Secţiunea 1 - Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal - Ordinul 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024

M.Of. 241 bis

În vigoare
Versiune de la: 16 Septembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal
Art. 82
(1)Plăţile directe cuplate pentru venit în sectorul vegetal sunt prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. a) din hotărâre şi se acordă sectoarelor şi producţiilor prevăzute la cap. 5.1 din PS 2023-2027 - intervenţiile de la PD-09 Sprijin cuplat pentru venit - soia, denumit în continuare PD-09, la PD-20 - Sprijin cuplat pentru venit - Seminţe pentru plante furajere, denumit în continuare PD-20, şi PD-26 - Sprijin cuplat pentru venit - Porumb pentru siloz, denumit în continuare PD-26, din PS 2023-2027.

(2)Determinarea producţiei minime realizate anual se face prin raportarea cantităţii livrate/valorificate/utilizate în cadrul intervenţiei la suprafaţa parcelelor solicitate în cererea de plată pentru sprijinul cuplat pentru intervenţia respectivă.
(3)Verificarea utilizării seminţei certificate se face prin raportarea cantităţii de sămânţă utilizată, înscrisă în factura de achiziţie a seminţei sau în bonul fiscal sau în adeverinţa eliberată de fabrica de zahăr cu care fermierul a încheiat contractul de producere a sfeclei de zahăr sau în documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă produsă de fermierul care solicită plata sau în avizul de expediţie a seminţei de soia/lucernă/seminţei pentru plante furajere eliberat de deţinătorul soiului de soia/lucernă/seminţe pentru plante furajere către fermier, la suprafaţa parcelelor solicitate în cererea de plată pentru sprijinul cuplat la cultura respectivă, rezultat care trebuie să fie cel puţin egal cu cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar, prevăzute în anexa nr. 20.
(4)Nerespectarea prevederilor alin. (2), precum şi lipsa sau prezentarea după termen a documentelor obligatorii atrag respingerea sprijinului pentru intervenţia de sprijin cuplat în cauză, solicitată în cererea de plată. Nerespectarea prevederilor alin. (3), precum şi lipsa sau prezentarea după termen a documentelor obligatorii atrag respingerea de la plată a sprijinului pentru suprafaţa culturii în cauză, aferente intervenţiei pentru care nu se respectă această prevedere.
Art. 83
(1)Sprijinul cuplat pentru venit-soia, intervenţia PD-09, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)dovedesc realizarea şi implicit valorificarea pe bază de contract de vânzare, însoţit de factura/facturile de livrare a producţiei şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, a unei producţii minime anuale de 1.300 kg boabe soia/ha, recoltată la maturitate, către unităţi de procesare autorizate/înregistrate la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor; şi/sau fac dovada utilizării acesteia în consumul propriu la nivelul fermei pentru hrana animalelor deţinute, înscrise în BND, şi/sau a păsărilor şi/sau a ecvideelor, situaţie în care prezintă dovada că la nivelul fermei deţin animale, respectiv păsări; şi/sau fac dovada utilizării acesteia la nivelul fermei pentru procesare în vederea obţinerii produselor derivate, situaţie în care fermierul prezintă dovada calităţii de procesator; şi/sau fac dovada valorificării pe bază de contract de vânzare a mărfii. În cazul loturilor semincere, fac dovada livrării către menţinătorul sau deţinătorul soiului a cantităţii minime de 1.300 kg/ha sămânţă, pe bază de aviz de expediţie; şi/sau fac dovada valorificării cantităţii minime de 1.300 kg/ha pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;

