Capitolul v - Plăţile directe cuplate - Ordinul 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024
M.Of. 241 bis
În vigoare Versiune de la: 16 Septembrie 2025
CAPITOLUL V:Plăţile directe cuplate
SECŢIUNEA 1:Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal
Art. 82
(1)Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal sunt prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. a) din hotărâre şi se acordă sectoarelor şi producţiilor prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027 - intervenţiile de la PD-09 Sprijin cuplat pentru venit - soia, denumit în continuare PD-09, la PD-20 - Sprijin cuplat pentru venit - Seminţe pentru plante furajere, denumit în continuare PD-20, şi PD-26 - Sprijin cuplat pentru venit - Porumb pentru siloz, denumit în continuare PD-26, din PS 2023-2027.
(1)Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal sunt prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. a) din hotărâre şi se acordă sectoarelor şi producţiilor prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027 - intervenţiile de la PD-09 Sprijin cuplat pentru venit - soia, denumit în continuare PD-09, la PD-20 - Sprijin cuplat pentru venit - Seminţe pentru plante furajere, denumit în continuare PD-20, şi PD-26 - Sprijin cuplat pentru venit - Porumb pentru siloz, denumit în continuare PD-26, din PS 2023-2027.(2)Determinarea producţiei minime realizate anual se face prin raportarea cantităţii livrate/valorificate/utilizate în cadrul intervenţiei la suprafaţa parcelelor solicitate în cererea de plată pentru sprijinul cuplat pentru intervenţia respectivă.
(3)Verificarea utilizării seminţei certificate se face prin raportarea cantităţii de sămânţă utilizată, înscrisă în factura de achiziţie a seminţei sau în bonul fiscal sau în adeverinţa eliberată de fabrica de zahăr cu care fermierul a încheiat contractul de producere a sfeclei de zahăr sau în documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă produsă de fermierul care solicită plata sau în avizul de expediţie a seminţei de soia/lucernă/seminţei pentru plante furajere eliberat de deţinătorul soiului de soia/lucernă/seminţe pentru plante furajere către fermier, la suprafaţa parcelelor solicitate în cererea de plată pentru sprijinul cuplat la cultura respectivă, rezultat care trebuie să fie cel puţin egal cu cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar, prevăzute în anexa nr. 20.
(4)Nerespectarea prevederilor alin. (2), precum şi lipsa sau prezentarea după termen a documentelor obligatorii atrag respingerea sprijinului pentru intervenţia de sprijin cuplat în cauză, solicitată în cererea de plată. Nerespectarea prevederilor alin. (3), precum şi lipsa sau prezentarea după termen a documentelor obligatorii atrag respingerea de la plată a sprijinului pentru suprafaţa culturii în cauză, aferente intervenţiei pentru care nu se respectă această prevedere.
Art. 83
(5)Verificarea eligibilităţii, în cazul consumului în ferma proprie, se face inclusiv pe baza consumurilor de furaje normate pe specii şi categorii de animale, prevăzute în anexa nr. 21 la prezentul ordin, şi a numărului mediu de animale înscrise în BND şi de păsări din fermă pe perioada anului de cerere.
(1)Sprijinul cuplat pentru venit-soia, intervenţia PD-09, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
d)dovedesc realizarea şi implicit valorificarea pe bază de contract de vânzare, însoţit de factura/facturile de livrare a producţiei şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, a unei producţii minime anuale de 1.300 kg boabe soia/ha, recoltată la maturitate, către unităţi de procesare autorizate/înregistrate la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor; şi/sau fac dovada utilizării acesteia în consumul propriu la nivelul fermei pentru hrana animalelor deţinute, înscrise în BND, şi/sau a păsărilor şi/sau a ecvideelor, situaţie în care prezintă dovada că la nivelul fermei deţin animale, respectiv păsări; şi/sau fac dovada utilizării acesteia la nivelul fermei pentru procesare în vederea obţinerii produselor derivate, situaţie în care fermierul prezintă dovada calităţii de procesator; şi/sau fac dovada valorificării pe bază de contract de vânzare a mărfii. În cazul loturilor semincere, fac dovada livrării către menţinătorul sau deţinătorul soiului a cantităţii minime de 1.300 kg/ha sămânţă, pe bază de aviz de expediţie; şi/sau fac dovada valorificării cantităţii minime de 1.300 kg/ha pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
d)dovedesc realizarea şi implicit valorificarea pe bază de contract de vânzare, însoţit de factura/facturile de livrare a producţiei şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, a unei producţii minime anuale de 1.300 kg boabe soia/ha, recoltată la maturitate, către unităţi de procesare autorizate/înregistrate la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor; şi/sau fac dovada utilizării acesteia în consumul propriu la nivelul fermei pentru hrana animalelor deţinute, înscrise în BND, şi/sau a păsărilor şi/sau a ecvideelor, situaţie în care prezintă dovada că la nivelul fermei deţin animale, respectiv păsări; şi/sau fac dovada utilizării acesteia la nivelul fermei pentru procesare în vederea obţinerii produselor derivate, situaţie în care fermierul prezintă dovada calităţii de procesator; şi/sau fac dovada valorificării pe bază de contract de vânzare a mărfii. În cazul loturilor semincere, fac dovada livrării către menţinătorul sau deţinătorul soiului a cantităţii minime de 1.300 kg/ha sămânţă, pe bază de aviz de expediţie; şi/sau fac dovada valorificării cantităţii minime de 1.300 kg/ha pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;e)fac dovada utilizării seminţei certificate oficial din următoarele categorii: prebază, bază, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi testarea şi înregistrarea soiurilor de plante, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 266/2002, şi Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 150/2010 privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Unitatea de procesare prevăzută la alin. (1) lit. d) trebuie să fie înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul ANSVSA nr. 111/2008, sau autorizată/înregistrată potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 44/2017 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor ce desfăşoară activităţi în domeniul hranei pentru animale şi a mijloacelor de transport al hranei pentru animale şi pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Documentele doveditoare privind condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a)factura de vânzare a mărfii şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, pentru minimum 1.300 kg boabe de soia/ha comercializată;
b)contractul de vânzare a mărfii, în cazul în care valorificarea producţiei minime de 1.300 kg/ha s-a făcut în baza acestuia, însoţit de documentele prevăzute la lit. a);
c)note de intrare/recepţie a furajelor de soia procesate pentru consumul animalelor sau păsărilor pe care le deţine în fermă, precum şi pentru produsele rezultate în urma procesării boabelor de soia, pentru minimum 1.300 kg boabe de soia/ha utilizată în consumul propriu la nivelul fermei;
d)în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator, înregistrat pentru siguranţa alimentelor la ANSVSA, acesta face dovada procesării producţiei minime de 1.300 kg/ha prin documente contabile interne;
e)documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantitatea minimă de sămânţă necesară la hectar este inclusă în anexa nr. 20 la prezentul ordin;
f)în cazul loturilor semincere, prin excepţie de la lit. a)-e), fermierul prezintă:
(i)factura pentru servicii de multiplicare soia, emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă livrarea a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha. În situaţia în care factura pentru servicii de multiplicare sămânţă de soia este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului; şi/sau
(ii)factura de comercializare a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol din care să reiasă comercializarea a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha.
