Art. 18. - s) să întocmească, sub îndrumarea coordonatorilor fiecărui program/subprogram naţional de sănătate publică, raportări privind: - Norme Tehnice din 2022 de realizare a programelor naţionale de sănătate publică

M.Of. 320 bis

În vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2025
Art. 18
În vederea implementării programelor naţionale de sănătate publică, unităţile de specialitate au următoarele obligaţii:
(1)a) să ia măsurile necesare în vederea realizării activităţilor programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, în concordanţă cu actele normative în vigoare;
(2)b) să înregistreze, să stocheze, să prelucreze şi să transmită informaţiile legate de programele/subprogramele naţionale de sănătate publică pe care le derulează, conform prevederilor legale în vigoare;
(3)c) să organizeze evidenţa beneficiarilor programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică prin înregistrarea la nivel de pacient a următorului set minim de date: codul numeric personal, diagnosticul specific concordant cu programul, medicul curant (cod parafă), bunurile şi serviciile acordate, cantitatea şi valoarea de decontat acestora;
(4)d) să asigure prevederilor legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
(5)e) să deţină autorizaţia pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sănătate, emisă, în condiţiile legii, de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;
(6)f) să ia măsurile necesare pentru asigurarea bunei desfăşurări a activităţilor prevăzute în cadrul programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
(7)g) să utilizeze fondurile primite pentru fiecare program/subprogram de sănătate publică, potrivit destinaţiei acestora, cu respectarea naturii cheltuielilor eligibile pentru fiecare program/subprogram naţional de sănătate publică;
(8)h) să cuprindă sumele alocate pentru implementarea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică în bugetul de venituri şi cheltuieli şi să le aprobe odată cu acesta, în condiţiile legii;
(9)i) să controleze modul de utilizare a fondurilor alocate şi să analizeze indicatorii realizaţi;
(10)j) să ia măsurile necesare şi să răspundă de achiziţionarea tuturor bunurilor şi serviciilor în baza necesarului stabilit pentru implementarea activităţilor programelor/subprogramelor naţionale de sănătate, în condiţiile prevăzute în normele tehnice, ţinând cont de nevoile reale, consumurile realizate şi de stocurile cantitativ-valorice;
(11)k) să organizeze procedurile de achiziţie a bunurilor şi serviciilor necesare pentru implementarea activităţilor programelor/subprogramelor naţionale de sănătate, cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, în situaţiile în care acestea nu fac obiectul achiziţiilor centralizate organizate de Ministerul Sănătăţii;
(12)l) să încheie contracte subsecvente la acordurile-cadru încheiate de Ministerul Sănătăţii pentru bunurile achiziţionate prin proceduri centralizate;
(13)m) să organizeze transmiterea cererilor de finanţare fundamentate, în condiţiile prevăzute la art. 7;
(14)n) să monitorizeze şi să evalueze modul de realizare a activităţilor cuprinse în programele/subprogramele naţionale de sănătate publică;
(15)o) să monitorizeze consumurile şi stocurile de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea înregistrate pentru implementarea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică; contravaloarea bunurilor expirate sau a celor utilizate cu altă destinaţie decât implementarea activităţilor programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică se recuperează de la unitatea de specialitate;
(16)p) să ia măsurile necesare şi să răspundă pentru asigurarea stocurilor de bunuri adecvate consumurilor din punctul de vedere al structurii şi volumului acestora;
(17)q) să ia măsurile necesare şi să răspundă de asigurarea unui stoc tampon de bunuri necesare pentru asigurarea continuităţii consumului, în situaţiile în care stocul curent urmează a se epuiza şi pot fi înregistrate întârzieri în reîntregirea lui, ca urmare a unor dereglări în livrările de la furnizori, în transport sau a creşterii ritmului consumului curent;
(18)r) să elaboreze, prin coordonatorii fiecărui program/subprogram naţional de sănătate publică, un raport de activitate care cuprinde: stadiul realizării activităţilor prevăzute în cadrul programului, analiza comparativă a costurilor medii realizate raportat la costurile medii la nivel naţional prevăzute în prezentul ordin, probleme şi disfuncţionalităţi întâmpinate în realizarea activităţilor, propuneri de îmbunătăţire a modului de derulare a programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
(19)s) să întocmească, sub îndrumarea coordonatorilor fiecărui program/subprogram naţional de sănătate publică, raportări privind:
1.indicatorii specifici programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
2.execuţia bugetară;
3.situaţia consumurilor şi stocurilor cantitativ-valorice de bunuri, conform machetei de raportare prevăzute în anexa nr. 19 la prezentele norme tehnice;
4.balanţele de stocuri cantitativ-valorice după preţ, conform machetei de raportare prevăzute în anexa nr. 20 la prezentele norme tehnice;
(20)t) raportările prevăzute la lit. r) şi s) se elaborează trimestrial, cumulat de la începutul anului şi anual şi se transmit, atât în format electronic, cât şi pe suport hârtie, către:
1.DSP, în primele 10 zile ale lunii următoare perioadei pentru care se face raportarea, dacă unitatea de specialitate implementează programul/subprogramul în baza unei relaţii contractuale cu această instituţie;
2.UATM, în primele 20 de zile ale lunii următoare perioadei pentru care se face raportarea, dacă unitatea de specialitate care implementează programul/subprogramul funcţionează în subordinea Ministerului Sănătăţii;
3.structura din cadrul Ministerului Sănătăţii cu atribuţii în domeniul programelor naţionale de sănătate, în primele 20 de zile ale lunii următoare perioadei pentru care se face raportarea, pentru unităţile de specialitate care implementează Programul naţional de securitate transfuzională şi Programul naţional de tratament dietetic pentru boli rare;