e)fac dovada utilizării seminţei certificate oficial din următoarele categorii: prebază, bază, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi testarea şi înregistrarea soiurilor de plante, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 266/2002, şi Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 150/2010 privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Unitatea de procesare prevăzută la alin. (1) lit. d) trebuie să fie înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul ANSVSA nr. 111/2008, sau autorizată/înregistrată potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 44/2017 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor ce desfăşoară activităţi în domeniul hranei pentru animale şi a mijloacelor de transport al hranei pentru animale şi pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Documentele doveditoare privind condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a)factura de vânzare a mărfii şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, pentru minimum 1.300 kg boabe de soia/ha comercializată;
b)contractul de vânzare a mărfii, în cazul în care valorificarea producţiei minime de 1.300 kg/ha s-a făcut în baza acestuia, însoţit de documentele prevăzute la lit. a);
c)note de intrare/recepţie a furajelor de soia procesate pentru consumul animalelor sau păsărilor pe care le deţine în fermă, precum şi pentru produsele rezultate în urma procesării boabelor de soia, pentru minimum 1.300 kg boabe de soia/ha utilizată în consumul propriu la nivelul fermei;
d)în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator, înregistrat pentru siguranţa alimentelor la ANSVSA, acesta face dovada procesării producţiei minime de 1.300 kg/ha prin documente contabile interne;
e)documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantitatea minimă de sămânţă necesară la hectar este inclusă în anexa nr. 20 la prezentul ordin;
f)în cazul loturilor semincere, prin excepţie de la lit. a)-e), fermierul prezintă:
(i)factura pentru servicii de multiplicare soia, emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă livrarea a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha. În situaţia în care factura pentru servicii de multiplicare sămânţă de soia este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului; şi/sau
(ii)factura de comercializare a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol din care să reiasă comercializarea a minimum 1.300 kg sămânţă certificată/ha.

(4)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (3) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(5)Verificarea eligibilităţii, în cazul consumului în ferma proprie, se face inclusiv pe baza consumurilor de furaje normate pe specii şi categorii de animale, prevăzute în anexa nr. 21 la prezentul ordin, şi a numărului mediu de animale înscrise în BND şi de păsări din fermă pe perioada anului de cerere.

Art. 84
(1)Sprijinul cuplat pentru venit-lucernă, intervenţia PD-10, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)fac dovada că au realizat anual o producţie minimă de 15 tone/ha masă verde sau 3,75 tone/ha fân sau produse derivate din fân, respectiv granule, peleţi sau făină, sau 200 kg de sămânţă certificată;
e)au comercializat cel puţin producţia minimă de masă verde sau fân sau produse derivate din fân prevăzute la lit. d) către exploataţii de creştere a animalelor înscrise în BND şi/sau a păsărilor şi/sau a ecvideelor, pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol; şi/sau

f)dovedesc că cel puţin producţia minimă de masă verde sau fân sau produse derivate din fân prevăzute la lit. d), obţinută în fermă, a fost stocată în vederea consumului destinat animalelor şi/sau consumată de animalele înscrise în BND şi/sau de păsările şi/sau ecvideele pe care le deţin. Verificarea eligibilităţii pentru sprijinul cuplat se face pe baza consumurilor de furaje, normate pe specii şi categorii de animale, prevăzute în anexa nr. 21, a calculului efectivului mediu furajat din fermă şi a producţiei de lucernă/fân obţinute pe perioada anului de cerere, prevăzute în anexa nr. 22 la prezentul ordin, întocmită şi semnată de către fermier;

g)în cazul loturilor semincere, au comercializat cel puţin producţia minimă de 200 kg/ha sămânţă certificată, pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;

h)pentru obţinerea producţiei de masă verde sau fân sau produse derivate din fân, prevăzute la lit. e), cât şi în cazul loturilor semincere de lucernă prevăzute la lit. d) utilizează sămânţa certificată oficial din categoriile prebază, bază şi certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 155/2010 privind producerea în vederea comercializării şi comercializarea seminţelor de plante furajere, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 59/2011 pentru aprobarea procedurilor privind cerinţele specifice pentru producerea, certificarea şi comercializarea seminţelor de cereale, plante oleaginoase şi pentru fibre şi plante furajere în România.
(2)Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20 la prezentul ordin.
(3)În cazul loturilor semincere de lucernă, fermierul prezintă factura şi/sau bonul fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol din care să reiasă comercializarea a minimum 200 kg sămânţă de lucernă certificată/ha sau factura pentru servicii de multiplicare sămânţă de lucernă emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă că i-a livrat minimum 200 kg sămânţă certificată/ha. În situaţia în care factura pentru servicii de multiplicare este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului.