(i)factura pentru servicii de multiplicare soia, emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă livrarea a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha. În situaţia în care factura pentru servicii de multiplicare sămânţă de soia este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului; şi/sau
(ii)factura de comercializare a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol din care să reiasă comercializarea a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha.(4)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (3) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(5)Verificarea eligibilităţii, în cazul consumului în ferma proprie, se face inclusiv pe baza consumurilor de furaje normate pe specii şi categorii de animale, prevăzute în anexa nr. 21 la prezentul ordin, şi a numărului mediu de animale înscrise în BND şi de păsări din fermă pe perioada anului de cerere.Art. 84
(3)În cazul loturilor semincere de lucernă, fermierul prezintă factura şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol din care să reiasă comercializarea a minimum 200 kg sămânţă de lucernă certificată/ha sau factura pentru servicii de multiplicare sămânţă de lucernă emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă că i-a livrat minimum 200 kg sămânţă certificată/ha. În situaţia în care factura pentru servicii de multiplicare este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului.
(1)Sprijinul cuplat pentru venit-lucernă, intervenţia PD-10, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
e)au comercializat cel puţin producţia minimă de masă verde sau fân sau produse derivate din fân prevăzute la lit. d) către exploataţii de creştere a animalelor înscrise în BND şi/sau a păsărilor şi/sau a ecvideelor, pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol; şi/sau
f)dovedesc că cel puţin producţia minimă de masă verde sau fân sau produse derivate din fân prevăzute la lit. d), obţinută în fermă, a fost stocată în vederea consumului destinat animalelor şi/sau consumată de animalele înscrise în BND şi/sau de păsările şi/sau ecvideele pe care le deţin. Verificarea eligibilităţii pentru sprijinul cuplat se face pe baza consumurilor de furaje, normate pe specii şi categorii de animale, prevăzute în anexa nr. 21, a calculului efectivului mediu furajat din fermă şi a producţiei de lucernă/fân obţinute pe perioada anului de cerere, prevăzute în anexa nr. 22 la prezentul ordin, întocmită şi semnată de către fermier;
g)în cazul loturilor semincere, au comercializat cel puţin producţia minimă de 200 kg/ha sămânţă certificată, pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)fac dovada că au realizat anual o producţie minimă de 15 tone/ha masă verde sau 3,75 tone/ha fân sau produse derivate din fân, respectiv granule, peleţi sau făină, sau 200 kg de sămânţă certificată;
e)au comercializat cel puţin producţia minimă de masă verde sau fân sau produse derivate din fân prevăzute la lit. d) către exploataţii de creştere a animalelor înscrise în BND şi/sau a păsărilor şi/sau a ecvideelor, pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol; şi/sau
f)dovedesc că cel puţin producţia minimă de masă verde sau fân sau produse derivate din fân prevăzute la lit. d), obţinută în fermă, a fost stocată în vederea consumului destinat animalelor şi/sau consumată de animalele înscrise în BND şi/sau de păsările şi/sau ecvideele pe care le deţin. Verificarea eligibilităţii pentru sprijinul cuplat se face pe baza consumurilor de furaje, normate pe specii şi categorii de animale, prevăzute în anexa nr. 21, a calculului efectivului mediu furajat din fermă şi a producţiei de lucernă/fân obţinute pe perioada anului de cerere, prevăzute în anexa nr. 22 la prezentul ordin, întocmită şi semnată de către fermier;
g)în cazul loturilor semincere, au comercializat cel puţin producţia minimă de 200 kg/ha sămânţă certificată, pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;h)pentru obţinerea producţiei de masă verde sau fân sau produse derivate din fân, prevăzute la lit. e), cât şi în cazul loturilor semincere de lucernă prevăzute la lit. d) utilizează sămânţa certificată oficial din categoriile prebază, bază şi certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 155/2010 privind producerea în vederea comercializării şi comercializarea seminţelor de plante furajere, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 59/2011 pentru aprobarea procedurilor privind cerinţele specifice pentru producerea, certificarea şi comercializarea seminţelor de cereale, plante oleaginoase şi pentru fibre şi plante furajere în România.
(2)Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20 la prezentul ordin.
(3)În cazul loturilor semincere de lucernă, fermierul prezintă factura şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol din care să reiasă comercializarea a minimum 200 kg sămânţă de lucernă certificată/ha sau factura pentru servicii de multiplicare sămânţă de lucernă emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă că i-a livrat minimum 200 kg sămânţă certificată/ha. În situaţia în care factura pentru servicii de multiplicare este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului.(4)Dovada utilizării seminţei certificate se prezintă de către fermier la APIA în anul de înfiinţare a culturii, fiind valabilă pe o perioadă de maximum 5 ani, perioadă după care este necesară reînfiinţarea culturii.
(5)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1)-(3) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 85
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - leguminoase boabe industrializare (mazăre de grădină, fasole boabe şi fasole păstăi), intervenţia PD-11, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)livrează cantitatea minimă de 1.900 kg/ha mazăre de grădină, de 1.000 kg/ha fasole boabe şi de 4.900 kg/ha fasole păstăi la o unitate de industrializare/procesare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008, sau autorizată/înregistrată potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 44/2017 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor ce desfăşoară activităţi în domeniul hranei pentru animale şi a mijloacelor de transport al hranei pentru animale şi pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare;
e)fac dovada livrării cantităţii minime prevăzute la lit. d);
f)dovedesc utilizarea seminţei certificate însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării, controlul şi certificarea calităţii şi/sau comercializarea seminţelor de legume, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 1.366/2005.
(2)Documentele doveditoare privind condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a)factura de livrare a producţiei minime prevăzute la alin. (1) lit. d) şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;
b)contractul de livrare, încheiat cu o unitate de industrializare/procesare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008, sau autorizată/înregistrată potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 44/2017 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor ce desfăşoară activităţi în domeniul hranei pentru animale şi a mijloacelor de transport al hranei pentru animale şi pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare;
c)documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(3)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (2) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(4)Fermierii care cultivă mazăre de grădină şi/sau fasole boabe şi/sau fasole păstăi şi care au şi calitatea de procesator fac dovada procesării producţiei proprii, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, prin documente contabile interne.