(21)u) să analizeze gradul de utilizare a fondurilor alocate pentru implementarea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică luând în considerare indicatorii realizaţi, consumurile şi stocurile de bunuri înregistrate la nivelul unităţii de specialitate şi să transmită propuneri fundamentate de modificare a bugetului, fie în sensul redistribuirii fondurilor alocate la nivelul unităţii de specialitate, fie în sensul rectificării lor către:
1.DSP, dacă unitatea de specialitate implementează programul/subprogramul în baza unei relaţii contractuale cu această instituţie;
2.structura din cadrul Ministerului Sănătăţii cu atribuţii în domeniul programelor naţionale de sănătate, dacă unitatea de specialitate care implementează programul/subprogramul funcţionează în subordinea Ministerului Sănătăţii;
(22)v) să realizeze estimarea cantităţilor de medicamente, materiale sanitare sau dispozitive medicale şi altele asemenea necesare pentru organizarea achiziţiilor publice centralizate şi să le transmită către DSP, unităţile de asistenţă tehnică sau structura din cadrul Ministerului Sănătăţii cu atribuţii în domeniul programelor naţionale de sănătate, după caz;
(23)w) să realizeze estimarea şi fundamentarea anuală a necesarului de fonduri pentru implementarea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică şi să le transmită către DSP, UATM sau structura din cadrul Ministerului Sănătăţii cu atribuţii în domeniul programelor naţionale de sănătate, după caz;
(24)x) să asigure publicarea pe site-ul propriu, în termen de maximum 10 zile de la comunicare, a bugetului alocat, detaliat pe surse de finanţare şi programe/subprograme naţionale de sănătate publică, sau a oricăror alte modificări survenite în timpul anului financiar;
(25)y) să asigure publicarea pe site-ul propriu, în termen de maximum 20 zile după realizarea deschiderilor de credite, a execuţiei înregistrate, detaliat pe surse de finanţare şi programe/subprograme naţionale de sănătate publică;
(26)z) să asigure, la sfârşitul fiecărui an calendaristic, stocuri cantitativ-valorice adecvate şi continue de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea necesare implementării programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, dimensionate la nivelul consumului mediu lunar înregistrat în anul precedent, corespunzător unei perioade de două luni; pentru Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al infecţiei HIV/SIDA şi, respectiv, Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei, stocurile de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea vor fi dimensionate, la nivelul consumului mediu lunar înregistrat în anul precedent, corespunzător unei perioade de 3 luni;
(27)aa) să se asigure că serviciile medicale furnizate în baza prezentului contract se încadrează din punctul de vedere al calităţii în normele privind calitatea asistenţei medicale, elaborate în condiţiile legii;
(28)ab) să asigure tratamentul adecvat şi prescrierea medicamentelor conform reglementărilor în vigoare;
(29)ac) să asigure respectarea prevederilor actelor normative referitoare la derularea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
(30)ad) să asigure raportarea corectă, completă şi la termenele stabilite a datelor care fac obiectul implementării programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, în conformitate cu evidenţele primare;
(31)ae) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele justificative care atestă bunurile şi serviciile acordate şi raportate, respectiv toate documentele justificative privind sumele finanţate din bugetul alocat programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
(32)af) să transmită direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, unităţilor de asistenţă tehnică şi management sau direcţiilor de sănătate publică, după caz, informaţiile şi documentele solicitate de aceasta pe parcursul derulării programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică;
(33)ag) să nu raporteze în sistemul de asigurări sociale de sănătate, în vederea decontării, activităţile, respectiv bunurile sau serviciile ce se finanţează din bugetul aferent programelor naţionale de sănătate publică; în situaţiile în care se constată încălcarea acestei obligaţii, sumele reprezentând contravaloarea bunurilor şi serviciilor finanţate din bugetul programelor/subprogramelor naţionale de sănătate se recuperează de la unitatea de specialitate;
(34)ah) să nu încaseze sume de la beneficiari pentru serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare specifice, dispozitivele medicale şi altele asemenea, care se asigură în cadrul programelor naţionale de sănătate publică;
(35)ai) să organizeze evidenţa distinctă a categoriilor de persoane prevăzute în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiare ale programelor/subprogramelor naţionale de sănătate publică, prin înregistrarea la nivel de pacient a următorului set minim de date: date de identificare pacient, diagnosticul specific concordant cu programul, medicul curant (cod parafă), bunurile şi serviciile acordate, cantitatea şi valoarea de decontat acestora;
(36)aj) să raporteze distinct indicatorii realizaţi pentru categoriile de persoane prevăzute la lit. ai), utilizând macheta de raportare, aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii, corespunzătoare programului/subprogramului naţional de sănătate publică de care a beneficiat persoana.