(4)Dovada utilizării seminţei certificate se prezintă de către fermier la APIA în anul de înfiinţare a culturii, fiind valabilă pe o perioadă de maximum 5 ani, perioadă după care este necesară reînfiinţarea culturii.
(5)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1)-(3) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 85
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - leguminoase boabe industrializare (mazăre de grădină, fasole boabe şi fasole păstăi), intervenţia PD-11, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)livrează cantitatea minimă de 1.900 kg/ha mazăre de grădină, de 1.000 kg/ha fasole boabe şi de 4.900 kg/ha fasole păstăi la o unitate de industrializare/procesare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008, sau autorizată/înregistrată potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 44/2017 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor ce desfăşoară activităţi în domeniul hranei pentru animale şi a mijloacelor de transport al hranei pentru animale şi pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare;
e)fac dovada livrării cantităţii minime prevăzute la lit. d);
f)dovedesc utilizarea seminţei certificate însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării, controlul şi certificarea calităţii şi/sau comercializarea seminţelor de legume, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 1.366/2005.
(2)Documentele doveditoare privind condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a)factura de livrare a producţiei minime prevăzute la alin. (1) lit. d) şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;
b)contractul de livrare, încheiat cu o unitate de industrializare/procesare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008, sau autorizată/înregistrată potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 44/2017 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor ce desfăşoară activităţi în domeniul hranei pentru animale şi a mijloacelor de transport al hranei pentru animale şi pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare;
c)documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(3)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (2) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(4)Fermierii care cultivă mazăre de grădină şi/sau fasole boabe şi/sau fasole păstăi şi care au şi calitatea de procesator fac dovada procesării producţiei proprii, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, prin documente contabile interne.
Art. 86
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - cânepă, intervenţia PD-12, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)dovedesc că au realizat o producţie minimă de 500 kg seminţe/ha şi/sau 5.000 kg tulpini uscate/ha;
e)dovedesc că utilizează sămânţă certificată, însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 150/2010 privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre, cu modificările şi completările ulterioare. Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea", sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE privind echivalenţa inspecţiilor în câmp la culturile producătoare de seminţe, efectuate în ţări terţe, şi echivalenţa seminţelor produse în ţări terţe, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Decizia Consiliului 2003/17/CE, sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă;
f)deţin autorizaţie de cultivare emisă de direcţia agricolă judeţeană, denumită în continuare DAJ, şi respectă condiţiile specifice privind cultivarea cânepei, conform legislaţiei privind cultivarea plantelor ce conţin substanţe stupefiante şi psihotrope.
(2)În conformitate cu legislaţia în vigoare, inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor, la solicitarea deţinătorului de autorizaţie de cultivare şi ca urmare a transmiterii de către direcţiile pentru agricultură judeţene, până la data de 15 mai a anului în curs, a listei cu autorizaţiile eliberate, recoltează probele pentru determinarea conţinutului de THC dintr-o cultură de cânepă de un anumit soi aflată pe câmp.
(3)Probele preluate se transmit Laboratorului Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj, însoţite de datele de identificare ale fiecărui fermier (numele şi prenumele, codul numeric personal/codul unic de înregistrare, adresa, sediul) şi datele de identificare ale fiecărei parcele cultivate (dimensiunea, parcela/lotul), până la data de 15 septembrie a anului de recoltă.
(4)Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj are obligaţia să transmită MADR şi APIA, până la data de 1 noiembrie a anului de recoltă, raportul cu privire la conţinutul de THC pentru fiecare parcelă cultivată cu cânepă pentru fibră şi seminţe, care include următoarele informaţii: conţinutul de THC, împărţit în tranşe/gradări de 0,1%, procedura utilizată, precum şi datele transmise de inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor.
(5)Contravaloarea analizelor pentru stabilirea conţinutului de THC din probele recoltate, potrivit prevederilor alin. (3), se achită de către fermieri în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea facturii de către Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj. Efectuarea analizelor se face numai în baza prezentării dovezii de plată.
(6)Documentele doveditoare privind condiţiile prevăzute la alin. (1)-(5) sunt următoarele:
a)copie de pe certificatul de înregistrare şi/sau certificatul constatator eliberate/eliberat de ONRC, din care să rezulte activitatea de procesare a unităţii către care a valorificat producţia;
b)proces-verbal de recepţie însoţit de bon fiscal şi/sau factura şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, din care să reiasă că s-a comercializat producţia minimă prevăzută la alin. (1) lit. d);
c)în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC, acesta face dovada procesării producţiei minime prevăzute la alin. (1) lit. d) prin documente contabile interne;
d)raportul cu privire la conţinutul de THC al culturilor de cânepă pentru fibră şi seminţe, emis de Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească - Filiala Blaj, care include următoarele informaţii: conţinutul de THC, împărţit în tranşe/gradări de 0,1%, procedura utilizată, precum şi datele transmise de inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor;
e)documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20;
f)copie de pe autorizaţia de cultivare emisă de DAJ.
(7)Documentele doveditoare prevăzute la alin. (6) se depun la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, cu excepţia acelora care se depun în termenul stabilit la art. 29 alin. (1).
Art. 87
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - orez, intervenţia PD-13, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)valorifică o producţie minimă de 4.500 kg/ha orez pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol. În situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator, acesta face dovada procesării producţiei proprii prin documente contabile interne;
e)fac dovada că utilizează sămânţă certificată, însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 149/2010 privind comercializarea seminţelor de cereale, cu modificările şi completările ulterioare. Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare", sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(2)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 88
Sprijinul cuplat pentru venit - sămânţă de cartof, intervenţia PD-14, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt eligibili BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în IACS;
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)au autorizaţii pentru producerea seminţei de cartof pentru anul de cerere, eliberate de inspectoratul teritorial pentru calitatea seminţelor şi materialului săditor de pe raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea, vizate pentru anul curent de cerere, pe care le pot prezenta la APIA la depunerea cererii de plată sau ulterior, dar nu mai târziu de data-limită de depunere a cererilor de plată;
e)valorifică şi/sau utilizează pentru consumul propriu pentru înfiinţarea culturii minimum 15 tone sămânţă de cartof/ha, pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol şi/sau a altor documente justificative, în cazul consumului propriu pentru înfiinţarea culturii, de tipul documentelor oficiale de certificare a lotului/loturilor cu menţiunea «Necesar propriu» şi/sau bon de consum şi/sau documente contabile interne pe care le prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;