Art. 86
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - cânepă, intervenţia PD-12, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)dovedesc că au realizat o producţie minimă de 500 kg seminţe/ha şi/sau 5.000 kg tulpini uscate/ha;
e)dovedesc că utilizează sămânţă certificată, însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 150/2010 privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre, cu modificările şi completările ulterioare. Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea", sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE privind echivalenţa inspecţiilor în câmp la culturile producătoare de seminţe, efectuate în ţări terţe, şi echivalenţa seminţelor produse în ţări terţe, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Decizia Consiliului 2003/17/CE, sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă;
f)deţin autorizaţie de cultivare emisă de direcţia agricolă judeţeană, denumită în continuare DAJ, şi respectă condiţiile specifice privind cultivarea cânepei, conform legislaţiei privind cultivarea plantelor ce conţin substanţe stupefiante şi psihotrope.
(2)În conformitate cu legislaţia în vigoare, inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor, la solicitarea deţinătorului de autorizaţie de cultivare şi ca urmare a transmiterii de către direcţiile pentru agricultură judeţene, până la data de 15 mai a anului în curs, a listei cu autorizaţiile eliberate, recoltează probele pentru determinarea conţinutului de THC dintr-o cultură de cânepă de un anumit soi aflată pe câmp.
(3)Probele preluate se transmit Laboratorului Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj, însoţite de datele de identificare ale fiecărui fermier (numele şi prenumele, codul numeric personal/codul unic de înregistrare, adresa, sediul) şi datele de identificare ale fiecărei parcele cultivate (dimensiunea, parcela/lotul), până la data de 15 septembrie a anului de recoltă.
(4)Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj are obligaţia să transmită MADR şi APIA, până la data de 1 noiembrie a anului de recoltă, raportul cu privire la conţinutul de THC pentru fiecare parcelă cultivată cu cânepă pentru fibră şi seminţe, care include următoarele informaţii: conţinutul de THC, împărţit în tranşe/gradări de 0,1%, procedura utilizată, precum şi datele transmise de inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor.
(5)Contravaloarea analizelor pentru stabilirea conţinutului de THC din probele recoltate, potrivit prevederilor alin. (3), se achită de către fermieri în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea facturii de către Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj. Efectuarea analizelor se face numai în baza prezentării dovezii de plată.
(6)Documentele doveditoare privind condiţiile prevăzute la alin. (1)-(5) sunt următoarele:
a)copie de pe certificatul de înregistrare şi/sau certificatul constatator eliberate/eliberat de ONRC, din care să rezulte activitatea de procesare a unităţii către care a valorificat producţia;
b)proces-verbal de recepţie însoţit de bon fiscal şi/sau factura şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, din care să reiasă că s-a comercializat producţia minimă prevăzută la alin. (1) lit. d);
c)în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC, acesta face dovada procesării producţiei minime prevăzute la alin. (1) lit. d) prin documente contabile interne;
d)raportul cu privire la conţinutul de THC al culturilor de cânepă pentru fibră şi seminţe, emis de Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj, care include următoarele informaţii: conţinutul de THC, împărţit în tranşe/gradări de 0,1%, procedura utilizată, precum şi datele transmise de inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor;
e)documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20;
f)copie de pe autorizaţia de cultivare emisă de DAJ.
(7)Documentele doveditoare prevăzute la alin. (6) se depun la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, cu excepţia acelora care se depun în termenul stabilit la art. 29 alin. (1).
Art. 87
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - orez, intervenţia PD-13, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)valorifică o producţie minimă de 4.500 kg/ha orez pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol. În situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator, acesta face dovada procesării producţiei proprii prin documente contabile interne;
e)fac dovada că utilizează sămânţă certificată, însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 149/2010 privind comercializarea seminţelor de cereale, cu modificările şi completările ulterioare. Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(2)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 88
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
e)valorifică şi/sau utilizează pentru consumul propriu pentru înfiinţarea culturii minimum 15 tone sămânţă de cartof/ha, pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol şi/sau a altor documente justificative, în cazul consumului propriu pentru înfiinţarea culturii, de tipul documentelor oficiale de certificare a lotului/loturilor cu menţiunea «Necesar propriu» şi/sau bon de consum şi/sau documente contabile interne pe care le prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;
Sprijinul cuplat pentru venit - sămânţă de cartof, intervenţia PD-14, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt eligibili BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în IACS;
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)au autorizaţii pentru producerea seminţei de cartof pentru anul de cerere, eliberate de inspectoratul teritorial pentru calitatea seminţelor şi materialului săditor de pe raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea, vizate pentru anul curent de cerere, pe care le pot prezenta la APIA la depunerea cererii de plată sau ulterior, dar nu mai târziu de data-limită de depunere a cererilor de plată;
e)valorifică şi/sau utilizează pentru consumul propriu pentru înfiinţarea culturii minimum 15 tone sămânţă de cartof/ha, pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol şi/sau a altor documente justificative, în cazul consumului propriu pentru înfiinţarea culturii, de tipul documentelor oficiale de certificare a lotului/loturilor cu menţiunea «Necesar propriu» şi/sau bon de consum şi/sau documente contabile interne pe care le prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;f)dovedesc că utilizează sămânţă certificată în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.266/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării, certificarea calităţii şi comercializarea cartofului pentru sămânţă, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 1.266/2005. Pentru sămânţa achiziţionată de la terţi, fermierul prezintă documentul de achiziţie sau fila/filele din carnetul de comercializare a seminţei de cartof, pentru cantitatea corespunzătoare suprafeţei declarate, însoţit(ă)/însoţite de:
(i)documentul de calitate şi conformitate al furnizorului; sau
(ii)orice alt document echivalent documentului menţionat emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau întro ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE; sau
(iii)o etichetă oficială pentru fiecare lot însămânţat care ţine loc de document de calitate şi conformitate.
