juridic nu poate fi considerat ca reprezentând o opinie profesională.
Art. 13
(1)Consilierul juridic poate aviza numai acele acte care au caracter juridic şi numai dacă sunt prezentate pentru avizare, potrivit legii şi competenţelor.
(2)Avizul pentru legalitate este prealabil, se formulează în scris şi se consemnează pe proiectul de act cu caracter juridic.
(3)Consilierul juridic decide dacă este suficientă constatarea conformităţii cu legea sau dacă este necesar să prezinte argumentele care au condus la acordarea avizului.
(4)Avizul negativ se motivează. Aceeaşi obligaţie subzistă şi pentru avizul cu observaţii, dacă motivarea nu reiese chiar din conţinutul acestor observaţii.
Art. 14
(1)În vederea acordării avizului pentru legalitate:
a)actele cu caracter juridic trebuie să fie însoţite de documentele relevante la care fac referire, care au stat la baza sau care justifică elaborarea acestora;
b)solicitarea trebuie să permită studierea documentelor şi a dispoziţiilor legale incidente, într-o perioadă de timp rezonabilă.
(2)Cu excepţia cazurilor în care prin acte normative se dispune altfel, avizul pentru legalitate încheie procedura emiterii avizelor de specialitate. Nu se analizează, în vederea emiterii avizului pentru legalitate, actele cu caracter juridic care nu au fost avizate, în prealabil, de structurile de specialitate ale entităţii MAI, potrivit domeniilor de competenţă ale acestora.
Art. 15
Contrasemnarea actelor cu caracter juridic se face în cazurile şi în condiţiile expres prevăzute de actele normative de nivel superior care prevăd această operaţiune.
Art. 16
(2)Solicitările prevăzute la alin. (1) se adresează structurii de asistenţă juridică proprii/consilierului juridic din entitatea MAI.
(3)Solicitările prevăzute la alin. (1) adresate structurii de asistentă juridică a entităţii MAI ierarhic superioare trebuie însoţite de punctul de vedere al structurii de asistenţă juridică proprii/consilierului juridic din entitatea MAI.
(4)Punctele de vedere referitoare la interpretarea dispoziţiilor legale exprimate de structurile de asistenţă juridică/consilierii juridici au caracterul unor opinii profesionale.
(1)Solicitările structurilor de specialitate privind elaborarea unor puncte de vedere referitoare la interpretarea dispoziţiilor legale trebuie să cuprindă situaţia de fapt vizată şi punctul de vedere al acestora.
(2)Solicitările prevăzute la alin. (1) se adresează structurii de asistenţă juridică proprii/consilierului juridic din entitatea MAI.
(3)Solicitările prevăzute la alin. (1) adresate structurii de asistentă juridică a entităţii MAI ierarhic superioare trebuie însoţite de punctul de vedere al structurii de asistenţă juridică proprii/consilierului juridic din entitatea MAI.
(4)Punctele de vedere referitoare la interpretarea dispoziţiilor legale exprimate de structurile de asistenţă juridică/consilierii juridici au caracterul unor opinii profesionale.Art. 17
(1)Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor financiare, economice, tehnice sau de oportunitate.
(1)Consilierul juridic nu se pronunţă asupra aspectelor financiare, economice, tehnice sau de oportunitate.(2)Avizul pentru legalitate, precum şi opiniile profesionale exprimate au caracter consultativ.
Art. 18
(1)În cazul în care este necesară introducerea unor acţiuni în justiţie sau în cazul primirii unor citaţii în procese, entităţile MAI fără structură de asistenţă juridică sesizează în scris entitatea MAI cu personalitate juridică în subordinea căreia funcţionează sau, dacă aceasta nu există, DGJ.
(2)În sesizarea prevăzută la alin. (1) se arată, detaliat, împrejurările care au determinat existenţa litigiului, punctul de vedere argumentat al entităţii MAI şi al celeilalte părţi asupra litigiului, dacă a fost exprimat cu prilejul încercării de conciliere ori de soluţionare a diferendului pe cale amiabilă. Se indică totodată martorii care cunosc împrejurările cauzei, cu precizarea numelui, prenumelui şi domiciliului, precum şi alte probe care ar putea contribui la formularea apărărilor.
(3)Entităţile MAI prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a comunica, la cererea structurii de asistenţă juridică sesizate şi în termenul stabilit de aceasta, fotocopii ale actelor solicitate, certificate pentru conformitate cu originalul, precum şi orice alte date şi informaţii utile soluţionării cauzei.