f)dovedesc că utilizează sămânţă certificată în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.266/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării, certificarea calităţii şi comercializarea cartofului pentru sămânţă, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 1.266/2005. Pentru sămânţa achiziţionată de la terţi, fermierul prezintă documentul de achiziţie sau fila/filele din carnetul de comercializare a seminţei de cartof, pentru cantitatea corespunzătoare suprafeţei declarate, însoţit(ă)/însoţite de:
(i)documentul de calitate şi conformitate al furnizorului; sau
(ii)orice alt document echivalent documentului menţionat emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau întro ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE; sau
(iii)o etichetă oficială pentru fiecare lot însămânţat care ţine loc de document de calitate şi conformitate.
În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul oficial/documentele oficiale de certificare a lotului/loturilor de sămânţă, cu menţiunea "Necesar propriu". Documentele prin care se face dovada utilizării seminţelor certificate (achiziţie/producţie proprie) se prezintă la APIA până la data-limită de depunere a cererilor de plată. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
Art. 89
Sprijinul cuplat pentru venit - hamei, intervenţia PD-15, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,1 ha;

d)au încheiat contract/contracte de vânzare a producţiei minime cu o fabrică de bere/unităţi de procesare a hameiului pentru scop farmaceutic/unităţi de procesare a hameiului pentru producţia de bere, înregistrate în ONRC. Fac excepţie fermierii care au şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC, pentru producţia ce urmează a fi procesată în unitatea proprie;
e)copia contractului se depune până la data de 15 octombrie a anului în care solicitantul depune cererea de plată;
f)dovedesc valorificarea/procesarea producţiei minime de 490 kg conuri uscate de hamei/ha, pe bază de factură şi/sau bon fiscal şi/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, care se depun(e) la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;
g)în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC, acesta face dovada procesării producţiei minime prevăzute la lit. f), prin documente contabile interne, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 90
Sprijinul cuplat pentru venit - sfeclă de zahăr, intervenţia PD-16, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)deţin contract de producere şi valorificare a sfeclei de zahăr cu o fabrică de zahăr recunoscută de MADR. Modelul contractului este prevăzut în anexa la acordul interprofesional pentru sfecla de zahăr. O copie a contractului se depune la APIA până la data de 1 octombrie a anului de cerere;