În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul oficial/documentele oficiale de certificare a lotului/loturilor de sămânţă, cu menţiunea "Necesar propriu". Documentele prin care se face dovada utilizării seminţelor certificate (achiziţie/producţie proprie) se prezintă la APIA până la data-limită de depunere a cererilor de plată. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
Art. 89
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,1 ha;
Sprijinul cuplat pentru venit - hamei, intervenţia PD-15, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,1 ha;d)au încheiat contract/contracte de vânzare a producţiei minime cu o fabrică de bere/unităţi de procesare a hameiului pentru scop farmaceutic/unităţi de procesare a hameiului pentru producţia de bere, înregistrate în ONRC. Fac excepţie fermierii care au şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC, pentru producţia ce urmează a fi procesată în unitatea proprie;
e)copia contractului se depune până la data de 15 octombrie a anului în care solicitantul depune cererea de plată;
f)dovedesc valorificarea/procesarea producţiei minime de 490 kg conuri uscate de hamei/ha, pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, care se depun(e) la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;
g)în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC, acesta face dovada procesării producţiei minime prevăzute la lit. f), prin documente contabile interne, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 90
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
d)deţin contract de producere şi valorificare a sfeclei de zahăr cu o fabrică de zahăr recunoscută de MADR. Modelul contractului este prevăzut în anexa la acordul interprofesional pentru sfecla de zahăr. O copie a contractului se depune la APIA până la data de 1 octombrie a anului de cerere;
Sprijinul cuplat pentru venit - sfeclă de zahăr, intervenţia PD-16, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
d)deţin contract de producere şi valorificare a sfeclei de zahăr cu o fabrică de zahăr recunoscută de MADR. Modelul contractului este prevăzut în anexa la acordul interprofesional pentru sfecla de zahăr. O copie a contractului se depune la APIA până la data de 1 octombrie a anului de cerere;e)dovedesc comercializarea unei producţii minime de 26.400 kg/ha, pe bază de factură pentru persoanele juridice şi pe bază de adeverinţă eliberată de fabrica de zahăr, recunoscută de MADR, pentru persoanele fizice, care se prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;
f)dovedesc utilizarea seminţei certificate, în conformitate cu Legea nr. 266/2002. Documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate sau adeverinţa eliberată de fabrica de zahăr cu care fermierul a încheiat contractul de producere a sfeclei de zahăr se prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
Art. 91
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - legume cultivate în câmp destinate industrializării, în cultură principală/secundară: tomate, castraveţi, ardei, vinete, intervenţia PD-17, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
e)livrează cantitatea minimă de 17.000 kg/ha tomate sau 13.000 kg/ha castraveţi sau 12.000 kg/ha ardei sau 14.000 kg/ha vinete către o unitate de industrializare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008;
f)dovedesc valorificarea cantităţii minime prevăzute la lit. e) pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. Fermierul va prezenta la APIA în acelaşi termen şi contractul încheiat cu un procesator înregistrat potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008;
a)sunt eligibili pentru plata BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)cultivă în câmp tomate, castraveţi, ardei, respectiv gras, lung şi gogoşar, şi vinete;
e)livrează cantitatea minimă de 17.000 kg/ha tomate sau 13.000 kg/ha castraveţi sau 12.000 kg/ha ardei sau 14.000 kg/ha vinete către o unitate de industrializare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008;
f)dovedesc valorificarea cantităţii minime prevăzute la lit. e) pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. Fermierul va prezenta la APIA în acelaşi termen şi contractul încheiat cu un procesator înregistrat potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008;g)fac dovada procesării legumelor proprii prevăzute la lit. d) şi e) prin documente contabile interne, până la data de 31 martie a anului următor de cerere, în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC.
(2)Sămânţa utilizată la înfiinţarea culturii trebuie să fie certificată oficial, inclusiv categoria standard, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.269/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea, controlul calităţii şi/sau comercializarea materialului de înmulţire şi plantare legumicol, altul decât seminţele, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 1.269/2005, şi cu Ordinul nr. 1.366/2005.
(3)Fermierii trebuie să facă dovada că utilizează sămânţă certificată, potrivit legislaţiei naţionale în vigoare, şi prezintă documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate se prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar şi numărul minim de seminţe la 1 gram sunt incluse în anexa nr. 20.
(4)În situaţia în care fermierul înfiinţează cultura prin răsad, pe care îl achiziţionează de la o terţă persoană, prezintă la APIA, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, documentul de achiziţie sau fila/filele din carnetul de comercializare a răsadului, însoţite de copii de pe plicul de seminţe folosite pentru producerea răsadului sau copie de pe documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau copie de pe raportul de control sau de pe paşaportul fitosanitar, dacă furnizorul răsadului este persoană fizică sau juridică autorizată de inspectoratul teritorial pentru calitatea seminţelor şi materialului săditor pentru multiplicarea de material săditor legumicol, pentru cantitatea corespunzătoare suprafeţei declarate.
Art. 92
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - legume cultivate în sere şi solarii - tomate, castraveţi, ardei, vinete, intervenţia PD-18, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,03 ha;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,03 ha;d)cultivă în sere şi solarii tomate, castraveţi, ardei, vinete.
(2)Pentru legume cultivate în sere, sprijinul cuplat pentru venit se acordă pentru următoarele culturi:
a)tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)vinete pentru consum în stare proaspătă.
(3)Sprijinul cuplat pentru venit pentru culturile prevăzute la alin. (2) se acordă fermierilor care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectarul cultivat, în funcţie de legumele cultivate:
a)85 de tone la tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)50 de tone la castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)29 de tone la ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)35 de tone la vinete pentru consum în stare proaspătă.
(4)Pentru legume cultivate în solarii, sprijinul cuplat se acordă pentru următoarele culturi:
a)tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)vinete pentru consum în stare proaspătă.
(5)Sprijinul cuplat pentru culturile prevăzute la alin. (4) se acordă fermierilor activi care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectarul cultivat, în funcţie de legumele cultivate:
a)32 de tone la tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)30 de tone la castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)16 tone la ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)20 de tone la vinete pentru consum în stare proaspătă.
(6)Dovada comercializării legumelor cultivate în spaţii protejate o constituie factura/facturile şi/sau bonul/bonurile fiscal/fiscale şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol depusă/depuse la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(7)Fermierii trebuie să facă dovada că utilizează sămânţa certificată oficial, inclusiv categoria standard, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul nr. 1.269/2005 şi cu Ordinul nr. 1.366/2005.
(8)Documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate şi documentul de achiziţie a seminţei se depun la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar şi numărul minim de seminţe la 1 gram sunt incluse în anexa nr. 20.
(9)Nu sunt eligibile la plată suprafeţele de sere sau solarii în care legumele nu sunt cultivate pe pământ.
Art. 93
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - fructe - prune, mere, cireşe, vişine, caise şi piersici, intervenţia PD-19, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,1 ha;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,1 ha;d)exploatează livezi de pruni, meri, cireşi, vişini, caişi şi piersici.
(2)Sprijinul cuplat pentru venit prevăzut la alin. (1) se acordă fermierilor care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectar:
a)5,6 tone la prune;
b)7,8 tone la mere;
c)4,4 tone la cireşe şi vişine;
d)4,7 tone la caise;
e)5 tone la piersici.
(3)Dovada comercializării fructelor pentru consum în stare proaspătă şi/sau către o unitate de industrializare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008, o constituie factura/facturile şi/sau bonul/bonurile fiscal/fiscale şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol. În cazul valorificării prin industrializare, se va prezenta şi contractul încheiat cu un procesator înregistrat potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008.