Art. 19
(1)Apărarea şi reprezentarea drepturilor şi intereselor legitime ale entităţilor MAI în faţa instanţelor de judecată, organelor Ministerului Public şi autorităţilor jurisdicţionale se realizează de către consilieri juridici împuterniciţi în acest scop.
(2)Împuternicirea consilierilor juridici pentru fiecare cauză în parte se realizează de conducătorul entităţii MAI, parte în proces, sau de persoana delegată de către acesta.
(3)Conducătorul entităţii MAI, parte în proces, poate delega, în scris, unei persoane cu funcţie de conducere din cadrul structurii de asistenţă juridică:
a)competenţa de semnare a tuturor cererilor adresate instanţelor de judecată, organelor Ministerului Public şi autorităţilor jurisdicţionale;
b)competenţa de împuternicire a consilierilor juridici.
(4)Nu pot face obiectul delegării, potrivit alin. (3) lit. a), renunţarea la judecată sau la dreptul dedus judecăţii, achiesarea la hotărârea pronunţată, încheierea unei tranzacţii, precum şi orice alte acte procedurale de dispoziţie.
(5)Apărarea şi reprezentarea drepturilor şi intereselor legitime ale entităţilor MAI fără personalitate juridică, cu structură de asistenţă juridică, citate în nume personal în dosare de contencios administrativ sau plângeri contravenţionale, se realizează prin consilieri juridici proprii, în condiţiile alin. (2)-(4).
Art. 20
(1)Entitatea MAI care nu are consilier juridic încadrat sau al cărei consilier juridic nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile poate solicita unităţii care coordonează/îndrumă metodologic entitatea MAI respectivă sau, în cazul în care această entitate nu beneficiază de asistenţă juridică proprie, structurii de asistenţă juridică a entităţii MAI ierarhic superioare să desemneze un consilier juridic care să acorde asistenţă juridică.
(1)Entitatea MAI care nu are consilier juridic încadrat sau al cărei consilier juridic nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile poate solicita unităţii care coordonează/îndrumă metodologic entitatea MAI respectivă sau, în cazul în care această entitate nu beneficiază de asistenţă juridică proprie, structurii de asistenţă juridică a entităţii MAI ierarhic superioare să desemneze un consilier juridic care să acorde asistenţă juridică.(2)Conducătorul entităţii MAI căreia i s-a solicitat desemnarea poate dispune ca asistenţa juridică să fie acordată de către un consilier juridic din unitatea proprie sau dintr-o structură de asistenţă juridică subordonată.
Art. 21
(1)O entitate MAI poate solicita unei entităţi subordonate sau căreia i se subordonează, precum şi altor entităţi MAI din subordinea aceluiaşi inspectorat general/similar să desemneze un consilier juridic care să fie împuternicit să reprezinte drepturile şi interesele legitime ale entităţii solicitante, în una dintre următoarele situaţii:
a)cauza se desfăşoară în faţa unei instanţe de judecată, unui organ al Ministerului Public sau a unei autorităţi jurisdicţionale aflate în altă localitate decât cea în care îşi are sediul entitatea solicitantă;
b)în cauză sunt parte în proces atât entitatea solicitantă, cât şi cea solicitată, iar între acestea nu există interese contrare;
c)entitatea solicitantă nu are consilier juridic încadrat sau consilierul juridic nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile.
(2)Conducătorul entităţii MAI căreia i s-a solicitat desemnarea poate refuza motivat desemnarea.
(3)În cazul prevăzut la alin. (1), împuternicirea de reprezentare se emite de către entitatea MAI solicitantă.
(4)Consilierul juridic care asigură reprezentarea informează emitentul împuternicirii despre aspectele principale rezultate din dezbateri la fiecare termen de judecată şi comunică soluţia pronunţată, prin telefax, poştă electronică sau prin alte mijloace care asigură transmiterea şi confirmarea primirii acestora.
Art. 22
În procesele în care instanţele judecătoreşti dispun efectuarea de expertize, conducătorii entităţilor MAI, la propunerea şefului structurii de asistenţă juridică, deleagă personal de specialitate care să prezinte expertului explicaţiile necesare, să participe la efectuarea expertizelor şi să colaboreze cu acesta în toate problemele care necesită o pregătire tehnică sau de specialitate, exprimându-şi în scris punctul de vedere, pentru apărarea intereselor legitime ale entităţii MAI.