e)dovedesc comercializarea unei producţii minime de 26.400 kg/ha, pe bază de factură pentru persoanele juridice şi pe bază de adeverinţă eliberată de fabrica de zahăr, recunoscută de MADR, pentru persoanele fizice, care se prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere;
f)dovedesc utilizarea seminţei certificate, în conformitate cu Legea nr. 266/2002. Documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate sau adeverinţa eliberată de fabrica de zahăr cu care fermierul a încheiat contractul de producere a sfeclei de zahăr se prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
Art. 91
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - legume cultivate în câmp destinate industrializării, în cultură principală/secundară: tomate, castraveţi, ardei, vinete, intervenţia PD-17, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt eligibili pentru plata BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)cultivă în câmp tomate, castraveţi, ardei, respectiv gras, lung şi gogoşar, şi vinete;
e)livrează cantitatea minimă de 17.000 kg/ha tomate sau 13.000 kg/ha castraveţi sau 12.000 kg/ha ardei sau 14.000 kg/ha vinete către o unitate de industrializare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008;

f)dovedesc valorificarea cantităţii minime prevăzute la lit. e) pe baza facturii şi/sau a bonului fiscal şi/sau a filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. Fermierul va prezenta la APIA în acelaşi termen şi contractul încheiat cu un procesator înregistrat potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008;

g)fac dovada procesării legumelor proprii prevăzute la lit. d) şi e) prin documente contabile interne, până la data de 31 martie a anului următor de cerere, în situaţia în care fermierul are şi calitatea de procesator înregistrat la ONRC.
(2)Sămânţa utilizată la înfiinţarea culturii trebuie să fie certificată oficial, inclusiv categoria standard, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.269/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea, controlul calităţii şi/sau comercializarea materialului de înmulţire şi plantare legumicol, altul decât seminţele, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul nr. 1.269/2005, şi cu Ordinul nr. 1.366/2005.
(3)Fermierii trebuie să facă dovada că utilizează sămânţă certificată, potrivit legislaţiei naţionale în vigoare, şi prezintă documentul de achiziţie a seminţelor şi documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială, cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate se prezintă la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar şi numărul minim de seminţe la 1 gram sunt incluse în anexa nr. 20.
(4)În situaţia în care fermierul înfiinţează cultura prin răsad, pe care îl achiziţionează de la o terţă persoană, prezintă la APIA, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, documentul de achiziţie sau fila/filele din carnetul de comercializare a răsadului, însoţite de copii de pe plicul de seminţe folosite pentru producerea răsadului sau copie de pe documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau copie de pe raportul de control sau de pe paşaportul fitosanitar, dacă furnizorul răsadului este persoană fizică sau juridică autorizată de inspectoratul teritorial pentru calitatea seminţelor şi materialului săditor pentru multiplicarea de material săditor legumicol, pentru cantitatea corespunzătoare suprafeţei declarate.
Art. 92
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - legume cultivate în sere şi solarii - tomate, castraveţi, ardei, vinete, intervenţia PD-18, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,03 ha;

d)cultivă în sere şi solarii tomate, castraveţi, ardei, vinete.
(2)Pentru legume cultivate în sere, sprijinul cuplat pentru venit se acordă pentru următoarele culturi:
a)tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)vinete pentru consum în stare proaspătă.
(3)Sprijinul cuplat pentru venit pentru culturile prevăzute la alin. (2) se acordă fermierilor care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectarul cultivat, în funcţie de legumele cultivate:
a)85 de tone la tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)50 de tone la castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)29 de tone la ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)35 de tone la vinete pentru consum în stare proaspătă.
(4)Pentru legume cultivate în solarii, sprijinul cuplat se acordă pentru următoarele culturi:
a)tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)vinete pentru consum în stare proaspătă.
(5)Sprijinul cuplat pentru culturile prevăzute la alin. (4) se acordă fermierilor activi care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectarul cultivat, în funcţie de legumele cultivate:
a)32 de tone la tomate pentru consum în stare proaspătă;
b)30 de tone la castraveţi pentru consum în stare proaspătă;
c)16 tone la ardei pentru consum în stare proaspătă;
d)20 de tone la vinete pentru consum în stare proaspătă.
(6)Dovada comercializării legumelor cultivate în spaţii protejate o constituie factura/facturile şi/sau bonul/bonurile fiscal/fiscale şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol depusă/depuse la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(7)Fermierii trebuie să facă dovada că utilizează sămânţa certificată oficial, inclusiv categoria standard, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul nr. 1.269/2005 şi cu Ordinul nr. 1.366/2005.
(8)Documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate şi documentul de achiziţie a seminţei se depun la APIA până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar şi numărul minim de seminţe la 1 gram sunt incluse în anexa nr. 20.
(9)Nu sunt eligibile la plată suprafeţele de sere sau solarii în care legumele nu sunt cultivate pe pământ.
Art. 93
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - fructe - prune, mere, cireşe, vişine, caise şi piersici, intervenţia PD-19, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,1 ha;