(4)Fermierul care exploatează suprafeţe cu livezi prevăzute la alin. (1), în cazul în care este şi procesator, trebuie să respecte prevederile alin. (3) şi să facă dovada industrializării producţiei proprii în cantităţile prevăzute la alin. (2) prin documente contabile interne.
(5)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (3) şi (4) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 94
(4)Fermierul prezintă următoarele documente: factură şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor, din care să reiasă comercializarea cantităţilor minime prevăzute la alin. (2), sau factura pentru servicii multiplicare sămânţă, pentru oricare din următoarele plante furajere: golomăţ, mazăre furajeră, măzăriche, sparcetă, trifoi roşu şi facelia, emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă că i-a livrat cantităţile minime/ha prevăzute la alin. (2). În situaţia în care factura pentru servicii multiplicare este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului.
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - producere sămânţă plante furajere, intervenţia PD-20, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)deţin autorizaţie pentru producerea de seminţe de plante furajere, eliberată de inspectoratul teritorial pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor de pe raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea, vizată pentru anul de cerere, pe care o prezintă la APIA la depunerea cererii de plată, dar nu mai târziu de data-limită de depunere a cererilor de plată.
(2)Sprijinul cuplat pentru venit prevăzut la alin. (1) se acordă fermierilor care:
a)fac dovada valorificării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectar:
(i)1.000 kg - golomăţ;
(ii)700 kg - mazăre furajeră;
(iii)600 kg - măzăriche;
(iv)1.000 kg - sparcetă;
(v)250 kg - trifoi roşu;
(vi)300 kg - facelia;
b)utilizează sămânţă certificată oficial din categoriile prebază, bază şi certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 155/2010 privind producerea în vederea comercializării şi comercializarea seminţelor de plante furajere, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 59/2011 pentru aprobarea procedurilor privind cerinţele specifice pentru producerea, certificarea şi comercializarea seminţelor de cereale, plante oleaginoase şi pentru fibre şi plante furajere în România.
(3)Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(4)Fermierul prezintă următoarele documente: factură şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor, din care să reiasă comercializarea cantităţilor minime prevăzute la alin. (2), sau factura pentru servicii multiplicare sămânţă, pentru oricare din următoarele plante furajere: golomăţ, mazăre furajeră, măzăriche, sparcetă, trifoi roşu şi facelia, emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă că i-a livrat cantităţile minime/ha prevăzute la alin. (2). În situaţia în care factura pentru servicii multiplicare este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului.(5)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1)-(4) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 95
(1)Sprijinul cuplat pentru porumb pentru siloz, intervenţia PD-26, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate:
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;
e)fac dovada că deţin animale (bovine) identificate şi înregistrate în BND în exploataţii cu cod ANSVSA prin intermediul cărora asigură cel puţin o încărcătură de 3 UVM/ha de cultură, la momentul depunerii cererii de plată sau la data modificării acesteia. Modificarea poate fi realizată exclusiv potrivit prevederilor art. 3 alin. (4).
f)dovedesc că cel puţin producţia minimă prevăzută la lit. d), obţinută în fermă, a fost stocată în vederea consumului destinat animalelor şi/sau consumată de animalele (bovine) înscrise în BND. Verificarea eligibilităţii pentru sprijinul cuplat se face pe baza consumurilor de furaje, normate pe categorii de animale, în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 27, precum şi a calculului efectivului mediu furajat din fermă şi a producţiei de porumb pentru siloz obţinut pe perioada anului de cerere, prevăzute în anexa nr. 28, întocmită şi semnată de către fermier.
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole, categoria teren arabil, localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;d)fac dovada că au realizat anual o producţie minimă de 18 tone/ha;
e)fac dovada că deţin animale (bovine) identificate şi înregistrate în BND în exploataţii cu cod ANSVSA prin intermediul cărora asigură cel puţin o încărcătură de 3 UVM/ha de cultură, la momentul depunerii cererii de plată sau la data modificării acesteia. Modificarea poate fi realizată exclusiv potrivit prevederilor art. 3 alin. (4).
f)dovedesc că cel puţin producţia minimă prevăzută la lit. d), obţinută în fermă, a fost stocată în vederea consumului destinat animalelor şi/sau consumată de animalele (bovine) înscrise în BND. Verificarea eligibilităţii pentru sprijinul cuplat se face pe baza consumurilor de furaje, normate pe categorii de animale, în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 27, precum şi a calculului efectivului mediu furajat din fermă şi a producţiei de porumb pentru siloz obţinut pe perioada anului de cerere, prevăzute în anexa nr. 28, întocmită şi semnată de către fermier.(2)Fermierii fac dovada că utilizează sămânţă certificată, însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 149/2010 privind comercializarea seminţelor de cereale, cu modificările şi completările ulterioare. Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(3)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1) şi (2) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(4)Sprijinul pentru această intervenţie poate fi obţinut şi în situaţia în care fermierul utilizează cultura de porumb pentru siloz, drept cultură secundară, cu condiţia ca aceeaşi suprafaţă de teren să nu mai fi făcut obiectul unei alte forme de sprijin cuplat în acelaşi an de cerere.
Art. 96
(1)În situaţia în care solicitantul sprijinului cuplat în sectorul vegetal încheie contracte şi/sau utilizează seminţe şi/sau comercializează producţia prin intermediul unui grup/unei organizaţii de producători recunoscut(e) de MADR sau al unei cooperative agricole înfiinţate conform prevederilor Legii nr. 566/2004, care are ca obiect de activitate vânzarea producţiei, ca membru al acestor forme asociative, termenele de depunere sunt cele prevăzute la art. 82-95.
(2)Solicitantul prevăzut la alin. (1) prezintă, după caz:
a)copie de pe actul de înregistrare oficială a grupului/organizaţiei de producători/cooperativei;
b)adeverinţă eliberată de forma asociativă, prin care se certifică faptul că este membru al grupului/organizaţiei de producători/cooperativei, în care să se menţioneze, după caz:
(i)primirea cantităţii necesare de seminţe certificate de la forma asociativă, prin menţionarea cantităţii de sămânţă certificată şi a suprafeţei pentru care s-a achiziţionat sămânţa;
şi/sau
(ii)comercializarea producţiei minime prin intermediul formei asociative, prin menţionarea cantităţii comercializate şi a numărului documentului prin care s-a realizat comercializarea;
c)copia contractului încheiat între grup/organizaţia de producători/cooperativă şi cumpărător/prim-procesator, numai în cazul intervenţiilor care implică procesarea, care cuprinde tabelul cu fermierii care au comercializat producţia prin forma de organizare, în cazul intervenţiilor pentru care comercializarea se realizează pe bază de contract.