d)exploatează livezi de pruni, meri, cireşi, vişini, caişi şi piersici.
(2)Sprijinul cuplat pentru venit prevăzut la alin. (1) se acordă fermierilor care fac dovada comercializării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectar:
a)5,6 tone la prune;
b)7,8 tone la mere;
c)4,4 tone la cireşe şi vişine;
d)4,7 tone la caise;
e)5 tone la piersici.
(3)Dovada comercializării fructelor pentru consum în stare proaspătă şi/sau către o unitate de industrializare înregistrată pentru siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008, o constituie factura/facturile şi/sau bonul/bonurile fiscal/fiscale şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol. În cazul valorificării prin industrializare, se va prezenta şi contractul încheiat cu un procesator înregistrat potrivit prevederilor Ordinului ANSVSA nr. 111/2008.
(4)Fermierul care exploatează suprafeţe cu livezi prevăzute la alin. (1), în cazul în care este şi procesator, trebuie să respecte prevederile alin. (3) şi să facă dovada industrializării producţiei proprii în cantităţile prevăzute la alin. (2) prin documente contabile interne.
(5)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (3) şi (4) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 94
(1)Sprijinul cuplat pentru venit - producere sămânţă plante furajere, intervenţia PD-20, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)deţin autorizaţie pentru producerea de seminţe de plante furajere, eliberată de inspectoratul teritorial pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor de pe raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea, vizată pentru anul de cerere, pe care o prezintă la APIA la depunerea cererii de plată, dar nu mai târziu de data-limită de depunere a cererilor de plată.
(2)Sprijinul cuplat pentru venit prevăzut la alin. (1) se acordă fermierilor care:
a)fac dovada valorificării următoarelor cantităţi minime anuale pe hectar:
(i)1.000 kg - golomăţ;
(ii)700 kg - mazăre furajeră;
(iii)600 kg - măzăriche;
(iv)1.000 kg - sparcetă;
(v)250 kg - trifoi roşu;
(vi)300 kg - facelia;
b)utilizează sămânţă certificată oficial din categoriile prebază, bază şi certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002, cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 155/2010 privind producerea în vederea comercializării şi comercializarea seminţelor de plante furajere, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 59/2011 pentru aprobarea procedurilor privind cerinţele specifice pentru producerea, certificarea şi comercializarea seminţelor de cereale, plante oleaginoase şi pentru fibre şi plante furajere în România.
(3)Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(4)Fermierul prezintă următoarele documente: factură şi/sau bon fiscal şi/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor, din care să reiasă comercializarea cantităţilor minime prevăzute la alin. (2), sau factura pentru servicii multiplicare sămânţă, pentru oricare din următoarele plante furajere: golomăţ, mazăre furajeră, măzăriche, sparcetă, trifoi roşu şi facelia, emisă către menţinătorul sau deţinătorul soiului, din care să reiasă că i-a livrat cantităţile minime/ha prevăzute la alin. (2). În situaţia în care factura pentru servicii multiplicare este emisă către deţinătorul soiului, prezintă şi contractul dintre menţinătorul şi deţinătorul soiului.

(5)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1)-(4) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
Art. 95
(1)Sprijinul cuplat pentru porumb pentru siloz, intervenţia PD-26, se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate:
a)sunt beneficiari BISS;
b)sunt utilizatorii unei suprafeţe agricole, categoria teren arabil, localizate pe teritoriul României, identificabilă în Sistemul integrat de administrare şi control (IACS);
c)suprafaţa parcelei pentru care se solicită sprijin este de cel puţin 0,3 ha;

d)fac dovada că au realizat anual o producţie minimă de 18 tone/ha;
e)fac dovada că deţin animale (bovine) identificate şi înregistrate în BND în exploataţii cu cod ANSVSA prin intermediul cărora asigură cel puţin o încărcătură de 3 UVM/ha de cultură, la momentul depunerii cererii de plată sau la data modificării acesteia. Modificarea poate fi realizată exclusiv potrivit prevederilor art. 3 alin. (4).

f)dovedesc că cel puţin producţia minimă prevăzută la lit. d), obţinută în fermă, a fost stocată în vederea consumului destinat animalelor şi/sau consumată de animalele (bovine) înscrise în BND. Verificarea eligibilităţii pentru sprijinul cuplat se face pe baza consumurilor de furaje, normate pe categorii de animale, în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 27, precum şi a calculului efectivului mediu furajat din fermă şi a producţiei de porumb pentru siloz obţinut pe perioada anului de cerere, prevăzute în anexa nr. 28, întocmită şi semnată de către fermier.

(2)Fermierii fac dovada că utilizează sămânţă certificată, însoţită de documentul oficial de calitate a seminţei, certificată, în conformitate cu Legea nr. 266/2002 şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 149/2010 privind comercializarea seminţelor de cereale, cu modificările şi completările ulterioare. Documentul de achiziţie a seminţelor este însoţit de documentul oficial de certificare a lotului de sămânţă sau buletinul de analiză oficială cu menţiunea "Sămânţă admisă pentru însămânţare" sau buletinul de analiză oficială cu menţiunile "Necesar propriu" şi "Interzisă comercializarea" sau documentul de calitate şi conformitate al furnizorului sau orice alt document echivalent documentelor menţionate emis într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă care are echivalenţă conform Deciziei Consiliului 2003/17/CE sau eticheta oficială care poate ţine loc de document de calitate şi conformitate. În cazul utilizării seminţei certificate oficial din producţia proprie, fermierul prezintă documentul/documentele oficial(e) de certificare a lotului/loturilor de sămânţă. Cantităţile minime de sămânţă necesare la hectar sunt incluse în anexa nr. 20.
(3)Termenul final de depunere la APIA a documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1) şi (2) este data de 31 martie a anului următor anului de cerere.
(4)Sprijinul pentru această intervenţie poate fi obţinut şi în situaţia în care fermierul utilizează cultura de porumb pentru siloz, drept cultură secundară, cu condiţia ca aceeaşi suprafaţă de teren să nu mai fi făcut obiectul unei alte forme de sprijin cuplat în acelaşi an de cerere.
Art. 96
(1)În situaţia în care solicitantul sprijinului cuplat în sectorul vegetal încheie contracte şi/sau utilizează seminţe şi/sau comercializează producţia prin intermediul unui grup/unei organizaţii de producători recunoscut(e) de MADR sau al unei cooperative agricole înfiinţate conform prevederilor Legii nr. 566/2004, care are ca obiect de activitate vânzarea producţiei, ca membru al acestor forme asociative, termenele de depunere sunt cele prevăzute la art. 82-95.
(2)Solicitantul prevăzut la alin. (1) prezintă, după caz:
a)copie de pe actul de înregistrare oficială a grupului/organizaţiei de producători/cooperativei;
b)adeverinţă eliberată de forma asociativă, prin care se certifică faptul că este membru al grupului/organizaţiei de producători/cooperativei, în care să se menţioneze, după caz:
(i)primirea cantităţii necesare de seminţe certificate de la forma asociativă, prin menţionarea cantităţii de sămânţă certificată şi a suprafeţei pentru care s-a achiziţionat sămânţa;
şi/sau
(ii)comercializarea producţiei minime prin intermediul formei asociative, prin menţionarea cantităţii comercializate şi a numărului documentului prin care s-a realizat comercializarea;
c)copia contractului încheiat între grup/organizaţia de producători/cooperativă şi cumpărător/prim-procesator, numai în cazul intervenţiilor care implică procesarea, care cuprinde tabelul cu fermierii care au comercializat producţia prin forma de organizare, în cazul intervenţiilor pentru care comercializarea se realizează pe bază de contract.
(3)Pentru dovedirea individuală de către solicitantul sprijinului cuplat vegetal, membru în oricare dintre formele asociative prevăzute la alin. (1), a respectării condiţiei/condiţiilor de eligibilitate relevante stabilite la art. 82-95, prin excepţie de la prevederile art. 82-95, APIA acceptă documentele doveditoare prevăzute la alin. (2).
(4)În condiţiile prevederilor art. 46 alin. (2) din hotărâre, solicitantul prezintă la APIA documente doveditoare în susţinerea dovezilor prevăzute la alin. (2).