(3)Pentru dovedirea individuală de către solicitantul sprijinului cuplat vegetal, membru în oricare dintre formele asociative prevăzute la alin. (1), a respectării condiţiei/condiţiilor de eligibilitate relevante stabilite la art. 82-95, prin excepţie de la prevederile art. 82-95, APIA acceptă documentele doveditoare prevăzute la alin. (2).
(4)În condiţiile prevederilor art. 46 alin. (2) din hotărâre, solicitantul prezintă la APIA documente doveditoare în susţinerea dovezilor prevăzute la alin. (2).SECŢIUNEA 2:Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul zootehnic
Art. 97
În sectorul zootehnic se acordă sprijin cuplat pentru venit, denumit în continuare SCVZ, aşa cum este prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. b) din hotărâre.
Art. 98
SCVZ se acordă fermierilor activi, crescători de animale din speciile bovine, ovine/caprine, şi crescătorilor de viermi de mătase, în funcţie de efectivul de animale determinate/kg gogoşi crude determinate de beneficiar, din următoarele categorii:
a)bivoliţe de lapte - intervenţia PD-23;
b)ovine - intervenţia PD-24;
c)caprine - intervenţia PD-24;
d)taurine de carne - intervenţia PD-22;
e)vaci de lapte - intervenţia PD-21;
f)viermi de mătase - intervenţia PD-25.
Art. 99
SCVZ pentru creşterea bivoliţelor de lapte prevăzut la art. 98 lit. a) se acordă fermierilor activi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)solicită SCVZ pentru bivoliţele de lapte adulte din exploataţia cu cod ANSVSA;
b)bivoliţele de lapte pentru care se solicită SCVZ trebuie menţinute în exploataţia/exploataţiile cu cod ANSVSA menţionată/menţionate în cerere pe o perioadă de reţinere de 4 luni de la data-limită de depunere a cererii de plată;
c)efectivul de animale pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie identificat şi înregistrat în BND la data depunerii cererii de plată, dar nu mai târziu de prima zi a perioadei de reţinere;
d)bivoliţele de lapte pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie înscrise/înregistrate în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală sau suplimentară.
Art. 100
Sunt eligibile la plată inclusiv animalele care până la finalul perioadei de 4 luni, prevăzută la art. 99 lit. b), au intrat, respectiv au ieşit în/din exploataţiile cu cod ANSVSA deţinute de acelaşi beneficiar sau în/din exploataţiile asociaţiilor/cooperativelor/grupurilor de producători în care au fost transferate temporar pentru păşunat.
Art. 101
(1)SCVZ pentru ovine se solicită de către fermierii activi pentru un efectiv cuprins între 150 şi 500 de capete de femele ovine şi/sau berbeci inclusiv pe beneficiar, cu excepţia celor din unităţile administrativ-teritoriale din zona montană prevăzute în PS 2023-2027, publicat pe site-ul www.madr.ro, https://pndr.ro/documente/ro/PNS-2023-2027-lista-zonelor-eligibile-pentru-interventiile-HNV-ANC-AEC.xlsx., pentru care se solicită SCVZ pentru un efectiv cuprins între 60 şi 500 de capete de femele ovine şi/sau berbeci inclusiv pe beneficiar, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)animalele din exploataţie pentru care beneficiarul solicită SCVZ au vârsta de minimum un an la data de 31 martie a anului de cerere;
b)animalele din exploataţie pentru care beneficiarul solicită SCVZ au vârsta de maximum 8 ani inclusiv la femele, respectiv 6 ani inclusiv la berbeci, în anul de cerere;
c)efectivul de animale pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie identificat şi înregistrat în BND la data depunerii cererii de plată, dar nu mai târziu de prima zi a perioadei de reţinere;
d)animalele pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie menţinute, pe o perioadă de 100 de zile de la data-limită de depunere a cererii de plată, în exploataţia/exploataţiile cu cod ANSVSA menţionată/menţionate în cererea de plată;
e)animalele pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie înscrise/înregistrate în BND în exploataţii cu cod ANSVSA.
(2)Solicitanţii cu un efectiv mai mare de 500 de capete de femele ovine şi/sau berbeci beneficiază de SCVZ calculat la nivelul a maximum 500 de capete de femele ovine şi/sau berbeci.
Art. 102
Sunt eligibile la plată inclusiv animalele care până la finalul perioadei de 100 de zile, prevăzută la art. 101 alin. (1) lit. d), au intrat, respectiv au ieşit în/din exploataţiile cu cod ANSVSA deţinute de acelaşi beneficiar sau în/din exploataţiile asociaţiilor/cooperativelor/grupurilor de producători în care au fost transferate temporar pentru păşunat.
Art. 103
SCVZ pentru creşterea caprinelor, prevăzut la art. 98 lit. c), se acordă fermierilor activi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)solicită SCVZ pentru un efectiv de minimum 50 şi maximum 500 de capete de femele caprine şi/sau ţapi de reproducţie inclusiv, pe beneficiar, în exploataţii cu cod ANSVSA, care au vârsta de minimum un an la data de 31 martie a anului de cerere;
b)solicitanţii cu un efectiv mai mare de 500 de capete de femele caprine şi/sau ţapi de reproducţie beneficiază de SCVZ calculat la nivelul a maximum 500 de capete de femele caprine şi/sau ţapi de reproducţie;
c)femelele caprine şi/sau ţapii de reproducţie din exploataţia cu cod ANSVSA pentru care beneficiarul solicită SCVZ să aibă vârsta de maximum 8 ani inclusiv femelele şi, respectiv, 6 ani inclusiv ţapii de reproducţie în anul de cerere;
d)efectivul de animale pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie identificat şi înregistrat în BND la data depunerii cererii de plată, dar nu mai târziu de prima zi a perioadei de reţinere;
e)femelele caprine şi/sau ţapii de reproducţie pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie menţinute/menţinuţi, pe o perioadă de reţinere de 100 de zile de la data-limită de depunere a cererilor de plată, în exploataţia/exploataţiile cu cod ANSVSA menţionată/menţionate în cererea de plată;
f)animalele pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie înscrise/înregistrate în BND în exploataţii cu cod ANSVSA.
Art. 104
Sunt eligibile la plată inclusiv animalele care până la finalul perioadei de 100 de zile, prevăzută la art. 101 alin. (1) lit. d), au intrat, respectiv au ieşit în/din exploataţiile cu cod ANSVSA deţinute de acelaşi beneficiar sau în/din exploataţiile asociaţiilor/cooperativelor/grupurilor de producători în care au fost transferate temporar pentru păşunat.
Art. 105
(1)SCVZ pentru creşterea taurinelor de carne prevăzut la art. 98 lit. d) se acordă fermierilor activi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
c)vacile din rase de carne şi vacile metise cu rase de carne trebuie să aibă cel puţin o fătare până la vârsta de 48 de luni şi cel puţin un produs înregistrat în BND şi înscris/înregistrat în baza de date a registrului genealogic, cu excepţia vacilor provenite din import şi care au fătat pe teritoriul ţării de provenienţă. Condiţia se aplică pentru vacile din rase de carne şi vacile metise cu rase de carne născute începând cu data de 1.01.2023;
e)efectivul de animale din exploataţia cu cod ANSVSA pentru care beneficiarul solicită SCVZ trebuie să fie compus din vaci din rase de carne şi/sau vaci metise cu rase de carne cu vârsta de maximum 12 ani la data-limită de depunere a cererilor, respectiv tauri din rase de carne cu vârsta de minimum 1 an şi maximum 6 ani la data-limită de depunere a cererilor;
a)solicită SCVZ pentru un efectiv de animale de minimum 10 şi maximum 250 de capete taurine de carne adulte inclusiv, pe beneficiar, în exploataţii cu cod ANSVSA, constituit, după caz, din:
(i)vaci din rase de carne şi/sau vaci metise cu rase de carne, care nu au beneficiat de intervenţia prevăzută la art. 106 în anii anteriori; şi/sau
(ii)tauri din rase de carne;
b)solicitanţii cu un efectiv mai mare de 250 de capete taurine de carne adulte beneficiază de SCVZ calculat la nivelul a maximum 250 de capete taurine de carne adulte;
c)vacile din rase de carne şi vacile metise cu rase de carne trebuie să aibă cel puţin o fătare până la vârsta de 48 de luni şi cel puţin un produs înregistrat în BND şi înscris/înregistrat în baza de date a registrului genealogic, cu excepţia vacilor provenite din import şi care au fătat pe teritoriul ţării de provenienţă. Condiţia se aplică pentru vacile din rase de carne şi vacile metise cu rase de carne născute începând cu data de 1.01.2023;d)vacile din rase de carne şi vacile metise cu rase de carne trebuie să aibă cel puţin o fătare în ultimele 24 de luni anterioare datei-limită de depunere a cererii de plată şi să aibă cel puţin un produs înregistrat în BND şi înscris/înregistrat în baza de date a registrului genealogic, cu excepţia vacilor provenite din import şi care au fătat pe teritoriul ţării de provenienţă.
Condiţia este îndeplinită în situaţia în care vacile din rase de carne şi vacile metise cu rase de carne au fătat un produs neviabil (mort sau avortat după 6 luni de gestaţie), dar şi în alte cazuri în care înregistrarea în BND nu s-a făcut din motive neimputabile fermierilor, dacă sunt prezentate documente doveditoare, respectiv certificat sanitar-veterinar/alte documente sanitar-veterinare justificative sau buletinul de însămânţări artificiale/adeverinţa de montă naturală sau alte documente prin care se probează încadrarea animalului în situaţiile prevăzute anterior;
e)efectivul de animale din exploataţia cu cod ANSVSA pentru care beneficiarul solicită SCVZ trebuie să fie compus din vaci din rase de carne şi/sau vaci metise cu rase de carne cu vârsta de maximum 12 ani la data-limită de depunere a cererilor, respectiv tauri din rase de carne cu vârsta de minimum 1 an şi maximum 6 ani la data-limită de depunere a cererilor;f)efectivul de animale pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie identificat şi înregistrat în BND la data depunerii cererii de plată, dar nu mai târziu de prima zi a perioadei de reţinere;
g)animalele pentru care se solicită SCVZ să fie menţinute, pe o perioadă de reţinere de 4 luni de la data-limită de depunere a cererii de plată, în exploataţia/exploataţiile cu cod ANSVSA menţionată(e) în cerere;
h)vacile din rase de carne/vacile metise cu rase de carne pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie înscrise/înregistrate în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală sau suplimentară, iar taurii din rase de carne pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie înscrişi în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală.
(2)Sunt eligibile la plată inclusiv animalele care până la finalul perioadei de 4 luni, prevăzută la alin. (1) lit. g), au intrat, respectiv au ieşit în/din exploataţiile cu cod ANSVSA deţinute de acelaşi beneficiar sau în/din exploataţiile asociaţiilor/cooperativelor/grupurilor de producători în care au fost transferate temporar pentru păşunat.
(3)Pentru categoria taurine de carne sunt eligibile rasele cuprinse în lista cu rasele de taurine de carne prevăzută în anexa nr. 23.
Art. 106
SCVZ pentru vacile de lapte, prevăzut la art. 98 lit. e), se solicită de către fermierii activi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)solicită SCVZ pentru un efectiv cuprins între 10 şi 250 de capete vaci de lapte inclusiv, pe beneficiar, cu excepţia celor din unităţile administrativ-teritoriale din zona montană prevăzute în PS 2023-2027, publicat pe site-ul www.madr.ro, https://pndr.ro/documente/ro/PNS-2023-2027-lista-zonelor-eligibile-pentru-interventiile-HNV-ANC-AEC.xlsx, pentru care se solicită SCVZ pentru un efectiv cuprins între 5 şi 250 de capete vaci de lapte inclusiv pe beneficiar, care nu au beneficiat de intervenţia prevăzută la art. 105, în anii anteriori, în exploataţii cu cod ANSVSA;
b)vacile de lapte din exploataţia cu cod ANSVSA pentru care beneficiarul solicită SCVZ îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
(i)să aibă vârsta de maximum 10 ani la data-limită de depunere a cererii de plată;
(ii)să fie înscrise/înregistrate în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală sau suplimentară;
(iii)să fie menţinute, pe o perioadă de reţinere de 4 luni de la data-limită de depunere a cererii de plată, în exploataţia/exploataţiile cu cod ANSVSA menţionată(e) în cerere;
(iv)efectivul de animale pentru care se solicită SCVZ trebuie să fie identificat şi înregistrat în BND la data depunerii cererii de plată, dar nu mai târziu de prima zi a perioadei de reţinere;
c)deţin documente specifice formei de organizare care atestă livrarea şi valorificarea laptelui;
d)solicitanţii cu un efectiv mai mare de 250 de capete vaci de lapte beneficiază de SCVZ calculat la nivelul a maximum 250 de capete vaci de lapte.
Art. 107
Sunt eligibile la plată inclusiv animalele care până la finalul perioadei de 4 luni, prevăzută la art. 106 lit. b) pct. (iii), au intrat, respectiv au ieşit în/din exploataţiile cu cod ANSVSA deţinute de acelaşi beneficiar sau în/din exploataţiile asociaţiilor/cooperativelor/grupurilor de producători în care au fost transferate temporar pentru păşunat.
Art. 108
SCVZ pentru viermi de mătase prevăzut la art. 98 lit. f) se acordă fermierilor activi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)achiziţionează cutii de câte 10 grame de ouă de viermi de mătase/cutie de la unităţi autorizate sanitar-veterinar, din care se obţin minimum 15 kg gogoşi crude de mătase;
b)să aibă încheiat un contract de livrare cu o unitate de procesare/operator din domeniu pentru minimum 15 kg gogoşi crude pentru fiecare cutie de 10 grame de ouă de viermi de mătase eclozionabile, în cazul procesării prin terţi. Unitatea de procesare/Operatorul din domeniu are ca obiect de activitate comerţul gogoşilor de mătase şi/sau pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile şi/sau producţia de ţesături;
c)realizează o producţie minimă de 15 kg gogoşi crude/cutie de ouă de viermi de mătase.
Art. 109
Pe lângă condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 99-108, solicitanţii SCVZ trebuie să respecte normele privind condiţionalitatea, potrivit prevederilor Ordinului nr. 54/570/32/2023, pe întreaga exploataţie agricolă şi pe tot parcursul anului de cerere.Art. 110
(1)Documentul specific care se depune împreună cu cererea de plată pentru intervenţia prevăzută la 98 lit. a) este adeverinţa eliberată de asociaţia/agenţia acreditată pentru înfiinţarea şi menţinerea registrului genealogic al rasei, prin care se confirmă înscrierea/înregistrarea bivoliţelor pentru care se solicită sprijin cuplat în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală sau suplimentară, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 24 a).
(2)Documentele specifice care se depun împreună cu cererea de plată pentru intervenţia prevăzută la art. 98 lit. d) sunt:
a)adeverinţa eliberată de agenţia/asociaţia acreditată pentru înfiinţarea şi menţinerea registrului genealogic al rasei, prin care se confirmă înscrierea/înregistrarea vacilor din rase de carne/vacilor metise cu rase de carne în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală sau suplimentară, şi înscrierea taurilor de carne în registrul genealogic al rasei, secţiunea principală, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 24 b);
b)documente justificative pentru vacile provenite din import şi care au fătat pe teritoriul ţării de provenienţă.
(3)Documentele specifice care se depun împreună cu cererea de plată pentru intervenţia prevăzută la art. 98 lit. e) sunt:
a)adeverinţa eliberată de asociaţia/agenţia acreditată pentru înfiinţarea şi menţinerea registrului genealogic al rasei, secţiunea principală sau suplimentară, prin care se confirmă înscrierea/înregistrarea vacilor de lapte, după caz, pentru care se solicită SCVZ, în registrul genealogic al rasei, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 24 c);
b)în cazul valorificării către prim-cumpărător: copia contractului cu un prim-cumpărător, încheiat pentru o perioadă de minimum 6 luni, valabil la data depunerii cererii, însoţită de copii de pe factură/document contabil din care rezultă că s-a valorificat o cantitate de lapte (în cazul producătorului PJ/PFA/II/IF), copia contractului cu un prim-cumpărător, încheiat pentru o perioadă de minimum 6 luni, valabil la data depunerii cererii, însoţită de copie de pe atestatul de producător şi copie de pe factura fiscală sau filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, din care rezultă că s-a valorificat o cantitate de lapte (în cazul producătorului persoană fizică) şi/sau dovada emisă de prim-cumpărător care atestă că s-a valorificat o cantitate de lapte, în baza contractului încheiat;
c)în cazul altor tipuri de valorificare:
(i)copie de pe factura fiscală sau fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol pentru producătorul persoană fizică, din care rezultă valorificarea laptelui, însoţită de copie de pe atestatul de producător;
(ii)copii de pe raportul fiscal de închidere zilnică/factură/facturi/documente contabile pentru producătorul PJ/PFA/II/IF din care rezultă valorificarea laptelui;
(iii)copie de pe avizul de însoţire a mărfii şi de pe documentul fiscal de încasare a valorii aferente laptelui valorificat/copie de pe factura fiscală/document contabil/copie de pe fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol însoţită de copie de pe înregistrarea sanitară veterinară pentru valorificare şi copie de pe atestatul de producător, în funcţie de forma de organizare, pentru producătorul care a efectuat valorificarea laptelui prin automatele de lapte;
(iv)copie de pe avizele de însoţire a mărfii care atestă livrarea şi de pe notele de intrare-recepţie în unitatea de procesare/document contabil, din care să rezulte livrarea şi recepţia laptelui, la unitatea proprie de procesare, precum şi copie de pe certificatul constatator emis de ONRC din care să reiasă obiectul de activitate, respectiv procesare lapte, sau un document însuşit prin semnătură de către beneficiar din care să rezulte cantitatea de lapte produsă şi procesată la unitatea proprie însoţit de înregistrarea sanitară veterinară pentru procesare în cazul persoanelor fizice.
(4)Documentul specific care se depune împreună cu cererea de plată pentru intervenţia prevăzută la art. 98 lit. f) este copia contractului de livrare cu o/un unitate de procesare/operator din domeniu, în cazul procesării prin terţi.
(5)Documentele specifice care se prezintă până la data de 1 decembrie a anului de cerere pentru intervenţia prevăzută la art. 98 lit. f) sunt:
a)factura de achiziţie a cutiilor cu ouă de viermi de mătase/documente contabile interne din care să reiasă cantitatea totală de ouă de viermi de mătase produse şi cantitatea de ouă de viermi de mătase transformate în gogoşi crude de mătase din cantitatea totală şi autorizaţia sanitar-veterinară pentru producerea materialului sericicol; şi
b)factura de vânzare a gogoşilor crude de mătase către procesator/operator sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, în cazul persoanelor fizice. În situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator, acesta face dovada procesării producţiei proprii de gogoşi crude de mătase în unitatea proprie, prin documente contabile interne.
(6)Pentru cererile de plată depuse în termen, data-limită privind îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi, respectiv, cea a începerii perioadei de reţinere este data-limită de depunere a cererii de plată.
(7)Documentele specifice prevăzute la alin. (1), alin. (2), alin. (3) lit. a) şi alin. (4) se transmit prin mijloace electronice, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (6) din hotărâre.
Art. 111
În situaţia prevăzută la art. 110 alin. (3) lit. b), APIA ia în considerare, preia şi pune la dispoziţia fermierilor datele din declaraţiile înregistrate în Registrul prim-cumpărătorilor cu privire la valorificările de lapte ale solicitanţilor către prim-cumpărători.